USB som lås til computer

Software d.  23. oktober. 2015, skrevet af freak_master
Vist: 2674 gange.

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-10-2015 02:46:20
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg har endelig fået lavet en rigtig god arbejdscomputer ude i firmaet med fantastisk skærm, og dejlig mus og tastatur, og ikke mindst en computer med hardware der fint kan klare mosten (og spille lidt hvis jeg keder mig 😀 )

Men så kommer problemerne også (hvis man kan kalde det dét). Vi er nemlig 3 om at have firmaet, og udover os 3 kommer der regulært 4 andre på vores kæmpe kontor, og jeg er angiveligt den ENESTE med en stationær computer, som ikke kun er dejlig at sidde ved, men også er hurtig. Derudover kommer der også kunder derop, og under firma arrangementer kan vi godt finde på at leje kontorarealet ud.

Det betyder altså at der kommer til at gå mange mennesker ved MIN computer, som kører VPN på min NAS, og har angiveligt adgang til hele mit hjemmenetværk, emails og andre private ting (hjemmesider der auto logger ind og f.eks. steam).

Så jeg vil gerne beskytte den lidt mere end den Windows 7 kode jeg har, for den er jo nemt brudt, og jeg vil også samtidig sende et signal om at det er MIN computer, og ingen andres.

Derfor har jeg besluttet at jeg vil kryptere harddisken med mulighed for at låse computeren op med et USB stik.

Mit krav er at jeg kan lave en kopi af USB nøglen, jeg vil nemlig have to, en til at have i pungen eller sammen med mine nøgler (afhænger af hvilken jeg lige kan finde der passer bedst), og en ekstra til at lægge i mit pengeskab her hjemme, sådan at skulle jeg miste den kan jeg stadig få adgang til mine filer og evt. lave backup til en formatering.

Hvilket program kan jeg bruge? Det må ikke være muligt at erstatte USB nøglen med et kodeord, som Predator gør, og Predator virker også lidt for advanceret i forhold til hvad jeg egentlig har brug for.

Kan Rohos Logon Key lave to kopier af den samme nøgle?

Hvis nogen kender et program der kan hjælpe mig vil jeg meget gerne have et tip, og det må gerne koste penge, da det uden tvivl er penge godt givet ud!


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 23-10-2015 02:48:27.
EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2015 03:10:47
Svar/Indlæg:
4337/121

Jeg har endelig fået lavet en rigtig god arbejdscomputer ude i firmaet med fantastisk skærm, og dejlig mus og tastatur, og ikke mindst en computer med hardware der fint kan klare mosten (og spille lidt hvis jeg keder mig 😀 )

Men så kommer problemerne også (hvis man kan kalde det dét). Vi er nemlig 3 om at have firmaet, og udover os 3 kommer der regulært 4 andre på vores kæmpe kontor, og jeg er angiveligt den ENESTE med en stationær computer, som ikke kun er dejlig at sidde ved, men også er hurtig. Derudover kommer der også kunder derop, og under firma arrangementer kan vi godt finde på at leje kontorarealet ud.

Det betyder altså at der kommer til at gå mange mennesker ved MIN computer, som kører VPN på min NAS, og har angiveligt adgang til hele mit hjemmenetværk, emails og andre private ting (hjemmesider der auto logger ind og f.eks. steam).

Så jeg vil gerne beskytte den lidt mere end den Windows 7 kode jeg har, for den er jo nemt brudt, og jeg vil også samtidig sende et signal om at det er MIN computer, og ingen andres.

Derfor har jeg besluttet at jeg vil kryptere harddisken med mulighed for at låse computeren op med et USB stik.

Mit krav er at jeg kan lave en kopi af USB nøglen, jeg vil nemlig have to, en til at have i pungen eller sammen med mine nøgler (afhænger af hvilken jeg lige kan finde der passer bedst), og en ekstra til at lægge i mit pengeskab her hjemme, sådan at skulle jeg miste den kan jeg stadig få adgang til mine filer og evt. lave backup til en formatering.

Hvilket program kan jeg bruge? Det må ikke være muligt at erstatte USB nøglen med et kodeord, som Predator gør, og Predator virker også lidt for advanceret i forhold til hvad jeg egentlig har brug for.

Kan Rohos Logon Key lave to kopier af den samme nøgle?

Hvis nogen kender et program der kan hjælpe mig vil jeg meget gerne have et tip, og det må gerne koste penge, da det uden tvivl er penge godt givet ud!

freak_master skrev d. 23-10-2015 02:46:20


Kan et password når du tænder computeren (POST) ikke afhjælpe problemet, det er jo ikke et man lige sådan fjerner 🙂


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2015 09:09:08
Svar/Indlæg:
3100/53
#1

Ville også være mn umdelbare idé. Sæt et post kodeord, så skal du indtaste det før du overhovedet kan komme ind til bios.


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2015 09:16:47
Svar/Indlæg:
2516/381
Kender ikke noget til det.. men af usb i nøgle ring, har jeg selv div. filer på denne her.. ikke verdens hurtigste,, men lille og fin, Lavet i Alu eller stål af en art,, hvem ved,, det er i hvertfald metal,, og ikke plast


http://www.mytrendyphone.dk/sh...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sesam d. 23-10-2015 09:17:47.


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2015 09:54:10
Svar/Indlæg:
257/24
BIOS password ved boot er ikke meget bevendt hvis computeren er always-on og efterlades låst i en Windows session eller lign.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2015 09:57:05
Svar/Indlæg:
4337/121
#4 det melder historien ikke noget om 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af EasterKanin d. 23-10-2015 09:58:07.


Bit
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2015 10:54:34
Svar/Indlæg:
258/64
nu skriver du ikke hvilken version af windows du har. men bitlocker kan benyttes til det

https://mrhorn.com/wp/posts/bi...


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2015 11:02:59
Svar/Indlæg:
257/24
#5: Nej, men den melder heller ikke noget om det modsatte 🤡


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-10-2015 11:20:06
Svar/Indlæg:
6368/477

#1

Ville også være mn umdelbare idé. Sæt et post kodeord, så skal du indtaste det før du overhovedet kan komme ind til bios.

p0Pe skrev d. 23-10-2015 09:09:08


POST kode dur ikke, den kan fjernes ved en simpel BIOS reset.

Kender ikke noget til det.. men af usb i nøgle ring, har jeg selv div. filer på denne her.. ikke verdens hurtigste,, men lille og fin, Lavet i Alu eller stål af en art,, hvem ved,, det er i hvertfald metal,, og ikke plast


http://www.mytrendyphone.dk/sh...

sesam skrev d. 23-10-2015 09:16:47


Fin USB jeg kan have i mit nøglebundt, og den ser også ret stærk ud, den vil jeg overveje, tak!

BIOS password ved boot er ikke meget bevendt hvis computeren er always-on og efterlades låst i en Windows session eller lign.

Heylel skrev d. 23-10-2015 09:54:10


Den kan godt stå tændt hvis jeg lige kører ud for at hente noget jeg skal bruge, men kører jeg direkte hjem slukker jeg den.

nu skriver du ikke hvilken version af windows du har. men bitlocker kan benyttes til det

https://mrhorn.com/wp/posts/bi...

Bit Phreak skrev d. 23-10-2015 10:54:34


"Så jeg vil gerne beskytte den lidt mere end den Windows 7 kode jeg har" - jeg kender ikke til bitlocker, og ved heller ej hvor det er noget Windows 7 har, men jeg vil undersøge det når jeg kommer der ud i dag.



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2015 12:47:54
Svar/Indlæg:
2957/206
#8 - BitLocker er en integreret feature i Windows 7 (Ultimate mener jeg).

https://technet.microsoft.com/... (v=ws.10).aspx

🙂

Edit: Ultimate & Enterprise.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DjeavleN d. 23-10-2015 12:48:39.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-10-2015 14:00:58
Svar/Indlæg:
6368/477

#8 - BitLocker er en integreret feature i Windows 7 (Ultimate mener jeg).

https://technet.microsoft.com/... (v=ws.10).aspx

🙂

Edit: Ultimate & Enterprise.

DjeavleN skrev d. 23-10-2015 12:47:54


Jeg har desværre kun pro udgaven, så jeg skal alligevel ud og hente et proram 😕


trofast
 
Superbruger
Tilføjet:
23-10-2015 15:44:12
Svar/Indlæg:
286/28
Har også sådan en usb og den er rigtig holdbar - har den sammen med mine arbejdsnøgler der kommer op og ned i lommen mange gange dagligt.
Opgrader til windows 10 pro så får du bitlocker med, så hvidt jeg husker.


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2015 16:01:16
Svar/Indlæg:
257/24

Har også sådan en usb og den er rigtig holdbar - har den sammen med mine arbejdsnøgler der kommer op og ned i lommen mange gange dagligt.
Opgrader til windows 10 pro så får du bitlocker med, så hvidt jeg husker.

trofast skrev d. 23-10-2015 15:44:12


USB3 versionen fås hos Amazon UK til halvdelen af MTPs pris. Med forsendelse bliver prisen ca det samme, men så er det USB3.
http://www.amazon.co.uk/Kingst...


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2015 16:14:07
Svar/Indlæg:
5874/1287
Er det noget som dette du søger?

http://www.matrixlock.de/engli...


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2015 16:43:44
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
kørt med Intel Vpro teknologien, hvis din bundkort har denne egenskab. De fleste fra 2010 og nyere har dette.

mindes bitlocker kan køres, men det er ikke så sikkert igen. Da Koden lageres på harddisken til låse en harddisk op igen. Dette er kendt, at professional nemt kan låse sådan lås op. Det er lige så nemt, som banke låsen ind på pengeskab.


#15
001+
 
Overclocker
Tilføjet:
23-10-2015 19:13:39
Svar/Indlæg:
67/2


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-10-2015 19:27:45
Svar/Indlæg:
3661/82
#8 simpelt bios reset ..
dvs du forventer de skiller din pc ad for at faa adgang til den? lyder godt nok som nogle ret aggrasive personer. 🤣


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-10-2015 20:44:58
Svar/Indlæg:
6368/477

Har også sådan en usb og den er rigtig holdbar - har den sammen med mine arbejdsnøgler der kommer op og ned i lommen mange gange dagligt.
Opgrader til windows 10 pro så får du bitlocker med, så hvidt jeg husker.

trofast skrev d. 23-10-2015 15:44:12


Windows 10 er udelukket.

Har også sådan en usb og den er rigtig holdbar - har den sammen med mine arbejdsnøgler der kommer op og ned i lommen mange gange dagligt.
Opgrader til windows 10 pro så får du bitlocker med, så hvidt jeg husker.

trofast skrev d. 23-10-2015 15:44:12


USB3 versionen fås hos Amazon UK til halvdelen af MTPs pris. Med forsendelse bliver prisen ca det samme, men så er det USB3.
http://www.amazon.co.uk/Kingst...

Heylel skrev d. 23-10-2015 16:01:16


Køb i udlandet er udelukket, jeg vil ikke vente så lang tid, og jeg har ikke registreret firmaet som importør da det kræver en masse. USB 3.0 er også ubrugeligt til en nøgle der bare skal åbne en computer.

Er det noget som dette du søger?

http://www.matrixlock.de/engli...

Burgurne skrev d. 23-10-2015 16:14:07


Det du kommer med der er hvis man har noget software der skal licenssikres via en USB nøgle, det er ikke det jeg leder efter.

https://veracrypt.codeplex.com...

001+ skrev d. 23-10-2015 19:13:39


Der står ingen steder at der kan åbnes med en USB?

#8 simpelt bios reset ..
dvs du forventer de skiller din pc ad for at faa adgang til den? lyder godt nok som nogle ret aggrasive personer. 🤣

Sven Bent skrev d. 23-10-2015 19:27:45


Skille den ad lyder voldsomt. At tage siden af og flytte en jumper er næppe at skille den ad.
Men hvis jeg satte boot kode på kan jeg lige så godt bare holde mig til min windows kode, den er faktisk svære at få væk end en boot kode.
Jeg forventer heller ikke at nogle prøver at slette min windows kode, men alligevel vælger jeg at vil kryptere harddisken.
Igen, jeg vil signalerer at denne computer er MIN, og ikke skal bruges af andre.

Er man nørd som jeg er man paranoid, og jeg mener ikke man kan kalde sig rigtig nørd uden at være det.


KeeZor
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2015 09:16:19
Svar/Indlæg:
1063/54
#17 I truecrypt (som veracrypt bygger videre på), kunne man når man krypteret sin harddisk, vælge at der skulle bruges en keyfile til at åbne drevet, i stedet for en kode.
Den kan placeres på din usb, og det er dermed ikke muligt at åbne computeren, med mindre man har filen.
Filen kan også kombineres med en kode, så selvom nogen skulle få fingre i usb'en, kan de stadig ikke åbne computeren.

Hvis det ikke er denne feature #15 tænker på, tager jeg gerne mod en uddybning 🙂


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2015 10:45:57
Svar/Indlæg:
7765/230
#17
"Igen, jeg vil signalerer at denne computer er MIN, og ikke skal bruges af andre.
"

Hvis der er login på pcen som ingen andre kender, er jeres gæster/venner da ualmindelige fatsvage hvis ikke de kan se den er privat... :yes: 🤣 🤣 🤣


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
26-10-2015 12:42:54
Svar/Indlæg:
6368/477
Ja, det skete jo så alligevel at min kode blev gættet, og jeg har haft snakken med personen.

Men jeg har nu installeret Predator og lavet 2 USB keys via det program. Hiver man USB enheden ud går computeren bare i sort og kan ikke bruges.

Så skulle der være nogle andre der ude, så kan predator free edition godt klare det 🙂


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2015 21:55:33
Svar/Indlæg:
3661/82
#20

Jamen er det saa bare ikke at lave en ordenligt kode? det lyder for mig som om du skyder graapsurve med kanonen. kryptering af harddisken loeser jo heller ingenting hvis det er pga de kan gaette koden. dvs krypterings delen er overfloedig.
det eneste her der hjaelper at at du for noeglefilen over paa din usb og deved kan de ikke gaette en kode. men saa havner du jo samme sted som at lave en ordenlig kode.

Kryptering er til hvis de kan hive din hdd ud eller paa anden maade faa adgnag til at aflaese din data. men hvis de slet ikke er inde paa det saa er det jo ikke en loesning.

umiddelbart er der intet naevnt som ikke blive loest med et ordenligt bios password sat et ordenligt windows password.
medmindre du mener de simpelhent gaa saa langt som at skille din pc ad.