Matematik

Hyggehjørnet d.  10. juni. 2016, skrevet af NoNig
Vist: 1219 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2016 23:10:20
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Skal gøre det kort: Det handler om matematik i Folkeskolen.

a) Hvis du kunne/kan lide matematik: Hvorfor?

b) Hvis du ikke kan/kunne lide matematik: Hvad skulle der så til?
oban666
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2016 23:21:15
Svar/Indlæg:
1440/318
C) 😉
Jeg hverken elsker eller hader matematik, men...
I folkeskolen gad jeg ikke matematik, om det var pga. underviseren var en midaldrende mand der hellere ville hakke på os hvis vi lavede fejl, eller om det var fordi jeg ikke ku se nogen grund til at lære det ved jeg ikke.
Men på de to uddannelser jeg siden hen har taget mig (Teknisk Designer og Maskinsnedker), har jeg godt kunne lide det, det har fanget mig, jeg har ku bruge matematik til noget brugbart, at regner tolerancer, vægt, vand procent i træ, omregne spindel hastigheder til forbrug og meget mere 🙂
Så i dag er det mig de andre kommer til og beder om hjælp hos 😉


Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
10-06-2016 23:37:59
Svar/Indlæg:
718/15
Som #1 siger. Når man får matematikken ind med praktiske ting, bliver det forståeligt og giver mening.
Selv kunne jeg ikke fordrage matematik i skolen. 1: Vores lærer var en sur mokke. 2: Når jeg spurgte om "hvad skal jeg bruge det til senere?" var svaret "Det skal du bare kunne!"


Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2016 00:01:44
Svar/Indlæg:
1321/45
Har altid været glad for matematik (samt fysik/kemi)

Der er ingen diskussion, der kun ét resultat.
Hvis man fucker det op, kan du finde fejlen og lære af den.

Simpelt og smukt

( og voldsomt frustrerende hvis niveauet er for højt, for så kan du bare glemme alt om, nogensinde at forstå det ;) )


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Raskolnikov d. 11-06-2016 00:02:34.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2016 00:33:33
Svar/Indlæg:
3661/82
Elsker matematik kan ikke sige hvorfor. Men det er bestem at af de vaerktoejer fra skolen man kan bruge mest.

Det er mig en gaade hvor mange folk der end ikke kan procent regning. og jeg tror de fleste folk der gaar med paastande om at matematik ikke har virkeligedsbrugs er folk der simpelthen ikke har forstaaet matematik.


Desvaerre havde jeg selv ret elendige matematik laere i handelskolen. Jeg tror at vi i sidste ende kun var 4 elever der gad komme til undervisningen..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 11-06-2016 00:35:31.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2016 00:51:49
Svar/Indlæg:
5874/1287
I folkeskolen var jeg ret god til matematik, og det var det fag jeg fik de bedste karakterer i. Senere har jeg haft god brug for matematik i mit job som maskinarbejder og CNC programmør.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 11-06-2016 00:52:04.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2016 09:55:49
Svar/Indlæg:
2897/83
Jeg har altid godt kunne lide matematik og underviser i det nu.

Jeg har af flere elever fået at vide at de altid har hadet matematik, men efter de har fået mig synes de det er blevet meget bedre.

Så hvad der kan gøre matematik godt er en god lærer. 🙂


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2016 11:02:51
Svar/Indlæg:
5224/222
#6 +1
Det gælder om at fange dem der ikke er helt med og give dem en god oplevelse, dvs. at de kan godt


mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2016 11:43:54
Svar/Indlæg:
516/11
Jeg kunne godt lide matematik i folkeskolen. Det var nemt og jeg klarede mig fint igennem, uden at bruge tid på det ellers.

Men det var ikke rigtig spændende når jeg tænker tilbage på det.

Det blev mere spændende på gymnasiet og videre på universitetet.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mangekyo d. 11-06-2016 11:44:36.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
11-06-2016 12:30:28
Svar/Indlæg:
4981/47
A 🙂

Tror mest i de mindre klasser at det var de forskellige opgaver der indebar man skulle tegne streger osv, som underholdt mig 😛 Men det har altid været "nemt" i den forstand, havde en C64 før jeg startede med matematik 😀


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2016 20:53:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Dejligt at høre. Jeg ved, at nogle ting kommer senere til - jeg havde det selv på samme måde med nogle fag. Det var først i gym. jeg fattede interesse for det.

-> #2

Kunne du lokkes til at komme med nogle eksempler på hvad disse praktiske ting kunne være? 🙂

-> #3

Så du er mere til færdigheder, end problemløsning? 🙂

-> #4

Hvad gjorde ham til en elendig lærer?

-> #5

Kunne du, ligesom med #2, lokkes til at komme med nogle eksempler? 🙂

-> #6

Det tror jeg gerne. Man skal ikke undervurdere relationen til elevgruppen samt den enkelte 🙂

-> #8

Hvad gjorde det mere spændende? Dine klassekammerater, niveauet, læreren? 🙂

-> #9

Hvorfor overrasker det mig ikke? 😛


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2016 21:30:10
Svar/Indlæg:
3799/43
Jeg havde det ganske godt med matematik.

Det kedeligste var at man gentog de fleste øvelser så mange gange, og nogle gange kunne man ikke lige se formålet ved at lave ligninger, da man manglede noget at relatere dem til.

Der kunne det havde været sjovere, at se hvordan man bruge ligninger til at regne forskellige ting ud med. Fx. hvordan man udregner indgangs farten til et bmx hop og hvordan man beregner kurven og hvordan man vil lande.
Man kan jo beregne utrolig mange ting, så længe at man har den rigtige formel.

Det eneste jeg syntes at jeg har savnet i skolen, er skatteregnskab og budgettering.

Jeg har så også haft nogle gode lære.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2016 23:19:05
Svar/Indlæg:
3661/82
#!0
sgisme svaert at huske efter saa magne aar men jeg tror det skyldes at hun lige slev var kommet ud fra uni og var lidt uefaren med at lare fra sig. hun kunne ikke vende tingene om saa det kunne forklares ud fra en anden synsvinklet eller hvordan tingene hang sammen saa det var meget udenads laere.

Jeg gik fra at have kun haft 2 cifred karakter i mateamtik til 03 ved eksamen.
Den eneste der klarede sig bedre end mig fik 5
Der var klart tale om en laerefejl nar en hel klasse bare smadre ned i karakter skalaen efter 1 aar.



Jeg bruge mateamatik stortset hverdag. jeg elsker at analyse data/ men jeg har en pet peeve med procent regninger.

f.eks i gaar da jeg sad med min AD&D gruppe og have en spiller -1 til at ramme pga hans mistede et oeje.
det skal siges man rulle en 20 sidet teerning og hvis du er hoejere end en hvuis vaerdi rammer du.
En spiller sagde saa at -1 til den terning er -5% chance til at ramme. og jeg krummede taer men blev noed til at fortaelle ham at det er forkert regnet ud. det svinger fra 0% til -50% chance for at ramme (20 rammer altid og 1 misser altid).

Procenter er bare noget folk kager rundt i 🤣