Køb af brugt mobil, af en der har købt på afbetaling

Diverse d.  15. december. 2015, skrevet af Heylel
Vist: 4868 gange.

Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2015 20:27:03
Svar/Indlæg:
257/24
Hejsa.

Jeg er pt på jagt efter en iPhone 6S og har snakket med en del "sælgere". Udover de enormt mange platugler der forsøger at lokke godtfolk til at købe uden at man mødes, er der en anden "race", lader det til.

Nemlig dem der laver lidt hurtige penge på at købe en mobil på afbetaling, og så sælge den bagefter.

Jeg kan sgu ikke lige gennemskue om man som køber af en sådan tlf kan få ørerne i maskinen, hvis nu den oprindelige køber misligholder aftalen?

Nogen der har erfaring med/viden om det?



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Heylel d. 15-12-2015 20:27:35.
Ferns
 
Korrekturlæser
Tilføjet:
15-12-2015 20:47:17
Svar/Indlæg:
1442/81
Lånet/Afbetalingen følger låntageren. Dvs at hvis afbetalingen ikke sker, vil låntager blive hæftet for det.

Der bliver ikke lagt lås på mobilen - Hverken SIM-låsningen (som iøvrigt ikke har eksisteret i Danmark siden 2012), eller IMEI-låsning. Ej heller bliver telefonen krævet tilbageleveret.

Sagen ryger videre til inkasso, som så sørger for at inddrive den resterende betaling.

Du skal dog altid tjekke IMEI inden køb - Da mobilen jo kan være meldt stjålet og derved blevet låst.


81ish
 
Nørd
Tilføjet:
15-12-2015 20:50:50
Svar/Indlæg:
118/11
jeg har selv fået solgt min mobil efter 1 år. men var stadig ved at afbetale. jeg brugte penge godt nok på at betale mobillånet ud. men ham som skulle købe den var også i samme båd som dig.

han var usikker om hvis jeg "havde" ikke betalt så hvad så. det endte med at han købte den alligevel, fordi jeg var oprigtig fra starten af. ved at fortælle sandheden simpelthen. men bund og grund hvis det ikke bliver nævn fra køberen af, så vil man ikke bide mærke i det.

men som regel så kommer teleselskabet ikke efter en, fordi vi har noget der hedder inkasso og RKI. det er selskabernes backup. (lige hvad jeg forstiller mig, skal lige siges) for jeg har aldrig prøvet det selv direkte.


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2015 21:10:26
Svar/Indlæg:
257/24
Super - ja, man ved sgu aldrig - det er jo ikke opfindsomheden der mangler og iPhones er et yndet objekt for fusk.

Jeg takker for hjælpen!


Artisan
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2015 21:40:13
Svar/Indlæg:
184/5
http://hwt.dk/Marked/355775/Vu...

Så er det bare at smide et bud :P


bighair
 
Superbruger
Tilføjet:
15-12-2015 21:55:03
Svar/Indlæg:
144/8
hvad så hvis han melder den stjålet efter salg, så har du et problem.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
15-12-2015 22:04:56
Svar/Indlæg:
6368/477

hvad så hvis han melder den stjålet efter salg, så har du et problem.

bighair skrev d. 15-12-2015 21:55:03


Hvis der kommer meteor regn efter han har købt den fungerer masterne nok heller ikke, og så har han også et problem.

Problemer kan altid findes, og køber man brugt tager man altid en risiko, er det en man ikke vil tage skal man bare ikke købe brugt.


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2015 22:06:42
Svar/Indlæg:
257/24
#4: Tak for det - men der er ikke nok lager på den.

#5: Så er det jo at det er en fordel at have kvitteringen...


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2015 01:30:14
Svar/Indlæg:
257/24
Okay, point in case - jeg skal sgu lige have en vurdering af om jeg bare er blevet paranoid af for det meste at handle med folk jeg "kender" her på HWT, eller min forsigtighed er velbegrundet.

Har en snak med en der vil sælge en iPhone 6S 128GB for 6.000,- (han har faktisk to til salg). Billigste pris på nettet er omkring 7.300 så det er ikke idiotisk billigt og grund til mistro.

Den er uåbnet, han har original kvittering på den (det siger han i hvert fald) og vi kan handle ved at jeg afhenter hos ham.

Her bliver det så tricky. Jeg spørger om det er hans navn på kvitteringen - det er det ikke, da det er nogen han har købt af en anden. Ok, edderkoppesansen begynder at røre på sig, men det kan jo være helt kosher.

Beder så om jeg kan få IMEI at vide samt selskab den er købt ved, så jeg lige kan checke i løbet af i morgen inden handel at den ikke er afmeldt (en pænere måde, ikke at sige stjålet på)

Det vil han så ikke, da han ikke har det godt med at oplyse IMEI. Og der trækker jeg så stikket og siger nej tak. For hvis der ikke er noget galt, hvorfor så ikke oplyse det?

Men hvis jeg lige skal spille djævlens advokat, så kan sælger jo sidde i den anden ende, være helt reel, men være bekymret for hvad jeg kan bruge IMEI nummeret til (udelt at man ikke rigtig kan bruge det til misbrug på nogen måde)

Hvad siger I - er jeg bare en paranoid gammel sur mand, eller var det sandsynligvis lidt flosset i kanten?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Heylel d. 16-12-2015 01:31:23.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2015 01:45:41
Svar/Indlæg:
1334/15
Hej - ja jeg synes at det lugter mere end jeg selv ville satse mine penge på 🙂

Hvis det er en andens navn der står på kvitteringen, kan telefonerne jo lige så godt være stjålne fra denne person?. Er denne person stadigvæk i landet? Du ved ikke, om telefonerne er købt på reel vis, eller måske via stjålen betalingskort?..

Jeg gætter bare på lidt øv, der kan være indvolveret uden at kunne sige det med sikkerhed, og hvem køber lige 2 uudpakkede telefoner i den prisklasse, for at sælge dem videre? Er ved at være sengetid, så kan ikke lige regne den ud :no: 😴 😴

Næææ pas du godt på dig selv, og dine surt tjente penge her i denne dyre julemåned :yes: 🙂


Vichy
 
Superbruger
Tilføjet:
16-12-2015 10:51:12
Svar/Indlæg:
419/47
#8 Du kan jo aftale at mødes med ham, ringe til 114 når du står der og så kan I tage IMEI snakken med politiet sammen?

Det gjorde min lillebror da han købte en 5s for 2 år siden. Politiet sagde den var god nok, min lillebror sagde "ja tak" for handlen.
dagen efter fortrød sælger så, men der var det bare ærgerligt.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2015 10:57:49
Svar/Indlæg:
1495/34
#8

Lyder det for godt til at være sandt, så er det sjældent sandt

6.000 kr er også en slags penge, og jeg ville gøre lige som dig - sige pænt nej tak når sælger begynder at lyde "fishy"

De seneste par dage har der stået en del i aviserne omkring Rumænske "menneskesmuglere", hvor de lokker fattige Rumænere herop og derefter tvinger dem til at tage lån og købe elektronik (telefoner, Ipads...etc) på afbetaling og derefter aflevere dem til bagmænd.


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2015 15:03:44
Svar/Indlæg:
257/24
#9: Havde slet ikke overvejet det med at de kunne være købt over stjålen betalingskort. Som sagt, opfindsomheden kender ingen grænser ☹

#10: Der er to udfordringer med dit forslag. Den første er at handlen ville have foregået om aftenen og så er der jo ingen der svarer på den slags administrative spørgsmål hos det kongelige danske ildsprudlende politi. Den anden er at når man ikke engang kan få politiet til at komme når man nærmest har fanget og låst en øksemorder inde i kælderen, tvivler jeg sgu på at de har tid til den slags?

#11: Ang. om det lyder for godt til at være sandt, så synes jeg ikke prisen giver anledning til en hel masse spekulation. Det er en 16-17% under nypris og havde det været et fejlkøb fra sælgers side, skulle han jo have punget 100 ud for at sende den tilbage. Det var som sagt ikke prisen der var fishy 🙂

Men netop din historie om rumænere var også lidt den slags jeg tænkte på kunne ligge bag - dog bare at nogen helt almindelige danske stakler var blevet presset til at købe på afbetaling og så give varen til en der sælger den og sender penge tilbage til "afpresser".


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2015 15:30:36
Svar/Indlæg:
1334/15
#12 - det lyder som om, du er godt med i evt. problemstillinger 🙂

Og det er helt sikkert heller en god idè, at møde op til en spekulativ handel med intensioner om, at inddrage politiet samtidig. Det gir` alt for mange tvivlsomme konstanser, og kan med stor sandsynlighed kun gå ud over dig selv 😩

Mht. at prisen ikke var hårrejsende lav, siger egentlig kun, at sælgeren/sælgerne ikke er så dumme, at de direkte faldbyder varerne for netop ikke, at folk løber skrigende derfra. Det er i så fald ren strategi..

Enhver løgn virker bedst, hvis der bliver blandet så meget sandhed ind i den som muligt. Derved bliver al evt. tvivl overskrevet af ønsket om den aktuelle vare!..

Mvh.

Sherlock Holmes

😲 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 16-12-2015 15:32:09.


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2015 15:41:16
Svar/Indlæg:
257/24
#13: Well put: "Enhver løgn virker bedst, hvis der bliver blandet så meget sandhed ind i den som muligt. Derved bliver al evt. tvivl overskrevet af ønsket om den aktuelle vare!.. "

Vi er vores egen værste fjende 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Heylel d. 16-12-2015 15:43:43.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2015 15:51:51
Svar/Indlæg:
1334/15
#14 - ja dèt er vist grundlaget for langt de fleste svindelnumre vi hører/læser om på div. sites/nyheder 😕

Strategien med rent % mæssigt at overdøve alle faresignalerne, kan sammenlignes med skakspil, som hele verden jo overordnet forøvrigt kan 🙂

Smid en "officer" (tårn, springer, hest, løber, eller dronning) for løverne, og vind spillet i næste eller anden træk. Modstanderen skal lokkes med muligheden for gevinst, hvilket både i skak samt i det virkelige liv kan gøres på utallige måder, da "folk" generelt ikke er vidende/erfarne eller modstandsdygtige nok overfor denne slags lækker lokkemad 😀

Men kommunikation er jo vejen frem :yes: