Microsoft licensering - hjælp

Diverse d.  23. januar. 2015, skrevet af Lohse
Vist: 716 gange.

Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2015 17:19:56
Svar/Indlæg:
1178/88
Er der en, som er lidt skarp i microsoft licensering.

Vi er ved at opbygge et VDI system - alt fysisk står her i kasser, klar til opsætning.

Jeg godkendte lige licenserne i dag, og tjekkede så lige hvad vi havde bestilt.
Her ser jeg til min store overraskelse, at det er PER DEVICE jeg har bestilt og ikke PER USER.
Jeg har været i kontakt med Atea og deres samarbejdspartner, som lige undersøger sagen.

Et VDI miljø baseret på BYOD kræver jo netop lidt, at det er per user, og det vil ødelægge hele argumentet. hvis eleverne licenseres på deres device, som så låses i 90 dage 😐

Mit store spørgsmål er, er der nogen her i forumet, som er skarpe i microsoft licensering?
For mig kan det ikke passe, at der ikke findes noget, selvom jeg kan forstå på flere, at microsoft licensering kan være lidt svært at finde ud af.

Hvad behøver jeg af licenser i mit setup til eleverne?



ADMINISTRATION LICENSER

-Desktop Education All Lng LIC/SA Academic 1 License Level E Enterprise 1 Year ( Office, Core CAL, Windows SA, SRV User cal )

-WinSvrDataCtr ALNG LicSAPk OLV E 1Y Acdmc AP 2Proc

-WinSvrStd ALNG LicSAPk OLV E 1Y Acdmc AP 2Proc

ELEV LICENSER

-VDA All Lng Monthly Subscriptions-VolumeLIC Academic 1 License Level E Add Product Per Device

-O365 ProPlus Open for Students Shared All Lng Monthly Subscriptions-VolumeLIC Academic 1 License NL Student with Facul

-Windows Server CAL All Lng LIC/SA Academic 1 License NL Student User CAL 1 Year

-VDI Suite w/o MDOP All Lng Monthly Subscriptions-VolumeLIC Academic 1 License NL Student Per Device


Det er især i elevdelen, at jeg har VDI Suite og VDA´en som per device. Server Cal er per user.


Antallet er 19 lærere og 160 elever.



Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af Lohse d. 23-01-2015 17:24:01.
187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2015 17:34:55
Svar/Indlæg:
3340/386
Var det ikke dig der skrev om Server setup et par måneder siden?

Det lød ellers til at det hele var tjekket sammen med Atea.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2015 17:49:17
Svar/Indlæg:
1178/88
Jeps - jeg er godt på vej, men det er lige en detalje jeg helt havde overset. Jeg havde hurtig læst det hele som PER USER.

Det er dog en væsentlig detalje at overse 😢

Ellers er der helt styr på alt andet 🤣

Selve administrationsdelen i Hyper-V samt administration af VDI´er har jeg fået forevist, og det tror jeg egentlig de fleste med lidt snilde og logik kan lære.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Lohse d. 23-01-2015 17:53:03.


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2015 23:33:23
Svar/Indlæg:
5750/124
Jeg tror den letteste er at tage den enten med Atea eller M$. For hvis du allerede har godkendt licenserne (/vilkårene), så skal du have nogen til at omstøde dine lincenser... Der er desværre en risiko for at det kan blive dyrt 😕


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2015 18:49:34
Svar/Indlæg:
1178/88
#3 Enig - det er dog kun første del jeg har godkendt. Ifølge Ateas samarbejdspartner er der stadig mulighed for at lave ændringer.

Jeg er dog nået lidt nærmere en løsning efter at have læst MS VDI/VDA FAQ. Her står der, at man kan benytte EXTENDED ROAMING RIGHTS

"Is Windows VDA a device-based or user-based license?
OR
Can I pay for Windows VDA per user?
Windows VDA is licensed per access device. There is currently no
option to license Windows VDA per user. However, the extended
roaming benefit allows the primary user of a Windows VDA device
to access their VDI desktop from any non-corporate device outside
of the corporate network, thereby providing tremendous flexibility.
If I have a single Windows VDA license for a device, how many
different VDI desktops can I connect to at once?
One Windows VDA license entitles the device to connect to up to
four VMs concurrently.

Can you explain the extended roaming rights in Windows VDA?
The primary user of a VDA licensed device at work can access their
VDI desktop from any device that is not owned or affiliated with the
user's organization, without the need for an additional Windows
VDA license. This enables VDI users to access their secure corporate
desktops through an unmanaged device such as a home PC or an
Internet kiosk, without the need for a laptop. However, if the user
does not have a primary VDA device a work, and needs to access his
VDI desktop from a non-corporate device such as a home PC, then
that device would need to be covered with a separate Windows VDA
license. Roaming rights are only applicable while roaming outside of
the corporate domain, hence any device accessing a Windows
virtual desktop within the corporate domain needs to be licensed
with either Windows Client SA or Windows VDA."

Som jeg læser det, så betyder det, at brugeren kan anvende sin primære enhed, når de er på skolen. Udenfor vores netværk (Ja, hvad mener Microsoft egentlig med CORPORATE DOMAIN?) kan eleverne bruger andre devices eller deres primære device, som ikke her behøver at være licenseret via VDA.

Er det umiddelbart microsofts løsning på at imødekomme BYOD?
Det er jo hulens svært at holde styr på, om Bent har brugt både sin Ipad og sin bærbar på skolens netværk.

Jeg kan dog også læse, at Microsoft allerede har en VDA PER USER licens - Atea licensafdeling havde dog ikke lige hørt om den - den udkom dog også så sent som i december 2014.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 24-01-2015 18:50:11.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2015 06:50:35
Svar/Indlæg:
1178/88
Lige en opdatering på licenssituationen.

Per User licenserne er indtil videre kun på de store aftaler, så denne kan jeg ikke gøre brug af.

I mit tilfælde skal jeg registrere antal primære devices, som eleverne må anvende på skolens netværk. Eleverne må herefter anvende lige hvad de vil udenfor vores netværk.

Dog sker der ikke nogen egentlig optælling af MS, så det er blot for at have styr på sine ting.
Svært at administrere korrekt, så jeg har derfor tilkøbt 10% flere devicelicenser, således alt det licensmæssige forhåbentlig er korrekt.