Home server VM + NAS + PLEX

Bundkort / CPU d.  25. oktober. 2015, skrevet af ChrHansen
Vist: 1929 gange.

ChrHansen
 
Enthusiast
Tilføjet:
25-10-2015 11:48:42
Svar/Indlæg:
16/3
Hej HwT

Søger input til en hjemmeserver.

Da det forventes at den skal køre 24/7 er strøm naturligvis en faktor.
Jeg skal køre forskellige VM's på den, blandt andet en webserver og nok også et par forskellige Linux distributioner og windows. Derudover skal den bruges til storage, forventer at sætte et raid kort i så data er beskyttet ved strømafbrud.
Derudover forventer jeg, at bruge den som Plex server der skal kunne trække 2-3 enheder.

Det vil sige den skal være rimelig kraftig, men håber der er processorer der idler lavt (?)

Jeg skal bruge:
Bundkort
CPU
RAM
Strømforsyning
Kabinet
Raidkort
HDD ca 12-15 tb

Bundkort og CPU er første prioritet og det jeg synes er sværest, overvejede i første omgang asrock rack c2750d4i, som umiddelbart kan trække det hele men ikke direkte hardware understøttelse direkte i VM.

Pris: Er lidt pas på hvad det vil koste og hvad der er nødvendigt. forventer sted mellem 10-15k. Ved godt det er et stort spænd, men er igen lidt usikker på hvad der kræves.

Håber at høre nogle spændende input og forventer naturligvis ikke en komplet liste, men mere pro/con af forskellige ting som jeg så kan undersøge nærmere.

Mvh
Chris
donnii
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2015 14:20:21
Svar/Indlæg:
435/39
Jeg har et af de Asrock kort der og det spiller ret godt og bruger næsten ingen strøm, jeg har EXSI kørende der på med flere VM's og har ikke oplevet problemer med den endnu det køre bare kanon :)

Mener den bruger omkring 30-40Watt med 3 VM's kørende på, dog kun med en 240GB SSD og en 1TB 2.5" HDD i da jeg har lager på en anden server :)


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2015 21:15:43
Svar/Indlæg:
979/49
Nu nævner du direkte hardware understøttelse direkte i VM, hvad forventer du at skulle bruge det til?

Evt. tjek den her:
https://www.reddit.com/r/build...
Så måske udskift CPU med en:
http://ark.intel.com/products/...
eller anden "L" model, da de er strøm sparende.
MEN personligt ville jeg hellere gå med en:
http://ark.intel.com/products/...
for at sikrer at du har den mængde Mhz der skal til, hvis det bliver nødvendigt. Hvis den så ikke blive presset så meget, ja, så bruger den heller ikke så meget strøm.
Dertil skal du have en SSD i din maskine, hvilket vil mærkbart forbedre din oplevelse af Plex og dine virtuelle maskiner.


Min Plex erfaring:
Jeg kører pt. med en Qnap 859 Pro+, hvor mit lager er.
Serveren er så en Zotac Zbox ID90 med en i7 CPU, forbundet til NAS boksen via iSCSI over 1Gbit ethernet. Alt meta data til Plex ligger også på NAS boksen.
Har testet mig frem til, at når jeg tilkobler mit Plex remote og bladre i film, bliver de hurtigst vist, hvis meta data ligger på en lokal SSD, altså på en SSD i min Zotac Zbox.


ChrHansen
 
Enthusiast
Tilføjet:
25-10-2015 22:18:56
Svar/Indlæg:
16/3
Tak for svarene begge to

@Donni - tak for input, det er også hvad jeg kunne læse mig til.

@Gammelgaard: Umiddelbart lige nu, en webserver, en linux jeg kan have fjernadgang til, en windows 7 til test af lidt programmer.

Den direkt hardware understøttelse er mere fordi det er bekvemt med USB og andre eksterne enheder - Kan nok leve uden.

SSD var også planen - glemte at skrive det.

Kan du anbefale et motherboard også?



gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2015 22:44:22
Svar/Indlæg:
979/49
Du kan godt tilslutte USB enheder via ESXi uden direkte hardware understøttelse, er bare nemmere med direkte hardware, som et eksempel :)


ChrHansen
 
Enthusiast
Tilføjet:
26-10-2015 17:35:42
Svar/Indlæg:
16/3
Altså det vil sige en USB stick kan godt -kun- have adgang til den ene maskine jeg ønsker ?


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2015 18:37:24
Svar/Indlæg:
257/24
Jeg har som donnie også et C2750D4I - jeg kører unRAID med en håndfuld forskellige Dockers på (herunder Plex) og 7-8 diske. Det er en dejlig og stabil løsning. Jeg har en lille APC UPS på (tror den hedder 325) - der er rigeligt med strøm til at lukke ordentligt ned hvis uheldet er ude.

Hvorvidt vt-d er tvingende nødvendigt til dit behov ved jeg ikke, men den lever i hvert fald op til det med et lille strømforbrug.

SuperMicro laver iøvrigt også C2xxx kort - hos dem er der mer fokus på flere NIC'er og ikke så mange SATA porte. Stadig ikke vt-d, dog.


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2015 18:53:37
Svar/Indlæg:
979/49
#5 Jeps, hvis altså at ESXi har de drivere der skal til, for at læse din disk. Det er de fleste det kan med, men man skal selvfølgelig have det i mente.