Crucial MX200 (SSD) - ombytning/RMA?

HDD/SSD/RAM d.  06. september. 2015, skrevet af NoNig
Vist: 1146 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2015 19:01:44
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg købte, og modtog/afhentede, for en uges tid siden, en Crucial MX200 250 GB SSD til min fatters NUC - hvor der i forvejen sidder en Crucial M500 på 120 GB - da han så småt var ved at løbe tør for plads.

Efter at have klonet en backup af 120'eren til en ekstern harddisk, forsøgte jeg at klone fra harddisken og over til 250'eren. Den nåede ca. 80 % (omtrent 100-110 GB) igennem, før den meldte fejl og gik i koma. Jeg tænkte, at det nok skyldtes at jeg klonede fra en HDD til en SSD, frem for at bruge den org. SSD som kilde.

I med den gamle SSD og ellers forfra. Igen, fejl.

Jeg satte SSD'en til min egen computer, hvor jeg forsøgte mig med en "clean all" [diskpart], men her meldte den også fejl. Det er samtidig hér jeg bemærker, at SSD'en bliver meget varm.

I et stykke tid, døjer jeg med at den er meget ustabil i sin forbindelse - den forsvinder bl.a. fra 'enhedshåndtering' op til flere gange, og dukker ikke altid op igen, selv efter en genstart.

Jeg installerer 'Crucial Storage Executive'[CSE]. Jeg genstarter og får, for første gang, en S.M.A.R.T.-fejl, hvor jeg efterfølgende i CSE kan se, at der er tale om 'retired NAND blocks'. Jeg forsøger mig med en nulstilling, i håbet om at det kan udbedre fejlen, da der måske er tale om en bøf i forbindelse med kloningen. Ingen bedring at spore. Jeg har nu opgivet og pakket SSD'en ned i den org. emballage.

Spørgsmålet er, hvordan jeg skal forholde mig til en SSD der - højest sandsynligt - har været defekt ved modtagelsen. Blisterpakken var ikke brudt, og alting så ud til at være som det skulle.

Har jeg ret til en ombytning eller skal jeg oprette en RMA? Hvordan ville I forholde jer?

Der er tale om denne SSD: http://www.proshop.dk/Harddisk...

Screenshot, til hvem det måtte være behjælpeligt/relevant/interessant (vær opmærksom på, at billedet er 2560x1440):



Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af NoNig d. 06-09-2015 19:02:49.
colombodk
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2015 19:19:32
Svar/Indlæg:
826/60
Personligt, så synes jeg at det lyder som at produktet er defekt og var det da du fik det leveret fra forhandleren.

Nu er købeloven vist ændret lidt, men tidligere var det sådan, at et problem/defekt, som opstod inden for de første 6 mdr antog man som udgangspunkt var til stede ved produktets levering. Bevisbyrden lå ved forhandleren.
Efter 6 mdr fra leveringen skulle forbrugeren sandsynliggøre at produktet havde en defekt. Bevisbyrden lå ved forbrugeren.

Om det stadig er det samme, efter ændringen i lovgivningen, ved jeg dog ikke. Mon ikke der står noget om emnet på forbrugerrådets hjemmeside?


Sakkura
 
Bruger
Tilføjet:
06-09-2015 19:29:50
Svar/Indlæg:
102/0
Du har ret til enten reparation, ombytning, eller pengene tilbage. Men butikken har i første omgang lov at sige nej til ombytning eller pengene tilbage.

Men jeg vil tro de bare bytter den til en ny.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2015 19:35:48
Svar/Indlæg:
5474/39
#0

du har altid 14 dages fortydelsesret ved telefonsalg eller internethandel i Danmark.

Det er over de 14 dage, så lav en RMA. Nogle firmaer tager penge for Reparationssager. gad ikke Proshop RMA, da det kostede penge. Jeg var selv skyld i årsag til, at bundkortet ikke virkede.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 06-09-2015 19:39:05.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
06-09-2015 19:37:52
Svar/Indlæg:
5039/109
Opret en RMA, du får højst sandsynligt en ny. Kan godt være de lige skal modtage den først og selv "se" fejlen før de sender en ny.


Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2015 15:28:38
Svar/Indlæg:
525/68
Opret en RMA. Du kan evt. ringe til butikken og forklare situationen - jeg garanterer, at de siger, at du skal oprette en RMA. Og ud fra din beskrivelse, så går jeg kraftigt ud fra, at de blot sender dig en ny.

/Fluz


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fluz d. 07-09-2015 15:29:38.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
08-09-2015 04:32:30
Svar/Indlæg:
3661/82
hvisdu har din reklematisonret saa lav IKKE en RMA hos producent.
hvis producent ombytter saa har forhandler intet ansvar overfor da da den nye enhede ikke kommer fra dem.

Saa jeg vil altid anbefale at smide den igennem forhandler saa laenge du har reklemationsret sda du er stillet bedre lovgivningsmaessigt.



#3
hvis du selv er skyld i dit bundkort e dfekt har du ikke reklemationsret og det er kun fair du har bruger af teknikkre tid paa at hjaelpe paa din fejl.
Bare fordi du dummer dig er det ikke andres ansvar at hjaelpe dig.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2015 08:28:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Opdatering: Fik krediteret købssummen og bestilte en Samsung 850 EVO i stedet 🙂


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2015 09:45:43
Svar/Indlæg:
1300/30
#7 Super service som sædvanligt fra Proshop 🙂