hdd fejl ?

HDD/SSD/RAM d.  16. maj. 2016, skrevet af Rafcio
Vist: 1847 gange.

Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2016 20:01:07
Svar/Indlæg:
445/32



hvad handler dette om egentlig? disken er forholdsvis ny, burde fungere ... any komments ?
Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
16-05-2016 20:12:55
Svar/Indlæg:
772/65
1. Prøv at formatere den (ikke quick format, men den lange)
2. Hvis det ikke virker, skal du prøve at wipe disken (overskrive den med 0'er eller 1'er)
3. Windows egen disk skanning kan også nogen gange trigge, at den dårlige sektor bliver rettet/flyttet.
4. Ellers afvent og se om det løser sig selv.

Fejlen betyder, at der er fundet en (eller flere) dårlig(e) sektor(e), som endnu ikke er blevet rettet/flyttet.

Du skal som udgangspunkt først være nervøs, når antallet af pending sectors begynder at stige.

Har oplevet (og løst) fejlen før.
faktisk sidst, så sent som idag, ved at bruge metode 2.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Kadett87 d. 16-05-2016 20:18:00.


Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2016 20:48:26
Svar/Indlæg:
445/32
tak ven, jeg prøver 😉


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
16-05-2016 21:13:51
Svar/Indlæg:
3661/82
Din dis har en formodning om du har nogel bad sectors men afventer yderlige diagnosie foer den goer noget ved det.

Det er derfor kadeet877 vil have dig til at overskrive din disk pga du skabe raktivitet paa den maaske daarlgie sektor og dne aktivire lytter smart med paa og ser om der er nok grund til endelig at melde den helt bad.
hvis sector(erne) meldes bad blive de fjernt i indholds fortegenelse over din sektor og istedet bliver de brugt nogle reserve sektore.



Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
16-05-2016 21:46:12
Svar/Indlæg:
772/65
#3 Enig! 🙂


Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2016 23:33:15
Svar/Indlæg:
445/32
den "lange" hjalp på det, ingen advarsel efter den blev færdig. TAK


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2016 01:01:54
Svar/Indlæg:
3661/82
#3

Stavekontrol kan ogsaa findes i browsere... brug det 😩


Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2016 05:53:59
Svar/Indlæg:
480/8
den fejl vil fremkomme igen, bare på et senere tidspunkt. Et tidspunkt, hvor harddiskens egen firmware har fundet den igen.

Lige nu er den bare nustillet, men der kan godt gå langtid før samme fejl vises.

Dog er jeg lidt i tvivl om, om current pending errors faktisk bliver "masked" eller gemt/noteret af harddiskens egen firmware, og at den derved bliver en gemt fejl som O/S kører udenom efterfølgende. En harddisk tillader jo som sagt en del fejl, som den selv forsøger at maske for operativsystemet, der selvfølgelig en grænse for, hvor mange fejl der må fremkomme.

God dag.


Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2016 09:14:16
Svar/Indlæg:
772/65
Reallocated sectors count er sandynligvis bare steget med en.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2016 15:38:46
Svar/Indlæg:
3661/82
#7

Kan du forklare det lidt mere?
HDD firmware har jo netop enten:

A: Reallokeret den og steger reallokations antal med 1
B: Fundet den OK og bruger den som normalt

hvis A kommer der ikke mere aktivitet paa den sektor
Hvis B var den jo god nok.



Blander du firmware reallokated sectors sammen med O/S's Bad sector system ?
Deter korrekt at under end O/S handtering af bad sector blot maerke den bad og ved formatering uden kan dette nulstille saa sectore komme i brug igen paa trods af at vare daeerlig. men det skulle ikke vare tilfaeldet nar det er S.M.A.R.T. der tager sig af den.


Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2016 17:00:46
Svar/Indlæg:
772/65
#9 Enig igen!


Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2016 17:07:59
Svar/Indlæg:
480/8
#9 ok

Når der low-level-formateres, som der er forslås. Så bliver alle blokke lave om til 0'er. Så vil den samme fejl, blive fundet igen, fordi den bliver ikke reallocated ved en low-level-format.

Ja du kan have en harddisk med mange reallocated sectors, men når du low-level-formatere, så fjerner du/nulstiller du firmwarens egne ecc fundet fejl. Derfor vil de fremkomme senere.

derfor anbefaler harddisk producenter også, at man ikke at man low-level-formatere.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2016 17:31:41
Svar/Indlæg:
3661/82
#11

lad os forest lige slaa en ting paa plads.
Ingen stedet blev der anbfeale en low level formatering.
Det er ogsaa umuligt at lowlevel formater diske idag.

du forveksler begrebet enten med en fuld formatering ( quick format + laes af alle sectors for at finde bad sector) eller Disk wiping (overskrivelse af alle sectorer)
ingen af disse to ting har noget som helst at goere med lowlevel formatering.


ved en fuld formateirng eller overskriving nulstiller du ikke reallokere sektorer da OS ikke laengere har adgang til disse sektorer og derved ikke kan overskrives af almindeligt software
Det er et kendt problm mfor f.eks datasikekrhed at en reallokeret sektor kan indeholder vigtige data man ikke slettes via software som f.esk DBAN. Da der ikke er adgang til sektoren.

Det er derfor der er kommet en IDE (ATA?) wipe kommando som netop ogsa rammer reallokere sectore samt dele at HDD'en som er tilsidelagt i firmware af OEM producenter for f.eks usynlig gendannelse partitioner.


derfter forstar jeg ikke hvad du mener at problematikken ved at "nulstille" ECC. ECC skal hele tiden repraesentere den beskyttede data lige nu og her. ECC har ingen historik. ECC er blot et matematisk resultat af de beskyttede data som input.
At overskrive en hel disk med 0 eller 1 i alle sectore overskriver ikke ECC men ECC vil sevlfoelgelig blive rettet til at repraesentere den nye vaerdi. Det vil (skal) den altid goere for at beskytte dine data. Der er intet special ved et data wipe eller at ligge en fil paa sectore. ECC goer praecist det samme arbejde (og ligesa sektoren).


Jeg tror desvaere du blander nogle begreber sammen :(


P.S.
Der er rigtige mange der bruger begrebet lowlevel formatering forkert fordi de aldrig nogensinde har moedt hvad en rigtige lowlevel formatering er. Lowlevel formateirng som bruger procedure forsvandt i loebet af 80'erne.
Dengang arbejde men ogsaa med sectore interleaving for at faa hastighende opp paa diske ved at goere den linar hastighed langsommere men passende med behandlinging af indkommende data. Det er ogsaa en praksis der er foesvundet pga det er bleve unødvendigt med vores teknologi idag.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Sven Bent d. 17-05-2016 17:48:36.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2016 17:54:04
Svar/Indlæg:
3661/82
#OP

Hvis du ikek har taget disken i brug endbu og du er lidt usikker paa disken
Saa vil jeg faktsik anbefale at bruge DBAN til at checke disken
goer et 1 eler fler passed med random data. og saet verficiering for hvert pass til
derved skriver der til din sektor og derefer laeser der igenne om data er bleve ombevaret korrekt. praecist som naar vi tester ram.

DBAN er pga Write and Verify bedre til at finde daarlige sektore end etn fuld formatienrg. da fuld formating kun laeser fra en sector og finder derved ikke sektore hvor dta kan laese men ikke aendres.. hvis der f.esk er en "bit" det kun vil vise 1 pga magnet belaegningeb ikke vil aendre sig.


Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2016 18:51:27
Svar/Indlæg:
480/8
Jeg forveksler ikke nogetsomhelst med hvadsomhest, eller det der ligner. Vi er her for at hjælpe hinanden i vores problemsøgen, og ikke gør alt mega besværligt at læse eller tyde og alene slet ikke ku' forstå.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2016 19:05:25
Svar/Indlæg:
1334/15
Sven Bent :)

Ups ja - dèr var så èt af problemerne ved dine Soduko/kryds & tværs/Rune/indlæg 😀

Kan du ikke fortælle os hvad problemet er, da jeg selv er tilbøjelig til, at tro, at du bare sjusker pga. du skriver i arbejdstiden - og måske også på andre sites?

Du skal naturligvis ikke blive fyret pga. dette, så hvis tingene forholder sig sådan, så giv dig selv tommelskruerne på, og vent med at skrive på div. sites, indtil du er hjemme 😀
Håber så selvf. at evt. familie kan acceptere et vist behov for international behov for din ekspertise - both ways of cource :yes: 😀

God luck old tjap 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 17-05-2016 19:06:10.


Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2016 19:12:30
Svar/Indlæg:
772/65
Med fare for at hælde benzin på et bål:
Jeg har som sådan ikke problemer med at forstå meningen i det han skriver.

Ordene kommer i nogenlunde rigtige rækkefælge. At der så mangler/er tilføjet et bogstave his og her, er jo hvad der sker, når man er ivrig for at fortælle. 😀

Jeg så gerne en sticky "Spørg Sven Bent - tråd" her på siden 😉

"Grabs popcorn"


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Kadett87 d. 17-05-2016 19:18:04.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2016 19:20:25
Svar/Indlæg:
1334/15
#16 Nope - don`t think so :no:

MEN: Den fik du så sidenhen redigeret nogle gange hehe - men bare vi holder tonen, gør det jo ikke meget 🤣

Der bliver ingen underholdning for folket - da både Svend B og jeg udemærket kan kommunikere uden de store skærmysler.

Vi er vidende på forskellige områder, og er begge så voksne at, at vi vèd, at større skærmysler er spild af tid for begge 😀

Hvis noget driller, kan folk jo altid skrive PÆNT til mig via PM`S :yes:


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 17-05-2016 19:22:14.


Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2016 19:25:56
Svar/Indlæg:
772/65
#17

Fair nok. Jeg gemmer mine popcorn. Er nu også sundt med voksne mennesker en gang imellem 🙂

I mellemtiden håber jeg så bare, at OP fik løst sit problem.

Edit: Jeg ELSKER rediger-knappen ❤


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kadett87 d. 17-05-2016 19:31:21.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2016 19:40:36
Svar/Indlæg:
1334/15
#18
Haha nu er du jo ikke èn af dèm, der er faldet helt ned af biografstolen - såååå :)

Ja jeg vil skam ikke undvære SB`s mange guldkorn, og sitet vil også miste viden, hvis samme bliver øv bøv Texas sur, så vi bør nok tillade en vis del af uforståelig sauterkrautisk verdensomspændende udfordrende volapyk, der måske er vejen frem til, et nyt verdensomspændende IT/HW sprog - hvor alle forstår hinanden uden forskellige keyboards/sprog/andet som nu til dags? :)

Fortsat god aften
/Kim


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2016 20:04:38
Svar/Indlæg:
3661/82
#14
Det er jeg klar over. men hvis du ikke forveksler noget. Kan du saa ikke fortaelle mig hvor vi har anbefale en lowlevel formatering ?

Jeg har svaert ved at se min utydeligehed har af relevans for om hvad lowlevel formatering er eller har med at hjaelpe andre. Jeg kan ikke se logikken i argumentationen her.
Det virker mere som om du er blevet meget hadsk over at blive rettet i hvad begrebet lowlevel formatering Daekker over, og bare skal svare igen uden at debatter frem eller tilbage.

Jeg ville her reelt set gerne beklage hvis du foeler dig fornaerment. men jeg har igen svaert ved at se hvad jeg har gjort forket.
Du kommer ind for at rette min og kadett87's metode til at hjaelpe OP.
Jeg retter dig igen ved at proeve at forklare at der ikke er tale om lowlevel formatering og proever at give dig en indsigt i hvornar lowlevel formateirng var en ting.
Jeg kan ikke se hvorfor du skulle matte rette os og jeg ikke maa rette dig tilbage nar du bruger begreber forkert ?
Det er yder svart et holde en debat om emnet hvis begreber bliver brugt ukorrekt, da det kan skabe en stor misforstaaelse mellem parterne.


#15
Problemet med utydelig heden eller HDD'en ?

HDD'en Har baade kaddet87 og jeg forklaret er der var tale em en eller flere sektor(er) som var markeret som mistaenkelige/masske defekt af SMART teknologien i HDD'en.
Og ved at arbejde lidt paa sektoren kan SMART Endelig bestemmer sig og enten fikse den eller maerkere den OK til brug.
SMART er en parasit teknologi. dvs den lytter med paa hvad der foregaar og ud fra f.eks laesning delay eller ECC fejl diagnosticere den sig frem til om en sektor er ved at vare daarlig foer den blive helt tabt.

mht til min utydelighed, saa er det en kombination af:
- manglende dansk bogstaver paa mit tastatur.
- Jeg skriver imens jeg testet IT udstyr paa mit arbejde og skal tit presse en hel del ting ind i en kort tidsrum
- jeg skriver alt for langsomt i forhold til mine tanker saa mine hander skriver usynkroniseret. dvs der ikke vente paa den ene haand er faerdig foer den anden skriver. hvilket typisk kan se ved forskudte dobbelt konsonanter.
Naar der saa ikke er tid til at rette pga pnkt2 bliver det rigtigt slemt.


#16 ingen brand her fra :D
Jeg tager ikke fejl rettelser personligt.
Hvis jeg laver en fejl og skulle vaere vred over at blive rettet i den saa burde jo jo nok havde gjort noget mere for at undgaa fejlen til at begynde med.
Tilgengaeld er fejlrettelser en god mulighed for at laere noget nyt. Jeg har aldrig rigtige forstaeet hvorfor folk skal tage en rettelse saa personligt. Det er en hjaelp til at forstaa emnet bedre. Man kan saa vare uenig. og saa er det jo vigtige at der levers argumentation og bevise foerelse fra begge sider af saa der evt kan findes frem til hvorfor man er uenig og hvad det er reelt det korrekte.


#17 Jeg er altid frisk paa at foklare mig eller udrede noglr af de mange snoevlede ting jeg faar viklet mig selv in i :D
og jeg lytter altid til folks argumenter. ville vaere en skam at miste en mulighed for at kunne rette sig selv.


Anyway glad for at OP fik loest sit problem. jeg lyttet bare med paa traaden for at se om det kom igen eller ej.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2016 20:32:06
Svar/Indlæg:
1334/15
Kære Svend Bent ❤

Jeg forsvarer dig faktisk overfor de, der ikke forstår hvad du skriver 🙂
Personligt er jeg glad for din viden omkring HDère (og andet HW) - og jeg har faktisk en stak HDère, der skal gennem formatering osv. - men håber da, at de ikke laver problemer:)

Det er et absolut "MUST" at du skriver, at du netop skriver fra dit arbejde (som jeg jo nævnte)

Du skriver, at dine tanker er langt hurtigere end dine hænder hehe - Jeg har selv de problemer, men har lært mig selv - hvordan - man tøjler dette!

Faktisk er jeg en "superguru" på dette område hehe - da jeg både kan sænke blodtryk og puls - og hermed stresfaktoren - på kort tid (indenfor ½ time) :yes:

And that`s a fact friends


Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2016 20:42:33
Svar/Indlæg:
480/8
Du forholder dig ikke nøgternt og du bruger personlige stedord, så klart jeg vil forsvare mig, for jeg læser og tyder udfra de brugte ord, og de virker en anelse krænkelige.

om low-level-formatering ikke er blevet nævn. Det er muligt jeg misforstod de første par linjer, som lød sådanne:
"1. Prøv at formatere den (ikke quick format, men den lange)
2. Hvis det ikke virker, skal du prøve at wipe disken (overskrive den med 0'er eller 1'er)".

Så du siger altså, at "wipe-disken", ikke er det samme som low-level-format. Og er du så sikker i din sag? For jeg er.

Hvis du læser min oprindelige post #7, så er ingen personer, stedord brug eller nævnt, kun fakta og brugbar information er posted omkring "nulstilling af hdd", faktisk var der også lidt tvivl fra min side (egen kritik) nedskreven.

Hvis du vil ha' nogensomhelst på plads, så start lige med at få et dansk-keyboard-layout ❤ 🤡


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2016 21:11:39
Svar/Indlæg:
1334/15
#22 - Hvis du vil ha' nogensomhelst på plads, så start lige med at få et dansk-keyboard-layout..

Hmmm. dette er jo langtfra problemet alene :)..

Derfor har jeg skrevet lidt om andre muligheder for dette!.

Langt ude tænker jeg på, om S B skulle ha` lidt autistisk tilgang/evner for/til hans store viden omkring HW - men dèt er så nok bare min fantasi (der er MEGA stor) fortæller mig, kunne være tilfældet 😕

Men som tidligere skrevet, ønsker jeg absolut ikke at skade S B på nogen måde - men lidt viden/oplysninger - vil absolut ingen skade give - og i så fald blive hårdt forsvaret herfra ❤ :yes: 😀

Og så har jeg sku` nok ævlet nok for i aften - så god`nat til alle..
/Kim


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 17-05-2016 21:12:45.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2016 21:25:32
Svar/Indlæg:
3661/82
#21

Kaere Korsk.

Jeg var med paa at du faktsik forsvarede mig. jeg ville bare uddybe lidt :).

jeg haaber paa du er med paa at jeg var med paa ... at du er med paa at jeg var me... 1 2 ok kun to gange..; At du er med paat at jeg er med paa at du forsvarede mig :D


#22
Hvad mener du med at jeg ikke foreholder mig noegtern ?

Jeg kan heller ikke foelge dig i et stedorde skulle vare en grim ting. Du bruger dem jo selv i dit indlaeg.

Nar nu du selv skriver at du gjorde opmaerksom paa du var i tvivler hvad er saa det "grimme" i at bringe dig information om omraadet du er i tvivl om ?

Indtil videre har du vaeret langt mere personlig angribende end jeg har vaeret.


anyway til sagen:

Det er korrekt at jeg mener at low level formatering ikke er det samme som at wipe disken.
Low level formatering indeler disken i sektore og markere Hvor start blokken er. Det er en process der blev overfloedig at bruge da disk controller blev integret i Disken med E-ide disken tilbage i start 90'erne slut 80'erne

Som tidlige forklare den gang lave man ogsaa sektor interleaving for at foroege ydelsen.
De skete pga at en disk controller ikke var hurtig nok ti lat behandle den 512B sector og at harddisken derefter allerede var henovre naeste sektor foer kontrolleren var klar igen. Der skulle saa ventes en helt rotation foer naeste gang sektore kunne laese.

Lad os antage diske dengang korter med 5400rom ( skud fra hoften og garanter forkert) saa er et aktsaa kun en sector per rotation der kunne laese i streg og derved kun 5400rpm x 512B data = 2764800 Bytets/min eller 45KB/sec ikke ligefrem det mest hurtigest hastighed

Ved at interlave sektore saa de ikke laenger var
1 2 3 4 5 6 7 8 osv

men derimod
1 5 2 6 3 7 4 8

saa nar den var faerdig med at behnadle en sektore en og hovede var fysisk over nr 5 saa er du klar til at laese nr 2 lige efter. Og vupti du skal ikke vente en hel rotation.

Denne indelling af sektore er en del af low level formatering og blev som sagt unodvendigt efterKontrolen blev integret i HDD med E-ide

Her efter en lowlevelr formatering bliver en disk partioneren og derfefter "high" level formater som indsaette filsystem.

med andre ord Low level formatering aendre beskrivelse af disken fysisk. og high level formatering ( det som man bare kalder formatering idag) paasatter filsystem og indelling i clusters


Bare saa det ikke blvie en pastand om jeg siger/ du siger
saa kan du evt laese en smule her

https://en.wikipedia.org/wiki/...
Desvare gar de ikke sa mget i dybden med ement men du kan laese dette guldkorn:

Low-level formatting (i.e., closest to the hardware) marks the surfaces of the disks with markers indicating the start of a recording block (typically today called sector markers) and other information like block CRC to be used later, in normal operations, by the disk controller to read or write data. This is intended to be the permanent foundation of the disk, and is often completed at the factory.

Der er ogsaa lidt omkrign lowlevelr formatering af Floppy diske hvpr du andre drev og bla kan give dit flopyp drev 82 track istdet for kun 80 for at presse lidt mere ned paa dem.

med andre orde lowlevel formatering andre den struktur din svingarm i disken skal foelge.

lidt mere guld korn:
Starting in the late 1980s, driven by the volume of IBM compatible PCs, HDDs became routinely available pre-formatted with a compatible low-level format. At the same time, the industry moved from historical (dumb) bit serial interfaces to modern (intelligent) bit serial interfaces and Word serial interfaces wherein the low level format was performed at the factory.

Today, an end-user, in most cases, should never perform a low-level formatting of an IDE or ATA hard drive, and in fact it is often not possible to do so on modern hard drives because the formatting is done on a servowriter before the disk is assembled into a drive in the factory.


Hvis din tillid til wikipedia ikek er saa stor saa kan vi ogsaa kigge her:

http://www.webopedia.com/TERM/...
a formatting method that creates the tracks and sectors on a hard disk. Low-level formatting creates the physical format that dictates where data is stored on the disk.

samt

A PC can not perform an LLF on a modern IDE/ATA or SCSI hard disk, and doing so would destroy the hard disk. Older MFM drives could be low-level formatted to extend the life of the disk, but modern hard drives no longer use MFM technology


Hvis vi skal kigge mer i dybden kan vi kigge paa hvad data wipning daekker over af begreb her:

https://en.wikipedia.org/wiki/...
og du vil opleve at paa intet tidspunkt er opdeling af tracks og sectore er naevnt.


Disse to ting er med andre ord IKKE det samme selv om rigtig mange mennesker misbruger begreberne.
Jeg har rodet baade med lowlever formatering og Sector interleaving og laver data wipe til dagligt


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 17-05-2016 21:31:41.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2016 21:38:19
Svar/Indlæg:
1334/15
#24 - hehe - ja men tingene bliver desværre til tider nødt til, at blive lidt mere uddefinerede, end man selv ønsker:

Kære S V - du snor dig ret godt, hvilket til en vis grad gir` dig en vis kadòt, men gad nok vide, om ikke det også hedder, at slange uden om problemerne - over there? hehe..

Nå men jeg vil ikke blande mig mere i denne tråd, da folks popcorn beholdning bare risikerer, at løbe ud 🤣

Love you all
/Kim