Raid 5 reagere ikke

HDD/SSD/RAM d.  20. august. 2015, skrevet af Skjonnemand
Vist: 946 gange.

Skjonnemand
 
Superbruger
Tilføjet:
20-08-2015 13:55:46
Svar/Indlæg:
5/2
Hej

Jeg har en server kørende med 3 SAS diske i raid 5. Når windows starter osv, og jeg trykker på disk 3 fryser billedet. Jeg kan heller ikke åbne MegaRAID storage Manager i windows og få kontakt til diskene. Jeg kan se af windows log at der er en masse fejl på disken siden i lørdags.

Mit spørgsmål er så hvordan får jeg min data igen? Tager jeg en efter en disken ud eller hvordan foregår det? Når jeg åbner en stifinder kan jeg se disken er så og så meget fuld. Men trykker jeg ik på disken fryser stifinderen.

Jeg spørger selvfølgelig for at få hjælp inden jeg selv får rodet med noget jeg ikke skulle have rodet ved. :)
CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
20-08-2015 13:58:23
Svar/Indlæg:
169/5
Hvis dine diske reelt ER konfigurerede i et RAID5-sæt, skal du blot kunne udtage den defekte disk, indsætte en ny og lade RAID-sættet rebuild'e.

Hvis du fjerner bare EN af de intakte diske, dør dit datasæt - og så er farvel til det hele!


Skjonnemand
 
Superbruger
Tilføjet:
20-08-2015 14:18:50
Svar/Indlæg:
5/2
Det ER sat op i raid 5.. Hvor identisk skal disken være? Den nuværende er en SAS 2000Gb.. Skal det være SAS?


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
20-08-2015 15:29:23
Svar/Indlæg:
2084/124
Kan du gå i raid kortets BIOS inden du kommer til windows?

MegaRAID crasher, kunne tyde på en meget trist ting.... Har du i ny og næ kigget på 'optimal' som status i MegaRAID? Så snart den ikke er det, skal der laves rebuild, hvis dette fejler skal en disk skiftes.

Men hvis BIOS og MegaRAID crasher, kunne det typisk være selve kortet 😲

Jeg mener tilgengæld godt at du kan prøve dig frem med at skifte en disk ud af gangen.... Dit RAID vil bare være 'forsvundet', så længe at du ikke laver et rebuild bør der ikke være nogen alarm.....


Skjonnemand
 
Superbruger
Tilføjet:
20-08-2015 16:17:49
Svar/Indlæg:
5/2
Jeg har pt. ikke gjort andet end og genstarte computeren. Jeg kan ikke prøvet at gå ind i raidkortets bios inden den kommer ind i windows da jeg som sagt ikke vil pille ved noget før jeg er sikker på hvad jeg gør.

Det jeg bare er uforstående overfor er hvorfor har jeg "ikke" bare fået en besked om disk et el andet er gået ned skynd dig at skifte den hurtigst muligt. Det jeg mener er jeg troede godt man kunne kører videre med 2 diske..


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2015 17:30:59
Svar/Indlæg:
1155/43
#4, du bliver nød til at se hvad din raidcontroler mener der er sket med dit array. Er flere end 1 disk stået af, så har du mistet din data og bliver nød til at benytte dig af din backup. Det kan også være din controller der er død, men resultatet er typisk det samme og din backup skal i brug.


CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
20-08-2015 21:10:48
Svar/Indlæg:
169/5
Problemet ser sådan ud:

RAID5 betyder at data er placeret to steder plus en pariet.

Hvis du fjerner en intakt disk, vil du pludselig stå i den kedelige situation, at du nu står med ENTEN data ELLER paritet - men ingen kombination af dem og dermed datatab.

Det er derfor jeg siger, at du skal være 110% sikker på, at det er den rigtige disk, du fjerner fra dit RAID-sæt. Men en tilsvarende disk af mindst samme størrelse kan erstatte den.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2015 09:00:49
Svar/Indlæg:
1495/34
#6

RAID5 betyder at data og paritet er placeret på alle diske.

Hvis en disk står af, så kan RAID controlleren, ved hjælp af data og paritet fra de 2 tilbageværende diske, genopbygge RAID5 når der sættes en rask disk i.

#0

Du kan godt sætte en anden SAS disk i dit RAID, men den skal være mindst samme størrelse eller større. Det behøver absolut ikke at være samme fabrikat.

Hvis du har et RAID5 med 3 1TB SAS diske og du skifter den ene til f.eks en 2TB, så "konverteres" den til en 1TB disk af raidcontrolleren og dit RAID5 genopbygges.

PS: Hvis en disk dør i et RAID5, så bør du stadig kunne læse fra dit RAID, men normalt tillades der ikke skrivninger med mindre du har en "hot spare".

Du må ind i raidcontrolleren under boot og se hvad den siger ? Du kan jo være heldig at du "bare" har et korrupt RAID som raidcontrolleren kan lave en rebuild på.


Skjonnemand
 
Superbruger
Tilføjet:
22-08-2015 08:48:10
Svar/Indlæg:
5/2
Hej alle tusind tak for alle de gode svar. Jeg har fundet ud af hvilken disk der er defekt.

Jeg har heldigvis kunne tage den fra og derved nedgradere systemet (det sandsynligvis der hvor man ikke kan skrive) men det lykkes mig at få lavet en kopi af mit raid. Nu leder jeg så efter en ny SAS disk på minimum 2tb, men det ser umildbart ikke ud til de er til at opspore og syntes 1200 kr for en ny er lige i overkanten.


CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
22-08-2015 08:57:11
Svar/Indlæg:
169/5
#7 Det er vel også det jeg siger?!? Læs hvad der bliver skrevet....

#8 Der er nok ingen vej udenom, hvis du skal have RAID op at køre igen. Husk i øvrigt, at jo flere spindler, du har i et RAID-sæt, jo kortere bliver MTBF. Netop derfor er det fornuftigt at have en spare - især når der kun er 3 diske i sættet!


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2015 09:14:38
Svar/Indlæg:
1495/34
#9

Jeg kan sagtens læse!

Citat fra dig: Hvis du fjerner en intakt disk, vil du pludselig stå i den kedelige situation, at du nu står med ENTEN data ELLER paritet - men ingen kombination af dem og dermed datatab.

Data OG paritet er spredt på alle diske, så hvis han mister en intakt disk, så har han stadig både paritet og alle data.

Mister man 1 disk fra et RAID5 (og der ikke er hotspare), så kan man normalt læse fra sit RAID5, men ikke skrive.


Skjonnemand
 
Superbruger
Tilføjet:
10-09-2015 10:53:38
Svar/Indlæg:
5/2
Så lykkes det mig at få skiftet den ene disk jeg troede var fejlen.. Desværre her til morgen efter den har rebuildet hele natten var det stadig det samme. I samme øjeblik jeg trykker på drevet i stifinder fryser vinduet i stifinder..

Så vil hører jeres mening, betyder det at det så er Raid controlleren der er stået af??


Skjonnemand
 
Superbruger
Tilføjet:
12-09-2015 22:53:42
Svar/Indlæg:
5/2
Jeg har i dag fundet ud af hvordan problemet er opstået. Det var hverken disk eller raidcontroller der var stået af. Der var åbenbart kommet en ny driver 15/8-15 til Windows Server 2012 til MegaRaid SAS 8308ELP raid controlleren som gjorde at den ikke fungere længere.. :no:

Har nu afinstalleret den nye driver og det hele fungere perfekt igen... 🙂