Vandkøling Destilleret vand vs Demineraliseret vand vs præblandet

Vandkøling d.  10. juli. 2014, skrevet af Nik92
Vist: 14924 gange.

Nik92
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2014 17:00:06
Svar/Indlæg:
338/59
Hejsa

Jeg vil gerne ind i vandkøling igen så har fundet mit gamle udstyr frem og vil gøre det rent og fylde det op igen. Før havde jeg noget rødt væske jeg havde købt og hældt på, det har efterladt en helvedes masse rødt snavs som jeg helst vil undgå i fremtiden. Jeg har derfor hørt at det er godt at rense det igennem med hvid eddike og destilleret vand samt at fylde det med destilleret vand og bruge farvede slanger.

Problemet er at jeg ikke umildbart kan finde et sted der sælger destilleret vand i nærheden. Bilka sælger demineraliseret vand i 5 liters dunke til under 40kr. Men der er jo en forskel. På coolerkit koster en liter destilleret vand 45kr. Det bliver jo hurtigt dyrt hvis jeg både skal rense og fylde op til den pris.

Så mit spørgsmål er hvad folk herinde bruger, hvor de køber det og hvad de vil anbefale ?

På forhånd tak.
EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 17:07:48
Svar/Indlæg:
4337/121
Destilleret og demineraliseret vand mener jeg er det samme


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 17:09:38
Svar/Indlæg:
4337/121


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 17:44:44
Svar/Indlæg:
1300/30
køb noget demivand i bilka og rens systemet med det sammen med evt dette: http://www.coolerkit.dk/shop/r...

fyld det derefter med dette færdigblandet:http://www.coolerkit.dk/shop/e...

Der er de additiver i der skal bruges. og så er det klart.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 18:15:51
Svar/Indlæg:
2185/186
Der er forskel på destilleret og demineraliseret vand.

Det er kun destilleret vand du skal bruge.

Jeg bestiller destilleret vand på apoteket og en dunk på 5l kan du få for ca. 70 kr.

Istedet for de dyre addetiver benytter jeg ganske almideligt kølervæske til bil.

Det er mindst lige så godt og er ligeledes tilsat addetiver og algedræber.

Mit blandingsforholde er 2dl. kølervæske til 1L. destilleret vand.

Denne blanding har jeg benyttet i flere år og det virker bare og er langt billigere end færdigblandede produkter.

Jeg gå ikke så meget op i farverne på vandet og kan derfor godt leve med, at det bare er blåt.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 19:04:07
Svar/Indlæg:
1334/15
#4 - nemlig 😀

Især priserne på destilleret vand, vånder jeg mig over. Heldigvis har min søn haft adgang til fri "hane" under sin uddannelse (der desværre snart er ovre), så jeg har lidt stående 😳

Tilsætningsstoffer?. Er det ikke bare en flaske billig østrisk hvidvin med glykol i eller? 😲 🤣


Erik
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 19:57:20
Svar/Indlæg:
250/2
Demineraliseret vand er uden mulighed for kortslutning om der så opstår en sø ovenpå Grafikkortet eller et andet sted, da der ingen mineraler er i vandet.

Destilleret vand har IKKE den egenskab!

Sådan opfatter jeg det, om ikke andet, koster også kun få penge, mener jeg gav knap 10kr pr Liter og de fleste tankstationer har den slags.

Men nu er jeg væk fra alt det, da Haswell sagtens kan køre på en Scythe Ninja III, selv uden blæser på, så jeg vil hellere bruge pengene på nogle hurtige HDD, da det er der farten halter i dag, specielt hvis der skal en del TB til 🙂

PS! Google it! Demineraliseret Vand 1 ltr
1 liter / Borup 9,95kr i SuperBest


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Erik Winther d. 10-07-2014 20:03:53.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 20:03:25
Svar/Indlæg:
2185/186
Erik.
Det er lige omvendt. Destilleret vandet er ikke elektronisk ledende, det er også derfor jeg kun benytter, den slags, selvom mit system er helt tæt.


Erik
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 20:05:01
Svar/Indlæg:
250/2
Cani83 det lyder sku ulogisk og ja jeg havde jo ikke tænkt mig at indrette pool 😉

Så engang en side hvor en gut, dyppede hele systemet, bortset fra DVD og Floppy i olie og det i en stor flamingo Box, med et aircondition anlæg oveni (godt jeg ikke sku gøre det rent bagefter) men det var også en Amerikaner og det var olie uden mineraler....


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Erik Winther d. 10-07-2014 20:17:32.


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2014 20:06:08
Svar/Indlæg:
755/6
how how how korsk.Den var under bæltet. 😀 Utroligt der er nogen som husker det.Det snart 20-30 år siden. 😢


#10
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 20:13:01
Svar/Indlæg:
3100/53
#6,7,8

Jeres vand bliver ledende så snart i hælder det i jeres system, da det optager alt muligt fra blokke og slanger. Så hvis systemet leaker, så er i lige vidt om i har brugt noget ledende, eller ikke ledende.


Erik
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 20:19:11
Svar/Indlæg:
250/2
Jo, det har du ret i p0Pe...

Ikke destomindre, citat fra en scientist side.:

"Completely demineralized water actually does not conduct electricity, and is widely used as a coolant in high powered radio amplifiers."


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 20:36:25
Svar/Indlæg:
4337/121
Læs links i #2 😉


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 20:55:12
Svar/Indlæg:
1334/15
#9 😀

Jo det man husker, var for et godt stykke tid siden. Det er dog blot et par år siden, det gentog sig. Kan så ikke lige huske hvem der prøvede at "opgradere" vinen (tjene kroner), men sundt var/er det i hvert tilfælle ikke, da folk både bliver blinde/handicappede samt dør af skidtet :no: 🙂

Det blev nok holdt lidt nede, da man af bitter erfaring vidste, hvor stor en effekt det første gang havde på et helt lands eksport...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 10-07-2014 20:58:10.


#14
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 20:55:50
Svar/Indlæg:
3100/53
#11

Jeps, og det er da heller ikke ledende når du har det i din sterile dunk. Men med alt det snavs der er i ALLE vandkølingssystemer, så bliver det ledende så snart det ryger i systemet.

#12

Hvorfor? De fortæller intet nyt.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 21:02:33
Svar/Indlæg:
4337/121
#13 Det var hvis engang i star nullerne at den italienske mafia lavede det stunt


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 15:59:59
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmmm.. folk smider rask væk alm. postevand samt kølervæske i deres bilkølere, og det er de godt tilfredse med. Kølervæske modvirker som allerede skrevet korrosion samt smører de bevægelige dele, hvilket er alfa og omega for pumpers levetid.

Vand slider, og dur ikke til smøring, og den smule alge/korrosionsmiddel der efter foreskrifterne skal tilsættes et PC kølesystem, er vist slet ikke nok til, at smøre div. bevægelige dele heri?...Olie dur selvf. ikke, da tilsætningsmidlet skal kunne gå i forband med vand. Hvis ikke det skummede så meget, var det lige før, jeg ville prøve en gang opvaskemiddel hehe.

De faktuelle forhold mellem bilkølere og pc ditto er vel ret tæt på hinanden, da metal og slanger samt varme er indkluderet i begge typer?.

En vandpumpe i en bil "sparker" vel også en pæn portion vand pr. time gennem systemet!. Der er muligvis forskel på de mere snævre forhold i vores kære PCères "blodårer", men mon egentligt ikke tingene bare som sædvanligt er opreklamerede og dermed fordyrende på forbrugernes konto???

Hvis folk bruger bilkøler "opskriften", kunne vi i fællesskab jo hurtigt finde ud af, om vi alle bare er til grin over for markedsføringens konstante manipulationer :yes: 😀

#15 😀

Ja jeg tror du har ret. Derfor laver jeg også min egen glykolfri vin nu :yes: Den smager langt bedre end købte 100 kr. vine. Den er laaaangt billigere (ca. 12-13 kr/fl. og man får pludselig en fandens masse venner, hvis man ikke holder tæt 😲 Derudover er det hyggeligt at gå og pusle/tænke/udvikle/forbedre via alle mulige ingrediensers forskellige smags nuancerende indvirkninger 😀


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 20:14:01
Svar/Indlæg:
1300/30
Tror fint man kan finde billige alternativer til de premix der sælges, men er squ lidt komisk at man ikke vil smide 100-200,- for et par liter premix når nu resten af vandkølingen har kostet mindst et par tulle 🙂


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 20:22:33
Svar/Indlæg:
1334/15
#17 - Hmm - det er nok ikke komisk - men mere tragisk 😀 , for hvem bryder sig om, senere at finde ude af, at de i årevis har betalt mangedobbelt overpris for "komponenter", der sagtens kunne ha` været erstattet af måske endnu bedre komponenter, eller mindst lige så gode, til næsten - 0 - kroner? 😕
Mvh. - Kim


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 11-07-2014 20:24:54.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 20:25:35
Svar/Indlæg:
7765/230

Tror fint man kan finde billige alternativer til de premix der sælges, men er squ lidt komisk at man ikke vil smide 100-200,- for et par liter premix når nu resten af vandkølingen har kostet mindst et par tulle 🙂

AliasGus skrev d. 11-07-2014 20:14:01

Ej det er imo. mere komisk at man vil smide 100-200,- for premix, når nu 1L demi.vand og 1dl kølervæske fra tanken virker lige så godt.... 😳


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 21:18:36
Svar/Indlæg:
2185/186
Ja det har virket med almindelig kølervæske på biler i århundreder.

De dele jeg har siddende i min computer ser helt fine ud og har altid brugt destilleret vand med kølervæske.

Hvis man læser i holdsfortegnelsen på kølervæske og dyre addetiver er det nærmest identisk.


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 22:16:43
Svar/Indlæg:
4217/223
#6 så giver det mening at mit gfx kortsluttede i sin tid. Jeg har altid brugt demineraliseret vand i mit system. Dog uden noget som helst andet, men er nu begyndt og smide noget kølevæske til biler i. Om det virker, det finder jeg først ud af når det en gang skal tømmes/skiftes


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 23:33:13
Svar/Indlæg:
4337/121
#21 Det betyder intet om du bruger det ene eller det andet for når først det har været en tur igennem systemet og iblandet tilsætnings stofferne er det ledende 🙂


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 14:59:23
Svar/Indlæg:
1334/15
Jeg så fornyligt en udsendelse der kører på discovery, hvor 2 gutter en køber/sælger og en mekaniker køber gamle biler og restaurerer/sælger dem.

Mekanikeren viste på et tidspunkt hvorledes man kunne gøre sin bils kølesystem helt fri for vand. Det tog sin tid at skifte/rense det gamle system - hvilket ved en PC sikkert vil gå langt hurtigere - og herefter hælde en vandfri væske i køleren. Denne væske havde væsentligt højere kogepunkt, og skulle aldrig skiftes/efterfyldes.

Om jeg kan huske hvad væsken hed - øv nej desværre, men vil lige google lidt på sagen 😀


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 15:04:45
Svar/Indlæg:
1881/22

Jeg så fornyligt en udsendelse der kører på discovery, hvor 2 gutter en køber/sælger og en mekaniker køber gamle biler og restaurerer/sælger dem.

Mekanikeren viste på et tidspunkt hvorledes man kunne gøre sin bils kølesystem helt fri for vand. Det tog sin tid at skifte/rense det gamle system - hvilket ved en PC sikkert vil gå langt hurtigere - og herefter hælde en vandfri væske i køleren. Denne væske havde væsentligt højere kogepunkt, og skulle aldrig skiftes/efterfyldes.

Om jeg kan huske hvad væsken hed - øv nej desværre, men vil lige google lidt på sagen 😀

korsk skrev d. 12-07-2014 14:59:23

Slå dig løs ;)
http://kortlink.dk/ektw


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 12-07-2014 15:05:33.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 15:11:40
Svar/Indlæg:
1334/15
#24 - haha der var du hurtig. Ja Ed`s frisure glemmer man ikke lige med det samme 🤣

Jeg skal lige gennem en stak mails først, så vil jeg se, om jeg kan få nogle oplysninger om væskens evt. muligheder.

Hvis man i et ubrugt pc kølesystem blot kan smide denne væske i èn gang for alle uden behov for efterfyldning - og væsken vel og mærke opfører sig ordenligt uden at blive sort/tyk eller andet der i klare slanger vil være grimt og for systemet være en hurtig død, var der måske en fremtid i det?..

http://www.evanscoolants.dk/dk...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 12-07-2014 15:17:06.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 15:32:17
Svar/Indlæg:
1334/15
Hej igen - så har jeg skrevet til dem, og spurgt til deres mening ang. muligheden for, at kunne bruge deres produkt til pc kølingsystemer 😀

Så må vi lige vente...

Skriver herinde når jeg ved mere :yes:

Indtil videre det billigste jeg har kunnet finde:
http://www.himex.dk/side.asp?I...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 12-07-2014 15:46:42.


Nik92
 
Superbruger
Tilføjet:
12-07-2014 16:12:01
Svar/Indlæg:
338/59
Hejsa

Jeg har nu købt 5 liter sterilt vand fra apoteket og regner med at smide noget kølervæske i :)

Jeg tænker også at jeg vil bare bruge demineraliseret vand til at vaske det i siden det er billigst måske.

Men tak for alle de gode råd og den lille debat der kom er sjov at følge med i :)

Og så bare lige en kommentar til det om det er tragisk eller komisk. Hele iden med det her build var at genbruge så meget som muligt at mit gamle udstyr som jeg for et par år siden brugte mange penge på. Og samtidig holde det så billigt som muligt. Der er jo ingen ide i at gå ud og investere flere hundrede kroner i noget gamelt vandkøl gear så nå for samme penge så vil kunne købe en sådan et predone sæt fra corsair.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 16:36:57
Svar/Indlæg:
2185/186
Kunne være lidt interessant med den kølervæske. D skriver til motorer med højt aluminium indhold. Mn det er også er godt sammen med kobberdele.

Jeg glæder mig til du får et svar. Det ville da helt klart være cool med sådan en væske, som aldrig skal udskiftes igen


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 17:44:36
Svar/Indlæg:
1334/15
#28 😀

Ja det kunne være suverænt, hvis man selv kunne lave et lukket system, der ikke skabte problemer for de øvrige komponenter, og måske oven i købet kunne forlænge deres levetid via bedre smøring/nul korrosion osv.

Og hvem ved! - med mine overtalelsesevner, kunne vi måske lave en større fællesordre til lav pris?. Men det kan vi jo lige se på til den tid 😀

Jeg tror ikke, at produktet er så udbredt endnu i danmark, så rent markedsføringsmæssigt, vil det have stor betydning for de danske distributører, hvis vi PC tosser kunne bruge produktet!.

Via vores evt. positive omtale, vil endnu flere bilejere (og muligvis andre) også blive opmærksomme på produktet, så en fed mængderabat til en "PC ambassadør" burde vel være selvsagt - not 😀

Ja ja - jeg har sku også været sælger/udvikler/problemknuser osv. hehe.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 18:03:30
Svar/Indlæg:
4337/121
#29 Tror ikke væsken behøver smøre noget da pumpen gerne skulle have eget lukket leje men jeg kan selvfølgelig tage fejl 🙂


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 18:22:12
Svar/Indlæg:
2185/186
#29

Jeg kunne sagtens være frisk på at afprøve det i min computer 😀


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 18:34:59
Svar/Indlæg:
1334/15
#31 jep - jeg har selv et par kasser stående med rimeligt billige ubrugte vandkølings engredienser, så det er muligt, at de blive forsøgskaniner i den nyere højere videnskabs interesse 🤣 🤣 🤣


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2014 15:24:23
Svar/Indlæg:
1334/15
Hej igen 😀

Hermed en tilbagemelding fra Evans Coolants Danmark. Desværre lyder det ikke som om, pc vandkølesystemer er noget de dyrker udover interessen for biler, og stavnininger kunne tyde på travlhed, eller manglende interesse - men bare min vurdering 😕 :
--------------------//////////////////////--------------------
"Hej - Tak for henvendelsen.
Evans bliver i solgt til motorers kølesystemer. Hvis det er det du mener med "lukket" system - så ja. Når Evans er fyldt på skal man ikke bekymre sig om kølervæsken mere: Koger ikke, korrosion opstår aldring, skal aldrig skiftes, 70% mindre tryk i kølesystemet, altid sikret il -40C.

Væsken har forskellig farve alt afhængig af om det er til Vintage, Classic, Power etc. (og det følger ikke de gl. dags / traditionelle blå / rød væsker)

"Klare slanger" har v ikke erfaring med .. men væsken har den farve som den har ???? .

Med venlig hilsen"

----------------------///////////////////---------------------

Men ikke desto mindre, lyder det (vist) godt, at trykket er langt lavere end ved ordinær kølervæske, da et af mine betænkeligheder gik på viskositeten, der jo ikke må være årsag til evt. flaskehalse/blokader i kølehovedernes tyndere kanaler.

Hvorvidt den laveste temp. på -40 grader er et gode for kulde ekstremist/entusiasterne må disse selv vurdere 😀

De der mener, at prisen (se tidligere link), evt. er lidt høj bør huske på, at væsken kan køre i et system i meget lang tid, og endda efter behov - kan genbruges. Jeg ville nok selv anbefale, at man lige vrider væsken gennem et gammelt viskestykke for, at få evt. små partikler frasiet.

Midlet er desuden beregnet til at skåne multible metaller, og et gæt vil være, at væsken beregnet til de ældste biler (vintage) vil være det bedste, da der så vidt jeg husker også indgik kobber i de gamle bilkølere?. Det er så blevet alt for dyrt at bruge kobber nu om dage.

Lidt tanker:

Egentligt er det lidt at bide sig selv i halen når vi bruger vandbaseret væske til kølesystemerne. Rust og korrosion skal jo bruge ilt for, at udvikle sig, og vand er naturligt "født" med masser af ilt. Herefter tilsætter vi så algebremser og anti rust/korrosionsmiddel for, at ødelægge disse ikke ønskede vand egenskaber!.

Lidt ligesom at vaccinere sig, og så rejse ind i områder med dødelig sygdom. Her bør interessen nok være lidt større, end ved it systemerne 😳

#30 😀

Om smøreevnen er nødvendig - og i hvilken grad, skal jeg ikke kunne sige, men er man således i tvivl, har vi jo heldigvis det go` gamle råd om at: Den der smør` godt - kør` godt 🤣

Tilbage er så bare at få afprøvet midlet!. Desværre fandt jeg lige 8 liter cooler fluid ovenpå mine køkkenskabe, så jeg er garderet ind det næste stykke tid, men det står jo andre frit for, at holde (IT) hovederne kolde 😲 🤣

Go` fornøjelse
/Kim