Crossfire og CPU i Parallel.. Skyhøje CPU temps

Vandkøling d.  15. januar. 2016, skrevet af Ekstern
Vist: 2099 gange.

Ekstern
 
Overclocker
Tilføjet:
15-01-2016 16:44:40
Svar/Indlæg:
108/32
Hej HWT!

Jeg har lige fået sat mit længe ventet vandkøling i min PC.

Lige nu lyder mit set-up som følgende:

Vandets kredsløb:
- 5,25'' Bay-reservoir
- EK DCP 2.2 pumpe
- 540mm radiator (3x180)

Derefter løber det videre til mit Parallel setup som består af:
- 2x XFX 6970 i crossfire med EK 6970 nickel v2 blokke
- Alphacool NexXxoS XP³

Til slut løber det tilbage i reservoiret.

Problemstilling

Min problemstilling er bare, at CPU'ens temperatur bliver helt ustyrlig. Imens at jeg skriver denne besked, og ikke har andre programmer åbne end firefox, så ligger CPU'en allerede på ca 50. Dog er thermalpasten ikke on point, men 50 grader er i hvert fald i overkanten.

Jeg har også observeret, at flowet fra øverste 6970 til min 2600k er utroligt lavt. Ja, det ligner nærmest at vandet står stille, men en lille smule bevægelse kan dog ses med lidt god vilje.
Kan det skyldes forskellig modstand, i henholdsvis GPU-blok og CPU-blok? Hvis ja, er der en måde at ændre det ud, udover at købe en ny CPU-blok? Kender du et trick/hack, tager jeg i mod det med kyshånd!

Min anden hypotese er selvfølgelig, at pumpen ikke kan skabe et tilstrækkeligt tryk? Eller i hvert fald det tryk som jeg har brug for.

Til sidst kan man jo konkludere, at sådant et parallelt loop måske ikke er den bedste måde at køle sine elementer på. Men jeg giver ikke op så let! Jeg finder det parallelle loop utrolig sexet, frem for slanger der bare løber over det hele. Derfor vil jeg helst (hvis det selvfølgelig er muligt) beholde mit parallelle set-up

Har du tanker/forslag omkring dette, må du meget gerne skrive dem!
Jeg tager i mod alt med kyshånd!

Ha' en god dag, og på forhånd, tak for hjælpen!
Mvh. Frederik 😲


Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af svedel77 d. 15-01-2016 18:23:46.
187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2016 17:28:17
Svar/Indlæg:
3340/386
Hej, har ikke selv vandkøling.
Men tror det er bedre at danne overblik, hvis du kunne uploade billede af det.


mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
15-01-2016 17:30:39
Svar/Indlæg:
516/11
Din pumpe er ikke stærk nok. Køb en D5 pumpe.


Ekstern
 
Overclocker
Tilføjet:
15-01-2016 17:53:32
Svar/Indlæg:
108/32
*Link til billede af computer: http://imgur.com/hR327rm

#2
Er der ikk' en nemmere måde, at komme rundt om det her problem på? Jeg synes allerede der er godt tryk på med min EK DCP 2.2.
Sådan en D5 må jo næsten skyde bunden ud af mit reservoir 😲


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ekstern d. 15-01-2016 17:55:49.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2016 18:04:30
Svar/Indlæg:
1881/22
Drop at kører parrallet op til din cpu. Du får intet flow op til din cpu med det setup du har lavet. Der skal simpelthen for stærk en pumpe til for at få det til at virke.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 15-01-2016 18:06:01.


oban666
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2016 18:10:33
Svar/Indlæg:
1440/318
Som jeg ser det er der to problemer...
Din pumpe er for svag og til den pumpe et dit setup samlet forkert...
Du har en mulighed for at beholde pumpen i dit setup, du skal IKKE lade pumpen pumpe parallelt til alle tre kølehoveder. Hvis du prøver at serie forbinde dem i steder vil vandet ikke "bare" vælge den letteste vej og så er der en mulighed for at pumpen kan trække de, hvis ikke skal du have en anden pumpe ☹
Jeg kan anbefale Laing DDC pumperne, de fylder ikke meget og de kan pumpe med et meget højt tryk 🙂


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2016 01:56:41
Svar/Indlæg:
2246/14
Som andre har nævnt:
Vandet vælger den "letteste" vej. Dvs:
1. kølehoved vil blive kølet godt
2. kølehoved værre
3. kølehoved helt ad helvede til
Du er nød til at køre noget af det i serie hvis det skal virke ordentligt.
En kraftigere pumpe vil nok hjælpe, men det er som at polere en lort - dit design er forkert.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 16-01-2016 01:57:12.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2016 13:21:00
Svar/Indlæg:
2957/206
Mit "gæt" er at du har en masse varmt vand der ikke kommer ordentlig ned til radiatoren/reservoiret og bliver kølet ned, pga. dit parallele setup.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
16-01-2016 15:23:16
Svar/Indlæg:
5039/109
Du skulle have gjort sådan her i stedet:




Edit:

Tjek også lige for knæk på slanger nede ved pumpe og reservoir. Ved grafikkortene er det ikke blot sat parallelt, men ved at bruge koblingerne på begge sider for ind og ud, så har du også sat "slanger" parallelt med kølehovederne. Vandet løber stort set lige igennem dem, og ikke ind gennem blokken.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MazdaMadsen d. 16-01-2016 15:26:36.


Bossmann_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2016 19:46:45
Svar/Indlæg:
463/25
#8 +1 Spot on


Rumsterestangen
 
Overclocker
Tilføjet:
17-01-2016 02:25:42
Svar/Indlæg:
136/0
#8 har fat i noget 🙂

Jeg tror dog vandet løber gennem gpublokke først, og så retur, da de sikkert er mindre restriktive en cpublokken. Specielt med 2 blokke at nå igennem før cpu. Det er givetvis tilfældet, nu du siger vandet lader til at stå stille over cpu. 🙂

Til ren serie setup er det er restriktivt loop du har, men det er da en løsning.

Vil du stadig køre parallelt, så vil jeg anbefale og køre parallelt over gfx, men tvinge flow i serie over cpu. Her risikerer du så at parkere flowet lidt over en af gpu'erne, og den vil potentielt lide med temperaturer.

Her er et foreslag også, med awesome paint skills:
http://peecee.dk/upload/view/4...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Rumsterestangen d. 17-01-2016 02:28:46.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
17-01-2016 02:59:54
Svar/Indlæg:
5039/109
#10. Hvis du ser godt efter, så vil du se at GPU blokken lader vandet løbe fra in til out da alle in og out er brugt, som gør at vandet løber parallelt med in og out.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2016 03:45:10
Svar/Indlæg:
1881/22
Med en god pumpe, kan du også sagtens kører parallelt på dine grafikkort, og derfra serielt op i cpu'en. -men med det hele parallelt skal der noget mere flow til end du har i den pumpe.


Rumsterestangen
 
Overclocker
Tilføjet:
17-01-2016 10:00:22
Svar/Indlæg:
136/0
#11 Det er jeg med på. vandet kan enten vælge at løbe gennem gpu blokkens kølekanaler, eller passere gennem in bund/in top, og videre til næste blok.

I op's setup skal flowet passere gennem begge gfx, det ene i mere grad end det andet, før det vælger cpu. En pumpe der overstiger flowet på begge gpu blokke vil så stadig sende flow igennem cpu blokken 🙂 Men en dcp 2.2 med 400l/t har ikke helt kapaciteten til det.

mit forslag vil give flow gennem cpu under alle omstændigheder, men sandsynligvis mere flow i den ene gpu blok end den anden.
Pointen var at det samlet i serie vil være et restriktivt setup for en dcp 2.2, der ikke har et voldsomt pumpetryk, og det samlede flow vil derfor lide.

Det var kun for at være på tværs, jeg havde selv valgt serie setup 😛


Ekstern
 
Overclocker
Tilføjet:
02-02-2016 19:43:17
Svar/Indlæg:
108/32
Hej igen!

Tak for de mange indlæg!

Som sagt kunne jeg virkelig godt tænke mig at beholde mit nuværende loop, da det er temmelig æstetisk pleasing for mine øjne 😲
- Det kan ikke passe, at det her setup simpelthen ikke kan lade sig gøre... Det nægter jeg at tro på! ☹

Mit spørgsmål er hertil, om det vil hjælpe at anskaffe mig en D5 pumpe? 😛

Jeg er udemærket bekendt med, at vandet vælger at løber den letteste vej som muligt. Fordi at de 2 GPU-blokke er identiske, er der stort set samme modstand, hvis man ser bort fra de få centimeter der er længere fra GPU2 ud til GPU1. Derfor er flowraten ok der.

Men hvis jeg anskaffede mig en D5 pumpe med et flow på 1200L/t ,frem for de sølle 400 min nuværende leverer, ville det mon ændre på noget? 😉

Min måske lidt for optimistiske hypotese går på, at der skulle komme mere modstand i GPU-blokkene, da trykket stiger, og der skulle derfor presses mere vand gemmen blokkene, som derfor skaber mere modstand. Den modstand vil så gøre, at der vil komme mere flow gennem CPU-blokken.

Er jeg helt galt på den igen? 🤡

Mvh. Frederik


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2016 20:36:26
Svar/Indlæg:
4112/52
Den eneste måde jeg ser du MÅSKE kan få det til at fungerer på er ved at "modulere" slange diameteren efter hånden som forbrugerne er passeret, men da din pumpe allerede nu ikke kan levere nok tryk/flow til CPU hovedet med helt store slanger frem til CPU, så skal du med størst sandsynlighed have enten flere af dine små pumper i parallel, eller have fat i én støre pumpe, så som D5 eller LaingDDC 18W.

F.eks. (invendig diameter):
12mm (113,04mm²) fra pumpe til GFX1 IN og fra GFX1 OUT til radi og Reservoir
10mm (78,50mm²) mellem GFX1 og GFX2
8mm (50,24mm²) mellem GFX2 og CPU

Med de tre diametre får du cirka lige meget gennemstrømnings areal på alle tre enheder, med CPU som har størst areal.
Det kan MÅSKE gøre du kan få ydelsen på alle 3 kølehoveder til at køre nogenlunde, om end dit CPU hoved klart er mest restriktivt, og dermed sikkert vil have mindst flow alligevel.
Er det tilfældet, så er du nødt til at finde et alternativt CPU-kølehoved, der har knapt så meget modstand, for at få tilstrækkelig køling på CPU.

Men du vil klart få den bedste performance på dit køling, ved at gøre som #8 illustrerede med din nuværende pumpe, men også en større pumpe, og med følgende flow: Reservoir-->pumpe-->CPU-->GFX1-->GFX2-->radi-->Reservoir


oban666
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2016 20:59:31
Svar/Indlæg:
1440/318
Med hensyn til om det kan lade sig gøre at køre paralelt med en D5, jeg ved at Jay´s Twosents har kørt med D5 i sådan et loop, mener han dækkede det i en video om sit gamle system... Prøv at se om du kan finde det 🙂


Ekstern
 
Overclocker
Tilføjet:
02-02-2016 21:32:31
Svar/Indlæg:
108/32
#15 Mange tak for det uddybende indlæg! Bliver lige nødt til at tage mig lidt mere tid til at sætte mig ind i din pointe, og selv lige regne lidt på det. Dit post er bestemt ikke overset! 🙂

#16 Synes ikke lige jeg kunne finde noget med den gode gamle Jay, hvor han forklare sit parallel loop... 😢

Men har fundet ham her duden. Han kører et 780 kort på vand i parallel med hans CPU. Der ser flowet ud til at køre fint for ham.

https://www.youtube.com/watch?...

Man kan så komme og argumentere for, at han kun har et kort.
Men på den anden side støtter det jo vel min hypotese om, at et højere flow vil kunne få vand gennem min CPU-blok.
Dog ser det også ud til, at han har en temmelig beefy pumpe...
Der er flere variabler i dette, end blot at han har kun har ét enkelt GFX, men alligevel ser jeg det som et et argument eller løsning... :yes:

Håber i forstår min pointe, synes det er svært at få den oversat til ord 😉

Allerede nu, mange tak for alle de indlæg og kommentarer der har været!

Mvh. Frederik


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ekstern d. 02-02-2016 21:33:37.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
02-02-2016 21:53:55
Svar/Indlæg:
5039/109
Men du kan altså ikke bruge begge in og out på dine grafikkort, kun en af hver. Ellers løber vandet stort set lige igennem tilslutningerne og ikke ind i blokken.

Det er jo ikke specielt svært at rette til, fx som jeg har tegnet dårligt i paint. Så kan du beholde pumpe, og du skal blot finde to blænd propper til hver af grafikkortene.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af MazdaMadsen d. 03-02-2016 09:46:00.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2016 07:35:37
Svar/Indlæg:
1881/22
#18, det er nu ikke helt korrekt.
Parallel setup at vandkølet grafikkort er helt normalt, (der er en grund til at f.eks. EK laver connectors til netop dette: http://kortlink.dk/kf9g ).

Der hvor den står af med #0's setup, er at han forsøger at køre parllelt på hele hans setup.

Som Thomsen er inden på, er hans kølehoved til cpu'en sikkert meget mere restriktivt en grafikkortene, og derfor er det kun grafikkortene som køles effektivt.

Så han kan sagtens køre parallelt på gfx, og have den blok siddende som en del af et serielt loop.

Princippet kan ses her:



Begge disse vil fungere, så længe du kører serielt videre. Forskellen i temps er så minimal, at jeg plejer at råde folk til at gøre det de synes ser bedst ud.
(det kort som sidder først, vil opleve en marginal stigning i temp, mens det som sidder sidst, vil opleve et marginalt fald i temp, men for at gentage mig selv, er forskellen så forsvindende lille, at det er lige meget. Det gælder generelt rækkefølgen i et lukket loop).



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ciric d. 03-02-2016 07:36:59.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
03-02-2016 09:47:03
Svar/Indlæg:
5039/109
#19, den blok fra EK kører ikke parallelt med sig selv uden om kortene, hvilket det gør i setup'et lige nu. Udover det, så har du selvfølgelig helt ret.

Uanset hvad, så skal der flyttes nogle slanger.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2016 10:05:51
Svar/Indlæg:
1881/22
Det er der du tager fejl!

Vandet kører IKKE uden om kortene lige nu, (hvilket også forklare det som #0 oplever med at der er flow gennem kortene, men ikke op til cpu'en).

Vandet kan ikke bare løbe fra den ene port til den anden uden om løbe ind gennem blokken. Og da modstanden derfor er den samme, om vandet skal videre til gfx nr2, eller gennem blokken på gfx nr1, får de to kort den samme mængde vand,
(som så er halvdelen af den mængde et kort ville modtage, hvis pumpen kan levere et højt nok tryk. Det er derfor der anbefales en pumpe med højere flow, hvis han vil køre parallelt).

Jeg siger ikke at der ikke skal flyttes slanger. Læs min post igen. Han skal køre serielt fra gfx - > cpu, og så serielt videre ned til bunden.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ciric d. 03-02-2016 10:07:19.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
03-02-2016 12:46:44
Svar/Indlæg:
5039/109
Der er jo hul igennem fra underside til overside? Så meget af vandet må løbe lige igennem, men alligevel er der nok til at køle kortene i den smule der løber igennem kølevejen. Flowet er så ikke stort nok til at flytte ret meget vand igennem CPU blokken.

Jeg skrev ikke at vandet kører helt uden om blokkene. Noget vand kører igennem blokkene, men når man bruger begge ind og ud, så må noget af vandet blive ledt parallelt uden om kortene også.

Det er selvfølgelig helt op til trådstarter om han vil lade alle slanger blive siddende som de er og blot sætte en kraftigere pumpe på, som måske fjerner problemet, eller lave om på slange føringen.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2016 13:02:38
Svar/Indlæg:
1881/22
Læser du overhovedet det jeg skriver -det hele?

Det som er det vigtige her, at der er lige stor modstand begge veje. Derfor vil vandet fordele sig 50/50 og køle de to grafikkort lige meget. Der hvor den går galt for #0 er ikke MELLEM grafikkorten, men EFTER grafikkortene.
(Hvis du ser på den tegning jeg indsatte ovenfor, kan vandet ikke komme videre i systemet uden at løbe igennem en af blokkene).


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 03-02-2016 13:03:11.


TolaGarf
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2016 13:19:12
Svar/Indlæg:
269/14
Har selv kørt et parallel setup med en Swiftech H240-X (DDC pumpe), samt CPU + GPU. Loopet vendte om ved CPU'en og kørte tilbage igennem GPU blokken. Det virkede fint, faktisk gav det lidt bedre temperature på grafikkort. Men en DCP 2.2 pumpe er altså noget skrammel, det er slet ikke ment til et kompliceret loop.

Edit: Køb en D5 pumpe med top på, tilslut den til dit bay reservoir. Du bliver ikke skuffet!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af TolaGarf d. 03-02-2016 13:19:57.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
03-02-2016 14:10:35
Svar/Indlæg:
5039/109
Jo, men læser du hvad jeg skriver? Jeg er helt med på at der løber vand igennem blokkene, men der løber rigtig meget og helt unødigt direkte igennem fra og til under/overside.

Om man sætter dem op parallelt eller serielt som du har vist tegninger til er lige fedt. Men her er de ikke blot parallelt, men dobbelt parallelt.

Igen en dårlig tegning i paint:



Rumsterestangen
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2016 20:07:27
Svar/Indlæg:
136/0
#25 Det er i princippet lige meget om vandet kan passere frit forbi blokken, så længe man har pumpetryk/flow nok til at overstige flow restriktion i resten af setuppet. Således vil det nemlig ryge gennem blokken også.

Ciric (#12, #19, + #21) siger mere eller mindre det samme som jeg gør i #10 + #13

vandet vil under alle omstændigheder søge gennem loppet. det vælger mindst restriktive vej først, sender max muligt tryk igennem der, og evt. overhead ryger videre til næste enhed etc.

Hele problematikken er hans sølle pumpe, setuppet ville køre fint nok med en kraftig nok pumpe, som kan overstige flowrate i begge gpu blokke. så vil der nemlig være overskud til cpu blok :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Rumsterestangen d. 03-02-2016 20:08:11.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2016 22:01:41
Svar/Indlæg:
4112/52
#22/25 Problemet her er ikke gfx blokkene, men at cpu blokken ikke får vand nok, grundet de to gfx blokke æder 90-95% af flowet tilsammen. Derfor er den nødvendigt med den kraftigere pumpe.