Rens af vandkøling?

Vandkøling d.  13. oktober. 2015, skrevet af II DoMain II
Vist: 1494 gange.

II
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2015 04:32:38
Svar/Indlæg:
842/269
Nu skal der sku vand i maskinen igen.. :yes:
- Denne gang med henblik på mindre udseende, men højere ydelse, og holdbarhed. 😛

Derfor har jeg nu samlet et setup, med lidt forskellige dele, som skal køle CPU samt GPU.

Men inden jeg hælder den færdigblandede kølervæske på (Mayhems X1 Clear), vil jeg lige ha systemet kørt igennem, så de brugte slanger og hoveder, er så rene som muligt..

Men hvad skal jeg køre igennem, og i hvilken rækkefølge?

Har læst mig frem til alt fra citronsyre, til rodalon og listerine..? 😀
- Har alle disse dele, samt ubegrænset demineraliseret vand til rådighed.

Hvordan ville i rense systemet bedst muligt, og hvorfor?

Ps. Slangerne er sorte norprene, og hovederne samt radiatoren består af kobber og acetal..


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2015 07:19:37
Svar/Indlæg:
1881/22
Hvis det er helt nye dele, især rads, så skyl dem igennem med rent vand først.
Derefter en 50/50 listerine og vandblanding. Lad det kører nogle timer. (Jeg plejer at lade det kører natten over). Så er alle bakterierne nakket.
Tøm det af systemet, og kør rent demi vand igennem, for at få listerinen ud. -det kan godt tage et par ture, før det listerinen er helt ude. Du kan se det, når alt skummet som listerinen laver, er kommet ud.
Så er det bare at fylde den endelige væske på.

Det er noget omstændigt, men jeg har aldrig haft problemer med bakterier i mit system.


II
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2015 07:26:05
Svar/Indlæg:
842/269
Som der står er alle dele brugte, og nogen har ligget på hylden et års tid eller to :yes:


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2015 07:35:56
Svar/Indlæg:
1881/22
Så ville jeg gøre som beskrevet. Det fjerner først evt små fysiske retser, (selvom der ikke burde være noget, hvis det har kørt før), og derefter tager det de bakterielle, som ellers kunne give problemer senere.

Hvis du vil "nit-picke" dine dele, kan du skille kølehovederne ad, og rense dem med citronsyre eller ketchup og en gammel tandbørste. (lad det sidde lidt, inden du renser det af). Bare vær omhyggelig når du samler dem igen, så du ikke beskadiger pakningerne og plasten.


II
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2015 07:45:55
Svar/Indlæg:
842/269
Hovederne er renset i citronsyre..
Men det er mere radiatorer og slangerne jeg er bange for har lidt belægninger indvendigt..

Havde selv overvejet at varme noget demineraliseret vand op til en 70-80 grader, smide lidt citronsyre i, og lade det cirkulere til vandet er koldt.
Tømme systemet og skulle med demineraliseret vand.

Derefter køre en blanding demineraliseret vand og rodalon igennem for at dræbe bakterier..
(Har dårlige erfaringer ned skummet fra listerine, og mistænker lidt det for at have givet en hinde på slangerne tidligere)..
Få det skyllet godt ud, og hælde det færdigblandet i..

Lyder det helt i skoven?



Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2015 08:11:16
Svar/Indlæg:
1881/22
Ved ikke hvordan pakningerne reagere på rodalonen, så der må du søge lidt på nettet.
Ellers lyder det fornuftigt.


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2015 09:04:31
Svar/Indlæg:
2676/147
Jeg gør det samme, om det er nye eller brugte dele.

1. Radiatorene bliver fyldt med eddikesyre/demivand ( blandingsforholdene står på eddiekesyren) Det lader jeg stå natten over.

2. Samler det hele, incl. radiator - og så køre jeg citronsyre/demivand igennem i ca. 1 time, og derefter hælder jeg det hele fra og skyller igennem i 30 min med rent demivand og så er du klar til at køre med det væske du vil bruge.

Det er sådan jeg har gjort det de sidste 10 år :)


II
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2015 09:25:18
Svar/Indlæg:
842/269
Så du kører ikke noget algedræber gennem efter eddike og citron? :)


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2015 12:40:20
Svar/Indlæg:
2676/147
Nix 🙂

Husk at eddike kun er til rads, resten af systemet kan ikke klare det 🙂


II
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2015 16:19:01
Svar/Indlæg:
842/269
Super..
Så er der lidt at arbejde med ;)

Andre forslag, erfaringer og gode råd er stadig meget velkomne :)


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2015 21:27:06
Svar/Indlæg:
4112/52
Drop færdig væske, og kør 50/50 med em. vand og ethyleneglycol (kølervæske), så er alle anti korrosive og anti bakterielle egenskaber der.
Tilføj 1såiseskefuld afspændingsmiddel pr liter blanding, og du slipper hurtigt af med luftbobler.

planlæg slangeføring efter nem udluftning, så du kun skal ligge kabi ned å 1 side og/eller bagdelen, så det er nemt at "vippe" luften ud.


II
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2015 05:38:37
Svar/Indlæg:
842/269
Den færdigblandede væske er allerede købt (Mayhems X1 Clear) til 35 kr. literen, kan det ikke gå helt galt.. 😛

Kølervæske køler jo ikke ret godt, i forhold til vand.
- Så 50/50 ville da også være en alt for kraftig blanding..?