Kølehoved ætset igennem

Vandkøling d.  22. november. 2015, skrevet af Slizer
Vist: 2457 gange.

Slizer
 
Overclocker
Tilføjet:
22-11-2015 20:14:29
Svar/Indlæg:
56/1
Hejsa
Jeg har vandkøling i mit system, desværre nu i HELE mit system og ikke kun i slanger og hoveder mere.

Jeg sad og skrev mail i går da mit system pludselig lukkede ned og ikke kunne starte, jeg åbnede kabinettet og så til min rædsel at der sejlede væske ned fra min cpu over mit motherboard og ned i min psu.

Det viste sig at mit kølehoved var ætset igennem 2 steder og havde lavet spor i min cpu, så det har stået på i længere tid.

Det er et 3 år gammelt EB supreme kølehoved med original kølepasta, antikorrossion og korrekt vandtype - alt skiftes mindst 1 gang om året og der fyldes antikorrossions- og algevæske på hvert ½ år som sikkerhed.

Er det normalt at det alligevel tærer igennem så forholdsvis hurtigt når man gør bedre end foreskrevet? Havde ikke lige indregnet udskiftning af psu og cpu og muligvis mobo i prisen over en 3.årig periode ☹
Hvad er jeres erfaring med kølehoveder og er der bedre derude med længere garanti end standard 2 år.
Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2015 20:20:01
Svar/Indlæg:
2246/14
det har jeg aldrig hørt om...


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2015 20:20:11
Svar/Indlæg:
3100/53
1: billeder
2: hvilke andre dele kører du med i dit loop
3: hvilken væske


SIOUX
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2015 20:40:38
Svar/Indlæg:
1478/40
Jeg har brugt samme kølehoved i snart 3 år. Vand fra hanen, og ikke andet. Har lige set efter, da jeg blev lidt skræmt. Mit ser fint ud. Så det lyder underligt.


Slizer
 
Overclocker
Tilføjet:
22-11-2015 21:35:56
Svar/Indlæg:
56/1
Det hele er købt som samlet set hos coolerkit ( som er helt uden skyld og skal have Giga ros for support og rådgivning da det skulle købes) og der fulgte vand antikorrosion slanger fittings Cpuhoved gpuhoved radiator med.

http://tinyurl.com/q9ldw4g

Jeg har renset hovedet for at man bedre kan se hullerne, der er selvfølgelig pasta på normalt 🙂

med venlig hilsen


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Slizer d. 22-11-2015 21:49:01.


TolaGarf
 
Overclocker
Tilføjet:
22-11-2015 22:13:07
Svar/Indlæg:
269/14
Altså det er jo helt klart en fabrikations fejl. Det kan ikke lade sig gøre, at væsken ætser sig igennem kobber, da det jo netop indeholder midler mod korrision af metal.

Tag så mange billeder af skaden, som muligt. Jeg snakker her om hele skaden i din PC, og kontakt EKWB. De bør simpelhen erstatte det der, også selvom der er gået 3 år. Sålænge du har brugt væske, som ikke er anset, som skadelig mod konponenterne.


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2015 22:13:54
Svar/Indlæg:
3100/53
Ja det ser da godt nok voldsomt ud.

Sidder og tænker om det kan være fordi du har puttet for meget anti dit og dat væske i, men det er udelukkende spekulatiioner, og har intet at holde det i.

Jeg ville skrive til EK, og spørge hvad pokker der kan være gået galt.


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2015 22:43:23
Svar/Indlæg:
2676/147
Vi har set det før ( Ved coolerkit ), og grunden kan være at man har kørt med Cleaning agent i sit system UDEN at tømme det af igen, eller glemme at skylle ordenligt efter efter at have brugt det.

Ved ikke hvordan du har gjort det naturligvis, men det har vi set 1 gang før desværre.

Det cleaning Agent er noget skrapt noget nemlig.


phloon22
 
Nørd
Tilføjet:
22-11-2015 22:45:04
Svar/Indlæg:
71/5
Det ser godt nok voldsomt ud, og som nævnt ville jeg klart rette henvendelse til EK, MEN da det er købt hos coolerkit skal en rma igennem dem. så prøv lige at snakke med dem først.
Jeg håber der findes en løsning der holder dig skadesfri!

#7 havde så en viden 😕


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af phloon22 d. 22-11-2015 22:47:34.


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2015 22:48:44
Svar/Indlæg:
2676/147
#8

Det sker ikke af sig selv.

HVIS der kun er kørt med alm. pre-lavet vand, så vil det der ALDRIG ske. Punktum. Der er noget andet i spil her, et eller andet der er proppet i vandet som har ædt det copper.


phloon22
 
Nørd
Tilføjet:
22-11-2015 22:59:44
Svar/Indlæg:
71/5
#9

Enig, var bare selv igang med at skrive så nåede ikke at se dit post ;)


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2015 23:02:46
Svar/Indlæg:
3385/80
Hvis det er noget i vandet der skulle have ædt kobberet, så skulle hele bunden af blokken have været væk - her ser det kun ud til at være ét sted, hvilket kunne have været inlet på vandet.

Mit bud er derfor at der har været nogen urenheder, f.eks. små metalspåner eller lign. hårdt, som simpelthen har virket som en 'sandblæser'. Ram samme punkt kontinuerligt over lang tid og så har du en gennemtæring.


Slizer
 
Overclocker
Tilføjet:
22-11-2015 23:18:04
Svar/Indlæg:
56/1
Hejsa
Der er brugt det medfølgende vand med antikorrosion i, jeg troede der skulle algedræber i men fik at vide det var unødvendigt når jeg kun brugte det medfølgende vand eller samme type, skulle der have været algedræber i alligevel?
Det færdige vand er blevet blandet op med det antikorrosionsvæske i korrekt forhold i flaskerne, betyder det noget at det er blandet og står klar i flaskerne noget tid inden brug?
Hvad er cleaning agent og hvorfor bruger mandet, bruger ikke farve så kan ikke lige se hvad jeg skulle rense systemet for?

Med venlig hilsen


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Slizer d. 22-11-2015 23:19:34.


Slizer
 
Overclocker
Tilføjet:
22-11-2015 23:32:33
Svar/Indlæg:
56/1
Hejsa igen
Mit vand blev grønlige på et tidspunkt og det var der jeg ringede og spurgte til algedræber, jeg fik at vide jeg skulle tømme, skylle og skifte vandet og det gjorde jeg, nu her bagefter kan man måske mistænke kobber i vandet for at farve den, men dette opstod i første måned af brug og der har intet været synligt med vandet udover det blev mat eller uklart men ikke misfarvet og der blevet skiftet hvert 1/2 til 1 år derefter så dvs den skulle have kørt i 3 år med hul og brugt tiden på at slibe overfladen på min CPU så det kunne tagdryppe til sidst?
Det har virket upåklageligt til det stoppede brat men nu kan systemet ikke starte med luftkøler så tror desværre også CPU er slebet i stykker eller varmet i stykker hvis vandet ikke har kølet men er dryppet ved siden af, men skulle CPU ikke selv slukke så, ja jeg er lidt forvirret.


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2015 23:37:30
Svar/Indlæg:
2676/147
#13

Hvis du ikke har skrevet en mail til os, så kan vi tage den her :)

Smid mig dit ordre nummer i en PM, så følger jeg lige op på det imorgen på jobbet :)

Så kan jeg se hvad det er du har købt og kørt med nemlig - det er langt det nemmeste :)


shadow1
 
Overclocker
Tilføjet:
22-11-2015 23:40:49
Svar/Indlæg:
273/31
kan det være din psu der er røget fordi der er kommet vand i den ? (bare en tanke)

upload evt billed af cpu


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2015 03:18:10
Svar/Indlæg:
4217/223
#15 are you for real?


Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2015 06:13:46
Svar/Indlæg:
2211/331
Jed kender ikke opbygningen af omtalte system,men det ligner Galvanisk tæring.


Slizer
 
Overclocker
Tilføjet:
23-11-2015 06:19:26
Svar/Indlæg:
56/1
Hejsa

#13 PM sendt 🙂

med venlig hilsen


Slizer
 
Overclocker
Tilføjet:
23-11-2015 08:25:34
Svar/Indlæg:
56/1
Hejsa
#17 ja det ligner tæring, er elektriker og har set en del kobber kabler blive udsat for lidt af hvert.

Her er mystikken at systemet har været monteret fast og virket til det sekund det slukkede, test har vist at mobo, CPU og kølehoved er smadret.
Systemet har kun haft medfølgende vandtype installeret og det er skiftet hvert 1/2 til 1 år med antikorrosionsvæske der er blandet korrekt, jeg går ind for originale ting og vedligeholdelse for det giver færre udfordringer og driftsstop på tingene om det så er pc bil eller oliefyr 😀
Tråden er oprettet da jeg søger lignende erfaringer så gentagelse undgåes gerne med nye forslag til hoveder til vandkølingen.
Håber *#_~*{*] ikke det er noget ætsende i vandet så er pumpe og radiator jo også smadret 😢 😳 😢 😢
Ved tæring kan jeg evt forstå kobber bunden forsvinder men toppen på CPU er alu og thermisk pasta som også er slidt i stykker samt mobo. Så skulle kølesystemet have dannet noget syre til at ætse forbindelsen med kobber, aluminium og lakken på bundkortet?
Det har jeg aldrig hørt om ven, men måske jeg skal få undersøgt om det er vand og ikke noget andet i flaskerne, de har jo også haft mælk med syre efter rengøring på mejeriet så måske der er noget i mit købte vand? Hvordan kan jeg teste det?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Slizer d. 23-11-2015 08:28:29.


manley
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2015 08:33:25
Svar/Indlæg:
139/50
Hej

Hvordan ser kølehovdet ud inden i?
Vil give 17 ret det lyder som galvanisk tæring

Mvh
Manley


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2015 08:39:00
Svar/Indlæg:
2516/381
Har brugt samme køle blok i over 6 år, ingen problemer,, ren vand med lidt atamon og alkohol


Og skifter aldrig vand, hælder kun lidt i når der mangler en gang om året,, og de sidste par har jeg bare hældt alkohol i,, så det er pænt stærkt, når jeg åbnet op ned til det 😲


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sesam d. 23-11-2015 08:40:24.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2015 09:57:18
Svar/Indlæg:
3385/80
#17 Så ville jeg have forventet at mere af bunden var ædt væk, i stedet for kun den ene side. Det synes jeg mere tyder på at partikler i vandet har haft en slibende effekt.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
23-11-2015 11:37:04
Svar/Indlæg:
2084/124

Jeg har brugt samme kølehoved i snart 3 år. Vand fra hanen, og ikke andet. Har lige set efter, da jeg blev lidt skræmt. Mit ser fint ud. Så det lyder underligt.

SIOUX skrev d. 22-11-2015 20:40:38

Same EK Supreme Full Nickel, kørt siden det blev lanceret, ikke skiftet vand i de seneste 3 års tid, kun fyldt 1cl på i ny og næ (3 gange*)...
Dog kører jeg med vand fra Matas.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
23-11-2015 11:40:37
Svar/Indlæg:
2084/124

Hvis det er noget i vandet der skulle have ædt kobberet, så skulle hele bunden af blokken have været væk - her ser det kun ud til at være ét sted, hvilket kunne have været inlet på vandet.

Mit bud er derfor at der har været nogen urenheder, f.eks. små metalspåner eller lign. hårdt, som simpelthen har virket som en 'sandblæser'. Ram samme punkt kontinuerligt over lang tid og så har du en gennemtæring.

Die_Happy skrev d. 22-11-2015 23:02:46


Det vil alligevel være utroligt hvis ikke den slags ville dræbe pumpen først, og sidst en køleblok 😕

Radiatoren bør også blive smadret væsentligt før hvis det er tilfælde 😕


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
23-11-2015 12:36:05
Svar/Indlæg:
5039/109
Hvad er resten af delene i systemet? Alu radiator indblandet?


Sakkura
 
Bruger
Tilføjet:
23-11-2015 13:12:53
Svar/Indlæg:
102/0
Hvis det var galvanisk tæring, så skulle alt aluminium i loopet være ædt væk, før det ville gå ud over kobberet i kølehovedet. Kobber har et ret højt elektrodepotentiale, aluminium har et meget lavt elektrodepotentiale.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2015 13:24:32
Svar/Indlæg:
3385/80
#24 Hvordan passer det ellers med at det kun er den ene side er er ædt væk?

Jeg afviser ikke at noget har korroderet kobberet kraftigt, men jeg tror ikke det alene er skyld i gennemtæringen.


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2015 14:23:10
Svar/Indlæg:
2676/147
Vil lige slå fast at der IKKE er kobber på det EK hoved.

Det er kobber med en Acetal top.Så ingen alu der kunne blive spist først.

Rad er en - XSPC RX360 - Black - så heller ikke her er der kobber.

Jeg synes det lyder som en meget stærk blanding der har spist hovedet der hvor der er allermest tryk på.


phloon22
 
Nørd
Tilføjet:
23-11-2015 16:01:10
Svar/Indlæg:
71/5
#28

Men igen burde pumpe eller rad ikke være smuttet først?

Og ville det ikke være mere mod midten da in porten er centreret


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af phloon22 d. 23-11-2015 16:01:50.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2015 16:44:04
Svar/Indlæg:
1334/15
Ja man bliver jo mere og mere nysgerrig efter hvad, der rent faktisk har været årsagen til gennemhulningen.

Kunne vi bare få en analyse af det faktiske indhold :yes:


Slizer
 
Overclocker
Tilføjet:
23-11-2015 17:05:18
Svar/Indlæg:
56/1
Hejsa igen
Vil give helt ret i at det ligner gennemtæring, men men men -der er jo kun hældt medfølgende vand og antikorrosion middel i så det skulle netop ikke kunne tære eller korrodere noget??
Det kan jo have været en mandagsmodel med defekt bund det er jo derfor jeg søger lignende erfaringer for at se om andre har oplevet det samme.
Hvis det var almindelig korrosion skulle vandet vel blive grønt eller blåt af snavs og partikler?
Kobber er forsvundet fra hoved, alu fra CPU toppen og lak fra mobo overflade hvor vandet er løbet, så ja noget ætsende men hvorfra???


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Slizer d. 23-11-2015 17:07:39.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2015 17:53:01
Svar/Indlæg:
1334/15
#31 - ja kan da godt forstå, at du stiller dig uforstående, men når du skriver - hvor kommer det fra - er der jo kun èt svar.

Efter udelukkelsesmetoden og de gamle ordsprog, at alting har en årsag, samt at intet kommer af intet, må ætsning eller slitage komme fra noget, du selv eller coolerkit har hældt i, da det er de eneste væsker, der har været brugt (såvidt jeg mener, at ha` læst) :)

Er der så noget ætsende i din algefjerner/antikorrosionsbeholder - ja sågar i vandet - er svært at vide uden en analyse.

Man får jo næsten lyst til, at lave et lille loop med en filter anordning, således små partikler herunder både metal samt alger bliver filtreret fra uden større omkostninger for flowet 🙂

Tror ikke, at du har fået en "sparemodel" pga. koppers pris, da der så ville være en del andre med samme problem på nettet 😢



mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2015 20:22:08
Svar/Indlæg:
4217/223
#28 tror lige du skal ha pudset briller, og så kigge på det billede som han linker i #4. Og ikke gå op i hvad EK skriver om deres kølehoved.
For med mindre der er dårligt belysning, og vi snakker ekstremt dårlig belysning, så er det kølehoved orange/brunt = kobber. Alu er gråligt


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2015 21:01:21
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm.. lidt OT - Grand Canyon hører man ofte om er slidt så langt ned gennem bjergene af vand. Man undlader altid, at det ikke bare er vandet, men al det sediment i vandet, der har lavet det største slibearbejde 🙂

Derfor kan partikler sikkert godt i løbet af 3 år slibe huller i et kølehoved (uanset materialet). Hvilke partikler og hvorfra er så ligeså godt et spørgsmål som hvilken evt. ætsende væske der har huseret 😢

Tror ikke lige vi bliver meget klogere på det, før go`e gamle CSI ta`r affære, og dissekrerer det stakkels afdøde kølehoved 😲 🤣


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2015 07:03:25
Svar/Indlæg:
4112/52
#28 Du skal lige reviderer det dit indlæg, det er jo KOBBER både kølehoved og Radi (messing=kobber og tin), så du mener sikkert der ingen aluminium er i loopet. 😉

#0 Jeg kan ikke komme til at se billedet, er på en MEGET langsom forbindelse nu.
Men første tanke er som Die_Happy's: Mekanisk skade=partikler i vandet.
Disse kan være flere ting, for bare at nævne nogle få:
-Efterladte urenheder i radiator/pumpe/køleblokke fra fabrikken/-rne
-Udfældning af kalk grundet de tilsatte kemikalier
-udfældning af mineraler generelt, grundet sammensætningen af kemikalier
-Amoniak i vandet. Amoniak er en af de få ting der ætser kobber, men ud fra andres beskrivelse, så er skaden for lokal, og derfor ikke sandsynligt dette er årsagen. Så ville radiatoren også være utæt, og blevet det meget før kølehovedet.

Jeg tør næsten garanterer dig at det ikke er galvanisk tæring, da kobber er en af de ædleste metaller i spændingsrækken (som er den man skal have fat i ved galvanisk tæring), kun overgået af Sølv, Guld og Platin og måske en enkelt mere, men disse er alle meget dyre ifht. alu/kobber, så de er ikke brugt til kølingskomponenter.

Så alt i alt, så holder jeg med Die_Happy: Mekanisk skade.


shadow1
 
Overclocker
Tilføjet:
24-11-2015 07:31:05
Svar/Indlæg:
273/31
#35 messing er kobber og zink...ikke tin


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2015 08:04:14
Svar/Indlæg:
2676/147
#33

Mener naturligvis Alu - det gik vist lidt stærkt 😳 ❤

#35

Nemlig :D Det er naturligvis alu jeg mener der ikke er til stede i nogen form det setup der når jeg ser på den ordre der er lagt :)


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2015 11:15:28
Svar/Indlæg:
3340/386
Har ikke vandkøling selv, men det kunne også ligne , sandslibning.

Urenheder i væsken som har slibet køkehovedet.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2015 11:16:49
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg har prøvet, at det er blevet utæt. Det skyldes mest, at samlingerne blev utæt.
kostede et bundkort og grafikkort.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2015 12:31:22
Svar/Indlæg:
1334/15
#36 - ja det er bronze der består af kobber og tin 😉


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2015 14:23:21
Svar/Indlæg:
5474/39
Lige så mystisk, at producenten ikke har givet cpu hovedet en omgang lak. Den ikke ruster indefra.

Konservesdåser bruger lak, derfor dåser smager dårligt i forhold til glas. lakken giver lidt eftersmag i colaen.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2015 16:42:33
Svar/Indlæg:
3385/80
#41 Det er da helt sort snak du har præsteret der.

1) Rust er en fællesbetegnelse for forbindelser med jern og ilt - jernoxid (også II og III mv.). Kobber korroderer.

2) Det vil ikke give nogen som helst mening at give noget af det lak. Det eneste du får ud af det, er en højere pris på delene og en dårligere ydelse.

3) Konservesdåser sprayes med en polymer, ikke lak. Det gør man så indholdet ikke smager af metal. Det er meget lidt der afgives til indholdet der i kontakt med den polymer. Ved en blindsmagning vil du med stor sikkerhed ikke kunne skelne dem fra dem der har været på glas.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2015 16:52:28
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm - ja jeg føler mig heller ikke særlig rusten - nok mere lidt anløben - selv om jeg til tider har været lakket godt til 😲 🤣

Bortset fra dèt, var konservesdåserne jo den helt store dræber, da de første blev brugt på de lange skibsture. Da døde folk som fluer af forgiftning. Det var forøvrigt portugiserne der stod for den opfindelse 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 24-11-2015 16:56:42.


Slizer
 
Overclocker
Tilføjet:
24-11-2015 17:34:03
Svar/Indlæg:
56/1
Hejsa

Jeg har nu søgt en del på nettet men har ikke fundet et entydigt svar men når mit vand blev grøn inden for en måned med originalt vand tyder det mest på fremmede partikler i mit loop, om det er kølehovedet, radiator eller hvad der har haft evt. spåner fra udfræsning finder jeg nok aldrig ud af, man må bare konstatere at cpukøler, cpu og bundkort er tabt.

Nu går jeg så bare og venter på Black Friday hos coolerkit - der vil jeg helt sikkert gerne handle vandkøling igen, de kan ikke bebrejdes noget her, mit vand har en ph på omkring 7 (det jeg har købt med) så der er heller ikke noget der.

En lille reminder, skyl tingene igennem inden i monterer så undgår i forhåbentligt samme oplevelse som mig.

med venlig hilsen


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2015 00:01:57
Svar/Indlæg:
4217/223
#37 sorry hvis det var lidt meget offensivt ment. Tror der var noget andet der lige sneg sig ind på mit humør


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2015 19:19:58
Svar/Indlæg:
5474/39
#42
Jeg troede, det var for få dåsen til at undgå den skulle begynde at ruste.

Jeg er ikke ekspert på området.

Dåser kan holde i meget langt tid før begynder at korrigere.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 25-11-2015 19:21:44.