Galt eller genialt!?

Vandkøling d.  28. september. 2016, skrevet af CCU
Vist: 1857 gange.

CCU
 
Superbruger
Tilføjet:
28-09-2016 21:21:16
Svar/Indlæg:
64/6
Jeg er træt af larmen fra grafikkortet når man gamer og derfor er jeg begyndt at kigge på vandkøling.

Synes blot at det virker tosset at køle full-cover kølere til 7-800kr på SU.

Her kommer vi til min potentielle løsning :)

Hvis man tager et kig på Asus Poseidon grafikkort så er det en kombination af standard luftkøling og mulighed for vandkøling.
https://www.asus.com/dk/Graphi...

Det fik mig til at tænke på at hvis man nu lodder kobberrør direkte til heat-pipesne på siden af mit eksisterende grafikkort, så burde man jo få en nogenlunde sammenlignelig løsning. Hvor man køler den normalt plus at vandkølingen tager varme væk og så håbe på at det er nok varme til at grafikkortet ikke fyrer helt op for blæserne.

Det samme kan nemt gøres med CPU kølere som af "tower style" med heatpipes som coolermasters hyper 212 og ikke mindst chipsæt kølere for en forstændigt vandkølet løsning.

Har i set nogen der har lavet en lignende løsning? Hvis ja vil jeg meget gerne se hvordan de har gjort og hvordan det virkede.

Min plan var at bruge 10mm kobberrør hvor der bliver lodet en lille ring på omkring enden, sådan at den minder om en almindelig fitting som denne.
http://www.coolerkit.dk/shop/x...

Hvad synes i om idéen?

Pros.
1. Kan køle selvom pumpen går i stykker.
2. Burde(men ikke bevist!) samletset køle bedre en de 2 enkelte løsninger hver for sig.
3. Meget billigere end at købe custom GPU blok.

Cons.
1. Meget svært at gøre pænt. så kommer nok ikke med i dit pimp setup.
2. Garantien på grafikkortet kan man godt vinkel farvel til!
3. Fylder mere
4. ???

God aften de damer og herre

Venlig hilsen Casper


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af CCU d. 28-09-2016 21:40:06.
bmwnp
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2016 21:25:57
Svar/Indlæg:
611/4
lodder kobberrør direkte til heat-pipesne på siden

det må du lige uddybe?

der er en vandblok i det gfx du kigger på,der skal bare tilsluttes en radiator og en pumpe.


CCU
 
Superbruger
Tilføjet:
28-09-2016 21:37:30
Svar/Indlæg:
64/6
Jeg ville ikke købe et nyt kort. Poseidon kortet var blot inspiration til vand/luft komboen ;)

Mit kort har 4 heatpipes man nemt ville kunne lodde det fast til.

Som mange non-reference grafikkort kølere er der heatpipes på den ene side væk fra PCI stikket på kortet som set her(dog ikke vildt tydeligt).



Til de heatpipes på siden ville jeg lodde kobberrøret fast, så det har god kontakt med dem og koble det på vandkølingen.

Nok ikke helt ligeså godt som at have kølingen direkte her over. Men heatpipes har jo bevist at de transporterer varmen rigtig godt!



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CCU d. 28-09-2016 21:38:10.


bmwnp
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2016 21:42:18
Svar/Indlæg:
611/4
jamen,så længe du kan lave en tæt lodning,burde det være muligt,det er dog ikke noget jeg har set før.


Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
28-09-2016 22:23:30
Svar/Indlæg:
394/3
Overvej noget brugt AIO vandkøling eller luft feks arctic Accelero Xtreme IV. Gav vist 400kr for mit og det er tæt på lydløst og køler fantastisk.

Som jeg forstår dig vil du lodde dig ind på de eksisterende heatpipes på gfxkortets køler og kører dit vand vidre der igennem. Jeg tror bare der vil være så dårlig flow( De ser næsten flade ud når du skiller det ad) at jeg tvivler på at det vil hjælpe. Men har du tid og lyst så skriv endlig hvad resultatet blev.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waskus d. 28-09-2016 22:26:07.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
28-09-2016 22:37:52
Svar/Indlæg:
3661/82
#4
han vil ikke lade dem loebe igenen heat pipes ne.
han vil koele heapipes med et kobber roer der leober vand igennem.

og jo det vil virker.men hvor meget er svaert at ige.

da jeg started med vankoeling var det bled 4 styks smaa platistik roer vi foergte igenen men alu eller kobber block.
eller en palstik haette sat paa en alu lille koeler plade og limmet taate tog saa borede to huller til at smide noget plastik vandroer ind/ud af

paa de gmale gf3 gfxkort skiftede jeg tit gpu koleren ud og smaekkede cpu koelere paa for at gore dem passive.


anyway du skal bare sirke dig at
a: du soerger for at du laver det helt taet
b: du holder oeje med temp og koere lidt test/stress koersel foerst


Zhaq
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2016 22:39:11
Svar/Indlæg:
207/27
Ellers køb en billig aio køler og smide på.
Jeg havde en cm seidon til at ligge og købt kølere til Ram (15 Kr). Den er stribet fast og en 120mm fan hen over til at køle resten.
Jeg er gået fra 84 grader load og 1100 mhz boost til 1513 mhz boost og 60 grader load 🙂


zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2016 22:53:06
Svar/Indlæg:
867/18
Det er vist at gøre tingene meget mere vanskelige end de behøver - som andre er inde på, vil en aio med en montering til gfx være som at skifte cpu køler - det tager 10 minutter.

Heatpipes der er monteret på gfx er forholdsvist skrøbelige, dvs, det er et tyndt stykke kobberrør med en væske invendig (kan være vand eller andre), der pga det lave tryk nemt fordamper i de varme områder af røret - og som damp løber til den kolde ende, hvorefter det kondenserer, og løber via nogle strukturer (riller/net) på indersiden af kobberøret tilbage til det varme område.

Altså skal du kunne lodde med en temperatur der ligger under punktet hvor tyndt kobber + undertryk ikke giver efter for varmen - eller for fysisk pres. Kontaktfladen mellem 2 runde rør vil også være meget lille, og varmeoverførslen tilsvarende lille, medmindre du bruger meget (som i rigtigt meget) loddetin, og så er problematikken med den svage heatpipe tilbage.

Loddetin er heller ikke det bedste materiale til at overføre varme - man kan få noget der er dopet med sølv, men her er holdbarheden så lidt lavere på selve tinnet..

Edit: Det gik lige op for mig at du vil bruge selve heatpipen som vandledningsrør - det vil sandsynligvis ikke kunne lade sig gøre pga den indre struktur med net på indersiden af røret. Nogle heatpipes har bare riller på indersiden, men de fleste bruger en eller anden form for net af meget tynde tråde.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af zubrowka01 d. 28-09-2016 22:59:16.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
28-09-2016 23:02:43
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg tror umiddelbart også at du vil få problemer med at lodde et rør på de heat pipes. Du skal varme røret op til ca. 220grader for at loddetinnet smelter og løber ud, samtidig med at køleren jo vil suge varmen til sig, det er den jo ligesom designet til.


CCU
 
Superbruger
Tilføjet:
28-09-2016 23:09:45
Svar/Indlæg:
64/6
#4 og #6
Jeg har allerede et vandkøleloop og har ikke plads til flere radiatorer.

#4 skulle jeg købe en arctic Accelero Xtreme IV, så kunne jeg lige så godt bare købe en full-cover vandblok.

#7 Ja det kan godt være du har ret i at de er skrøbelige. Ser lige om jeg ikke kan finde en gammel køler at øve mig på.

Med hensyn til kølefladen er jeg ret heldig med mit kort. Alle 4 ligger parrallelt med siden på kortet. De ene sæt er dog kun ca 5 cm langt, hvor det andet sæt er cirka 15cm langt. så vil mene at jeg kan få en rimelig overflade der. Men det må tiden vise jo

Hvis der ikke er nogen af jer som har set det gjort før, så må jeg jo bare være forsøgs personen. Eventuelt kører nogen tests med og uden den (forhåbentlige) ekstra køling


#10
CCU
 
Superbruger
Tilføjet:
28-09-2016 23:12:18
Svar/Indlæg:
64/6
#8. Umiddelbart kan jeg ikke set at det skulle være et problem.
Jeg har jo ikke tænkt mig at gøre det med en loddekolbe men med en gasbrænder. Præcis som man gøre med kobberrør, store metal dele mm.


#11
CCU
 
Superbruger
Tilføjet:
28-09-2016 23:14:42
Svar/Indlæg:
64/6
#7 Nej jeg vil ikke bruge selve heatpiperøret til at lede vand med. Jeg vil lodde et på ved siden af.
Som du selv siger er de fyldt med ting og sager.
Plus de er små og flade, hvilket ville gøre dem et HELVEDE at terminere!


bmwnp
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2016 23:16:28
Svar/Indlæg:
611/4
#10
det er ret nemt,jeg har prøvet at lodde kobberrør,dog i 22mm.så du må bare prøve dig frem og se om det lykkes:)


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2016 00:16:02
Svar/Indlæg:
4216/223
alphacool laver kølere som er 50/50, der primært har vandkøling på gpu'en, og resten er så passivt kølet. Selv om jeg godt kunne ønske at det var et fullcover


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2016 00:38:49
Svar/Indlæg:
3799/43
Dine heatpipes skulle gerne se sådan ud indvendig, så det vil begrænse flowet betydeligt.
Der er jo forskel på en flydende gas kontra vand der skal bevæge sig.




https://en.m.wikipedia.org/wik...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 29-09-2016 00:41:44.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2016 00:43:01
Svar/Indlæg:
2957/206
Ikke videre sikker på om det ville give noget, og om det måske ikke endda vil forringe kølingen?

En heatpipe kører jo som et system af gas der bliver varmet op, fordamper, bliver flyttet, og så kølet ned igen.
Ingen idé om hvordan det evt. vil virke hvis du begynder at køle heatpipe'sene ned midt på dem med vand?


bmwnp
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2016 00:47:56
Svar/Indlæg:
611/4
#15
Det fungerer fint på poseidon...


Zeelock
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2016 04:27:28
Svar/Indlæg:
233/22
Tænker din løsning vil fungere men kræve lidt arbejde at bøje kobberrørene så de passer til de eksisterende heatpipe på grafik kortet. Selv om heatpipe ikke er beregnet til denne form for køling er jeg ret overbevist om de også kan fungere som varmeledere.
i stedet for at lodde kunne du måske bruge http://www.coolerkit.dk/shop/t...


#18
CCU
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2016 08:19:47
Svar/Indlæg:
64/6
#14.se svar #11

#15 Det vil kun forringe kølingen på grafikkort hvis vandkølet vandkøleloopet har en højere temperatur end grafikkort.
Det er simpel termodynamik


#19
CCU
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2016 10:01:17
Svar/Indlæg:
64/6
I skal bare ignorere post #18! Fik ikke lige dobbelttjekket hvad mobilen skrev. Så jeg prøver lige igen :)

#14. Se svar #11

#15 Det vil kun forringe kølingen på grafikkortet hvis vandkøleloopet har en højere temperatur end grafikkortet.
Det er simpel termodynamik


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2016 16:08:47
Svar/Indlæg:
3661/82
#14
1
leas nu hvad der bliver sagt. der skal ikke vand igennem heat pipes

2:
eohmm. flydende gas er en selvmodsigelse
matetialle finde i 5 former

Einstein bose - fast - flydende - gas art - plasma
Alt efter hvor meget det sub atomisk partikler kan bevaege sig rundt i forhold til hindanden

Saa flydedne gas er som at sige fast flydenden elle fast plasma...



#15
hvorfor?

Du er korrekt i det virker ved at varme op ved gpu og koele af i enden men lad as taenkte lidt over det for en gansk skyld

1: de nye koel rore montere i den koldeende dvs vaek fra gpu
den kolde ende bliver endu mere kold og der er stadigvaek en varm og en kold ende. maaske kordensetere kemikalier lidt foer og komemr hurtiger tilbage men tror sgisme naeppe det vil vare en skidt ide


2:
De nye ror monteret paa de varme heat pipes ende. dvs ved GPU'en.
extreme case blive den "varme" ende af heatpieps nu saa kolde at kemiekalier ikke kan fordampe og virke.
korrekt at heatpipes is sig selv ved have en nedsat effekmt. men et blive temmeli irrelevant eftersom vi nu har koelet gpu ende ti langt laver end det var foer hvor den var varm nok.
Altsaa stadigvaek en forbedring over ikke at montere kobberoeret


#19
Korrekt.


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2016 16:19:58
Svar/Indlæg:
387/40
Det vil teoretisk virke, og lyde som et sjovt og interessant projekt.

Jeg har ikke hørt om nogen der har gjort det før, så du bliver nok forgangsmand.

Som du ved, så gælder det om at få så høj kontaktflade som overhovedet muligt, så mine tanker om det, er at du bør overveje at lodde flere paralelle rør på, så du måske kan få køling på begge sider af heatpipes, eller hvis det kan lade sig gøre, på 3 sider af heatpipes.
Så meget af røret skal have kontakt med heatpipe, ved hjælp af loddetin som muligt, men det ved du jo nok godt.
Overvej evt at flade den ene side af røret, så der ikke skal bruges så meget tin på at få en god kontaktflade, og varmen skal rejse en kortere afstand mellem rør og heatpipe.
Jeg ville nok også bukke ét (eller flere, hvis parallelt, som nævnt) langt rør, så der kommer så få samlinger som muligt. Det øger flow, men det ved du nok godt allerede.

Jeg tror også det er en god idé at prøve med en gammel køler først. Evt et gammelt kort som virker, for så kan du teste før og efter temp. Måske der er en der har et kort de vil donere til projektet?


#22
CCU
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2016 22:00:31
Svar/Indlæg:
64/6
Jamen hvis der ikke er andre der har noget at tilføje. Så ved jeg hvad jeg skal bruge efterårsferien på 🙂

Så har jeg også lige tid til at låne ham den gamles værktøj, ekspertise og finde et gammelt grafikkort til at eksperimentere på først. Hvis i har et i vil af med, så sig endelig til 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CCU d. 29-09-2016 22:01:35.


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2016 22:14:30
Svar/Indlæg:
387/40
Jeg føler mig inspireret til at prøve det samme selv, men jeg har nok ikke tiden eller finanserne til det. Jeg har nemlig ikke vandkøling i min pc, og jeg ville nok kun gøre det fordi jeg er nysgerrig på om det vil virke. Held og lykke med projektet, og vend gerne tilbage med resultater. Det ville være awesome hvis du lavede før og efter test, af både test kortet og det kort du vil bruge endeligt.


#24
CCU
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2016 15:49:14
Svar/Indlæg:
64/6
#23
Glad for at jeg kan inspirere andre til så tossede ting 🙂

Jeg skal bestemt nok lave nogen før og efter stres tests. Både med og uden stres på CPU´en, så det er muligt at se hvordan GPU´en påvirker hele vandkøleloopet.
Vil bruge MSI Kombustor til GPU´en. men ved ikke lige hvad jeg skal bruge til CPU´en endnu.



momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
01-10-2016 11:18:50
Svar/Indlæg:
387/40
#24 prime 95 er vidst det der banker temp højest op på CPU, så det tænker jeg er det mest oplagte.