endnu en tråd om RX 480 og overpower

Grafikkort d.  01. juli. 2016, skrevet af momberg
Vist: 975 gange.

momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
01-07-2016 19:50:51
Svar/Indlæg:
387/40
Hey drenge.

Alle jer entusiaster ved jo med garanti at det nye AMD kort trækker lige lovlig rigeligt fra PCI porten, men ville det evt være muligt at trække mere fra 6pin stikket hvis det er et 6/8 pin kombi stik? I det tilfælde er ledningerne og Psu dimentioneret til at kunne klare 150w på de 3 12v ledninger der er til rådighed. Den eneste forskel er vel bare de 2 ekstra GND, eller er jeg helt på vildspor?

Jeg er godt klar over at standarderne siger 66/75W på PCI og 75W på 6pin, men nu var det bare lige for at lege med tanken.
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2016 19:54:25
Svar/Indlæg:
3100/53
Nej. Det er de samme kabler du propper i. De sidste to hænger jo bare og dingler, og bliver ikke puttet i selve grafikkortet.


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
01-07-2016 20:02:30
Svar/Indlæg:
387/40
#1 det er jo netop derfor jeg tænker at de 3 gule er dimentioneret til 150W frem for kun 75W og derfor jeg spørger om man kunne flytte forbruget derover?
Der er nogle der snakker noget om bios update (når den kommer) på kortet potentielt kunne fjerne power consumption fra PCI porten, men er lidt usikker på om det bare er fordi de clocker det ned eller hvad de gør. Har ikke læst så meget om det.


Javajive
 
Overclocker
Tilføjet:
01-07-2016 20:07:58
Svar/Indlæg:
184/6
Samme kvadrat, har ingen betydning. Giver bare som nævnt 2 ekstra ledninger. Til gengæld kan det give en fordel hvis der bruges kabler der har 2x 6 eller 8 Pin på sig, da de typisk er større kvadrat for at kunne levere samme watt effekt til hver stik som et enkelt stik skal.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
01-07-2016 20:19:16
Svar/Indlæg:
6368/477
Spørgsmålet er vel mere om kortet er tilladt at hente mere end de 150 watt ud af 6-pin. I teorien kunne man kombinere to 6-pin fra PSU til et enkelt, men om kortet så kan sluge flere watt er jo ikke til at vide.

Jeg tror mest på at det er kortet selv der sætter begrænsningen, for essentielt kommer kablerne du (i teorien) kombinerer jo fra den samme strømforsyning, og i nogle tilfælde fra samme rail i strømforsyningen.

Jeg ser det dog ikke som det store problem. 2 reviewers ud af 20 har fundet problemet, og i hverdagen tvivler jeg meget stærkt på at det gør nogen forskel overhovedet.

Problemet lægger vel mest i at der ikke er "certificeret PCIe" nu hvor det kan trække mere end de 75 watt igennem PCIe porten.


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
01-07-2016 21:35:31
Svar/Indlæg:
387/40
#3 no offence, men du modsiger lidt dig selv. Et 6/8 pin stik har netop ledninger der er store nok til at kunne holde til 150W og ikke kun 75W som et 6 pin kan. Et 2x6/8 pin kan jo så nødvendigvis holde til 300w, og har derfor større kvadrat.
Men det er til gengæld lige præcis den fordel du nævner som jeg tænker at man måske kunne udnytte.


#4 det er også det jeg er i tvivl om kortet kan, og håbede lidt på at nogen af jer var stødt på nogle ledetråde rundt omkring.

Der var nogen der hintede at bios kunne styre hvor den trak mest power fra, men jeg må indrømme at jeg slet ikke er inde i om det er sandt eller ej, og håber lidt at folk med OC erfaring kunne fortælle om den slags overhovedet er muligt.

Det ser ikke ud til at det kun er reviewers der oplever problemet mere. Det virker dog stadig kun til at være et fåtal.
http://wccftech.com/amd-rx-480...


MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
02-07-2016 10:13:09
Svar/Indlæg:
96/4
Prøv at se denne video, så bliver du nok lidt klogere.
https://www.youtube.com/watch?...


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2016 11:05:20
Svar/Indlæg:
1881/22
Der er en officiel udtalelse fra AMD:

"As you know, we continuously tune our GPUs in order to maximize their performance within their given power envelopes and the speed of the memory interface, which in this case is an unprecedented 8 Gbps for GDDR5. Recently, we identified select scenarios where the tuning of some RX 480 boards was not optimal. Fortunately, we can adjust the GPU's tuning via software in order to resolve this issue. We are already testing a driver that implements a fix, and we will provide an update to the community on our progress on Tuesday (July 5, 2016)."

https://www.techpowerup.com/22...


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
02-07-2016 12:04:53
Svar/Indlæg:
387/40
#6 det gav svar på en del spørgsmål. Det bliver spændende at se hvad AMD finder på, men som de nævner, så ser det ikke ud til at være et kæmpe problem. Dog stadig noget der skal kigges på.

#7 lyder godt at de har fundet en løsning allerede.