Overtryk, at holde så meget støv ude som muligt?

Diverse d.  23. marts. 2016, skrevet af VAMOSALAPLAYA
Vist: 1533 gange.

VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2016 19:04:18
Svar/Indlæg:
232/38
Hej folkens, jeg har siddet og læst lidt hist og pist om hvordan man bedst muligt kan prøve at holde sit kabinet støvfri.

Nu er det sådan at jeg har i tankerne at anskaffe mig et Phanteks enthoo evolv atx kabinet, det kommer med et støvfilter i fronten og et i bunden, så det er jo et meget godt udgangspunkt hvis man vil støvet til livs.

Jeg har således læst at ved at skabe et overtryk i kabinettet skulle man få en god chance for at støvet ikke trænger indenbords.

Så nu vil jeg høre jer genier om jeg danner et overtryk eller et undertryk ved følgende setup, har anskaffet mig en Corsair H105 cpu køler, spørgsmålet er hvor ville det være bedst at placere den i forhold til om jeg danner et overtryk eller et undertryk. I fronten eller i toppen, skal den suge eller puste igennem radiatoren?

Der sidder 2x140mm blæsere i fronten bag støvfiltret som indsugning der begge køre med 950-1450 rpm / 82,1 cfm, også sidder der 1x140mm bag som udstødning der køre samme hastighed og rykker den samme mængde luft.

Jeg vil rigtigt gerne høre fra alle der har lyst til at komme med inputs til hvad der kommer til at fungere bedst for mig, måske er der endda nogle af jer der sidder med samme setup som ved lige præcis hvordan den skal snøres, og er der evt nogle der kan fortælle mig om de luftgitter i toppen af kabinettet om de fungerer som filter, da der ikke sidder et fysisk filter i toppen man kan tage ud og rense.

På forhånd tak og må i alle få en god påske.
Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2016 19:29:08
Svar/Indlæg:
2676/147
Simpelt:

Du skal have mere luft IND i dit case end der skal UD.

Jo flere af dine fans der blæser ind, så større overtyk vil du kunne skabe.

Jeg vil dog helt sikkert anbefale dig at have den i toppen, og lade den blæse ud - ved godt det giver et undertryk, men på den måde har du det bedste airflow.

Ellers skal du sætte den i fronten, droppe fans i toppen, og så har du overtryk :)


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2016 19:37:01
Svar/Indlæg:
1881/22
Enig med #1

Det du evt kan gøre, (har jeg selv gjort), er at vende din blæser bagpå, så den trækker luft ind. -bare lige gør dig selv den tjeneste, at købe et støvfilter til den.
F.eks. et som dette: http://www.coolerkit.dk/shop/b...


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2016 20:20:20
Svar/Indlæg:
3661/82
enig med #1 og #2


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2016 20:41:49
Svar/Indlæg:
232/38
#1 Ja jeg ved godt der skal mere luft ind end der skal ud, og netop ved at sætte den i toppen tænkte jeg at der ville komme undertryk, hvad sker der hvis jeg suger fra toppen ind?

#2 Hvis jeg vender den er det eneste exhaust så via cpu køleren i toppen?


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2016 20:56:53
Svar/Indlæg:
3661/82
#4
hvis du har dynamsik styring af dine blaesre saa vil den naturlig opstining af varme modarbejder dine blaeser ved lave omdrejning.

hvis de konstant koere ved hoej rpm er denne effekt absolut minimimal. men skal man maxe saa skal man maxe

saa vidt der er muligtog ikke kommer paa bekostning af andet saa desing dit airflow saa det gaar opaf.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2016 21:16:54
Svar/Indlæg:
232/38
#5 Okay så jeg kunne godt montere front blæserne i toppen som exhaust også bare lade h105'eren sidde i fronten alene og suge frisk luft ind? Tænker dog bare at så når det kommer gennem radiatoren så er det varmt luft der suges ind istedet for koldt?


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2016 21:30:53
Svar/Indlæg:
1334/15
Hej :)

Det er den evige kamp om plus/minus det atmosfæriske tryk vi alle hernede på jorden incl. vores kære pcère befinder os i :)

Minus atmosfære et givent sted vil altid automatisk give et vakuum, og vil derfor suge skidt og møg (støv) ind i forhold til hvis, der er overtryk - hvor der selvf. i starten vil blive suget langt mere støv ind. Dette vil efterfølgende hurtigt ændre sig til førstnævnte!.

Støvfiltre er en god ting - men de skal være nemme at rense, da det er lidt "øv" konstant at skulle bruge tid på dette. Man kan jo sagtens høre når filtrene er ved at være "mættede", da div. fans begynder at larme mere 😀

Faktisk kan man via interne blæsere, der slet ikke har kontakt med kabinettets åbninger, skabe et så stort overtryk, at varmen kommer langt bedre/hurtigere ud af kabinettet - og så endda med langt mindre støj, da div. fans ikke har kontakt - er længere væk - fra div. åbninger!..

Hvis div. fans blæser direkte på varmeafgivningerne, får man den absolutte største effekt!..

Der skal selvf. være lidt "åben" hul til indtake - men så kører det ellers bedre end div. vandkøling :yes: :yes: :yes:

Kabinettets indre bliver selvf. ikke kønt at se på - men her må "skønheden" så lide for effektiviteten 😢 😀


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2016 23:30:11
Svar/Indlæg:
3661/82
#6
Det er muligt dog tror jeg ikke det er en god ide at hive den varme luft rundt i kabineetet varme maessigt. men anti stoevs maessigt burde det virker.

Normalt ville jeg saette radioteren ved et god udsugnings sted sassom topen af kabinet


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2016 23:43:12
Svar/Indlæg:
4112/52
3 muligheder:
a) Sæt 105 i fronten, og blæse varmen via kabinettet ovenud via de 2x140mm fra fronten, du flytter herop.
Bedste CPU temp, men resten af komponenterne får det varmere.

b) Sæt 105 i toppen som udsugning, og 2x140i fronten som indtag, hvilket giver minimalt højere CPU temperaturer, men generelt lavere kabinet temperatur, da luften der kommer ind i kabinettet ikke er "forvarmet", og dermed bedre vilkår for resten af komponenterne i dit system.

c) Drop 105i til fordel for en ordentlig luft køler, f.eks. legendariske "ninja" eller zalmans 9500/9600 kølere (længe siden jeg har sat mig i luftkølerne, så kan ikke lige komme med et "moderne" køler navn, men de gode luftkølere er oftest bedre end det der makværk af vandkøling).
Så retter du køleren så varmen blæses opad mod hullerne i toppen, og så virker din CPU-køler som en hjælpende hånd med at få presset varme ud af kabinettet, i stil med hvar Korsk beskriver som "indirekte interne blæsere".


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2016 23:55:30
Svar/Indlæg:
232/38
#7 tak for input, jeg vil følge det nærmere med interne blæsere, dog går jeg en del op i at have et flot bygget system, så jeg må ofre lidt på nogle punkter virker det til 🙂

#6 Ja jeg tror os jeg ville foretrække køligere komponenter frem for at hive varmt luft ind

#7 tak for forslagene, jeg har dog lige købt køleren, så det bliver nok ikke sidste valget, jeg hælder til en b'er efterhånden


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2016 09:38:21
Svar/Indlæg:
979/49
Rigtig gode input her, kunne denne ikke laves sticky under Luftkøling?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gammelgaard_mink d. 24-03-2016 09:38:49.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2016 10:49:32
Svar/Indlæg:
232/38
Ja gode inputs der lidt at vælge mellem og afprøve


#13
PHH
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2016 11:11:41
Svar/Indlæg:
30/0
Husk lige på at i det samlede regnestykke, sidder der

sædvaneligvis også en blæser i PSU, som blæser ud af kabinettet.

Mvh. og god påske til alle.

PHH.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2016 11:55:38
Svar/Indlæg:
232/38
#13 Det korrekt, dog har jeg tænkt at suge fra bunden af frisk luft ind i psu'en


Zero_x
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2016 21:46:51
Svar/Indlæg:
306/54
#0 At frontmontere radiatoren har INGEN inflydelse på levetiden eller ydelsen af dit system. DET ER EN SKRØNE OG ER TESTET UTALLIGE GANGE. Det giver dig højest et par grader mere inde i dit kabinet. GFX er den største synder til varme i kabinettet, med mindre du vælger Nvidia referencekøler, som blæser varmen direkte ud af kabinettet.

Du skal også huske på at, hvis du placerer radiatoren i fronten, vil få mindre luftgennemstrømning pga. modstanden i radiatoren. Jeg vil derfor anbefale flere fans til at sende luft ind, end til at hive varm luft ud.

Om du suger eller blæser gennem radiatoren har heller ikke nogen vild indflydelse på ydelsen, specielt ikke hvis dine fans har en rimelig kvalitet, dette er ligeledes testet gentagne gange.

(se evt. JaysTwoCents på youtube, han har adskillige tests af emnet)


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2016 14:38:53
Svar/Indlæg:
232/38
#15 tak for input, har faktisk siddet og kigget diverse videoer igennem fra både Jayz og Linustechtips, og jeg må erkende at udfra papiret ser det lidt ud til jeg får svært ved at opretholde et positivt tryk hvis jeg vælger at sætte den i toppen, da den under load højst sandsynligt vil ramme i nærheden af de 2-2700rpm, og derved måske kan komme til at suge fra hullerne bagtil

Jeg vil heller ikke have den til at suge fra toppen da det lidt er at gå mod det naturlige flow da varmen stiger op. At sætte den i fronten kan være en mulighed på trods af modstanden fra filter og radiatoren, dog er der det minus som du kommer ind på at jeg trækker varmt luft ind istedet for køligt luft. Jeg kan ikke rigtigt gøre op med mig selv hvordan jeg skal gøre det, det havde nok været nemmere med en h80i som kunne sidde sammen med de 2 intakes i fronten også kun have den ene blæser bagtil som exhaust og derved have det tomt i toppen.