passiv radiator

Vandkøling d.  27. juli. 2015, skrevet af keld43
Vist: 1090 gange.

keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
27-07-2015 19:24:07
Svar/Indlæg:
833/39
Jeg har besluttet mig for at prøve kræfter med vandkøling.
Jeg har selvfølgelig lavet lidt lektier og læst en del op på hvad og hvordan.

Har dog et par enkelte spørgsmål jeg har svært ved at finde svar på.
F.eks. Er der noget vundet ved en passiv radiator?

Planen er at en 420mm radiator i fronten, skal kunne køle en 4790k og et gtx 970.
Det burde ikke være noget problem i følge mine udregninger.

Jeg har dog en 140 og en 240 liggende også.
Jeg har plads i bunden til en 240 rad men vil den fungere som en unødig vandvarmer, hvis den bliver passiv, altså monteret uden blæsere?

Grunden til at have den som passiv er at alle blæsere er 140mm noctua, så "støjen" er ens og ganske minimal 😉
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2015 20:18:20
Svar/Indlæg:
3100/53
Hvis du monterer en normal radiator uden blæsere på, vil den bare være spildplads i dit system, da finnerne på radiatoren sidder for tæt til at lave et ordentligt naturligt airflow. Du vil intet vinde ved det, ud over den tid det tager at varme metallet op (hvilket ikke er lang tid)

en 30-40 mm tyk 240 mm radiator med blæsere på 700 RPM vil have bedre performance end de gigantiske passive radiatorer som du kan købe (har selv været møllen igennem)

En radiator lavet til passiv køling ser for resten sådan her ud: http://www.aquatuning.de/water...

Og du skal bruge 4 af disse for at holde en nogenlunde temperatur på dit hardware. Og så er det vigtigt med en overtryks ventil i dit loop, da vandet nemt rammer 40-50 grader ved passiv køling - altså ikke bøvlet værd IMO.

Hvis du bare kører en normal radiator passivt, så vil den bare lige så stille og roligt varme sig selv op, da den ikke kan slippe af med varmen. Hvis du har en 420 mm radiator i fronten, så ville jeg bare køre dine blæsere på konstant 500-600 RPM. Det er rigeligt med power til dit hardware, og du vil ikke kunne høre det.

Jeg har lige haft kølet et 780 gtx med en enkelt 30 mm tyk radiator. Så det er altså ikke meget radiator power der skal til. Hvis du overclocker helt vildt, så skal du selvfølgeligt regne med mere, men det er mest for at vise at du ikke behøver smide alle de radiatorer i.


Hvis jeg var dig, ville jeg nøjes med 420´eren. Der er massere af power i. Men du kan IKKE køre den passivt. Selv med en MoRa radiator kunne jeg ikke køre passiv med et ati 4870 og en lille amd processor. De kan simpelthen ikke komme af med varmen hvis der ingen luftstrøm er igennem.


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
27-07-2015 21:08:41
Svar/Indlæg:
833/39
Tak for svar.

Jeg håbede netop på at her var nogen der havde forsøgt sig, det var nemlig også lidt det jeg frygtede.
At jeg ville ende med en stor vandvarmer, der langsomt varmede alt vandet op.

Så passivt er et no go ;)

Planen er også at have 3 nf-a14 pwm til at veksle fra 3-400rpm til 1000rpm alt efter behov. I fronten sammen med en 420.

Matematikken siger at det burde lige kunne holde det tilpas koldt ved idle. Ellers må jeg jo sætte blæserne en anelse op.

Vil en enkelt nf-a14 i røven og en i toppen være rigeligt til at fjerne varm luft og samtidig bevare et godt flow ved omkring 4-500rpm?

Der skal ikke overclockes det vilde, kun til at lave et par benchmarks. Der er rigeligt af power til hverdagsbrug uden det store oc.

Tanken med vandkøling var at have så køligt et system som muligt med så lidt støj som muligt :)



morcheeba
 
Overclocker
Tilføjet:
27-07-2015 22:09:12
Svar/Indlæg:
216/10
Ved godt p0Pe er mesteren på vandområdet. Jeg vil dog sige at jeg køler mit 6970 samt en 2500k på en Mora3 (9x140) som for det meste er passiv da jeg ikke lige altid for tændt for blæserne. Starter jeg fra ambient temp lander jeg på ca. 35-37 grader efter en dag hvor jeg ikke har spillet og bare surfet osv. Ved 3-5 timers gaming kommer den op på ca. 55 grader.
Tænder jeg for blæserne kører de 7v og er faktisk lydløse. Det bringer min idle temp ned på ca 30+- en par grader alt efter årstiden og ved spil ender jeg på ca 36.

Jeg må tilslutte mig pOPe i delen med at en passiv radiator simpelthen ikke kan smide varmen hurtigt nok, især ikke ved spil, selv for min store radiator. Jeg vil dog sige, at for mit vedkommende kan jeg godt kører passiv idet min computer sjældent står tændt i døgndrift og derfor køler ned selv i løbet af natten.

Jeg har et 1½ slots reservoir for at have lidt ekstra vand i systemet. Jo mere vand jo længere tid vil du kunne holde lav temp ved passiv.

Det korte af det lange er at med mit forbrug, selv på passiv overstiger jeg ikke de temps jeg havde før jeg skiftede til vand. Ligger stadig ca 30 grader under selvom den er passiv.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af morcheeba d. 27-07-2015 22:10:58.


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
28-07-2015 09:53:20
Svar/Indlæg:
833/39
#3
Tak for svar.
Da mine radiatorer er en del mindre end det monster du bruger, så tror jeg bare at jeg jolder mig fra passive radiatorer :)

Jeg har også anskaffet mig et kæmpe res, så stort som jeg kunne proppe ind i kabinettet. Det burde også give lidt ekstra køling :)