Mix af ram

Ram d.  22. juni. 2016, skrevet af Silver
Vist: 1776 gange.

Silver
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2016 15:15:48
Svar/Indlæg:
104/8
Er det et problem at bruge ram med forskellig timing, det er samme mærke og begge 2400Mhz, men timing er ikke det samme.
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2016 15:18:23
Svar/Indlæg:
709/10
De vil bare rette ind efter dem med de langsomste.


Silver
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2016 15:27:36
Svar/Indlæg:
104/8
Ok tak, lyder godt. :yes:


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2016 15:47:18
Svar/Indlæg:
3661/82
#1
Det er ikke helt korrekt.

teknisk set er det din memory controller der bestemmer hastigheden af din ram. der er ikke nogen selv kalibrering i ram modulerne og de retter ikke sigs elv ind efter den langsommste.

Din memory controller laeser SPD info og afgoere hvilken hastighed den vil koere med og typsik tager den de langsommeste

Jeg skriver typisk her for hvis du nu har sat din memory timmings manuelt. jamen saa er det det din memmry controller koere med og at saette langsommere ram i hvilke koere (eller proeve at koere) den hastighed du har valgt i din ram kontroller.
Du kan altsaa ikke bare forvente at din ram fikser sig selv

pnkt2
I meget sjaeldne tilfaelde kan ram ikke koere med en langsommere timmings. f.esk noget kingston DDR2 ram med CAS latancy paa 2.5 ville ikke koere paa 3.0.
om det vaere pga daarlig spd info eller andet skal jeg ikke kunne sige



anyway de tekniske analiteter til siden...
kort fortalt: det vil virke i 99% af tilfaeldende.
Husk dog at checke samme volt


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 22-06-2016 16:01:53.


Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2016 16:00:03
Svar/Indlæg:
709/10
#3
Lad nu være med at male fanden på væggen, det gør du altid.
Jeg har bygget computere i 20 år efterhånden, og aldrig rendt ind i det problem, som du beskriver på over 100 forskellige konfigurationer af maskiner.

Den eneste gang jeg er løbet ind i problemer, var da Patriot lige begyndte og komme frem for over 10 år siden.


Silver
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2016 16:02:18
Svar/Indlæg:
104/8
De har samme volt.
Det ene sæt er
Kingston DDR3 HyperX Predator 8GB
2400Mhz, 2x4GB, heat spreader, CL11-13-13.
Det andet sæt er
Kingston HyperX Savage - DDR3 - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pin - 2400 MHz / PC3-19200 - CL11 ( 11-13-14 ) 1.65 V


Javajive
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2016 16:05:28
Svar/Indlæg:
184/6
Sjældent det gir ballade. Kører pt. Ocz 1866 8gb på min ene channel og corsair dominator 1600 16 gb på anden channel. Finder uden problemer alle 24 gb, kan endda clocke dem sammen til 2000.

Så hele det Ram skræmmeri er langt henad vejen noget opskræmt noget. Afhænger mere af bundkortet end dine Ram hvor godt det kører.

Dog er det logisk at jo tættere rammene er på hinanden jo nemmere er det at få til at køre. Specielt oc osv.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Javajive d. 22-06-2016 16:06:11.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2016 18:41:37
Svar/Indlæg:
3661/82
#4
Maler fanden paa vaegen? jeg er ikke helt sikker paa jeg forstaar ordpsroget betydning i denne sammenhaeng.
Male fande paa vaenge betyder at tage sorgene paa forskud.

Jeg har svar ved at see at analyse at tingene virker i 99% af tilfaelde ( og jeg tror det er klart der er tale om en betydnings 99% og ikke en matematisk), skulle vare at tage sorgerne paa forskud


Jeg uddybede et svar og rettede en fejlopfattelse af hvordan tingene sker. jeg kan ikke goere for du ikke havde den tekniske indsigt til ikke at give et tekniske korrekt svar til OP, og jeg syndes OP fortjente et tekniske korrekt svar.

Bemaerk venligst at jeg sagde det er ikke helt korrekt, hvilket indikere at du er taet paa men der er en lille forskel. Paa intet tidspunkt antyde jeg at du var en total hat med et total forkert svar.
Paa intet tidspunkt blev du som person omtalt. Det var rent gaaende efter bolden aka svaret til OP spoegsmaal.

Naar man saa retter en anden person syndes jeg det er god almindelig hoeflighed at foklare hvor i forskellen kan udmoente sig. Saledes at du og op kunne forstaa hvorfor det kan vare vigtige at kende forskellen.

Derefter opsummeret jeg det hele i tilfaelde af atn det tekniske blev for forvirrende og her gav jeg dig jo netop ret 99% af tilfaeldene virker det


Men naar nu du du har valgt at gribe sagen an med et lidt mere personligt angreb. Saa lad os da tage din "expert" viden op fra dine 100 maskiner erfaring op

At du har en lille data sample paa 100 maskiner, som du selv naevner, eller hvad der ca er 20 sloeve arbejds arbejdsdage eller ca 1/3 af et optagelse forloeb til en teknikker position, er ikke noget der virker som en tung vaegt i mine oejne.
Skal jeg bruge samme argumentation som dig og tage et ret konservative bud har jeg nok rodet med lidt over 6000 maskiner og nok mere paa den anden side af 10000 maskiner

Her er lidt info under en diagnose af en maskine antage vi typisk at en langtids process tager ca 45 minutter
det kan vare en fuld HDD test en Windows reinstallering eller en fuld RAM test.
I taet paa alle tilfaelde kraver det max 2 store test eller ca 1.5 timer per maskine

nu er det jo ikke saadan at jeg staar og venter 45 minutter paa at en test bliver faerdigt foer jeg hive naeste dyr op paa bordet typisk star jeg med 4-5 arbejds pladse og nogengange ogsa 1-2 testboard koerende

Lad is for det konservetive skyld ignore parrelisering og blot holde os til den typiske worscase scenario paa 1.5 time. Dvss vi skipper eller de maskine som var overstaate paa kun 1 eller slet igen langtids test.

Det giver ca 5 maskiner om dage.
lad os skyde lavt og sige 200 arbejds dage paa at aar ( storset som folkeskolen) saa er det 1000 maskiner
alene min tid paa et firmat strakker sig over 5aar derefter havde havde fler aar i andre stedet men lad os igen skyde lavt og sige 6 aar

6000 maskiner

hvis vi skyder lidt hoeje og tage gennemsnit parallelisering og tager alle mine tekniske arbejdes aar inde rammer vi nok omkring
5*3 *200 *14 = 42000 maskiner
tager vi med at jeg nok ikke har 7 uges sommer fier som folkeskolen samt vinter/efteraars ferie osv osv
saa rammer vi nok omkring de 50000 maskiner under baeltet

som du nok kan see saa de ting jeg oplever sjaeldet slet ikke paa en radar med kun 100 maskiner som analyse punkt.
Saa hvis din argumentering er at basere det paa hvor mange maskiner man har rodet med er du slet ikke op i min klasse du har naaet 0.2% af hvad jeg nok har rodet med

Defter skal det siges at jeg slet ikke er enig med der skulle vaere en direkte sammenhaeng mellem antal af maskiner af folk har bygget og evner/viden inden for omraadet.


Kender du lidt til hvordan korrekt videnskabelig analyse metode udfoeres ville du vide at du ikke kan bevise et negativ hvilket er hvad du proever med dine 100 maskiner.
saa selv om din lille maengde maskiner var enormt stor saa bevise det intet i korrektheden om mit udsagn.

Derudover slet ikke naar du, som du selv naevner det, netop har oplevet et problem. jeg kender ikke til problemmet du naevner men jeg gaar ud fra, at siden du naevnet det, maa det have relevans for sagen imellem os.
Saa 100 maskiner og 1 problem dvs ca 1% problem rate eller 99% det virker bare fint rate... Praecist som jeg skrev. eller var der noget jeg ikke fik med ?



Selve problemet med at give et semi forkert svar at du levere det paa et forum. et aabent sted hvor masse af folk kan daffe ind og soege og finde det som svar paa samme sporgsmaal men i mange forskellige situationer. nogle af de situationer kan dit svar medfoere en direkte forkert haandtering hos laeseren.
Det oensker jeg at endgaa isaer pga at det tidligere ha varet mig der skulle staa med alle de idiot kunder der ikke burde have samlet selv. men men at de de havde laest paa nettet at de bare virkede saadan og sadan og har laest sig til at forkert svar paa et semi korrekt svar til en anden situation.

og hele ideen med at forum er jo netop at udveksle viden of erfaring og jeg kan simpelthen ikke se det forkerte i at komme med den korrekt information bare fordi en foer mig skrev noget som var semi korrekt.


men i bund og grund saa nar man bliver rettet er der to ting man kan gore

a: Laere af det og det det som en god mulighede for at forbedre sin viden.
b: tage en saglig debat som emnet hvis man er uenig. Det medfore at modparten kan havne i a valget.
b: blive smader personligt fornaermet
Her laere typisk hverken den ene eller den ande part noget.

Gaet hvilke jeg tror der er bedste valg

Tag mit indlaeg som du vil.


#5
Tror ikke du vil opleve problemer. Du kan maaske have behov for at resete cmos hvis du oplever problemer i started efter montering.
Men klar go for det



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 22-06-2016 18:53:05.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-06-2016 19:11:06
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg tror også meget har at gøre med kommunikation og kend din "målgruppe" og hvem du skriver til ? er der nødvendigt med et let fordøjeligt svar eller skal der en mere teknisk udredning til at besvare spørgsmålet med ?

Der til så er der også det at tolke og underforstå et svar - kræver det en udredning for at svaret er sigende eller kan det isoleret set stadig forstås ?

Havde #1 blot skrevet "De vil bare blive rettet ind efter dem med de langsomste". Så tror jeg det i sig selv var svar nok.


Silver
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2016 19:18:15
Svar/Indlæg:
104/8
Det var ram mix, og ikke ram krig. :no:
Tror også godt de kan køre sammen, fortryder jeg stillede det spørgsmål 😳 .


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2016 21:01:39
Svar/Indlæg:
3661/82
#8 helt klart enig

Hvilket jo ogsaa er grunden til en opsummering uden den tekniske baggrund saaledes OP kan vaelge at grave ned eller ej.
anyway de tekniske analiteter til siden...
kort fortalt: det vil virke i 99% af tilfaeldende.
Husk dog at checke samme volt




"De vil typisk bare blive rettet ind efter dem med de langsomste" ville vare et helt korrekt kortfattet svar i min bog.

den tekniske forklaring kom kun for at visse forskellen mellem

"De vil typisk bare blive rettet ind efter dem med de langsomste"
og
"De vil bare rette ind efter dem med de langsomste."

Idet det ikke er tydelig for de fleste hvor forskellen ligger.

Foerste linie indikere en mulig 3.parts kontrol og infomere om at der kan vaere tilfaelde hvor det ikke sker.

anden linie ligger ansvaret paa selve ram klodsen. samt indikere en absolut udtaelelse


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 22-06-2016 21:03:27.


jonas-ktm
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2016 21:23:35
Svar/Indlæg:
420/72
syntes nu ikke der var noget i vejen for 3# svar? det var et brugbart svar, og gjorde mig klogere. altid godt med mere viden!


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2016 21:32:12
Svar/Indlæg:
3661/82
#9

VI SKAENDES IKKE VI DISKUTEERE 🤣

Jeg har proeve at laese mit svar igennem igen og kom maaske med hvad der kan vare forudsaetningen til sagen mellem Ebo og jeg

Som jeg selv opsummere med saa beskriver jeg selv min forklaring som en analitet.
jeg ved ikke om det ord er gaaet tabt i laesningen eller maaske ikke helt forstaae i saa tilfaelde tillad med at copy paste fra Wiki:

The term anal retentive (also anally retentive), commonly abbreviated to anal,[1] is used to describe a person who pays such attention to detail that the obsession becomes an annoyance to others, potentially to the detriment of the anal-retentive person. The term derives from Freudian psychoanalysis.

Psychologi var nok et af mine favorit tilvalgsfag

Saa jeg sige jo netop selv. af hele dem tekniske forklaring er blot en smaaligheds praecission.
Hele min fremgangs maade har varet at bloedgore rettelsen.
jeg skrev ikke "det er forkert" jeg bloedgjorde det til "det er ikke helt korrekt" hvilket er det taeste jeg kan skrive paa korrekt uden at vaere korrekt.

Saa igen jeg ser ikke logikken i at EBO tager det som et personligt angreb medmindre hele dette ordbetydning manglede.
For mig virker det bare som saaret stolthed. men jeg kan nemt tage fejl her


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2016 21:59:53
Svar/Indlæg:
2131/173

Ledte du efter en teknisk udredning, har du fået den, OP.
Men det gjorde du jo ikke, du spurgte bare om du kan køre to sæt RAM med forskellige timings.
Det korte svar er jo ja.

Ebo
Sven Bent er ingen novice, han forsøger bare at hæve niveauet i forum, og det ser ud til at gå fint.
Jeg gider sjældent læse hans kommentarer, mest fordi de supertekniske detaljer er langt over mit niveau, og ville kræve mere koncentration og interesse end jeg kan mønstre, men du er nødt til at anerkende at manden har styr på sine sager.
At han uddyber i en grad der sommetider kan kede en almindelig bruger ihjel, illustrerer jo bare at han er her for at bidrage.
Det kan man ikke rigtig angribe.


malkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2016 10:39:25
Svar/Indlæg:
1118/24
Sven Bent, det er sådan had kærligheds forhold, han bruger tid på tingene, men har overhovedet ingen fornemmelse for social ageren, et simpelt spørgsmål bliver til de mest komplekse og ekstreme ting, hvilket resulterer i tunge tekster med mange stavefejl, som gør dem næsten umulige at læse, selvom meningen er god nok.

Men for at svare på #0 spørgsmål.
Jeg har aldrig oplevet problemer med at blande ram, selvom jeg vil undgå i størst mulig omfang.


mazertm
 
Overclocker
Tilføjet:
23-06-2016 13:36:05
Svar/Indlæg:
214/12
off-topic 🤡




Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2016 15:33:11
Svar/Indlæg:
3661/82
#14
Jeg maa tilspoerge igen
Naar der er en opsummering hvorledes kom der ikke ogsaa et simpel svar nar der afsluttes med: "Det virker i 99% af tilfaeldene" ?

Hvis det er socialt forkert at rette folks forkerte svar til en person der spoerger efter noget information. Saa ja vi spiller klar med andre sociale regler.
Og jeg vil aldrig blive enig med at det er mere forkert at rette forkert information, end det er at levere forkert information, eller at blive fornaermet over en simpel rettelse.


Silver
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2016 12:40:47
Svar/Indlæg:
104/8
Lige for at afslutte denne tråd. 🤡
De nye ram køre fint sammen med de gamle, de står til xmp, så de køre bare. :yes: