Hvilket Linux til musik/film/minecraft server?

Software d.  27. september. 2014, skrevet af Toft123
Vist: 2678 gange.

Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2014 13:11:57
Svar/Indlæg:
1600/230
Jeg har købt mig en HP Proliant 40L, som skal afløse husets aldrende single core atom nas.

Den skal i prioriteret rækkefølge kunne:
1. streame hele vores dvd-samling rippet i et spiseligt format via Plexconnect til en Apple TV 3, som i forvejen har et Plex-certifikat installeret.
2. streame min cd-samling i .flac til en Sonos eller Bluesound receiver.
3. Agere server for min søns Minecraft med vennerne udenfor huset.

Alt det praktiske udover opsætningen af software i serveren er på plads. Den nuværende nas streamer allerede (med virkelig ringe resultat grundet omkodning af film) til ATV3, og jeg streamer musikken via Plex på telefon til atv indtil Sonos/Bluesound bliver købt.

Jeg har læst, at man sagtens kan afvikle Freenas i virtual machine på en Ubuntu kerne og tænkte, at der var den mest oplagte løsning. Jeg har dog aldrig arbejdet med Linux før, så hvis der er andre og bedre løsninger, hører jeg gerne om det!


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Toft123 d. 27-09-2014 13:12:08.
jønner
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2014 14:12:59
Svar/Indlæg:
1082/13
Jeg har brugt openmediavault
til film og musik
men med hensyn til minecraft server
så ved jeg ikke om den kan det
men rigtigt nemt at bruge og sætte op
http://www.openmediavault.org/


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-09-2014 14:41:13
Svar/Indlæg:
2309/846
har præcis sådan een. har smidt en 60gb ssd i til system og 4x 2TB harddiske i raid 0+1.

Da raid controlleren kun kan køre enten 0 eller 1, så bruger jeg en helt almindelig WIN 7 64 bit til at lave software raid (spejl) af to 4TB raid0 diske.Det kører fremragende, og så slipper jeg for at rode med LINUX, kan bruge windows brugeradministrering osv.

Ingen bøvl med XBMC på mediecenteret, eller telefonen, eller ... og den trækker fint en Minecraft server til ungerne.


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2014 17:34:48
Svar/Indlæg:
1600/230
#1 Tak for tippet. Jeg læser op på, om den kan klare jobbet! Det er især Plex Media Server, jeg tror, kunne få problemer med distroen.

*edit* Det kan afvikles, åbenbart 🙂

#2 Dét var også en mulighed, og her kan plexconnect da bestemt afvikles fra. Jeg kommer til at have samme setup som dig i både raid og ssd. Der sidder en 60gb i min også 🙂
Installerede du windows fra USB stick?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Toft123 d. 27-09-2014 17:37:58.


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-09-2014 17:48:00
Svar/Indlæg:
2309/846
#3 ja. Det er langt det nemmeste. 🙂


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2014 19:50:15
Svar/Indlæg:
804/29
Jeg vil ikke anbefale et virtuelt FreeNas. Det går i mod alt, hvad der tilrådes på forum. Desuden, vil du have data liggende på en server, der er åben for omverden? Nej. Ang. styresystem, så vil jeg afstå fra Ubuntu Server. Der er konstante updates til både det ene og det andet, så vælg FreeBSD i stedet. Det letteste, både med tanke på det hardware du har og måske også til dit behov, er den løsning som #2 foreslog


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2014 19:57:16
Svar/Indlæg:
1600/230
#5 Nu lyder det, som om du kender både windows og linux godt - er der så ikke mere ressourcespild i en windowsinstallation (her tænker jeg på hardwareressourcer, der bliver spist af baggrundsprocesser) end i linux?
Jeg vil egentlig helst, hvis serveren kun fokuserer på de forhåndenværende tre opgaver end at skulle tage sig af diverse windows-baggrundsopgaver, hvis det da sluger mere ram/cpu end linux 🙂


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2014 20:09:49
Svar/Indlæg:
804/29
Ang. styresystem: Det afhænger vel af hvor du føler dig hjemme 🙂 Har du 100% styr på Windows, så er det ligemeget hvor mange % flere resurser det kræver. Hellere at serveren kører "perfekt" end at du skal bøvle med en stejl indlæringskurve. Omvendt, hvis du er erfaring med Linux / Ubuntu server, så brug det. Du kan jo også pakkelåse systemet, og så kun opgradere såfremt der kommer critical updates. Hvis du ikke vil slippe en GUI, så installér f. eks Xubuntu og kør dine programmer derfra. Det kræver meget få resurser kontra Windows


XPAction
 
Superbruger
Tilføjet:
27-09-2014 23:08:45
Svar/Indlæg:
136/1
Lubuntu?


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2014 20:23:25
Svar/Indlæg:
1600/230
Jeg endte med windows efter at have forsøgt mig udi et par Linux builds, der ikke var helt, hvad jeg søgte.

Normalt bruger jeg mac som arbejdspc og har aldrig sat hverken Minecraft Server eller Plex Media Server op på en pc, men det er jo fantastisk let!

Det eneste problem, jeg er stødt på, er at Windows ikke selv kan lave et mirror af et striped raid, i diskhåndtering.
Jeg har aldrig haft brug for at skulle sætte raid op på anden måde end mirrored og er helt på bar bund hvad angår software, der kan spejle parrene af 1tb harddiske. Kan nogen råde mig her også?

Og tak for svarene indtil videre!


#10
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2014 17:20:22
Svar/Indlæg:
804/29
Hvis du ikke har en RAID kontroller, så skal du ha' et bundkort der understøtter software RAID, f. eks Intel Rapid Storage Technology. Bemærk at antallet af RAID levels kan være begrænset


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2014 10:17:17
Svar/Indlæg:
1600/230
Det ser ud til, at jeg må gå den slagne vej og installere Windows Server i stedet for Home. HP har kun lagt raid drivers ud til det ene Windows 😐

Jeg har kopieret al data fra nas over på det ene striped raid, jeg har lavet. Så vidt jeg har forstået, kan installere et andet os og stadig beholde data på diskene, så længe de bliver sat op i raid igen - eller er det bare ønsketænkning?


#12
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2014 13:05:52
Svar/Indlæg:
804/29
Ahh, du bruger Win Home Server. Fuckede Microsoft ikke med deres kunder og fjernede drive extender? Jo
http://en.m.wikipedia.org/wiki...
Dine data er sikret, så længe du ikke overskriver dem i installationsprocessen


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2014 13:41:29
Svar/Indlæg:
1600/230
Nej, jeg brugte ikke engang Home Server - det var et Home Premium 64 bit, som jeg havde en key til 😛

Det lyder rart med dataintegriteten!


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 13:42:49
Svar/Indlæg:
1600/230
Så fandt jeg endelig frem til en løsning. Efter at have installeret Home Server 2008, som der tydeligvis var en driver til, fandt jeg ud af, at den ikke ville installeres på systemet.

Der var også flere problemer med at få Plexconnect til at kigge ud gennem firewall, så jeg søgte videre og fandt ENDELIG en raid driver gemt godt på AMDs hjemmeside.

Den virker også til Windows 7 64 Home Edition, så det blev installeret igen. Desværre hænger raid-opsætningen her sammen med hardware-raid slået til i bios, så diskene skal omformatteres, men glæden ved at have en server, der kan det, den skal, overskygger langt besværet 🤣

Serveren streamer i øvrigt fint selv, når den skal transcode fra .mkv til noget, ATV kan afspille. Der er ingen problemer med buffering/pause overhovedet.
Sidste del kunne være et tip hardwaremæssigt til andre, der er i samme situation som mig. Cpu er 'kun' en dual core amd på 1.5ghz 🙂