Problemer med nyindkøbt grafikkort

Grafikkort d.  18. marts. 2016, skrevet af Muerto
Vist: 1971 gange.

Muerto
 
Ny Bruger
Tilføjet:
18-03-2016 23:56:23
Svar/Indlæg:
12/3
Hej igen HWT

Jeg har købt et grafikkort kaldet

ASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 - Grafikkort - GF GTX 970 - 4 GB GDDR5 - PCIe 3.0 x16 - 2 x DVI, HDMI, DisplayPort

og opgraderet med en strømforsyning Seasonic G-series Gold 550w. Jeg installerede først strømforsyningen med mit gamle grafikkort og alt virkede som det burde. Jeg installerede herefter mit grafikkort i motherboarded GA-B75M-D3H fra Gigabyte Technology og min computer vil herefter ikke boote (selv ikke loade BIOS eller system menuen). Alle stik sidder i som de burde. Jeg noterede at blæserne på grafikkortet starter, når computeren tændes, men de stopper igen efter 2-3 sekunder. Hvis jeg sætter mit gamle grafikkort i igen fungerer alting upåklageligt.

Hvad kan fejlen være? Passer motherboarded ikke med grafikkortet eller kan der være en produktionsfejl på grafikkortet? Eller måske noget helt tredje ?

Jeg håber på jeres hjælp, da jeg er helt på bar bund :(
Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-03-2016 00:10:07
Svar/Indlæg:
2045/273
Du skal måske have opdateret din BIOS på bundkortet til sidste nye 🙂


Sunbao
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
19-03-2016 00:10:38
Svar/Indlæg:
3/0
Nu skriver du jo ikke hvad grafikkort du pt har i hvad er det for et ?.

Angående dit bundkort så har det PCIE 3 så på den front er der ingen problemer.

Lyder jo lidt som om der ikke leveres nok strøm, men det burde jo ikke være tilfældet med en ny PSU.
Er bios opdateret til nyeste firmware ?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sunbao d. 19-03-2016 00:11:54.


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-03-2016 00:20:14
Svar/Indlæg:
2045/273
Hmmm selv den nyeste BIOS er fra 2013 sååååå det kan måske være derfor. 🙂


busser
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2016 01:10:00
Svar/Indlæg:
1626/507


Muerto
 
Ny Bruger
Tilføjet:
19-03-2016 11:48:30
Svar/Indlæg:
12/3

Nu skriver du jo ikke hvad grafikkort du pt har i hvad er det for et ?.

Angående dit bundkort så har det PCIE 3 så på den front er der ingen problemer.

Lyder jo lidt som om der ikke leveres nok strøm, men det burde jo ikke være tilfældet med en ny PSU.
Er bios opdateret til nyeste firmware ?

Sunbao skrev d. 19-03-2016 00:10:38

Mit gamle grafikkort som stadig virker fint er er GeForce GTX 660.

Kan en uopdateret firmware til BIOS\Bundkortet betyde at computeren ikke kan boote med et nyt grafikkort, men stadig med det gamle? Jeg har ikke opdateret firmwaren i et stykke tid


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-03-2016 14:11:57
Svar/Indlæg:
2045/273
Ja det kan meget vel være problemet så prøv først at opdatere til nyeste firmware/BIOS til bundkortet. 🙂


busser
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2016 14:23:21
Svar/Indlæg:
1626/507
Jeg blev nød til at formaterer min computer, selv om den driver de har udgivert nu virker, tror den havde påvirket mit gfx, så der var ingen anden vej at formaterer, og så virkede det, har du prøvet at formaterer

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af busser d. 19-03-2016 14:25:14.


Muerto
 
Ny Bruger
Tilføjet:
19-03-2016 15:59:24
Svar/Indlæg:
12/3

Ja det kan meget vel være problemet så prøv først at opdatere til nyeste firmware/BIOS til bundkortet. 🙂

Renissen2 skrev d. 19-03-2016 14:11:57

Fungerer denne opdatering ligesom en driver opdatering? DVS. man downloader den online og installerer den på computeren? Er der nogle ting man skal passe på når man opdaterer firmware?

Og mange tak for hjælpen :)


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-03-2016 18:38:10
Svar/Indlæg:
2045/273

Ja det kan meget vel være problemet så prøv først at opdatere til nyeste firmware/BIOS til bundkortet. 🙂

Renissen2 skrev d. 19-03-2016 14:11:57

Fungerer denne opdatering ligesom en driver opdatering? DVS. man downloader den online og installerer den på computeren? Er der nogle ting man skal passe på når man opdaterer firmware?

Og mange tak for hjælpen :)

Muerto skrev d. 19-03-2016 15:59:24


Nej ikke helt. Hvis du aldrig har flashet en BIOS så må du hellere alliere dig med en som har prøvet det.

Man lægger som regel den nye BIOS fil på en USB stick og går i BIOS herunder finder man værktøjet til at flashe BIOS'en med (den hedder Q-Flash i BIOS). Man fortæller så BIOS opdaterings programmet hvor den nye BIOSfil ligger på USB sticken (som regel i roden). Så skulle opdateringen gerne køre automatisk og systemet genstarter med den nye BIOS. Så skal du igen ind i den og opsætte RAMhastighed og Bootsekvens.
🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Renissen2 d. 19-03-2016 18:43:01.


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
19-03-2016 21:18:04
Svar/Indlæg:
949/9


scummy
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2016 23:32:33
Svar/Indlæg:
267/20
Som #2 er inde på lyder som manglende strøm....
Alt efter dit øvrige grej, så anbefaler jeg altid en
psu på 650-750 Watt
Så er du nogenlunde dækket med strøm 🙂

PS: Dit 970 kort bruger alene 225 Watt


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af scummy d. 19-03-2016 23:33:57.


Muerto
 
Ny Bruger
Tilføjet:
20-03-2016 00:25:15
Svar/Indlæg:
12/3

Som #2 er inde på lyder som manglende strøm....
Alt efter dit øvrige grej, så anbefaler jeg altid en
psu på 650-750 Watt
Så er du nogenlunde dækket med strøm 🙂

PS: Dit 970 kort bruger alene 225 Watt

scummy skrev d. 19-03-2016 23:32:33

Jeg er rimelig sikker på at grafikkortet får nok strøm, da jeg kender en andens setup som kører med præcis den samme strømforsyning og grafikkort og mere strømkrævende elementer. Dette setup virker upåklageligt.

Det virker for mig som om at en opgradering af BIOS/firmware er den ting, der mangler. Jeg er dog lidt bange for at begynde på dette, da man i værste fald kan riste bundkortet.

Er der nogen, der har nogle gode tips til hvordan man smertefrit går gennem en opdatering af BIOS og hvad man skal passe på ?


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2016 00:54:46
Svar/Indlæg:
5874/1287
Først og fremmest, alt kan gå i stykker, også en BIOS-flash. Men her er et par gode råd:
Start med at fjerne ALT OC i BIOS (evt LOAD default settings, save, reboot og så i BIOS igen, så skulle alt være så sikkert som muligt)
Dernæst hav kun de mest nødvendige ting sat til dine USB-porte (mus/keyboard samt det USB-stick, som din nye BIOS ligger på).

Udfyld din profil, så vi kan se hvad dit system består af, men umiddelbart passer din PSU fint til et GTX970 grafikkort.

Du er HELT sikker på, at du har forbundet dit nye grafikkort med et 8-pins strømstik? Og ikke bare sat et 6-pins strømstik i? Der SKAL et 8-pins stik til for det virker.

Har du (eller andre) tweaket noget i din BIOS omkring PCIe? F.eks låst den til Gen.2? (Ved ikke om man kan det i netop din BIOS, eller om der er andre indstillinger der har med PCIe at gøre)


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2016 01:14:32
Svar/Indlæg:
5504/640

Som #2 er inde på lyder som manglende strøm....
Alt efter dit øvrige grej, så anbefaler jeg altid en
psu på 650-750 Watt
Så er du nogenlunde dækket med strøm 🙂

PS: Dit 970 kort bruger alene 225 Watt

scummy skrev d. 19-03-2016 23:32:33


Det bruger slet ikke så meget strøm http://www.techpowerup.com/rev...


Jones2011
 
Overclocker
Tilføjet:
20-03-2016 07:55:44
Svar/Indlæg:
487/43
#0 Du skal lige huske på at, et ASUS STRIX-GTX970 stopper sine blæser efter et par sek, du har startet din pc, det er meningen 😉 og så starter blæserne igen, når grafikkortet rammer 55-60 grader 🙂


Muerto
 
Ny Bruger
Tilføjet:
20-03-2016 10:19:04
Svar/Indlæg:
12/3

Først og fremmest, alt kan gå i stykker, også en BIOS-flash. Men her er et par gode råd:
Start med at fjerne ALT OC i BIOS (evt LOAD default settings, save, reboot og så i BIOS igen, så skulle alt være så sikkert som muligt)
Dernæst hav kun de mest nødvendige ting sat til dine USB-porte (mus/keyboard samt det USB-stick, som din nye BIOS ligger på).

Udfyld din profil, så vi kan se hvad dit system består af, men umiddelbart passer din PSU fint til et GTX970 grafikkort.

Du er HELT sikker på, at du har forbundet dit nye grafikkort med et 8-pins strømstik? Og ikke bare sat et 6-pins strømstik i? Der SKAL et 8-pins stik til for det virker.

Har du (eller andre) tweaket noget i din BIOS omkring PCIe? F.eks låst den til Gen.2? (Ved ikke om man kan det i netop din BIOS, eller om der er andre indstillinger der har med PCIe at gøre)

Burgurne skrev d. 20-03-2016 00:54:46

Jeg er 100% sikker på at jeg sætter et 8-pins strømstik i grafikkortet.

Ingen har tweaket noget omkring i min BIOS omkring PCIe, jeg tror aldrig jeg har tilgået BIOS før på min nuværende PC.

Jeg er væk fra min PC i øjeblikket, så jeg har udfyldt så meget af min profil, som jeg kan huske.

Jeg har researchet lidt på det link #10 gav og det virker, som om man også kan gøre det vha. af en "Windows-based BIOS live update utility", som gør det meste af arbejdet for en (hvilket betyder at mængden af fejl jeg kan lave minimeres). Kan sådan et program anbefales eller anbefaler i at man gør det manuelt vha. et usb-stik ?


superman
 
Superbruger
Tilføjet:
20-03-2016 10:50:37
Svar/Indlæg:
894/91
Ville gøre det manuelt det er ikke svært og tager kun få minutter. Men det er jo op til dig selv.


scummy
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2016 13:49:44
Svar/Indlæg:
267/20
#14 Muligt. MEN læs her:
http://www.computerworld.dk/ar...

Bladre ned til støm. 970 bruger ca. 244 watt
Og under specifikationer på EDBpriser står:
Strømenhed
Strømforbrug ved drift 225 Watt

Håber du løser problemet med dit kort trådstarter


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af scummy d. 20-03-2016 13:50:44.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2016 14:00:25
Svar/Indlæg:
5504/640

#14 Muligt. MEN læs her:
http://www.computerworld.dk/ar...

Bladre ned til støm. 970 bruger ca. 244 watt
Og under specifikationer på EDBpriser står:
Strømenhed
Strømforbrug ved drift 225 Watt

Håber du løser problemet med dit kort trådstarter

scummy skrev d. 20-03-2016 13:49:44


Det er et helt system power whole system 244 watt og det er et gtx 970 fra evga ikke asus og så lige en større cpu i linket end trådopretter har

https://www.guru3d.com/article...

Et asus gtx 970 strix bruger under 200watt ved max load


Muerto
 
Ny Bruger
Tilføjet:
20-03-2016 16:38:53
Svar/Indlæg:
12/3

Ville gøre det manuelt det er ikke svært og tager kun få minutter. Men det er jo op til dig selv.

superman skrev d. 20-03-2016 10:50:37

Jeg synes det virker svært nok, idet jeg ikke har prøvet det før. Jeg prøver bare at få så mange gode råd med på vejen som muligt, da jeg ikke vil risikere at riste bundkortet ved en fejlet BIOS opdatering.

Nogen flere der har erfaringer med at gøre det manuelt, der evt. har flere tips til hvad man skal huske mens man opdaterer BIOS ?


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2016 18:03:35
Svar/Indlæg:
5874/1287
Se #13 for råd om, hvordan man bør gøre det manuelt. Læg dertil, at mens det foregår (gælder både ved Windows- og manuel-metoden), at man IKKE skal lave noget der kan springe den sikring eller hpfi relæ'et mens den flasher.

Den manuelle metode har færrest "egne" fejlmuligheder, mens Windowsmetoden er den letteste, men kan svigte hvis et program "blander" sig, eller får windows til at gå ned. Jeg flasher ALTID manuelt. 🙂


Muerto
 
Ny Bruger
Tilføjet:
20-03-2016 18:26:37
Svar/Indlæg:
12/3

Se #13 for råd om, hvordan man bør gøre det manuelt. Læg dertil, at mens det foregår (gælder både ved Windows- og manuel-metoden), at man IKKE skal lave noget der kan springe den sikring eller hpfi relæ'et mens den flasher.

Den manuelle metode har færrest "egne" fejlmuligheder, mens Windowsmetoden er den letteste, men kan svigte hvis et program "blander" sig, eller får windows til at gå ned. Jeg flasher ALTID manuelt. 🙂

Burgurne skrev d. 20-03-2016 18:03:35

Ok, jeg føler også at den manuelle metode virker sikrest. Jeg har været inde og undersøge de forskellige opdateringer til mit motherboard på
http://www.gigabyte.in/product...
Jeg fandt ud af hvordan man undersøgte rev, men er nu i tvivl om mit motherboard har Q-Flash. Er det noget man kan undersøge i BIOS eller kan man gøre det fra Windows ?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Muerto d. 20-03-2016 18:44:29.


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-03-2016 18:52:28
Svar/Indlæg:
2045/273

Se #13 for råd om, hvordan man bør gøre det manuelt. Læg dertil, at mens det foregår (gælder både ved Windows- og manuel-metoden), at man IKKE skal lave noget der kan springe den sikring eller hpfi relæ'et mens den flasher.

Den manuelle metode har færrest "egne" fejlmuligheder, mens Windowsmetoden er den letteste, men kan svigte hvis et program "blander" sig, eller får windows til at gå ned. Jeg flasher ALTID manuelt. 🙂

Burgurne skrev d. 20-03-2016 18:03:35

Ok, jeg føler også at den manuelle metode virker sikrest. Jeg har været inde og undersøge de forskellige opdateringer til mit motherboard på
http://www.gigabyte.in/product...
Jeg fandt ud af hvordan man undersøgte rev, men er nu i tvivl om mit motherboard har Q-Flash. Er det noget man kan undersøge i BIOS eller kan man gøre det fra Windows ?

Muerto skrev d. 20-03-2016 18:26:37


Det ser du i BIOS på det billede du først kommer ind på. I højre side er der en knap eller et felt der specifikt hedder Q-Flash. :)


Muerto
 
Ny Bruger
Tilføjet:
20-03-2016 19:07:27
Svar/Indlæg:
12/3

Se #13 for råd om, hvordan man bør gøre det manuelt. Læg dertil, at mens det foregår (gælder både ved Windows- og manuel-metoden), at man IKKE skal lave noget der kan springe den sikring eller hpfi relæ'et mens den flasher.

Den manuelle metode har færrest "egne" fejlmuligheder, mens Windowsmetoden er den letteste, men kan svigte hvis et program "blander" sig, eller får windows til at gå ned. Jeg flasher ALTID manuelt. 🙂

Burgurne skrev d. 20-03-2016 18:03:35

Ok, jeg føler også at den manuelle metode virker sikrest. Jeg har været inde og undersøge de forskellige opdateringer til mit motherboard på
http://www.gigabyte.in/product...
Jeg fandt ud af hvordan man undersøgte rev, men er nu i tvivl om mit motherboard har Q-Flash. Er det noget man kan undersøge i BIOS eller kan man gøre det fra Windows ?

Muerto skrev d. 20-03-2016 18:26:37


Det ser du i BIOS på det billede du først kommer ind på. I højre side er der en knap eller et felt der specifikt hedder Q-Flash. :)

Renissen2 skrev d. 20-03-2016 18:52:28

Mange tak, jeg afprøvede det lige og det er præcist som du beskrev. Mine forhåbentligt sidste spørgsmål er

1. Når jeg har opdateret BIOS, er det fint at bruge "Load Optimized Defaults" eller skal jeg ind og manuelt opsætte RAMhastighed, bootsekvens etc.?

2. Anbefaler I at man "Save main BIOS to drive" før man opdaterer til det nye BIOS-system ? Hvis ja, skal man så genstarte PC'en (BIOS) før man går ind og opdaterer til den nye BIOS?

Forresten tusind tak for alle jeres mange svar og tips, det har virkelig hjulpet :)


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2016 19:29:57
Svar/Indlæg:
1271/38
Blæserne skal stoppe, det er hele dillen ved deres 0dB køler.

550w er rigeligt. Mit 970 G1 kørte fint på min gamle bronze Cooler Master G550M med en i5, massere af harddiske og blæsere.

BIOS burde ikke have nogen effekt. Helt nye grafik kort virker fint på PCI-E gen 1 bundkort, så der skulle ikke være noget dér. Generelt retter BIOS opdateringer kun kompatibilitet med nyere CPU'er og RAM.

B75 chipsættet er relativt nyt (Sandy og Ivy) så der skulle ikke være nogen problemer med nyere grafik kort. Hvorfor kører I så meget i ring omkring en BIOS opdatering?

Har du tjekket om kortet ikke bare er dødt...

Mvh


Muerto
 
Ny Bruger
Tilføjet:
20-03-2016 19:41:19
Svar/Indlæg:
12/3

Blæserne skal stoppe, det er hele dillen ved deres 0dB køler.

550w er rigeligt. Mit 970 G1 kørte fint på min gamle bronze Cooler Master G550M med en i5, massere af harddiske og blæsere.

BIOS burde ikke have nogen effekt. Helt nye grafik kort virker fint på PCI-E gen 1 bundkort, så der skulle ikke være noget dér. Generelt retter BIOS opdateringer kun kompatibilitet med nyere CPU'er og RAM.

B75 chipsættet er relativt nyt (Sandy og Ivy) så der skulle ikke være nogen problemer med nyere grafik kort. Hvorfor kører I så meget i ring omkring en BIOS opdatering?

Har du tjekket om kortet ikke bare er dødt...

Mvh

Bonghætte skrev d. 20-03-2016 19:29:57


Hvordan ville du tjekke om kortet er "dødt"? Det lyser, når der sættes strøm til og blæserne tænder i kort tid, når der bootes. Jeg ejer ingen andre PC'er som jeg kan tjekke det med.


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2016 19:53:54
Svar/Indlæg:
1271/38
Hvordan jeg vil tjekke om kortet er dødt? Tage over til en kammerat og smide det i hans computer og se om den gider noget. Du behøver ikke mere end en 3-400W strømforsyning og måske den medfølenge Molex->PCI-E adapter hvis hans strømforsyning ikke har de rigtige stik. Et 970 hiver ikke alt for meget ved boot så det kan starte med næsten hvad som helst.

Et dødt kort kan fint lyse op og gøre ting uden at ville boote.

Har du overvejet om dit bundkort måske booter ved at vise skærmbilledet via det integrerede grafik kort i din CPU? Har du en skærmudgang i bundkortet? Prøv at sætte skærmstikket til dér.

Ellers må du antage at kortet er dødt og sende det tilbage i god tro om at det ikke virker. Hvis du ikke kan tjekke det på nogen måder kan du blive ved med at skyde i tåge og opdatere BIOS, støve RAM af og defragmentere harddiske i håb om det kommer til at du' for evigt. Du bliver nødt til at teste det.


Muerto
 
Ny Bruger
Tilføjet:
20-03-2016 20:13:34
Svar/Indlæg:
12/3

Hvordan jeg vil tjekke om kortet er dødt? Tage over til en kammerat og smide det i hans computer og se om den gider noget. Du behøver ikke mere end en 3-400W strømforsyning og måske den medfølenge Molex->PCI-E adapter hvis hans strømforsyning ikke har de rigtige stik. Et 970 hiver ikke alt for meget ved boot så det kan starte med næsten hvad som helst.

Et dødt kort kan fint lyse op og gøre ting uden at ville boote.

Har du overvejet om dit bundkort måske booter ved at vise skærmbilledet via det integrerede grafik kort i din CPU? Har du en skærmudgang i bundkortet? Prøv at sætte skærmstikket til dér.

Ellers må du antage at kortet er dødt og sende det tilbage i god tro om at det ikke virker. Hvis du ikke kan tjekke det på nogen måder kan du blive ved med at skyde i tåge og opdatere BIOS, støve RAM af og defragmentere harddiske i håb om det kommer til at du' for evigt. Du bliver nødt til at teste det.

Bonghætte skrev d. 20-03-2016 19:53:54

Det var skam ikke ment offensivt :)

Jeg er ikke lige ved min PC, men skal nok tjekke om der er et skærmstik i bundkortet, når jeg er tilbage ved den. Ville det betyde at grafikkortet var DoA, hvis computeren kunne starte med skærmstikket i bundkortet?


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
20-03-2016 20:37:38
Svar/Indlæg:
949/9
#25 Fordi der er indtil flere herinde, såvel som andre steder, der har haft samme problem. Oftests, har en BIOS opdatering af bundkortet hjulpet.


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2016 20:42:29
Svar/Indlæg:
1271/38

Hvordan jeg vil tjekke om kortet er dødt? Tage over til en kammerat og smide det i hans computer og se om den gider noget. Du behøver ikke mere end en 3-400W strømforsyning og måske den medfølenge Molex->PCI-E adapter hvis hans strømforsyning ikke har de rigtige stik. Et 970 hiver ikke alt for meget ved boot så det kan starte med næsten hvad som helst.

Et dødt kort kan fint lyse op og gøre ting uden at ville boote.

Har du overvejet om dit bundkort måske booter ved at vise skærmbilledet via det integrerede grafik kort i din CPU? Har du en skærmudgang i bundkortet? Prøv at sætte skærmstikket til dér.

Ellers må du antage at kortet er dødt og sende det tilbage i god tro om at det ikke virker. Hvis du ikke kan tjekke det på nogen måder kan du blive ved med at skyde i tåge og opdatere BIOS, støve RAM af og defragmentere harddiske i håb om det kommer til at du' for evigt. Du bliver nødt til at teste det.

Bonghætte skrev d. 20-03-2016 19:53:54

Det var skam ikke ment offensivt :)

Jeg er ikke lige ved min PC, men skal nok tjekke om der er et skærmstik i bundkortet, når jeg er tilbage ved den. Ville det betyde at grafikkortet var DoA, hvis computeren kunne starte med skærmstikket i bundkortet?

Muerto skrev d. 20-03-2016 20:13:34


Nej, det vil det ikke 100% betyde, men det kan du med god grund antage hvis du ikke har mulighed for at teste det i en anden maskine.

Der kan være problemer med ældre UEFI BIOS'er og nyere grafik kort men det er meget meget sjældent set. Hvis du kan finde en valgmulighed til at slå UEFI boot fra kan du prøve dét inde i BIOS, men jeg tror ærligt talt ikke en BIOS opdatering vil hjælpe noget som helst.

Du kan prøve, men det bedste du kan gøre er at teste det i en anden PC...