Hvad bruges G-SYNC reelt til ?

Grafikkort d.  29. juni. 2016, skrevet af angloamerikansk
Vist: 1370 gange.

angloamerikansk
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2016 08:39:13
Svar/Indlæg:
978/160
Hej.

Jeg har en skærm med logo "NVIDIA G-SYNC" på og har et GTX 980 grafikkort.

Hvad er G-SYNC reelt for noget i praksis ?
Jeg bruger bare maskine/GFX/skærm som jeg altid har gjort.
canny
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2016 09:00:02
Svar/Indlæg:
1500/79
Kort fortalt så fjerner G-sync tearing i dine spil og skærmen følger grafikkortet :)


FazL
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2016 10:52:06
Svar/Indlæg:
203/43
Det betyder du kan disable v-sync i indstillinger i dine spil, så skal grafikkortet ikke bruge unødvendige ressourcer på det.

Grafikkort/skærm gør det for dig.


Ronin2300
 
Overclocker
Tilføjet:
29-06-2016 11:31:54
Svar/Indlæg:
188/45
Hvis du ikke allerede har slået det til synes jeg bestemt du skal gøre det. Det er SÅ meget bedre end V-sync 😲


Kenneth
 
Overclocker
Tilføjet:
29-06-2016 12:56:03
Svar/Indlæg:
50/11
v-sync gør jo også at din mus cursor føles super tung. Alternativet til freesync/gsync er FPS lås e.g. 58 FPS med vsync på. Eller at køre i borderless fullscreen. Begge har nogle andre ulemper dog.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kenneth T d. 29-06-2016 12:57:39.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2016 16:36:54
Svar/Indlæg:
3661/82
#1
gsync fjerne godt nok tearing men det er ikke selve formaalet med gsync.
Hvis du blot oensker at fjerne tearing kan du bruge vsync.


#2
WHAT ? det giver absolut ingen mening hvad du siger.
hvorfor tror du vsync kraever ressourcer ?

#3
saa laenge dine FPS er laver en HZ ja.


#4 din mus burde ikke aendre sig af at have vsync paa. medmindre du taler om de FPS drops der sker ved vsync med double buffering og fps laver end hz



@OP
Kortforklaring:
Gsync sloever din skaerms hz ned til dit gfxkort FPS.
Korer du med 58fps koere din skaerm med 58hz.
Det elimerene nogle performance problemer man faar hvis man koere med lav fps under vsync.
Det er det absolut eneste gsync goer i forhold til ikke at have det

Lang forklaring:

for at forstaa gsync ( og vsync) kraver det en forstaaelse i hvordan gfxkort arbejder i sidste ende.
grafikkortet render et billed som den har liggende i sine vram. Det omraade kaldet en framebuffer.
frame pga jaa et er en frame der er tegnet og buffer fordi det er et omraade der lagre data inden det sende videre.

forestil dig det er en laerrede og din GPU er en maler ved navn Gert Peters Ungemann.
Han tegner et fint billedet paa sit laarede.
skaermen er de folk der gaar omkring ham og kigger med.

hvis d nmaler kun har et laarede og der kommer folk forbi og lige kigger med et kort ojeblik kan du se e ikke altid far det fulde billed.et nogle gange har han kun maalet en soe men ingen traer. og nar han er faridg med sit billeder bliver han ned til at male det over.
det betyder igen ar vi som kigger over skuldrende ikke ser det hele billeder og mange ange ser noget som er tegner over med det nye billeder og noget som stadigvaek er det gamle billeder.

i et spil vil du opleve en masse flimrener nar du bevager dig pga at baggrrund males over din hovede figure nogle gange og nogle gange naaes han er blive tegnet med.


det flimmer roderi gider vi slet ikke saa vi laver da bare to laarede for maleren aka hvad vi i graffikort kalder double buffering
Nu har maleren et maleri han arbjder paa og et han har til fremvisning.

Det der saa sker at er vi betraget et fint billede, men selvom vi slet ikke er faerdig med at se hele billedet Saa kommer maleren og skifter det ud midt i det hele. ego han skifter saa snart han har noget nyt

Det er de vi i pc verdenen kalder no sync. problemer er her at din skaerm ikke "ser" aka viser et helt billede af gangen men starter fra toppen og goer nede af pixels for pixel."halvejs" neder af at vise billeder skifter grafikort altsaa ladrede rundt og rensten af billedet bliver vist fra det nyeste billede.

Det medfoere tearing da topen og bund ikke viser samme billed og det er rigtige slemt nar du panorere fra side til side.


for at loese det kan vi bede malere om at vente til vi er faerdig med et see billedet aka skaermen er faerdig med at opdater sig med et helt billeder.

det betyder naturrlivis en ting. vores kaere maler MR GPU kan altsaa ikke male et nyt billeder for vi er faerdig med at se det foerste.
Hans ene laerede (frameBuffer) bliver brugt lige pt til at vise billeder for os
od det andete larrede (framebuffer) har det nyeste billeder som venter op at blive vist.

vores maler saetter sig ned og slapper lidt af og venter

det vi oplever her er altsaa at vores GPU kan ikke lave flere FPS end vi har a HZ paa vores monitor. vores monitor viser kun 120 hz ergo kan GPU'en kun levere 120 fps
Det der er vigtige at tage fra dette er at deter ikke pga framhastigedat tearing bliver fjerne. men tearing bliver fjerne pga larredskift(frambeuffeR)skifter sker i sync.
FPS cap'et er blot en resultat af det.


hvad sker der saa nar vores maler er langsom?

ja her kommer problemet saa til syne, som gsync prover at loese, din skaerm koere med .feks 60hz det betyder at den bruger ca 16.6ms paa at vise et helt billede og begynder saa forfra fra top til bund. Dit grafikkort kan maaske kun lever 50fps dvs omkrign 20ms per billeder.

Efter 16.6 ms er din skaerm klar til et nyt billeder men din gpu er ikke. din skaerm maa saa vise samme billeder igen.
Efter yderliger 3.4 ms ( total 20ms) er dit gpu klar men bliver bedre om at vente paa at din skaerm lige skal vare faerdig.
efter total tid paa 33.ms siger din skaerm ar nu er den klar til et billed. "laareded" ( aka frambuffern) bliver skiftet rundt og et nye billede bliver fremvist

hvad du skal se her er at der ikke gik 20ms (50fps) fra at billed 1 til billed 2 bliver vist der gik en total tid paa 33.33 eller det samme som 30fps.
Saa selm om dit gfxkort kan lever 50fps saa blev den altsaa drosles ned til 30 pga den skal vente paa skaermn lige nosse sig faerdig


Endelig er vi ved gsync og her sker der foelgende

efter 16.6 ms singer din skaerm.: hej jeg skal have et nyt billed tak.
Dit gfxkort siger" jeg er slet ikke klar"
skaerm siger.: ok jeg forsaetter med at vise dette billed, uden at tegne et nyt og venter paa graffikort foer jeg starter en ny opdatering.

efter 3.4ms ( total 20ms) siger dit graffikort.: hej jeg er sgisme klar med et billed her
skaerm siger:"oki doki send mig billedet".
graffikort rorer sine frambuffers og skamer bliver nu opdater med nyeste billed.

bemaerk her er nu er det altsaa 20ms imellem billed opdatering og dit gfxkort faar love at loebe sin 50fps



med andre orde: gsync fjerne de performance taber der er ved at have lav fps nar du kore med vsync slaaet til.

hvis du alligevel konstant har din fps paa din skaemrs hz er der intet at vinde ved gsync. der er ovenikoebe et lille input lag fra den extra kommuninakation frem og tilbage mellem skaerm og gfx


fordele/ulemper listE:

no vsync
+ max fps
+ bedste input lag
- tearing

vsync m doubel buffering
+ingen tearing
- FPS capped til hz
- FPS drops ved lav fps

vsync med triple buffering ( ikke naevetn i min forklaring
+ inge tearing
+ ingen fps drops ved lav fps
- FPS capped til hz
- bruger 50% extra vram til frambuffers


Gsync med vsync
+ inge tearing
+ ingen fps drops ved lav fps
- fps capped til hz


gsync uden vsync
+ ingen tearing ( ved lav fps)
+ ingen fps drops ved lav fps
+ intet fps cap
- tearing ved hoej fps


hoej fps og lav fps er der tale om over eller under din skaerm hz




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 29-06-2016 16:38:23.


canny
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2016 19:09:39
Svar/Indlæg:
1500/79

#1
gsync fjerne godt nok tearing men det er ikke selve formaalet med gsync.
Hvis du blot oensker at fjerne tearing kan du bruge vsync.


#2
WHAT ? det giver absolut ingen mening hvad du siger.
hvorfor tror du vsync kraever ressourcer ?

#3
saa laenge dine FPS er laver en HZ ja.


#4 din mus burde ikke aendre sig af at have vsync paa. medmindre du taler om de FPS drops der sker ved vsync med double buffering og fps laver end hz



@OP
Kortforklaring:
Gsync sloever din skaerms hz ned til dit gfxkort FPS.
Korer du med 58fps koere din skaerm med 58hz.
Det elimerene nogle performance problemer man faar hvis man koere med lav fps under vsync.
Det er det absolut eneste gsync goer i forhold til ikke at have det

Lang forklaring:

for at forstaa gsync ( og vsync) kraver det en forstaaelse i hvordan gfxkort arbejder i sidste ende.
grafikkortet render et billed som den har liggende i sine vram. Det omraade kaldet en framebuffer.
frame pga jaa et er en frame der er tegnet og buffer fordi det er et omraade der lagre data inden det sende videre.

forestil dig det er en laerrede og din GPU er en maler ved navn Gert Peters Ungemann.
Han tegner et fint billedet paa sit laarede.
skaermen er de folk der gaar omkring ham og kigger med.

hvis d nmaler kun har et laarede og der kommer folk forbi og lige kigger med et kort ojeblik kan du se e ikke altid far det fulde billed.et nogle gange har han kun maalet en soe men ingen traer. og nar han er faridg med sit billeder bliver han ned til at male det over.
det betyder igen ar vi som kigger over skuldrende ikke ser det hele billeder og mange ange ser noget som er tegner over med det nye billeder og noget som stadigvaek er det gamle billeder.

i et spil vil du opleve en masse flimrener nar du bevager dig pga at baggrrund males over din hovede figure nogle gange og nogle gange naaes han er blive tegnet med.


det flimmer roderi gider vi slet ikke saa vi laver da bare to laarede for maleren aka hvad vi i graffikort kalder double buffering
Nu har maleren et maleri han arbjder paa og et han har til fremvisning.

Det der saa sker at er vi betraget et fint billede, men selvom vi slet ikke er faerdig med at se hele billedet Saa kommer maleren og skifter det ud midt i det hele. ego han skifter saa snart han har noget nyt

Det er de vi i pc verdenen kalder no sync. problemer er her at din skaerm ikke "ser" aka viser et helt billede af gangen men starter fra toppen og goer nede af pixels for pixel."halvejs" neder af at vise billeder skifter grafikort altsaa ladrede rundt og rensten af billedet bliver vist fra det nyeste billede.

Det medfoere tearing da topen og bund ikke viser samme billed og det er rigtige slemt nar du panorere fra side til side.


for at loese det kan vi bede malere om at vente til vi er faerdig med et see billedet aka skaermen er faerdig med at opdater sig med et helt billeder.

det betyder naturrlivis en ting. vores kaere maler MR GPU kan altsaa ikke male et nyt billeder for vi er faerdig med at se det foerste.
Hans ene laerede (frameBuffer) bliver brugt lige pt til at vise billeder for os
od det andete larrede (framebuffer) har det nyeste billeder som venter op at blive vist.

vores maler saetter sig ned og slapper lidt af og venter

det vi oplever her er altsaa at vores GPU kan ikke lave flere FPS end vi har a HZ paa vores monitor. vores monitor viser kun 120 hz ergo kan GPU'en kun levere 120 fps
Det der er vigtige at tage fra dette er at deter ikke pga framhastigedat tearing bliver fjerne. men tearing bliver fjerne pga larredskift(frambeuffeR)skifter sker i sync.
FPS cap'et er blot en resultat af det.


hvad sker der saa nar vores maler er langsom?

ja her kommer problemet saa til syne, som gsync prover at loese, din skaerm koere med .feks 60hz det betyder at den bruger ca 16.6ms paa at vise et helt billede og begynder saa forfra fra top til bund. Dit grafikkort kan maaske kun lever 50fps dvs omkrign 20ms per billeder.

Efter 16.6 ms er din skaerm klar til et nyt billeder men din gpu er ikke. din skaerm maa saa vise samme billeder igen.
Efter yderliger 3.4 ms ( total 20ms) er dit gpu klar men bliver bedre om at vente paa at din skaerm lige skal vare faerdig.
efter total tid paa 33.ms siger din skaerm ar nu er den klar til et billed. "laareded" ( aka frambuffern) bliver skiftet rundt og et nye billede bliver fremvist

hvad du skal se her er at der ikke gik 20ms (50fps) fra at billed 1 til billed 2 bliver vist der gik en total tid paa 33.33 eller det samme som 30fps.
Saa selm om dit gfxkort kan lever 50fps saa blev den altsaa drosles ned til 30 pga den skal vente paa skaermn lige nosse sig faerdig


Endelig er vi ved gsync og her sker der foelgende

efter 16.6 ms singer din skaerm.: hej jeg skal have et nyt billed tak.
Dit gfxkort siger" jeg er slet ikke klar"
skaerm siger.: ok jeg forsaetter med at vise dette billed, uden at tegne et nyt og venter paa graffikort foer jeg starter en ny opdatering.

efter 3.4ms ( total 20ms) siger dit graffikort.: hej jeg er sgisme klar med et billed her
skaerm siger:"oki doki send mig billedet".
graffikort rorer sine frambuffers og skamer bliver nu opdater med nyeste billed.

bemaerk her er nu er det altsaa 20ms imellem billed opdatering og dit gfxkort faar love at loebe sin 50fps



med andre orde: gsync fjerne de performance taber der er ved at have lav fps nar du kore med vsync slaaet til.

hvis du alligevel konstant har din fps paa din skaemrs hz er der intet at vinde ved gsync. der er ovenikoebe et lille input lag fra den extra kommuninakation frem og tilbage mellem skaerm og gfx


fordele/ulemper listE:

no vsync
+ max fps
+ bedste input lag
- tearing

vsync m doubel buffering
+ingen tearing
- FPS capped til hz
- FPS drops ved lav fps

vsync med triple buffering ( ikke naevetn i min forklaring
+ inge tearing
+ ingen fps drops ved lav fps
- FPS capped til hz
- bruger 50% extra vram til frambuffers


Gsync med vsync
+ inge tearing
+ ingen fps drops ved lav fps
- fps capped til hz


gsync uden vsync
+ ingen tearing ( ved lav fps)
+ ingen fps drops ved lav fps
+ intet fps cap
- tearing ved hoej fps


hoej fps og lav fps er der tale om over eller under din skaerm hz


Sven Bent skrev d. 29-06-2016 16:36:54


Ofte vil V-Sync lave en helvedes masse input lag (Afhængigt af spillet)


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
30-06-2016 21:26:01
Svar/Indlæg:
3661/82
#6
Ikke direkte. jeg tror du tanker paa fps drops som naturligvis vil give input lag i sig selv.

men hvis du koere med samme fps under gsync og vsync vil gsync have mere input lag. da gsync har et direkte inputlag kost grundet kommunkation med gfxkortet.
Det er dog minimalt


Ronin2300
 
Overclocker
Tilføjet:
30-06-2016 22:27:20
Svar/Indlæg:
188/45
Det forklares meget godt her:

https://youtu.be/bdSQl64J0I8


Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2016 06:56:50
Svar/Indlæg:
2211/331

v-sync gør jo også at din mus cursor føles super tung. Alternativet til freesync/gsync er FPS lås e.g. 58 FPS med vsync på. Eller at køre i borderless fullscreen. Begge har nogle andre ulemper dog.

Kenneth T skrev d. 29-06-2016 12:56:03
Kender det.Mudem er næsten ikke til at slæbe over måtten 😀


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
01-07-2016 07:02:49
Svar/Indlæg:
3661/82
#8
udover at han forklare det ikke helt korrekt.
det er sadan tatet paa men der er masser af undtagelse pga han baseret sine konklussioner paa forkert grundlaf
resultat er korrekt men logikken bag det er halv forkert


Som jeg skrev tidliger saa er vsync ikke et cap paa din fps i sig selv. Det bare at lave en cap paa ens fps giver dig ikke et tearings frit billedet. (der er mange der tror det goer)

hans forklaring er vsync -> FPS cap hvilket helt gaar udome hvad vsync reelt goer
vsync -> buffer skift sker ikke foer skaemrne er klar -> FPS bliver cappet

FPS capp er ikke metoden af vsync men blot af bi resultat.
Derudover kan du teoretisk sagtens have FPS over dit hz med vsync slaaet til hvis du koer med en fuld rotenerende triple buffer. det er der dog ikke nogle spil der goer. men det er muligt.
Nvida Fast sync er storts set en skjult fuld roterende triplebuffering.


Derudover fortaeller han at med vsync dropper ens frames nar du gar under HZ gransen hvilket er korrekt nok saa laenge vi taler om kun under double buffering.
Under triple buffering sker dette fps drop ikke.

Det er defor vigtigt at at kende forskellen paa direkte aarsag or afledt aarsag.


Det er ret tydelig at han ikke helt forstaar hvordan sync virker og hvordan framebuffers virker.
problemmet er der er rigtig mange folk som siger noget Halv rigtige uden at forstaa hvad der sker underliggende ogsaa kommer de her lidt halvt korrekt ud.
nar der saa byggest vider pa det halv korrekt so bliver det pludsleig helt forkert. ( see igen med fps cap skulle fjerne tearing komer af at folk tror vsync bare et at fps cap)


Det han siger til sidst er taet paa bulshit.
han siger pga han koer med 144hz skamer saa er der mindre chance for at misse opdaterings og derved skabe tearing.
chance er det samme. Du vil have tearing med 20 fps paa en 144hz.
problememt er er der er tale om an cyclys funktion dvs det er irrelevat om du kommer foer eller efter. at komemr efter et punkt er det samme som er komme foer det naeste punkt og vice versa.
dvs komer du 2ms forsent til an 120hz skaerm er det samem som at komm 6.33 ms for tidligt til naeste opdatering
Hvilket igen for mig til at tro han nok har oplevt en placebo effekt.

det er korrekt at med fps laver en hz vil du kun har en tearings lininer og den kan forsvinder paa enkelte frames.
f.eks ved 72fps paa en 144 hz skaerm kan du teoraitsk med megen held have tearing line kun paa hver anden frame. men det vil stadigvaek vare tydlieg hvis du kan se tearings linier

mange af de ting han siger er taet paa ok men hans argumenter og data han konkludere det fra vise en mangel paa tekniske forstaeelse paa det underliggende system.


hvis en forklaring eller debat omkring V/G-sync ikke tager frambuffers op i forklaringrn kan du rolig regne med at der er noget galt med forklaring. Da G/V-sync drejer sig om framebuffers primart. Det er frambuffers og frammebuffer skift det er hele aarsagen bag tearing og hvad vi syncer til.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 01-07-2016 07:12:10.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
01-07-2016 07:26:40
Svar/Indlæg:
3661/82
Jeg fandt min gamle klade til en artikel omkring sync og frambuffers

http://techcenter.dk/triplebuf...

Bemaerk at der er tale om en klade lige efter power writing. dvs der er mangler i den grad staverettelser og der er ting der skal omformules uddybet og afsnit der kunen havde godt af at vare flyttet rundt.

men den tager forste en forklaing om hvad fander der sker i slutfanse an renderings procese og hvad sync er.
og derefter gaar den ned paa hvad der sker ms for ms mellem dit graffikorts og skaerm.

hvis det er for langhaaret af min korte forklaring i tidligere indlaeg