DP -> HDMI 2.0 lanceret!

Grafikkort d.  25. november. 2015, skrevet af KleitusIV
Vist: 1112 gange.

KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
25-11-2015 13:03:08
Svar/Indlæg:
4295/306
Nu skrev jeg det i tråden om de nye drivers fra AMD fordi jeg studsede over at de nu understøtter disse adapters, men vil da lige lave en ny tråd så alle får det med. 🙂

Tilsyneladende er der ENDELIG dukket DP->HDMI 2.0 adapters op! Så skal I til at slippe for mit evindelige brok over manglende HDMI 2.0 i små maskiner der passer perfekt til det nye UHD TV. 🤣

Club3D CAC-1070 (http://www.club-3d.com/index.p... )
Club3D CAC-1170 (http://club-3d.com/index.php/p... )

Det er jo intet mindre end fantastisk når man nu går med planer om at købe et 40" UHD TV og bruge som computerskærm, men ikke lige har råd til at skifte GFX til nVidia 9xx. Og også til laptops med mini-DP udgang man gerne vil smide på sit nye UHD TV...

FINALLY! 😲
wilson
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2015 13:41:27
Svar/Indlæg:
779/21
Det lyder godt. En 40" TV har da mega meget input-lag

50ms :yes:


http://www.displaylag.com/new-...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af wilson d. 25-11-2015 13:49:04.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
25-11-2015 14:08:27
Svar/Indlæg:
4295/306
#1 Nej ikke alle.

F.eks. Samsung har "Game mode" hvor man kommer ned på helt alm input-lag. Det er måske højt ifht 144hz gamer-skærme, men ifht almindelige 60hz skærme er det det samme. Alt er jo relativt og hvor nogle aldrig kunne drømme om andet end 120hz+ i dag så vil de også ryste på hovedet over input lag fra et TV, men for andre er det helt fint. 🙂

Der er en længere tråd på Hardforum omkring indstillinger på TV og at deres input lag slet ikke er slemt.

Den du henviser til ser da også fint ud med 20-30ms input lag. Men alt skal jo tages med et gran salt og hvordan man måler. Såkaldte 1ms input lag skærme viser jo også langt højere når man bruger samme målemetoder.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 25-11-2015 14:10:31.


Sakkura
 
Bruger
Tilføjet:
25-11-2015 14:17:16
Svar/Indlæg:
102/0
#2
Du roder tingene sammen. 1ms handler om response time, ikke input lag. Det er to helt forskellige ting.


wilson
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2015 14:38:53
Svar/Indlæg:
779/21
#2

Fra wiki - input lag is either the delay between the television or monitor receiving a signal and it being displayed on the screen.

Lige meget, bare du finder en med lav input lag.

Jeg købt den "Sony805" til børnene billig og godt med 16ms input lag. Så 16ms er godt, jeg kan næsten ikke mærke forskel.

https://www.youtube.com/watch?...


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
25-11-2015 14:44:58
Svar/Indlæg:
4295/306

#2
Du roder tingene sammen. 1ms handler om response time, ikke input lag. Det er to helt forskellige ting.

Sakkura skrev d. 25-11-2015 14:17:16


Det handler vel om hvor lang tid der går fra signalet forlader grafikkortet til det vises på skærmen.

Det kan godt være jeg blander ting sammen, men så gør skærm producenterne også i deres markedsføring.

Summa-summarum så findes der et hav af billed-forbedring kredsløb i TV som gør at de reagerer langsommere ifht det input de får, og derfor har de fleste en "game-mode" hvor man slår disse kredsløb fra. På den måde kan man undgå input-lag/respons tid eller hvad man vælger at kalde det.

Og så findes der selvfølgelig dedikerede gamer-skærme hvor alle kredsløb er designet specifikt efter så lidt lag som muligt og at få billedet så hurtigt som muligt op på skærmen. Og ja de er hurtigere end TV og almindelige monitors.

Men et TV kan fungere ganske glimrende som monitor til en PC. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 25-11-2015 14:45:58.


wilson
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2015 15:04:46
Svar/Indlæg:
779/21
Sagtens, selv de bedste pc skærm har input lag

https://www.youtube.com/watch?...


Sakkura
 
Bruger
Tilføjet:
25-11-2015 16:31:00
Svar/Indlæg:
102/0

#2
Du roder tingene sammen. 1ms handler om response time, ikke input lag. Det er to helt forskellige ting.

Sakkura skrev d. 25-11-2015 14:17:16


Det handler vel om hvor lang tid der går fra signalet forlader grafikkortet til det vises på skærmen.

Det kan godt være jeg blander ting sammen, men så gør skærm producenterne også i deres markedsføring.

Summa-summarum så findes der et hav af billed-forbedring kredsløb i TV som gør at de reagerer langsommere ifht det input de får, og derfor har de fleste en "game-mode" hvor man slår disse kredsløb fra. På den måde kan man undgå input-lag/respons tid eller hvad man vælger at kalde det.

Og så findes der selvfølgelig dedikerede gamer-skærme hvor alle kredsløb er designet specifikt efter så lidt lag som muligt og at få billedet så hurtigt som muligt op på skærmen. Og ja de er hurtigere end TV og almindelige monitors.

Men et TV kan fungere ganske glimrende som monitor til en PC. 🙂

KleitusIV skrev d. 25-11-2015 14:44:58


Response time handler om at reducere ghosting og motion blur.

Input lag handler om at få spil til at føles flydende.

En skærm eller et TV kan have høj response time og lav input lag, eller lav response time og høj input lag. Der er ikke nogen klar sammenhæng.

Der er markant forskel mellem hvad der er nødvendigt på de to punkter. 20ms input lag er f.eks. fint, mens 20ms response time ville se virkelig grimt ud. Dertil kommer at response time også er relevant for non-interaktivt indhold som film og TV. Det gælder naturligvis ikke input lag.

Producenternes markedsføring blander meget sammen og forvirrer alt hvad de kan. Men de blander faktisk ikke input lag og response time sammen - for mig bekendt er der slet ingen der skilter med input lag.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
25-11-2015 17:10:59
Svar/Indlæg:
4295/306
Ah ja du snakker ghosting og evnen til at skifte billede hurtigt uden slør.


canny
 
Superbruger
Tilføjet:
25-11-2015 18:18:58
Svar/Indlæg:
1500/79
Alt under 16ms input lag er fint til de hurtige spil.

Fra 16-30ms input lag er ganske fint til casual gaming, så som RTS og bilspil.

De fleste skærme har under 5ms respons tid og det er rigeligt.