Trådløs netværk - skole - mister forbindelse til VDI (RDS)

Diverse d.  20. januar. 2016, skrevet af Lohse
Vist: 1220 gange.

Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 12:37:02
Svar/Indlæg:
1178/88
Kære alle,

Jeg skal lige have et teknisk input vedr. trådløst netværk.
Jeg har lidt udfordringer mht. vores VDI system og det trådløse netværk. Eleverne logger på, men får i ny og næ besked om, at RDS vil genetablere forbindelsen. Det tager ca 10-15 sekunder, så er de på igen. Det ses som, at RDS fryser i billedet og får derefter forbindelsen igen.

Et trådløst netkort, tager den en blunder i ny og næ?

Jeg er udmærket godt klar over, at deres youtube/spotify forbrug har en vis indflydelse, da det sluger en stor båndbredde. Desværre tror unge mennesker, at deres færden på nettet ikke går ud over andre.
Vi har placeret et styr Meru AP832i i hvert klasselokale, som er smidt sammen med en controller. Her har de bærbar/ipad og deres telefon på - er løsningen flere AP´s eller er det blot deres netkort, som tager en blunder.

Kabler de op er der selvfølgelig ingen problemer, så det er ikke vores VDI, der skaber problemerne.
Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 13:20:55
Svar/Indlæg:
765/28
Du har selvfølgelig nyeste drivere på netkortene på de bærbare?
Kører de AC ?

I controller softwaren så burde du kunne prioritere pakker, så RDS har større prioritet end youtube og spotify. Det er layer 7 inspection.

Hvor mange klienter er koblet op på controlleren? Dvs elever x2 ca

Jeg har ikke selv kendskab til Meru access points, men leger selv med noget Cisco Meraki. Det er dælme smart. Her kan du også se signal styrken ud til de enkelte enheder på nettet, samt belastningen på de enkelte access points.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 13:39:11
Svar/Indlæg:
1178/88
#1 Smart :)

AP kører AC, men det gør alle klienter jo ikke. Da det er elevernes bærbare, kan jeg jo ikke garantere, at de har nyeste driver. Ej heller alt andet l.ort, som de har installeret / er inficeret af.

ca 150 elever - dvs. 300 klienter.

Jeg skal de lige have luret på layer 7 inspection - er det en standard, som gælder for alle netværksproducenter eller hedder det blot det hos Cisco.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 15:11:16
Svar/Indlæg:
2246/14
layer 7 er fra OSI modellen. Applikations laget. Dvs. du skal prioritere en applikation (RDP) over alle andre.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 15:47:05
Svar/Indlæg:
1178/88
#3 Tak - jeg er godt klar over, at jeg lige skal have en netværksguru til at lure, men hvor plejer denne funktion at ligge samt hvad kaldes den.



gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 17:09:38
Svar/Indlæg:
979/49
Du skal nok lede efter noget inspection / priority / application

Er det sådan en controller vi snakker om?
http://docs.fortinet.com/uploa...

Hvis det er, se under Application Visibility (DPI)


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 17:21:59
Svar/Indlæg:
1178/88
#5 Det er en MC 1500, som desværre ikke kan opgraderes yderligere i firmware, da der ganske enkelt ikke er plads længere pga. opdateringernes størrelse.

Vi er på version 6.0-2-0


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 17:44:54
Svar/Indlæg:
1178/88
Udover det, så er den heller ikke supporteret kan jeg se. Jeg sidder lidt fast, da det ellers var DIP, som jeg skulle gå efter.

Hvordan er Cisco mht firmwareopdatering af deres controllere. Meru er ret konservative og vil have, at man har en supportaftale. Springer man et par år over, skal der betales for den tid man ikke har haft support såfremt man ønsker opgradering


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 20-01-2016 17:46:26.


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 18:15:04
Svar/Indlæg:
743/13
Nu kender jeg ikke rigtigt til Meru, så skal ikke kunne udtale mig om deres styrker og svagheder. Jeg har dog for mange år siden hørt godt om dem.

Jeg regner med at du har styr på dine AP'er og at de kører med 1 - 6 - 11 konfiguration af kanaler, så de ikke ligger og forstyrrer hinanden unødigt. Har du mulighed for at de om der er andet udstyr i nærheden der leverer wifi, vil helt sikkert også være et hit.

Jeg ville nok prøve at se på load på controlleren, når de oplever problemer. Jeg ved ikke om man også kan få data fra selve AP'et, det kunne måske også give en indikation. Prøv evt. at sætte et ekstra AP op i klassen, så du kan fordele load mellem dem. Så vidt jeg husker er RDP ret følsomt overfor drops i den trådløse forbindelse, og hvis AP'erne lider under for mange klienter vil det nok hjælpe.

Hvis ikke jeg var på skole i øjeblikket, ville jeg nok kunne hjælpe dig med din Cisco forespørgsel... Nu ved jeg jo ikke om det er kommunalt eller privat med den skole, men hør evt. om der er en aftale i kan benytte jer af.

Umiddelbart vil jeg kunne anbefale Cisco, Aruba (købt af HP Enterprise) og Ruckus (Bruges bl.a. på Roskilde Festival)


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 19:10:50
Svar/Indlæg:
1178/88
Umiddelbart har jeg også kun hørt godt - det var kun for at høre om deres opgraderingspolitik mht firmware.
Er de gratis eller skal man have en supportaftale?

Meru anbefaler faktisk, at man skal køre samme kanal.
RDP er meget følsomt og klienterne mister forbindelsen i ny og næ ret tilfældig. Jeg kan have en enkelt bruger, som oplever nogle drops fra RDP og så kan jeg have nogle andre i samme lokale der ingen drops har eller ganske få.

Jeg ville også selv have haft Cisco eller Aruba, men før jeg blev ansat som lærer på skolen var det altså Meru man netop havde indkøbt (2009)

Som I nok kan regne ud, så har jeg en simpel folkeskolelæreruddannelse, men interesse for dette felt. Dette gør mig dog ikke til ekspert.
Jeg synes dog at Trådløst netværk og en skole med unge folk og deres store behov for Wi-Fi er et rent helvede for en IT-mand.
Det hele skal køre lige så godt som derhjemme - også selvom vi har x-antal gange flere klienter på.
Bliver de smidt af, er alt noget lort.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 19:27:40
Svar/Indlæg:
1178/88
På den anden side, så sidder jeg også med tanker om mulighed for opkabling af elevernes computere. Hvis man kan indrette lokalet således, at bordene er ude ved væggene.
Dette vil give mulighed for:

- At de smider et Ethernet stik i og derved kører på det kablede netværk - derved vil de ikke opleve ustabilitet.'
- Frigør plads i centrum af rummet til andre aktiviteter.
- Læreren kan se elevernes skærme og derved kan eleverne formentlig ikke spille spil osv., som nogle jo gør i undervisningen.
- Eleverne arbejder alligevel primært på deres egen plads, så Wi-Fi er altså ikke fuldstændig nødvendig.


Lyder jeg helt hen i hampen. Jeg tror det er et evigt problem på skoler/uddannelsesinstitutioner - især os, som kører RDP.


rabber
 
Overclocker
Tilføjet:
20-01-2016 20:18:13
Svar/Indlæg:
27/4
Prøv også at se om du kan lave noget band steering, så du får flest muligt over på 5 ghz båndet. Så kan du hvert fald minimere risikoen for forstyrrelser en smulde. Herudover er jeg enig i at du skal opprioritere RDS på dit wifi. Som andre nævner Cisco Meraki er så latterligt nice.


rabber
 
Overclocker
Tilføjet:
20-01-2016 20:19:35
Svar/Indlæg:
27/4
Nogle controllere lader dig også lave lidt load balancing, således at klienter bliver forsøgt flyttet over på mindre belastede ap'er.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 20:42:46
Svar/Indlæg:
1178/88
#11 Band steering er foretaget, da vi har sat forsinkelse på 2.4 ghzdelen således iphones, ipads osv hopper på 5 ghz før 2.4 kan ses.

#12 Der er automatisk loadbalancing på Merus controller. Derudover har jeg "kun" 1 ap i hvert klasselokale, som er placeret midt i lokalet.

Jeg vil ufattelig gerne have udstyr som kan opprioritere forskellige apps og nedprioritere andre.
Mon jeg skal smide en ønskeseddel, for nuværende controller kan ikke opgraderes mere.
Men med skolernes økonomi, så er det svært - jeg er på en privatskole.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 20-01-2016 20:43:20.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2016 01:33:52
Svar/Indlæg:
2246/14
#13 du behøver ikke lave prioritering på layer 7, det kan gøres på layer 4, hvis du kan prioritere porte på dine AP, og RDP bruger den samme port hver gang.
Eventuelt har du måske en router, eller nogle switche der kan det du mangler.
Alle enheder i "rækken" kan konfigureres til at prioritere, hvis de altså har funktionaliteten.
Selv billige switche/routere har ofte den funktionalitet.
Det du skal bruge er meget simpelt.
2 queues, en til RDP og en til alt andet. Hvis det bliver portbaseret så er rdp typisk på TCP/UDP 3389.

Du skriver:
Meru anbefaler faktisk, at man skal køre samme kanal.
Det er nok bare hvis deres zero latency roaming skal virke - det er du nok ret ligeglad med hvis du kun har et AP inden for rækkevidde. Jeg ville også prøve med 3 kanaler - hvis du ikke har det.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Swayde d. 21-01-2016 01:38:33.


rabber
 
Overclocker
Tilføjet:
27-01-2016 19:07:13
Svar/Indlæg:
27/4
Hvis du tænker at det er stabiliteten der mest er problemet, og ikke hastighed kan du prøve at sætte frekvens bredden (Med garanti ikke det rigtige fag term) ned fra 40 til 20 på 2,4 ghz. Og fra 80 til 40 på 5 ghz.

Dette nedsætter den maksimale båndbredde, men kan somme tider øge stabiliteten.


MStauning
 
Overclocker
Tilføjet:
28-01-2016 09:50:20
Svar/Indlæg:
10/2
Det skulle være rimeligt nemt at få RDP til at komme først, den har jo QoS - så bare ind og tampe lidt i den fane at du ønsker at port 3389 skal komme først.

Michael.