mobo og cpu til hjemme server til plex stream

Bundkort / CPU d.  17. marts. 2015, skrevet af zanion
Vist: 1326 gange.

zanion
 
Overclocker
Tilføjet:
17-03-2015 20:13:51
Svar/Indlæg:
32/7
God aften i forum.

Jeg har en gammel video server, med noget atom på. Som i nok kan regne ud er den slet ikke kraftig nok.

Jeg kunne godt tænke mig forslag til cpu og bundkort.

mit eget forslag:

bundkort: https://www.komplett.dk/gigaby... #!tab:extra

CPU: https://www.komplett.dk/intel-...
(som jeg ser der er noget gpu med her?)

ram: ?

har kabinet og en psu

Brugsmønster:
Den skal hovedsagelig bruges til følgende:
torennt
plex (skal kunne køre 5 streams hvor den transcoder)
ftp
backup server for hele familien
noget cs server
og hvad man ellers kan finde på.

filmene den skal streame er blueray rip i den store størrelse.

er mine krav realistiske med det hardware jeg har fundet?
kan man få et mere strømsparenede set-up, som stadig opfylde mit brug, for ca samme penge?
er der noget andet hardware der passer bedre til mit brug?

på forhånd tak for hjælpen :)

mvh karsten
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2015 20:45:04
Svar/Indlæg:
804/29
Det er et svin af en CPU, lækkert 🙂 Men hvis du ikke kører med ECC ram, så er du bedre tjent med en "almindelig" CPU. Jeg vil mene at en stor i3'er eller i5'er er rigeligt til dig.

Min Pentium g3220 streamer .mp4 bluray rips via plex til 3-4 brugere uden problemer.


zanion
 
Overclocker
Tilføjet:
17-03-2015 20:51:57
Svar/Indlæg:
32/7
Har godt læst at plex har det godt med mp4
Mine er desværre ripped i mkv h264. Og orker ikke at gøre det om. (200+ film)
Har prøvet at køre plex på min nuc med i5 og det er ikke imponerende kan knap klare en stream. Derfor jeg kiggede på xeon


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2015 21:00:28
Svar/Indlæg:
804/29
#2 Wow, det er godt nok en ringe ydelse! Well, så vil jeg købe en kraftig i7'er og 16 GB ram. Om 16 er nok afhænger af om du vil køre virtuelle maskiner eller forskellige spil servere


zanion
 
Overclocker
Tilføjet:
17-03-2015 21:09:47
Svar/Indlæg:
32/7
Hvad er forskellen på en i7 og en xeon?
Fortalt så jeg forstår det


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2015 21:31:16
Svar/Indlæg:
979/49
Jeg har brugt en i3 2120 samt 8 GB og der har jeg kunne streame fra uden problemer.
Pt. bruger jeg en Zotac ZBOX: http://www.zotac.com/products/...
Den trækker alt, også når den skal transcode en 20GB blueray :)

Om den klare 5 samtidige transcode, det er så det.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gammelgaard_mink d. 17-03-2015 21:32:30.


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2015 21:35:51
Svar/Indlæg:
804/29
Xeon vil blandt andet understøtte ecc og kryptering. ECC er fejl korrektion i RAM, og enkelte pentiums og i3'er understøtter det også. Xeon findes også med mange kerner og en tilsvarende høj pris. Xeon er toppen af poppen, men det er ikke noget alle har brug for 🙂


zanion
 
Overclocker
Tilføjet:
17-03-2015 21:46:23
Svar/Indlæg:
32/7
Hvorfor skulle jeg vælge en i7?
De koster ca det samme. Og en i7 bruger 10% mere strøm?


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2015 21:57:12
Svar/Indlæg:
804/29
En fordel kunne være højere clock frekvens pr. kerne. Det er bonus ved Samba / CIFS. Jeg sidder måske fast i en gammel overbevisning hvor xeon = ecc.


zanion
 
Overclocker
Tilføjet:
17-03-2015 22:07:57
Svar/Indlæg:
32/7
Har fundet en i7 jeg kan se fornuften i da den er lidt billiger og kun bruger 65w
Er den et fornuftigt valg?
https://www.komplett.dk/intel-...


pawer
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2015 22:13:03
Svar/Indlæg:
409/13
min pentium g3220 og 4gb ram køre uden problemer, så kan ikke se hvorfor din i5 ikke skulle kunne det, køre godt plex igennem xpenology (synology hack)


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2015 00:01:03
Svar/Indlæg:
1600/230
5 samtidige streams med encoding tror jeg bliver et problem. Jeg har også mine film rippet i H264, hvor de fleste er fra dvd - og dem klarer plex udmærket at streame til en apple tv med encoding med en Pentium 3220 cpu. Blu ray er en helt anden sag. Et rip på 16gb med encoding både på audio og video tvinger den i knæ, og det er bare på ét stream. i7 lyder som en nødvendighed, og helst så kraftig som muligt.
Ram er på ingen måde et problem for plex isoleret set. Jeg kender ikke forbruget på en cs server.


zanion
 
Overclocker
Tilføjet:
18-03-2015 07:49:20
Svar/Indlæg:
32/7
Hej igen.
Har kigget lidt inde på http://cpubenchmark.net/, og for at finde noget der er tættest på, hvis man kun kigger på tallene er et i7 cpu.

står mellem følgende to cpu nu. hvilken gør sig bedst og hvorfor?

cpu 1: Intel Core i7-4790K
passmark: 11239
https://www.komplett.dk/intel-...

cpu 2: Intel Xeon E3-1246 V3
passmark: 10005
https://www.komplett.dk/intel-...

tror hverken en i3 eller i5 kan gøre det for mig.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af zanion d. 18-03-2015 08:10:46.


#13
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2015 08:07:38
Svar/Indlæg:
804/29
#12
Dine links er i stykker.

Men hvis prisforskellen er minimal, så gå efter max p0wah


zanion
 
Overclocker
Tilføjet:
18-03-2015 08:11:08
Svar/Indlæg:
32/7
har lige prøvet at ændre det til noget der virker


Fluse
 
Overclocker
Tilføjet:
18-03-2015 08:31:57
Svar/Indlæg:
41/0
Der er ikke ret meget forskæld på en Xeon E3 og en Core i7, andet end at Xeon'en understøtter nogle server relateret ting som du ikke har rigtig brug for, og at nogle af i7'erne kan overclockes.

Der er dog især ét rigtig godt argument for at tage en Xeon over en i7, og det er fraværet af onchip GPU på Xeon'en. Giver mindre strømforbrug, og mindre varme (så nemmere at køle = mindre blæserstøj). Begge dele pænt attraktive i en hjemmeserver der køre 24/7 efter min mening...

Det kan desuden ikke betale sig at købe en i7 T eller S model til plex brug, af forskællige årsager. i grove træk bruger de mindre strøm, men er betydeligt længere tid om den samme opgave = højere strømforbrug pr. færdige transcode. Og idle forbruget er stort set det samme uanset om det er en T, S, K eller xeon model.

5 samtidige streams i høj bitrate er faktisk ret krævende... som tommelfingerregel skal man bruge 2000 passmark pr. stream, og en xeon e3 1240v3 ligger lige under 10.000 passmark. Man skal så lige huske at OS og andre services også spiser noget ydelse, så tror kun du skal forvente 3-4 streams er muligt (hvis de alle er 10gb+ bluray rips). Jeg bruger en ældre Xeon på min egen plex server, og men windows på kunne den ikke klare én 10gb+ transcode. Efter skift til Ubuntu server klare den fint en høj bitrate + en medium/lav bitrate stream. Dertil bruger den også 30% mindre strøm i idle med linux på.

Plex transcode bruger stort set ikke noget ram, 4GB ville være mere end rigeligt hvis det kun er plex som skal køre på serveren.


zanion
 
Overclocker
Tilføjet:
18-03-2015 08:38:44
Svar/Indlæg:
32/7
fluse:

hvis jeg fra vælger onchip gpu, skal jeg så ikke have et gfx ved siden af for at have det til at køre?
jeg er ikke så hardcore i server opsætning at jeg klare det hele fra en console, så jeg skal have en eller anden form for gui jeg kan tilgå hvis du kan følge mig


#17
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2015 09:17:17
Svar/Indlæg:
804/29
Der er ikke meget forskel på de 2. Så hop på Xeon vognen. Jeg er faktisk lidt overrasket vedr. den lille prisforskel. Men er også evigheder siden jeg har haft en i7'er 🙂

Sammenlign Xeons her:
http://ark.intel.com/search/ad...

Hvad har du gjort dig af tanker vedr. styresystem? Jeg ville selv vælge onboard gfx hvis jeg kørte med Wind00ze


zanion
 
Overclocker
Tilføjet:
18-03-2015 09:19:22
Svar/Indlæg:
32/7
som sagt så er det en eksisterende server der køre som skal opgrederas. Den køre pt windows server 2012r2


#19
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2015 10:02:23
Svar/Indlæg:
804/29
#18 Jeg tog med onboard så. Min egen FreeBSD fil / stream server administrerer jeg via konsol og web GUI. Men hvis du har erfaring med Win server, så er der ingen grund til at skifte. Det skulle da lige være for at spare resurser 🙂


Fluse
 
Overclocker
Tilføjet:
18-03-2015 11:03:07
Svar/Indlæg:
41/0
Hvis man tager et bundkort der er beregnet til servere er der altid en eller anden micro lille skod gpu på bundkortet. Andre fordele kunne være IPMI så man aldrig behøver at sætte en skærm til den, men kan se skærmbilledet i en browser på sin egen maskine. Og selvfølgelig at bundkortet er bygget til 24/7 drift.

ECC ram kan også være en fordel, specielt hvis man vil køre ZFS fil system.

Men ud over det, så vil jeg sige at jeg selv blev overasket over hvor nemt det var at arbejde med kun command line på ubuntu server.

Jeg starte som sagt selv med en windows installation på min plex server, men pga. alt den ydelse den spiste besluttede jeg mig for at bruge tid på at teste mulighederne. Så jeg var igennem windows home server, windows 7, windows XP, Linux Ubuntu, Linux Mint, Ubuntu Server med GUI og til sidst Linux Server 14.02 LTS uden GUI. mellem hver skift prøvede jeg at transcode lidt ting, samt havde en Watt måler imellem server og stikkontakt. Og der var helt klare gevinster både på ydelsen og på strømforbruget hver gang jeg skiftede til et mere simpelt OS.

Jeg ville også have prøvet FreeNAS, men besluttede at skille mit fil lager fra min plex server. Så jeg har en Synology DS1815+ som alle mine filer ligger på. Den deler så en række NFS shares som er mountet på Plex serveren. Virker upåklageligt. jeg har enda lige skiftede fra en ældre DS509+ og det gav heller ikke problemer, skulle intet pille ved på plex serveren andet end en genstart så den mountede NFS shares igen.

Da jeg gik over til Ubuntu server til sidst var det selvfølgelig nødvendigt at læse en del op på hvordan man lavede opsætningen. Men jeg syntes faktisk det var overraskende nemt at få på at køre.

Og oven i det, så er den super stabil! Den har kørt i omkring et års tid nu, og der har ikke været nede tid, stabilitets eller ydelses problemer (ud over hvad man må forvente af den pågældende CPU) én eneste gang. Og jeg har både interne og eksterne brugere på den, streamer til alt lige fra Xbox, smart tv, chromecast, tablets, computere osv. Det hele spiller bare.

Jeg har også 5-6 mobil telefoner der uploader alle deres billeder automatisk, det virker også bare.

Eneste problem jeg har pt. er at serveren som sagt kun kan transcode 1.5 høj bitrate stream, men det er ikke så ofte et problem som man skulle tro, da ret mange enheder kun har brug for delvis transcodeing (af lyd, eller burn in af subtitles) og det er altså mindre krævende.

Det er dog planen at jeg vil invistere i ny hardware til servren også, men efter at have købt en ny NAS (og 8x4TB harddiske til den) er der ikke efterladt plads i budgettet til det ^_^


zanion
 
Overclocker
Tilføjet:
18-03-2015 13:50:01
Svar/Indlæg:
32/7
jeg har ikke en skærm på som det ser ud nu da jeg tilgår den via remote desktop.
vil i så mene jeg får mest glæde af en xeon uden gpu men nummeret kraftiger?


#22
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2015 14:20:24
Svar/Indlæg:
804/29
Hvis du allerede har et grafikkort, så vælg den uden. Men tag med i betragtning hvad grafikkortet tager af strøm. Det gode med integreret er at det ikke bruger super meget strøm. I sidste ende handler det om at du får bygget et system, som du både er tilfreds med men også kan vedligeholde.


zanion
 
Overclocker
Tilføjet:
18-03-2015 17:22:30
Svar/Indlæg:
32/7
så er der bestilt.

mobo: Gigabyte GA-Z97N

cpu: Intel Xeon E3-1246 V3

ram: HyperX Fury DDR3 1600MHz 2x8gb

Så må vi se om det køre nogen lunde