Når win10 begynder at lege sluger

Software d.  01. marts. 2016, skrevet af 1EaR
Vist: 2159 gange.

1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2016 06:19:26
Svar/Indlæg:
5750/124
Howdy på forummet folkens (det er ved at være længe siden, jeg var aktiv herinde sidst 😕 )

Men, jeg føler lige for en lille deler, da jeg har siddet og trukket en all-nighter, med en lille web-app. Og i den forbindelse opdagede jeg et abnormt hukommelsesforbrug (det er en ret simpel GRAILS app, set i det store hele), som jeg ikke lige selv kunne forklare nærmere.

Jeg kunne godt forstå, hvorfor jeg havde en java-engine som brugte 6-800mb RAM, da grails/groovy er baseret på java, samt jeg kørte en H2 database (in-memory database) til test og development (ikke production, selvfølgelig). Men hvorfor filan at windows systemet selv slugte mere til "system and Memory Management", det kom mig som en overraskelse.

Med lidt læsning, som ultimativt stoppede ved: http://superuser.com/questions... , fandt jeg frem til, at det faktisk er grundet M$ har været søde ved os, og prøver på at minimere hard-pageing, ved at holde mere in-memory.


TL;DR - læs link hvis i vil vide, hvad "System and Memory Management" processen gør, og hvorfor den sluger så meget RAM. - link: http://superuser.com/questions...

-1EaR
Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2016 07:08:33
Svar/Indlæg:
2897/83
Ja, der har jo tidligere været kritik af at Windows ikke brugte nok af de ressourcer der var til rådighed.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
01-03-2016 07:09:09
Svar/Indlæg:
3661/82
Du kan presse den komprimering igang med det samme med den gode gamle processidletask.

Anyway memmory comprimering er en aeldre technology og vi havde den allerede kort varigt tilbage i dos tiden. der var dog ikke saa meget fordel i det dengang pga singletask enviroment saa der var ikke saa meget data i ram der var "ubrugt"


#1
Windows har i langt tid brugt alt den ram du har (inden for adressebar omraade). hvilket er grunden til man ikke skal slaa sin pagefil fra.
men selv idag er der jo mange "experter" der anbefaler at slaa pagefil fra og bruge samsung rapid mode hvilket jo visser en stor manegde af folk der ikke ved hvordan windows memmory management har virket i snart 16 aar.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 01-03-2016 07:11:49.


II
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2016 11:00:56
Svar/Indlæg:
842/269
Hvorfor fraråder du Samsung rapid mode?


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2016 11:07:18
Svar/Indlæg:
5474/39
#2
tidligere kunne kør XP på 1 gigabyte. Forstår ikke Windows 10 skal have meget mere end 3 gb ram.
Du har 8 gb og gøre godt med, så er sidefil ikke optimale?

troede windows gik ind og tog nogle flere gb af rammene.

mystisk, at Windows skal bruge så meget ram i de nye versioner.

grunden til ikke kør med sidefil er på grund af slid på harddisk. Det er mere fordi, mine RAM ER FERRARI HURTIG i forhold til lagre data på Harddisken i buffer.

Det eneste kan ske ved køre med for lille sidefil i rammende er system bliver ustabilt og går ned ved forhøjt forbrug af Hukommelse. Den normalt ville tage SSD eller Harddisk i brug til gemmedata på den.

Jeg så hellere, at kunne bestemme over mine få mb hurtig hukommelse på gammel Harddisk. Vælge sige opstart af Windows er vigtigste. Derefter kan godt vente på tager en 10-20 minutter åbne mine spil.


Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af Shadowhunter d. 01-03-2016 11:20:53.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
01-03-2016 15:16:51
Svar/Indlæg:
3661/82
#3
fordi det sloever dig at have to diskcache.
rapid mode goer ingenting som windows ikke allerede goer ud over at ingnore nar benchmaerks beder om at bypass cache.

Det er derfor rapid mode giver store forbedringer i benchmark men ingenting (lille nedgang) i almindelig brug.

Det samme fuskerie trick er kend fra tilbage til dos tiden med hypercache.

refference info: https://techreport.com/review/...


$4
Windows proever at bruge alt din ram. Det har den gjort siden win2k hvis ikke foer ( NT linien). den bruger den til din disk cache hvilket er grundet til at pagefil er vigtige ligemeget hvor meget ram du har. med pagefil kan windows swappe ubrugt data ud og bruge den plads i fysisk ram til caching af mere af de data du bruger.
du giver simphelthen windows en mulighed for at bruge din fysisk ram mest optimalt muligt ved at have en page fil.

saa uden at bruge pagefil bruger du dine errari hurtige ram til data du ikke rigtig bruger mens data du bruger, nu forbliver paa din langsomme disk.

den sidste del forstod jeg slet ikke men jeg gaetter mig lidt frem til du mener at bestemem over din hurtigt og langsomme dell paa din HDD?
Det har du skam ogsaa fuldt ud control over. det kraever
du ved lidt om hvordan windows/hdd virker

Saa nej du er helt galt paa den med storset alt du har skrevet.
Problem er at du tror ram virker som dengang i dos tiden hvor ram bare var et omradde til eksevering af code og din diskcache var en fast stoerrelse.


En ting der er vaerre end at slaa sin sidefil fra er at bruge ram cleaners 🤣


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 01-03-2016 15:21:02.


II
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2016 15:49:06
Svar/Indlæg:
842/269
Men jeg kan ikke helt se hvorfor samsung skulle bruge tid og penge på at udvikle rapid mode, hvis det ingen fordele har, og egentlig kun sløver?
Det giver da ikke rigtig mening?
- Mange ved jo ikke engang det findes..


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2016 16:53:34
Svar/Indlæg:
5474/39
#5
forvirret over det.

Fået vide sidefil er på Harddisken. Den er kun nødvendigt, din ram mængde i pceren ikke er stor nok.
Problemet med hente data fra harddisk er langsomme i forhold til almindelige ramblokke.

det giver kun mening, at have sidefiler din pc har få gb ram. Du skulle gå over de gb er installeret i pceren, så går den ned fordi. Den kan ikke have plads til mere i hukommelsen. Du sagt til den, at den ikke må gemme på harddisk fordi ikke kan svare sig med tiden tager bruger disken til ekstra ram. læse/skrive hastigheder på en disk er få mb/s, hvor ram er gb/s. Det kør optimalt.


Sorry, i don´t know fast Harddisk, then RAM...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 01-03-2016 16:58:42.


Zeelock
 
Overclocker
Tilføjet:
01-03-2016 17:52:58
Svar/Indlæg:
233/22
windows 10 bruger både pagefil og swapfil til at gemme system data, swapfil er mere til app. hiberfil gemmer system data i dine ram til hurtig hybrid booting. windows 10 gemmer og henter også data i pagefil hvis ikke du har ram plads nok hvilket gør din pc sløv.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2016 20:09:01
Svar/Indlæg:
5474/39
Okay, bliver aldrig vild med windows 10.

Klart 7 er bedre, men 10 starter hurtigt op.

Forstår aldrig konceptet med Fly-mode på bærbar.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
01-03-2016 20:14:16
Svar/Indlæg:
3661/82
#6
Et ord Marketing.

I starten brugte naeste alle review sites rapid mode i deres benchmark og yderst faa laesere der kender til forskellen mellem uncache red/write og cache read write request saa de ser bare hoeje tal i benchmark og koeber samsung.

og hvis du ikke tror paa der bruges penge og ressource paa smaa snyderier med benchmark saa se bare de utallige tidligere forsøg. ATI der roede med LOD i quake3 for at for hoejere fps. nvidia der hard clipped baggrunden vaek under 3dmark for at faa lidt hoejere score.
Vi kan gaa endnu langer tilbage til de gamel ZiffDavis benchmark i 95-96 hvor nogle grafikkort driver pludselige ignorede hver anden renderede frame og derved fik laengt hoejere FPS.
saa 20 aar med benchmark fuskerier. det er ikke ekstraordinaert. Det sker desvaerre rigtigt tit.

Det er det jeg hele tiden har sagt. bare at kigge paa benchmark uden er hvide HVAD der reelt maales er faarligt.
Selv techreport som jeg netop viser at der kun er i benchmark gaar slet ikke ind paa omraaddet selvom det er en naturlig logisk konlussion hvis man kender lidt til hvordan I/O tilgang virker.


#7 det er altsaa ikke saa svart at forstaa at forskellige data er mere vigtige end andet data

las as antage et commit size paa 6gb hvor 4 gb du ikke rigtige bruger til noget og 2gb bruges rigtig tit.
du har 8 gb fysisk ram i din maskine

* uden pagefil:
8 gb fysisk ram indeholder
4 gb data du ikke bruger
2 gb data du bruger
2 gb disk cache

* med pagefile
8 gb fysisk ram indeholder:
2 gb data du bruger
6 gb dejligt stor diskcache

pagefile
4 gb data du ikke bruger


Hvorfor tror du at en mindre diskcache goer din pc hurtigere ? det er et spoegsmal om at optimere hvad der ligger i dine ram og ved at have en pagefil kan du proppe mere godt "vigtigt" data derop da du kan slippe af med "uvigtige data" til din pagefil.

mere vigtige data i ram = hurtiger maskine

saa svaert burde det altsaa heller ikke vaere at forstaa

#8
page fil og swap fil er naesten synonymer anyway taler du om den samme filer her.
hibernation fil er noget andet.
at sammenlig pagefil med hib fil hviser klart en mis forstaaelse oaf hvad de goer
Korrekt a hib fil hjaelper med hurtig boot. hvis du sammenlinger det med en clean boot.

Din sidste udtales om pagefil er forkert og viser igeng den misforstade holdning til hvad din pagefil goer.
at du tror det kun pager ud nar din maskine loeber tor for fysisk ram er helt forkert.

jeg har allerde beskrevet ovenfor omr hvordan pagefil hjalper til at give dig en storre diskcache.


#9
jeg er helt enig jeg hader hvor langsom windows 10 GUI goer mig i at rode rundt med systemmet. lating tage flere clicks og jeg foeler tit jeg skal slas med win10 for at faa lov at goere det jeg gerne vil.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Sven Bent d. 01-03-2016 20:29:18.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
01-03-2016 20:37:07
Svar/Indlæg:
3661/82
et lille real world eksempel

mit Project Mercury bruger ca 3.5MB ram det mest af dette er dog til tray menuen og til den interne compression.
den intern compression bliver kun brugt under opstart og der efter aldrig brugt igen. tray menun bliver brugt yderst lidt og i de fleste tilfaelde, men de begge stadigvaek ligger i din ram.

grunde til at jeg kaan faa program ned til kun at bruge 600-900k fysisk ram er fordi jeg kan swappe de restende 2.6-29mb data ud til din swap fil og frigoere fysisk ram til vigtigere ting end data du aldrig skal bruges.

uden din pagefil ville programmer fylder sine fulde 3.5mb ram. hvis du syndes det er smart, saa slaa endelig din pagefil fra. men lad vaere at anbefale andre at goere det pga performance.

Der er masse er god laesestoff paa hvordan en pagefil og diskcache og Windows virtual memmory virker, hvis du har lyst


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 01-03-2016 20:39:27.


Zeelock
 
Overclocker
Tilføjet:
02-03-2016 14:12:00
Svar/Indlæg:
233/22
#10 Det fik jeg formuleret forkert ja pagefil bliver brugt uanset mængden af ram, det jeg mente var at hvis ikke der er nok system ram vil virtual memory swap flere data på pagefil hvilket vil gør din pc sløv.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-03-2016 16:21:48
Svar/Indlæg:
3661/82
#12
det er ganske vsit korrekt men giver igagn en ret misvisende opfattelse af det

hvis du er i det tilfaelde at du loeber toer for fysisk ram og windows begynder at swapper af den grunde saa blive din pc sloev ja. men alternativ ved ikke at have en pagefil i den situation er at crashe.
saa igen klart at have en pagefil i denen situation. bare at sige det som du sagde du kan nemt misforstaees ( bare se andre i denen trad) til at hvis man har en pagefil saa sloever men sin pc.

kun at skrive den ene side af sagen, e altsa en misvissende information.