33% disk use

HDD/SSD/RAM d.  16. juni. 2016, skrevet af bjoeg
Vist: 954 gange.

bjoeg
 
Superbruger
Tilføjet:
16-06-2016 20:44:17
Svar/Indlæg:
31/11
Er nu ved at genopleve et problem jeg har oplevet før, som sikkert kan være andet end disk relateret.

Win10 maskine med en 5år gammel Vertex3 disk som system disk.
Jeg begynder nu igen at opleve Windows fryser fra tid til anden, og når jeg kigger i task manager, så er der ofte og nogle gange konstant 33% disk aktivitet på Vertex3 disken.

Umiddelbart er der ingen programmer der anvender disken synderligt meget, forstået på den måde at der skrives og læses minimalt på disken (vi snakker få KB-1MB/s, ej heller voldsomt I/O aktivitet udover der blot kan konstateres 33% disk aktivitet.
Det hænder så mere og mere at til sidst fryser Windows/hele maskinen bare.

Sidst jeg havde problemet og mistede halvedelen af hårpragten løste en reinstallation problemet.
Men kan det tænkes det egentlig mere skyldes SSDen er ved at dø?

Alle diagnose programmer påstår dog at SSDen har det hel fint.
freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
16-06-2016 22:29:11
Svar/Indlæg:
6368/477
Din SSD disk har den fejlramte SandForce controller (så vidt jeg kan finde på google).

Problemet består netop i at Windows fryser, nogle gange i et minut, og så kan det køre videre, nogle gange måske kun i få sekunder og kører derefter fint videre.

Jeg har en kammerat med en OCZ Agility der gør netop det, som også har SandForce controlleren.

Bottom line: Din SSD's controller er fejlbehæftet og problemet vil blive ved med at være der indtil du skifter til en ny.


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
17-06-2016 00:41:35
Svar/Indlæg:
1893/88
Puha ja, den sandforce controller er lort..

havde i tideres morgen en OCZ Agility, den døde ved første boot, sammen med 2 andre 🤣 endelig efter 3rd RMA sag fik jeg mine penge tilbage.


Dolph
 
Superbruger
Tilføjet:
17-06-2016 07:44:45
Svar/Indlæg:
655/39
Var der ikke en firmware som kunne fixe det problem? Det mener jeg da der var. 🙂


bjoeg
 
Superbruger
Tilføjet:
17-06-2016 20:26:13
Svar/Indlæg:
31/11
Kan godt huske at SandForce controlleren fik mange tæv, men mener da alle de mange firmware updates fixede det.

Anywho valgte alligevel at skifte disken til noget Aldi Intenso SSD.
SSDLife kun fortælle mig at Vertexen gennem dens levetid har skrevet ca. 10TB. Kan ikke vurdere om det er meget, baseret på at nutidens diske klarer ca. 30TB.