Jeg tror den er helt gal med min SSD - Gode bud er kærkommen.

Benchmark/ OC d.  03. december. 2014, skrevet af Morten-[TB]-
Vist: 2206 gange.

Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2014 13:46:50
Svar/Indlæg:
4310/364
Hej, alle sammen.

Et af mine venner fik fornyligt installeret en SSD i hans maskine. I den forbindelse testede han lige sin hastighed og fik nogle fornuftige resultater. Jeg blev så nysgerrig, da jeg aldrig selv har test hvad min kunne, da jeg tænkte at det vel kørte som det skulle. Men ud fra mine tests, kører det slet ikke som det skal (Vil jeg tro)

Min maskine er en Lenovo Ideapad Y510P (bærbar) og hans er en ældre hjemme bygget msakine med et P55 bundkort, hvis ikke jeg husker helt ved siden af. Jeg har vedlagt et billede, hvor resultatet vil venstre er mit, og resultatet til min kammerat er til højre. Billedet taler for sig selv. Der er vist noget jeg gør helt forkert. SSD er sat op med AHCI=Enabled i bios.

Håber på gode bud, til hvad der kan være mit problem.

Mvh Morten P.

Billedet: http://peecee.dk/upload/view/4...
sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2014 14:03:08
Svar/Indlæg:
2516/381
Ingen af de resultater. dem til venstre, ja det kan kan godt passe med en ældre pc, og en ssd..

dem til højre, er helt hen i vejret.. hastigheder på 2500 - 7000mb/s, det passer i hvert fald ingen steder.

men syntes det lyder på dig som om det er den til venstre der er problemet.. den virker langsom ja, men hvilken disk er der tale om,, det er den som sidder i din bærbar ik??


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2014 14:06:15
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg burde nok have listet diskene der er tale om, tænkte bare at folk var vant til programmet og kunne se det ud fra dem, da de er listet i programmerne 😴

Min Disk er en OCZ Agility 3 120gb og min vens er en Samsung Evo 840 240gb.

På forhånd tak for hjælpen.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Morten-[TB]- d. 03-12-2014 14:06:37.


klonen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2014 14:28:12
Svar/Indlæg:
599/14
#2 Din kammerat har sikkert slået Rapid mode til, se mere om det her:
http://www.samsung.com/hu/busi...

Men derfor ligger din måske i den lave ende, lidt sammenlignings grundlag:
http://www.guru3d.com/articles...


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2014 14:51:13
Svar/Indlæg:
5474/39
Den ene disk er noget nyere end den anden.

jo, din disk er langsom i forhold til lovede fra producenten...

ofte er 500 mb/s også, hvis disken er lagerdisk. Jeg læst nogle skrive om, OCZ hastighederne ikke altid 100% troværdig. Jeg vil ikke til køre test på min stationære for se om holder. Agility var deres value-serie...

Syntes ser ud til disken kun køre i Sata 3gb/s (sata 2 mode end Sata 3)

Dine 4k-64thrd ligger tæt på produnten opgiver for produktet. små 20-30 mb/s laver end produnten har lovet af hastighed. andre tal forstår ikke er så lavt...

har du opdateret SSD interne Bios ? Nogle gange kan give lidt ekstra mb/s...

Jeg kan se køre version 2.22 på ssd og nyeste er version 2.25...


Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af Shadowhunter d. 03-12-2014 15:07:13.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2014 15:20:57
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg har aldrig rodet med at opdatere bios på den. Tror du virkelig det vil give en mærkbar forskel, kontra riskion ved at opgradere bios på den? Jeg mener bare ta mine tal er så langt fra producenten, at det ikke bare kan være en bios opdatering. Jeg var faktisk godt klar over at han havde noget ekstra software køreende der tilllader noget midlertidig lagring. Så ahns tal, som i selv siger, dur ikke til meget. Syntes stadig bare mine er langt fra hvad de burde, selvom jeg kun kørte sata2 for dens sags skyld. Hvis det sata 2 var mit problem, ville den vel bottlenecke ved 250 mb/s ca?


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2014 16:09:01
Svar/Indlæg:
5474/39
#5
pas tror ikke det vil give vilde boost....

indstilling gør kør sata 2 i stedet for sata 3... forstår det ikke.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 03-12-2014 16:09:30.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2014 07:17:14
Svar/Indlæg:
1704/19
Den gamle Agility er oplyst efter ATTO hastigheds test bla pga den gamle Sandforce controller som ikke snakker sammen med Crystal DiscMark eller AS-SSD testen, derfor får du mærkelige resultater kontra dem som står oplyst.

En SSD med styreystem på vil også være langsommer end et drev der er ny formateret og uden arbejdende processor.

Hastighed på billede ser fornuftigt ud når der er tale om et bundkort med Sata II (3GBps) controller på og OS.

Den anden er helt hen i vejret men kigger man ude på nettet så er den generelle forståelse at den laptop IKKE har Sata III men Sata II controller og så får du ikke meget mere end 220MB/ps ud af en Samsung SSD.

Når det er sagt så vil du på ingen måde kunne mærke forskel i daglig brug, programmer og OS benytter sig typisk af de helt små 4K og 16K data så det er dem samt IOPS du skal fokusere på, det er først hvis du har store filer der skal flyttes mellem 2 SSD drev at du har nogen gavn af det høje +200MB/ps hastigheder.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2014 07:22:59
Svar/Indlæg:
1704/19
Nå ja installer Samsung Magician, den fik du med din SSD men du kan også hente den her http://www.samsung.com/global/...

Med det så får du oplysninger om du har Sata III controller, du kan opdatere firmware, du kan lave benchmarks osv..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 04-12-2014 07:24:37.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-12-2014 16:45:18
Svar/Indlæg:
3661/82
lad vaere med at see paa benchmark i rapide mode.
det er rent fuskeri for Samsung side af rapid mode giver meget lidt,ingenting og i nogle tilfaelde forvare det din hastighed i RW application.
rapid mode cacher read/write som er bedt om ikke et blive cachet af benchmark programmet (for at faa den rigtigt lager hastighed). MS egen cache adlyder selvfoelgelig korrekt og cacher ikke. dvs programmet maaler nu ucachet imod cache read/writes og BOOM fake hoej performance til samsung.

problemmet er at i Real life beder man om cached writes da man jo gerne ville have speed bostet. og her er samsung rapid mode og ms windows cache stortset identisk.

saa rapid mode er noget marketing fis i mine ojen og praecist samme fuskeri vi saa med 3parts disk cache tilbage i dos tiderne.


derudover proev evt at koere noget single thraeded cpu intensivt mens du koere din ssd benchmark.
derved elminere du C-states skift under din ssd benchmark. c-statse skift kan give laver resutalter end forventet

-- edit --
hvis du valger at koere noget cpu intensivet sammen med din benchmark kan det vare en god ide bare at kore det i idle priority


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 10-12-2014 16:47:57.