Acryl tubing - Hvordan?

Vandkøling d.  28. juni. 2015, skrevet af mangekyo
Vist: 1789 gange.

mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2015 15:19:53
Svar/Indlæg:
516/11
Hej folkens

Jeg er i den situation, at jeg pt. allerede har et fungerende vandkølingssytem. Her bruger jeg PVC tubing, men jeg har i lidt tid gået og overvejet om jeg skulle skifte det ud til Acryl Tubing, bare for designets skyld 🙂

Selve delene i mit loop er der styr, da jeg anvender det jeg allerede har samt nogle enkelte nye ting.

Jeg har bare desværre ikke rigtig noget kendskab til brugen af acryl tubing, så hvis en af jer "experter" på dette område evt. kunne give nogle råd.

Det jeg søger hjælp til er bl.a. hvad jeg skal gå efter at fittings og hvilken tykkelse der vil være god at bruge, og om der er andet man skal være opmærksom på ellers 🙂

På forhånd tak.
Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-06-2015 16:21:28
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg synes faktisk denne video hvor Paul og Jay laver et acrylic build sammen er god til at vise de ting man skal være opmærksom på og hvordan man gør.
https://www.youtube.com/watch?...


Totoro
 
Enthusiast
Tilføjet:
28-06-2015 16:24:36
Svar/Indlæg:
15/0
12mm rør er rigeligt. Du kan bruge op til 16mm rør med Monsoon fittings. Dog skal du være klar over at 12mm er nemmere at have med at gøre. 16mm rør kræver mere plads at rode rundt med i kabinettet.

Der er forskel på om du køber Akryl rør eller PETG rør. Hvis du ønsker at lime materialet sammen. Også bukning er der lidt forskel. Akryl er mere fast/hærdet. PETG er mere smidigt.

Der er både fittings til limning og uden limning. Smag og behag...og forskelligt afhængig af hvem du spørger.

Akryl limer jeg normalt med Dichloromethane(Methylen) såfremt at det er lige blanke overflader. Acetone kan anvendes(kan opstå hvid overflade).
Hvis ikke lige/blanke overflader anvender jeg Acrifix 116, 117 eller 192.

PETG limer jeg med Acrifix 192.

Du kan købe Akryl, PETG og PVC rør/plader fra RIAS/RIPRO i Roskilde med forskellige indvendig og udvendige mål og længder op til 6M. Acrifix kan du købe der fra i både tube og 2L kanister alu flasker.

...Kan ikke sige andet end held og lykke 🤣 Og hav masser af tålmodighed 😕 Forvent du ødelægger en del rør før du fanger den bedste bukke metode :yes:


mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2015 16:37:55
Svar/Indlæg:
516/11
#1 Tak, det vil jeg lige kigge nærmere på 🙂

#2 Om det skal være 12 eller 16mm ved jeg faktisk ikke helt. Kabinettet det skal sidde i bliver et Phanteks Enthoo Primo med en 480mm rad i toppen og en 360 i bunden.

Hvad mener du helt præcist med limning? Jeg er totalt ny til "solid tubing" 😛

Jeg regner med at købe en del rør, så jeg har masser at ødelægger når jeg prøver mig frem 😀


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2015 05:26:25
Svar/Indlæg:
4112/52
Du kan bruge push-in fittings til hårde rør, lige som du kan bruge push-in til hårde PVC-slanger.

Limning af rørene er ej relevante, det gælder IMO om kun at bruge hele stykker, der bliver bukket de relevante steder, men så få steder som muligt.

Til bukning kan du bruge en varme-kanon ellr en gas-brænder, men man skal lade være med at varme for meget op, så "koger" overfladen på rørene, og så bliver det grimt.
Det er om lige at ramme den rigtige temperatur.

At have en form/skabelon (f.eks. en kobber-rør bukker til samme rør-diameter) til at forme bøjningen langs med, og forsøge at holde rørets cirkelform hjælper også på det endelige resultats udseende, omend man sagtens kan bruge en hvilken som helst rund genstand til at bøje røret omkring.

Hvorvidt du vil kører i 10,12 eller 16mm er helt op til dig selv.
Tilbage til mit vandkølings eventyr, kørte jeg forsøgsmessigt med 6, 8, 10, 12 og 16mm slanger, og dengang var der ikke meget forskel på at kører med 10mm OD (8ID) eller 12mm ID (16OD) slanger, andet end det fyldte væsentlig mere i kabinettet og så meget mere klodset ud med de store slanger frem for de små.

Dette skyldes bl.a. at størstedelen af køleblokke og radiatorer kun har 1/4" eller 3/8" gevind, hvilke kun har 6-10mm hul igennem selve gevindet, og så er du jo lige vidt med at have 16mm indvendigt i slangerne.


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2015 06:30:15
Svar/Indlæg:
2235/138
Monsoon har dette kit med forskellige bukke radius skabeloner osv, koster dog os en slat.

http://www.aquatuning.de/wasse...




hoffer666
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2015 07:01:47
Svar/Indlæg:
482/146


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2015 08:19:59
Svar/Indlæg:
979/49
Køb rigeligt med rør, da der bliver en del ómmere, har selv lavet det med kobberrør.


mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2015 13:17:41
Svar/Indlæg:
516/11
#4 Tak for det. Jeg tænker på at anvende 12mm OD rør.

#5 Interessant. Det vil jeg lige kigge nærmere på 🙂

#6 Vil jeg kigge nærmere på.

#7 Køber en stor mængde hjem, så jeg har masser at ødelægge og prøve mig frem 😀

Jeg takker alle for jeres hjælp indtil videre. Der kommer nok flere spørgsmål 🙂


Totoro
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-06-2015 17:41:40
Svar/Indlæg:
15/0
#3 Der er mange fabrikanter af fittings. De fleste bliver samlet med O-ringe. Monsoon`s har til limning såfremt man ønsker det.

Du kan roligt nøjes med 12mm rør eller mindre(såfremt du kan få fittings til det).

Som jeg nævnte med hensyn til køb! Kontakt RIAS / RIPRO i Roskilde med hensyn til et større køb af rør.
Inden da! Find ud af hvilke dimensioner(indvendig/udvendig) og hvilke slags fittings du vil anvende(Pakning eller lim). Eventuelt akryl plade til siden af kabinettet(vindue eller andet projekt)...

Monsoon mandrel kit virker ok. Har anvendt både deres 12mm og 16mm sæt.