Metrobøde - special eller? :)

Hyggehjørnet d.  10. juli. 2014, skrevet af korsk
Vist: 21226 gange.

korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 16:02:38
Svar/Indlæg:
1334/15
Hej - ville lige høre om andre har haft erfaring med bøde på denne måde?.

Min søn kom netop sur hjem, efter en tur i Metroen.

Han fornyede sit månedskort over mobilen. Han fik straks en kvittering, og gik ind i toget. En kontrollør spurgte så til hans kort, og han kunne kun vise kvitteringen, da selve månedskortet endnu ikke var gået ind på mobilen. Det var ikke godt nok, så der blev udskrevet en bøde. Han skulle gå ind på metro hjemmesiden, og skrive, at han havde glemt at forny sit månedskort, hvorefter han "kun" skulle betale 125 kroner!!.

10 sekunder efter tikkede månedskortet ind på knægtens mobil, og han viste det til kontrolløren, der med et stort venligt smil bare gentog, at han skulle gøre som ovennævnte.

Spørgsmål:
Hvor fanden er de kontrollørers konduite henne?
Hvordan kan man opretholde et betalingssystem, hvor al tvivl kommer metroselskabet til gode?

Problemet ligger tilsyneladende i, at folk bevidst snyder ved først at købe månedskort, når de ser en kontrollør!

Men hvordan kan det være ærlige kunders problem?. Det er da betalingsmetoden der ikke fungerer uden, sikkerhed for kunderne - eller hva`ba 😀

Nå det er nok varmen der trykker, så jeg gafler lige en kold limonadeis :yes:

Mvh. - Kim
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 16:07:48
Svar/Indlæg:
3100/53
Jeg havde nok valgt at forny mit i god tid da jeg ved sådanne ting kan være nogle minutter/halve timer undervejs.. Men surt er det da.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 16:19:26
Svar/Indlæg:
1334/15
Ja - problemet opstår, når man kommer i tanke om det, når man kommer til metroen. Man får straks kvitteringen, men man skal vente på "kortet" - og det næste tog 😢

Der må være en metode der sender både kvittering og kort afsted samtidig, så man enten har det hele samlet eller ikke. Så kan man bedre se et enten eller, der ikke levner nogen tvivl om hvad der er nok dokumentation.

Nå men nu husker knægten det nok næste gang. Vi har jo alle måtte betale vores lærepenge på et eller flere områder 😲

Eller måske skal der et helt andet betalingssystem til 🙂


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 16:25:48
Svar/Indlæg:
3100/53
Systemet fungere jo fint nok når man ikke lige glemmer det :) Syntes 125 kroner er ret billigt sluppet.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 16:37:11
Svar/Indlæg:
1334/15
Det er jeg så ikke enig i, da han jo kunne fremvise både kvittering samt det lidt forsinkede kort. Derfor burde der være en fremgangsmåde hvorpå betalingssystemet ikke sætter folk i den fælde, hvis de tror, at man kan nøjes med en kvittering, som næsten alle andre steder.

Hvordan skal turister kunne finde ud af dette, uden at skulle helt ned i de små linjer for at finde ud af noget, der burde fungere helt nemt og uden problemer.

For en del år siden, var der langt mere konduite blandt folk. Der var man ikke automatisk en svindler, hvis ikke man straks kunne fremvise al dokumentation. At tiderne er skiftet er hovedsageligt it systemernes skyld, da der som i aktuelle tilfælle næsten altid er mulighed for, at snyde, hvilket går ud over flertallet.

Næææ stik mig en god gammeldags billet jeg kan vifte kontrøllørerne op i næsen med - når jeg en meget sjælden gang selv tager toget/metroen hehe.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 16:55:15
Svar/Indlæg:
4337/121
Man kan altid prøve at klage og så må de jo tage stilling til det ud fra tidspunket hvor sms er modtaget til bøden udskrives


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 17:08:00
Svar/Indlæg:
1334/15
#5 - ja nu har vi skrevet til dem, og sendt dokumentation af både kvittering og kort, og betaling er udsat til efter "deres" vurdering af sagen 😀 . Da han jo fik kvitteringen inden han stod på metroen, håber jeg, at der sidder en kundemedarbejder der holder hovedet koldt her i varmen, og "kører sagen ud på et sidespor" 😲

Det er jo ikke de 125 kroner, der vælter noget som helst (det er jo bare over med tomme flasker 🤣 ), men mere det, at man kan komme i den situation. Det er jo kun metroselskabet der skorer på, at systemet ikke er perfekt.

Ja dengang man bare betalte med en gang basseører, hvorefter en kvittering var bevis på handelen, kommer nok aldrig tilbage 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 10-07-2014 17:14:13.


Nybrat
 
Enthusiast
Tilføjet:
10-07-2014 17:25:38
Svar/Indlæg:
23/1
Der står specifik på kvitteringen "Bemærk at denne kvittering ikke kan bruges som billet". Man står ikke på uden billet. Men held og lykke med klagen :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nybrat d. 10-07-2014 17:26:22.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 17:27:47
Svar/Indlæg:
1881/22
Står der på kvitteringen hvilke zoner han har købt, eller bare hvor mange? ...hvis der kun står antal, siger det jo sig selv at den ikke kan bruges som månedskort.

Derudover, så bestil abonnementsservice til ham, hvis det er fast at han skal have det månedskort. -så får han ~10% rabat 😉


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 18:06:02
Svar/Indlæg:
1334/15
#7 - hej 😀

Jeg måtte lige spørge, da jeg selv kun bruger bil og gå-ben 😢

Du har ret i, at der står det, du skriver på kvitteringen, men det gør jo ikke det bedre, at man skal stå og vente på selve kortet, og lade togene køre.

Herudover viser det sig, at knægten flere gange har betalt og fået kvittering på det. Herefter er der så slet ikke sket mere!. Altså slet ikke noget kort tilsendt. Så skal man jo ha` både telt og forsyninger med, hvis man skal betale flere gange for at være sikker på, at få et kort. Og hvor længe skal man så lige vente, før man betaler igen. Det er jo ikke rart, hvis man bliver trukket flere gange for det samme ☹

Men igen igen er det teknologien der styrer, og vi mennesker der halser efter for, at få styr på det, vi selv har opfundet. Er der mon lidt Frankensteins monsterhistorie over det 😲 🤣

#8 - hej 😀

Der står hvilke zoner han har købt. Desværre skal han ikke bruge månedskort hver måned. Ellers ville dit forslag være perfekt :yes: 😀 Er der mere end 1 måned han ikke skal bruge kortet kan det så ikke betale sig, og det er ca. 2-3 mdr.


Telledk
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2014 18:51:36
Svar/Indlæg:
74/0
Det er det ny Danmark i en nødeskal. Er jo fuldstændig latterligt. Klag og de er sikkert ligeglade. Men man kan da håbe at de lytter.

Håber du får noget ud af at klage.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
10-07-2014 19:55:12
Svar/Indlæg:
411/38
Der står når du træder ind i toget, at du skal have gyldig billet. Derudover står der også på månedskort app'en, at såfrem dit månedskort ikke er til at fremvise, værende det at du løb tør for strøm eller lignende, er det dit eget ansvar, at købe en gældende billet. Det er nu en gang de krav man accepterer. Ikke sagt, at jeg ikke synes konduktøren kunne have håndteret sagen anderledes, men han er i sin gode ret til at gøre som han gjorde.

Har selv oplevet noget lignende på mit eget månedskort. Jeg skulle forny det, og det ville ikke hentes på min mobil. Heldigvis havde jeg købt en almindelig billet til 36 kr, for lige præcis dén dag var der selvfølgelig kontrollører med morgentoget 🤣


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 20:31:13
Svar/Indlæg:
1334/15
#11 - vi kommer ikke udenom, at betalingssystemet ikke er perfekt jævnfør mine forrige indlæg (gider ikke lige gentage det 😀 ).

Det er så faktisk ligegyldigt HVIS skyld det er. Det er ikke det jeg prøver at pointere. Det er simpelthen et system, der ikke er gearet til, at personer uden forhåndsviden kan slippe for, at ryge i fælden. Og selv med forhåndsviden, mister man pga. betalingssystemets mangelfulde hastighed sit tog, hvis man vil være 100% sikker!. Hvem vil lige miste sit tog/arbejde og få div. skideballer, når man har betalt - fået kvittering - og så burde være sikret en køretur med toget!.

Uanset hvor mange skilte der bliver opstillet, er det stadigvæk ikke ok, at tingene ikke fungerer tidsmæssigt mellem betaling og kørsel med toget/metroen.

Når der kan være lang ventetid mellem en kvittering og det krævede gældende kort, er der noget der slet ikke er i orden. Vil de ha` kunder - eller vil de ikke?.

At kortet så heller ikke efter en kvittering overhovedet dukker op nogle gange, viser 100% sikkert, at betalingssystemet ikke er ok/opdateret til de krav man i vores teknologiske tider bør kunne kræve!.

Så absolut nej!. Man skal ikke acceptere krav af nogen slags, der kan føre frem til en lignende betalingssituation.

Kontrollørens rolle er så indirekte ligegyldig på dette område, da han blot er en robot, der er programmeret til, at fremføre de for mange kunder dårlige regler :yes:

At folk skal komme for sent til arbejde/skoler/andet pga. dårlige betalingssystemer, er langt fra ok, og bør kunne gøres langt bedre. når vi taler teknologi, ender det jo nok med, at brugerne får en chip skudt ind et "ubehageligt" sted, således de automatisk bliver registrerede, når de går ind/ud af vognene, og hvis der er "slinger" i valsen, bliver deres kreditkort automatisk trukket et for firmaet udmålt passende gebyr!.

Ja de` fandme uhyg`lig 😀


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af korsk d. 10-07-2014 20:35:59.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 21:22:53
Svar/Indlæg:
7765/230
Den skal selvfølgelig ikke betales...
Tag kontakt til Metroselskabet og klag.... Han har betalt for turen og derfor rejst lovligt......

Og tro mig den er en klar vinder for jer med dokumentationen iorden, har de hverken råd eller lyst til der skrives flere negative ting om deres skide betalingssystem..... :no:


Pierre3400
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 21:56:27
Svar/Indlæg:
1599/100
Og så undre man sig over at kontrolører bliver udsat for vold så ofte. Shit jeg hader folk som har en lille smile magt, og tror de ordensmagten.

Men der skal klages, og sker der minus,... så det BT tid.


Prebbish
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2014 22:42:14
Svar/Indlæg:
648/5
Du snakker meget om at "vente på næste tog". Hvor lang tid snakker vi om, når det er metroen, 2-3 minutter? Jeg kan overhovedet ikke se hvorfor det er metroselskabets skyld...

Men der er jo en grund til begrebet curlingforældre er blevet opfundet, bare hjælp med at holde det ved lige 🙂


#16
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 22:59:35
Svar/Indlæg:
4018/217
Jer der ikke kan se at metroselskabet har et problem er bare nogle reglryttere.

Det er jo fuldkommen hul i hovedet at systemet er skruet sådan sammen. Når man har betalt så har man altså ret til at tage toget og så skal man altså ikke stå og vente i halve eller hele timer på sin billet før man kan tage toget.
Der er nogen der fremføre at folk køber et månedskort når de ser kontrolløren. Jeg tror faktisk bare at de køber en sms billet. Det er langt billigere og hurtigere. Så den argumentation kan ikke bruges.

Det lyder lidt som om at hver periodekort bliver godkendt manuelt efter køb. Hvis det er korret så er det virkelig spild af resurser.

Det her er en sag som i disse agurketider sagens kan tages op i dagspressen. Så hvis metroselskabet ikke anerkender din anke ville jeg anbefale dig fx at kontakte ekstra bladet.


#Prebbish metroen har 2 minutters drift, men tror du virkelig at det er næste tog der skal ventes på hvis det fx tager en halv time? Tror nærmere det bliver næste næste næste næste næste næste næste næste næste næste næste næste næste næste næste tog som der skal ventes på.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 10-07-2014 23:01:30.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 23:01:53
Svar/Indlæg:
1495/34
Da knægten steg ind i toget var hans billet/kort ikke i orden.

Han, og hans forældre, kender formentlig systemet og ved at det skal være i orden INDEN man stiger på toget.

Rent hypotetisk, så kunne man jo forestille sig at folk venter med at bestille deres kort til de ser en metro steward, og så undskylder sig med at "systemet" er for langsomt....

Og som #15 skriver, så er det 2-3 minutter det drejer sig om, og gider man ikke vente, så må man betale de 125,- kr det koster at være utålmodig.

#14

"folk som har en lille smile magt, og tror de ordensmagten". Det er skam ikke noget de tror, de ER "ordensmagten", og de er ansat til at kontrollere om folk har styr på deres billetter.

Bryder du dig ikke om det, så benyt andre transportmidler!


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2014 23:33:04
Svar/Indlæg:
7765/230
#17
Hvis man modtager en kvittering på noget som helst, så betyder det altså at Man har betalt.. længere er den faktisk ikke..


#19
F!X
 
Overclocker
Tilføjet:
10-07-2014 23:39:28
Svar/Indlæg:
129/8

#17
Hvis man modtager en kvittering på noget som helst, så betyder det altså at Man har betalt.. længere er den faktisk ikke..

crankyrabbit skrev d. 10-07-2014 23:33:04
Præcis - det er jo derfor det hedder en kvittering.

Jeg fatter seriøst ikke folk tager det offentlige medmindre man slet ikke har et alternativ. Det er så dårlig service og det skal omstruktureres fra bunden af, hvis det skal blive godt igen.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 10:29:52
Svar/Indlæg:
1495/34
#18

Gælder kvitteringen som billet ?

Ikke i det her tilfælde, så den er længere end du tror!

At du har en kvittering for betalt nummerplade er heller ikke nok hvis du ikke har monteret nummerpladen.

At metro stewarden så kunne have udvist lidt konduite hvis kortet virkeligt kom 10 sekunder senere er en anden snak.

Men fakta er, at knægten ikke havde billetten i orden da han blev kontrolleret og derfor er berettiget til en kontrolafgift.

Jeg har selv været togbetjent og tro mig, passagerer uden orden i sagerne er verdensmestre i undskyldninger. Selv passagerer med forfalskede billetter (dokumentfalsk og bedrageri) ligner et spørgsmålstegn når man konfronterer dem og påstår at de "tabte" klorin på klippekortet og strygejernet ved et uheld tændte sig selv og placerede sig på klippekortet....

Det var heller ikke dem der havde klippet et stykke fra et andet klippekort og tapet det fast på det forfalskede klippekort....

Det var heller ikke dem der havde rettet udløbsdatoen på deres månedskort, eller købt et udløbet Interrail kort, rettet udløbsdatoen og rettet navnet....

Jeg tog en studerende i Nivå med et forfalsket klippekort, inddrog kortet og gav knægten en afgift på 250,- kr (det kostede det dengang). Forklarede knægten at DSB ville sende ham en bøde på 1000,- kr (ja, DSB kan udstede bøder) - rådede knægten til at betale straks da DSB ellers ville overgive sagen til politiet og melde ham for dokumentfalsk og bedrageri. Det gjorde knægten ikke, så nu render (rendte da det er 15-20 år siden) han rundt med en grim plet på straffeattesten.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 11-07-2014 10:31:26.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 11:48:14
Svar/Indlæg:
7765/230
#20
Ja den med at sammenligne det her med nr.plader..... Tjaa behøver vel ikke sige mere vel.????

Altså han har betalt og det er deres pligt at sende hans kort asap.... Og kontrolørens forbannede pligt at udvise lidt konduite.... Det rigtige i det her tilfælde ville være at han tager sin tur gennem toget og derefter vender tilbage for at se om lortet er kommet på fonen...
Men vil da råde #0 til ikke at betale og om nødvendig tage den i retten
Det virkelige problem er at både Stog og Metro kontrollørerne har en vis kvote af gratister de skal knalde hver mdr.....

Men han har betalt billetten og har derfor lov på at bruge den.... Fanme da ikke hans problem at de er så længe om at sende kortet til hans fon..... :no:


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af crankyrabbit d. 11-07-2014 11:52:45.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 14:23:29
Svar/Indlæg:
1495/34
#21

Nej, du behøver ikke sige mere, for selvfølgelig kan man sammenligne.

Inden du hopper på toget skal billetten være i orden.

Inden du kører i bilen skal mindst 1 nummerplade være monteret, at du har en kvittering for betalt nummerplade hjælper nada hvis du bliver stoppet af politiet uden mindst 1 nummerplade monteret.

I øvrigt er det ikke "kontrollørens forbandede pligt" at udvise lidt konduite. Det er noget han kan gøre, og hvis knægtens billet virkelig kom 10 sekunder senere, så havde kontrolløren nok ikke tabt ansigt ved at eftergive den afgift han havde udstedt, men det er ikke en pligt.

Uanset hvor længe de er om at sende kortet, og hvor dårligt systemet er designet, så undskylder det stadig ikke den manglende billet. Og da det jo kun 10 sekunder, så havde knægten nok overlevet at vente de 2-3 minutter på næste metro tog og undgået hele miseren.

"Det virkelige problem er at både Stog og Metro kontrollørerne har en vis kvote af gratister de skal knalde hver mdr....." er det noget du tror, ellers så kom venligst frem med beviser for din påstand ?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 11-07-2014 14:27:53.


#23
F!X
 
Overclocker
Tilføjet:
11-07-2014 14:40:56
Svar/Indlæg:
129/8
At du sammenligner de to ting viser at du garanteret har været en udmærket kontrollør.

Arbejdet som kontrollør er at tage gratisterne og som du nævner dem som der laver dokumentfalsk. Det er ikke at tage teenagere som har betalt og endda kan fremvise en kvittering.

Jf. din sammenligning, så er bilen en genstand som man er ejer/bruger af og man er forpligtet (fordi man har taget et kørekort) at køretøjet fremstår i sikkerhedsmæssigt forstand. Der er f. eks heller ikke en forsikring som dækker, hvis du kører uden nummerplader og kører galt, hvis dine nummerplader skulle være stjålet.

I bus og tøj skal man fremvise billet, men i tilfælde af systemet (som den der udsteder bøder er en del af) er nede eller ikke fungerer optimalt, så har kontrolløren en endnu større pligt til at vise omhu.

Fakta er at han ikke havde billet pga. systemet ikke kører optimalt (noget de fleste nok kan nikke genkendende til?) og når han har en kvittering er det altså DSB eller anden virksomhed som udsteder bødens ansvar.

Det er bare at tage den med DSB, da han har en kvittering på billetten.

PS: Alle kan udstede bøder og hwt.dk f. eks, men kun SKAT som reelt kan inddrive dem.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 15:22:23
Svar/Indlæg:
7765/230
#22
#"Det virkelige problem er at både Stog og Metro kontrollørerne har en vis kvote af gratister de skal knalde hver mdr....." er det noget du tror, ellers så kom venligst frem med beviser for din påstand ? "

Ja ud over jeg har noget familie der har arbejdet som kontrollør og self. stoler på min familie, har jeg ingen beviser for det . Nej...
De medarbejder der har væsentlig mindre gratister end gennemsnittet, bliver kaldt til bekymrings samtale.....


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 11-07-2014 15:24:21.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 15:27:42
Svar/Indlæg:
1495/34
#23

Hvorfor skal DSB nu blandes ind i det, de har da intet med kontrol af billetter i Metroen at gøre ?

Duer en kvittering som billet ?

Hvorfor blander du nu forsikring og kørsel med stjålne nummerplader ind i historien ?

Jeg prøvede skam blot at overbevise cranky om at min sammenligning ikke var helt skæv. Møder du en kontrollør i toget uden gyldig billet, så vanker der en kontrolafgift - også selvom du er i besiddelse af en eller 100 kvitteringer.

Møder du politiet ude nummerplade monteret, så vanker der en bøde uanset om du har en eller 100 kvitteringer på køb af nummerplade.

Måske har dem der designede systemet der udsteder billetter/kort, med vilje lagt en forsinkelse ind for at undgå at folk i toget køber deres billet når de ser en kontrollør ?


#26
F!X
 
Overclocker
Tilføjet:
11-07-2014 15:49:59
Svar/Indlæg:
129/8
Jeg kan se du ikke er til at diskutere med, så held og lykke fremover.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 15:59:38
Svar/Indlæg:
1495/34
#24

Cranky, både DSB og Metroen, og øvrige offentlige transportvirksomheder, har et rimeligt præcist tal på antal rejsende og i hvilke tidsrum de rejser vha. passagertællinger og de ved også rimelig præcist hvor mange der rejser uden billet. Af og til så laver de "razziaer" hvor de lukker en eller flere stationer af, blokerer alle udgange og har mange kontrollører i toget - derved så ved de hvor mange rejsende der har været, og hvor stor procentdel der manglede gyldig billet.

Derfor ved de også nogenlunde hvor mange afgifter deres kontrollører bør udstede i løbet af en vagt, og ligger de langt fra "målet", så passer de enten ikke deres arbejde (bruger for lang tid på kaffestuen), der har af en eller anden grund ikke været så mange rejsende (f.eks tekniske fejl så der ikke kører tog) eller også bør næste tælling/razzia vise at antallet passagerer eller snydere er faldet.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 16:08:12
Svar/Indlæg:
1495/34
#26

Det er skam dig der vil diskutere noget indiskutabelt, så god vind fremover!

En kvittering er ikke gyldig som billet, hvorfor har du så svært ved at forstå det ?

Tror du mig ikke, så kig her -

http://www.1415.dk/rejseregler...

Kan du ikke finde det, så har jeg sakset det for dig -

"Mobilperiodekortet er først gyldigt, når det er modtaget på enheden, og kan fremvises på forlangende."

"Du får en kvittering for dit køb tilsendt som mail. Kvitteringen kan ikke benyttes som periodekort."

Tilfreds ?

Og hvis du læser mine tidligere indlæg i tråden, så er jeg også tilhænger af at kontrolløren udviste konduite hvis knægten vitterligt fremviste kortet 10 sekunder efter afgiften blev udstedt.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 16:35:02
Svar/Indlæg:
1334/15
Hej igen - måtte lige gå omkuld med mega migræne, men nu ser jeg kun en smule dobbelt, så jeg er tilbage "på sporet" 🤣

#Nittenti - da jeg læste dit første indlæg, vidste jeg straks, at du var enten nuværende eller eks. kontrollør. At du har arbejdet indenfor systemet, gør absolut ikke, at du kan overhøre betalingsystemets mangler - tværtimod.

Jeg fik min søn til, at forhøre sig om hvor mange af hans venner, der har haft lignende problemer med metro betalingen. Han har netop ringet fra sit arbejde, hvor han også har spurgt sine kollegaer om det samme!.

Det viser sig faktisk, at langt de fleste har været udsat for samme eller lignende tilfælde, hvilket faktisk vil sige, at i forhold til hans "testgruppe" på ca. 50 personer multipliceret op til samlede antal brugere af brugere vil give et antal af 10000 vis af personer, der har fået en bøde, eller en "dummebøde", når de skulle ind på metroens hjemmeside, og "nøjes" med en bøde på 125 kr.!!!

Nu vil jeg så gerne have et konkret svar fra dig på følgende:

Hvordan kan noget som helst system, der burde være et enkelt problemfrit tryk på en knap forsvares, når det er nødvendigt med masser ad advarselsskilte, instruktioner, samt ikke mindst kontrollører???.

Hvis man havde solgt livsfarlige våben til børn og halvblinde pensionister kunne jeg forstå, at der skulle div. livsreddende formaninger/advarsler til, men da vi kun taler om en "sølle" billetadgang" til et "sølle" metrotog, burde det ikke være nødvendigt, da det bare skal kunne køre uden problemer overhovedet!.

Næææ problemet læner sig op af den trend, der er tiltagende for tiden. Nemlig den dejlige ekstraindkomst der automatisk tilflyder de selskaber der kommer igennem IT udviklingens krævede udvikling via teknikere, der slet ikke er gearede til, at kunne følge med disse "fremtids" krav, og derfor konstant laver "hovsaløsninger" der kun kan blive testede af alle forsøgskaninerne (befolkningen), der så også må bøde for alle systemfejlene (samme gælder forøvrigt indenfor Hardware 😢

Så Nittenti - pak nu lidt ned for dit automatforsvar, der kun viser, at du har arbejdet en tid med fastlagte regler/love fra firmaets side (som en programmeret robot), der kun viser, at du sikkert ved bedre, men ikke har modet/viljen til - at skrive din faktiske personlige mening :yes: 😕 😀

Mvh. - Kim


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 18:32:59
Svar/Indlæg:
1495/34
#29

Jeg stoppede som togbetjent i 1986, så det er næsten 30 år siden jeg gik i toget og kontrollerede billetter.

Hvad nu hvis forsinkelsen mellem betalingen og udsendelsen af billetten/kortet er lavet med vilje for at undgå at folk skynder sig at bestille en mobil billet/kort når de ser kontrolløren ?

Sjovt nok, så hører man mest om "problemerne" når folk har fået en kontrolafgift. Hvis der virkelig var noget galt med systemet så er jeg overbevist om at det allerede havde stået på forsiden af EB/BT ?

Naturligvis findes der krakilere blandt kontrollørerne, men hvis de hører de samme historier fra de rejsende som jeg hørte når tingene ikke var i orden, så giver det sgu lidt hård hud på ørerne af alle de undskyldninger folk lukkede ud.

Og det er ikke automatforsvar, det er min faktiske personlige mening.

Zonesystemet er besværligt, og oftest årsag til kontrolafgifter da folk f.eks har svært ved at forstå hvorfor der er 3 zoner fra A til B, men 4 zoner fra B til A - åndsvagt, men sådan er systemet nu engang lavet og både politikere og pendlerklubber har forsøgt at finde et bedre system - uden held.

Vedr. klager:

Jeg har en kammerat som stadig er ansat ved DSB, han sidder i kundeservice. De modtager bl.a erstatningskrav fra passagerer der er blevet forsinket eller på anden måde stiller et erstatningskrav. Det "underligste" erstatningskrav han endnu har modtaget er fra en dame hvis datter valgte at begå selvmord ved at at hoppe ud foran et kørende tog. Hun døde af det, og moderen sendte derfor erstatningskrav til DSB da hun mente at de skulle betale for bedemand og kiste for de havde jo slået hendes datter ihjel.

Når Apple kommer med en ny Iphone, så stiger antallet af erstatningskrav over for DSB med over 200% fordi passagerer mener at DSB er skyld i at deres gamle Iphone gik i stykker da de faldt ud af toget i en brandert, eller at den røg på gulvet fordi toget bremsede.

Det er ikke så længe siden at en bruger herinde bad om gode råd, han havde forsøgt at køre gennem Mileparken i Skovlunde/Herlev selvom den er spærret for gennemkørsel om aften/natten pga ræs med biler - han bad om hjælp til en forklaring til politiet så han kunne slippe for bøden....

Mit budskab til dig er: din søn har fået en kontrolafgift fordi han ikke havde gyldig billet - konduite eller ej, kontrolløren har passet sit arbejde. Hvis du eller din søn ikke er tilfreds med det, så klag til Metroselskabet og se om de vil eftergive afgiften. Du kan højest få et nej.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 19:20:37
Svar/Indlæg:
1334/15
#29 - hej igen 😀

Rart med noget personlig indstilling, da dine første indlæg tydeligvis var farvet af dit arbejdsforhold til aktuelle firma. Jeg har selv i 22 år været chef (med adskillige kasketter på) i danmarks største distributionsfirma, der er utallige gange større end både Metro og DSB tilsammen, så jeg kender en hel del til, hvorledes folks indoktrinerede livsopfattelse (selvopfattet eller ej) fortsat klæber til dem resten af deres liv!.

Du starter med eksempel på:
Hvad nu hvis forsinkelsen mellem betalingen og udsendelsen af billetten/kortet er lavet med vilje for at undgå at folk skynder sig at bestille en mobil billet/kort når de ser kontrolløren ?

Hmm.. Dette nævner jeg allerede i en af mine første indlæg. Og er dette ikke en direkte anerkendelse af, at systemet netop IKKE virker?

Du skriver så:

(Sjovt nok, så hører man mest om "problemerne" når folk har fået en kontrolafgift. Hvis der virkelig var noget galt med systemet så er jeg overbevist om at det allerede havde stået på forsiden af EB/BT ?)

Nu er det jo sådan, at folk der IKKE får kontrolafgift ikke har nogen grund til at klage. Netop dèt, gør mig ret så nervøs overfor fremtiden, da andre højere oppe i tråden har skrevet, at "man" bare accepterer det, og betaler (negativt ment)!.

Uanset hvorledes folk kan/har mulighed for, at undslippe regler/love af nogen art, er det STADIGVÆK ikke disse mennesker der har opfundet dette ikke fungernede system, der bare er en konstant fælde for velmenende mennesker!.

Og så lidt metafor (altid guf for lidt meninger på tværs) 😀 for forståelsens skyld 😀

Hvis man i en jungle fyldt med farlige dyr (pantere/leoparder- (er de samme) og vildsvin, slanger osv) rydder nogle passèrbare stier til div. turister, vil man uanset advarsler, formaninger, brugsanvisninger på alllllt, altid få ofre, der bare lige skal ud og tisse (uden opsyn) 😀

Dette eksempel var naturligvis for at påpege, at mennesker ikke alle er ens!.

Nogle er mere distræte end andre. Andre igen har personlige/evt. fysiske proplemer, der ikke fokuserer deres nuværende livstilstand til det forholdsvis simple, det burde være, at koome trygt og lovligt ind i et skide tog - uanset det er et metrotog eller et dsb tog!!!.

Derfor kan et system som aktuelle kun betegnes som et samfundsskadeligt system, der sætter utallige personer tilbage mht. deres job/skoler/møder/etc.

Så med andre ord: ud med det ikke fungerende system - sku øv grimme ord - og ind med noget der virker!.

Danmark har i mange år levet hovedsageligt af viden!. Kan vi så ikke engang få et simpelt betalingssystem op at køre uden store indbyggede fejl?.

Hvad hulen får alle de ekstremt højt betalte IT systemplanlæggere/udviklere egentligt dewres løn for???.

De kan åbenbart ikke finde ud af at riste brød uden at brænde hytten ned - og samtidig skulle ha`løn for det?...

Nå men varmen trykker vist - så jeg snupper lige en grøn limonade is igen :yes: 😀


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 21:21:37
Svar/Indlæg:
1495/34
#31

Hvis nu jeg skal tage min snart 30 år gamle kontrollør kasket på igen, og vi tager vores "samfundsvenlige" briller på så -

"Hmm.. Dette nævner jeg allerede i en af mine første indlæg. Og er dette ikke en direkte anerkendelse af, at systemet netop IKKE virker?"

Jeg syntes da det virker fint sådan.

Det sidste tal jeg hørte var, at omkring 2% af de rejsende ikke har orden i sagerne og da Metroen dagligt havde ca. 150.000 rejsende i 2013 - så er der måske 3000 der dagligt rejser uden billet/kort.

Jeg er overbevist om at forsinkelsen mellem bestilling og modtagelsen af billet/kort er lagt ind med vilje, for ellers var der nok mange som ville sidde klar med mobilen og først bestille deres billet/kort når de så en kontrollør ?

Om ikke andet, så har din søn nu lært at han først skal hoppe på toget når billetten/kortet er modtaget 🙂

Vedr. betalingssystem. Rejsekortet er et super eksempel på noget bras højtuddannede tumper og politikere har fundet på. London har et fint system, andre lande/byer har fine systemer - også med fejl, men intet i forhold til de problemer rejsekort brugere oplever.

Vidste i at det er politisk besluttet at rejsekortet er en succes ?

Man har en Wunderbizz (sorry) der kan registrere når en bil passerer med 100 km/t, men med rejsekortet skal man 5 cm fra standeren før man bliver tjekket ind/ud.....


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2014 22:08:41
Svar/Indlæg:
4337/121
De kunne bare lave en regel der sagde at man skulle bestille kort minst 5min før afrejse så skulle det problem være løst 🙂


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 09:46:31
Svar/Indlæg:
2131/173
Her i Aarhus er de lige så sindssyge.
Jeg blev nuppet i linie 4A uden billet, jeg fik ikke engang lov til at trække en billet selvom jeg forklarede dem at jeg kun havde kørt ca 6 stop og at jeg da lige skulle have tyveren op af lommen.

Buhuu. Buhuhuuu.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 10:03:23
Svar/Indlæg:
7765/230

Her i Aarhus er de lige så sindssyge.
Jeg blev nuppet i linie 4A uden billet, jeg fik ikke engang lov til at trække en billet selvom jeg forklarede dem at jeg kun havde kørt ca 6 stop og at jeg da lige skulle have tyveren op af lommen.

Buhuu. Buhuhuuu.

comicsdk skrev d. 12-07-2014 09:46:31

Forskeller er "bare", du er en fusker/snydepels, #0s søn havde jo købt billet... 😛


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 10:23:33
Svar/Indlæg:
2131/173
35

Han havde ikke gyldig billet.
Længere er den ikke.
Men du har ret i at jeg er en fusker.

I øvrigt kan jeg fortælle at byens automater ofte er ude af drift (de kører kraftedme XP på de maskiner!) og at man derfor ofte rejser gratis, så i en noget alternativ optik, går det lige o p op.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 10:47:22
Svar/Indlæg:
7765/230
#36
Ved ikke hvordan det er i dit liv, men i mit foregår det på følgende måde...... I samme øjeblik en forretning tager imod mine penge, har de godkendt en handel med mig og varen er min.... Det uanset om de er 10sek. eller 10min. om at stange varen over disken...


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 10:57:40
Svar/Indlæg:
2131/173
37

Jeg hopper heller ikke på bussen to dage før mit abonnementskort er gyldigt.

Jeg troede du var biker - jeg kender ikke mange bikere der interesserer sig så meget for offentlig transport.
På den anden side; du kan lige så godt vænne dig til det, helt ung er du jo ikke længere.

MHT. billetballaden; man skal kunne fremvise gyldig rejsehjemmel på anmodning, det kunne sønnike ikke, ergo skal han have en bøde, længere er den sådan set ikke.
Ellers kunne vi jo allesammen sige; jamen Hr. kontrollør, billetten kommer liiiiige om lidt.
Det holder jo ikke.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af comicsdk d. 12-07-2014 10:58:25.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 11:59:51
Svar/Indlæg:
1495/34
#37

Cranky, sådan har de fleste af os det, men det gælder ikke når du vil køre tog/bus i hovedstadsområdet.

Kan du, eller andre, ikke leve med det, så er det heldigvis frivilligt at benytte offentlige transportmidler.

Der kan være mange årsager til at du ikke modtager din mobilbillet/kort med det samme, men uanset årsagen, så koster det hvis du møder en kontrollør uden gyldig billet. Og så er det hamrende ligegyldigt hvor mange kvitteringer du kan fremvise.

At man så bagefter kan prøve at hælde vand ud af ørerne til Metro selskabet er en anden snak. Mit gæt er stadig, at forsinkelsen er lavet med vilje for at undgå sidste øjebliks bestillinger når en kontrollør nærmer sig 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 12-07-2014 12:02:45.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 17:25:23
Svar/Indlæg:
1334/15
#32 - og øvrige - hej så prøver jeg lidt igen. Utroligt som en gang migræne kan få hverdagens små ting til, at hobe sig op på rekordtid 😀

OK - vi er vist enige i, at systemet er noget bras, men du skriver samtidig, at systemet virker fint sådan? Jeg har en fantastisk forestillingsevne, men uanset dette, vil jeg kun gætte, hvis jeg skriver om dette 😀

Når du skriver, at der bevidst er indlagt forsinkelsen mellem kvittering og kort, gør det jo bare hele problematikken omkring et ønsket velfungerende system endnu større. Lappeløsninger har jo aldrig fungeret :no:

Hvad min søn så har lært, er jo blot dèt, at nogle systemer (selv landsdækkende med politikernes overvågenhed) ikke er lavet godt nok til, at borgerne problemfrit kan bruge dem uden at få malket deres tegnebog pga. systemets utilstrækkelighed.

Intet samfundsfundamentalt distributionssystem bør være afhængigt af ansatte kontrollører!. Når man ansætter den første kontrollør, har man allerede meldt ud, at systemet ikke virker i brugernes interesse.

Lidt sammenligninger: Af distributionssystemer/firmaer der transporterer varer (ting)/mennesker internt som eksternt kan vedr. mennesker nævnes f.eks. Metroen/Dsb (togene), busser/rutebiler, færger, fly, taxaer osv.!

Alle de firmaer der har ansat kontrollører, har mega problemer, der burde kunne rettes via ændringer tilnærmelsesvis mod alle de øvriges systemer.

Når vi undtager sikkerhedsproblemerne i flyene, ser man jo, at al betaling hos de selskaber der ikke har behov for kontrollører, heller ikke får den massive kritik med betalingen fra brugerne.

Hermed sagt, at en billet i hånden (eller andetsteds), der giver fuld gyldig adgang - er den direkte adgang til det bedste mest problemfrie system!.

Og inden du nu sætter kasketten al for godt fast 😀 , bør nok nævnes, at kontrollører blot er bønderne i det økonomiske skakspil de så villigt deltager i. Sålænge de scorer flere penge end de selv står for af lønudgifter, ser selskabet dem som en nyttig ting, der ikke i selskabets interesse bør ændres via bedre ikke-indtægtsgivende betalingssystemer.

Den dag systemet bliver ændret, er den dag alle kontrollørerne bliver fyret/forflyttet (tjenestemænd? 😀 )

Og venligst undskyld ordlyden i det næste 😩 :

Det hele skyldes vores "nosseløse" egoistiske tøsedrenge/"tøse"piger ministre", der ikke tør/vil, ser stemmer i, ved en skid om problematikken - og af en eller flere af nævnte grunde undlader, at bruge de magtbeføjelser vi alm. "dumme" borgere har givet dem!.

Hmmm.. hvorfor skal et fejlbefængt system betales af de uskyldige brugere, der ligesom i mange andre sammenhænge bliver brugt som forsøgskaniner? Det må da være i retfærdighedens navn (juraen), at det er udøveren der må/skal betale gildet???.

Nå men overall!!.

Problematikken ligger i, at en kunde ikke kan være sikker på, at han er ok/sikret når han/hun stiger ind i f.eks. et tog, medmindre samme står og venter på et kort, der mindst er forsinket, og muligvis aldrig dukker op!.

Da vi er mega meget imod, at blive overvåget konstant - hvilket vi faktisk allerede bliver på mange områder - er spørgsmålet så ikke dèt, at vi burde tage hele skridtet (eller ej), og få en form for identitetschip monteret (på èn eller anden måde), således, at man ved indgang i et betalingstransportmiddel blev automatisk registreret som person samt tid og sted!. Når man så steg ud igen - samme procedure efterfulgt af et automatisk træk på ens konto!.

Vi kommer ikke uden om, at den personregistrering der i dag via personnummer er mega (der var den igen), forældet, og allerede i samråd/udbud om et nyere tidssvarende og fremtids/IT sikkert system/metode!.

Så skal vi vedblive med, at være en omgang "nossefår", der konstant skal betale for andres dumheder/mangler, eller skal vi hoppe ud i den fremtid vi alle er bange for- men samtidig ved vil komme?.

Nå den blev lidt lang (tråden), og der kom vist også lidt filosofi ind også - men det er altid godt til, at åbne evt. "halv" sovende mulige interessenter 😀

Mvh. - Kim


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-07-2014 17:31:18
Svar/Indlæg:
2084/124
1) Som andre skriver skal din søn nok overveje at være i lidt bedre tid med den slags...
2) Hvis man har glemt sit månedskort men har for den respektive periode, så annulleres afgiften (som stadig ikke er en bøde, bøder er forbeholdt ordensmagten aka. politiet)

Så det må være ham i metroen som ikke kender reglerne godt nok :)

Bare ring ind MED GOD TONE til dem, og få det afviklet i god ro og orden :)

PS: Har ikke læst alle svarene igennem


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 17:39:30
Svar/Indlæg:
7765/230

37

Jeg hopper heller ikke på bussen to dage før mit abonnementskort er gyldigt.

Jeg troede du var biker - jeg kender ikke mange bikere der interesserer sig så meget for offentlig transport.
På den anden side; du kan lige så godt vænne dig til det, helt ung er du jo ikke længere.

MHT. billetballaden; man skal kunne fremvise gyldig rejsehjemmel på anmodning, det kunne sønnike ikke, ergo skal han have en bøde, længere er den sådan set ikke.
Ellers kunne vi jo allesammen sige; jamen Hr. kontrollør, billetten kommer liiiiige om lidt.
Det holder jo ikke.

comicsdk skrev d. 12-07-2014 10:57:40

Har ikke altid været biker... 😛
Ingen hemelighed her på sitet at jeg har en fortid som stofmisbruger, så kender skam alt til bøder/rejseafgift i de københavnske offentlige transport muligheder.... 😳 🤣 🤣


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 18:13:22
Svar/Indlæg:
1334/15
#41 😀

Kan sagtens se, at du ikke har læst øvrige indlæg igennem 😀

Vi er vist langt ovre den del af problemet 😀

Vi er kommet igennem de almindelige forsvarsmekanismer som - alle bør vide bedre - alle bør altid bruge tid på, at sætte sig grundigt ind i alt fra aktuelle firmaers regler osv. osv.

Nuuuu 😀 - er vi så kommet dertil, hvor selve firma systemerne er det anklagede, for netop alle de problemer dette (systemet), er ophav/årsag til, da et simpelt betalingssystem ikke på nogen måde bør være godkendt sålænge samme er årsag til 10000 vis af brugeres næsten daglige transport udøver en yderst ubehagelig oplevelse efterfulgt af et lige så ubehageligt sug i alle disse personers tegnebog!

Men jeg vil da meget gerne høre, om der er nogle herinde, der har forslag til, hvorledes de store distributionsfirmaer kan "totalændre" deres nuværende ekstremt dårlige betalingssystemer? - hvilket selvf. vil kræve et totalt ændret koncept udover bare betalingen :yes: 😀

Jeg kunne sikker selv regne tingene ud, men det er altid rart, at høre andres meninger først :yes:


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 18:23:20
Svar/Indlæg:
1881/22
#43
Det er meget simpelt! Systemet fungere fint, så der er ingen grund til at ændre det!


Hvis man ikke kan vente de par minutter på at få sit elektroniske månedskort, kan man bare få et fysisk et af slagsen. Det får man lige så snart man har betalt 😉


(Derudover, så er det da en helt ude i hampen holdning at have, at fordi der er kontrolører, så er systemet dårligt. Hvis der ingen kontrolører var, ville ingen jo betale 😴 )


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 12-07-2014 18:23:43.


Nybrat
 
Enthusiast
Tilføjet:
12-07-2014 19:13:28
Svar/Indlæg:
23/1
#9 Hej :)
- Nu plejer jeg at få mit periodekort med det samme men kan godt forestille mig at det tager længere tid hvis man f.eks. står på en station under jorden hvor mobildækningen ikke er så god. Hvis han bruger periodekort app'en, så vil jeg anbefale han køber kortet dagen før hvis muligt. Man kan selv vælge fra hvilken periode kortet skal starte og slutte (min. 30 dage).


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2014 19:31:14
Svar/Indlæg:
1495/34
Korsk

Jeg syntes da at der findes en del særdeles kundevenlige måder at købe billet på ?

I "gamle dage" skulle du købe månedskortet på stationen i billetsalget - i åbningstiden.

I dag kan du købe næsten alle billetformer via mobilen, det er da brugervenlighed der batter ?

Min holdning er stadig at systemet er fint som det er. Så længe vi ikke har et system som f.eks i New York hvor din billet skal registreres før du kan komme ind på perronerne, så må vi sgu leve med at vi skal bestille vores billet/kort i god tid, og acceptere at bestillingen ikke kan ske når man opdager kontrolløren.

Kontrollører, P vagter, politiet osv. er der fordi en lille del af befolkningen ikke overholder reglerne. I Metroens tilfælde måske 3000 passagerer om dagen. Hvis de 3000 menneskers billet i gennemsnit koster 25,- kr, så mister Metroen/Movia billetindtægter for ca 27 millioner kroner om året.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
13-07-2014 00:51:23
Svar/Indlæg:
2084/124

#43
Det er meget simpelt! Systemet fungere fint, så der er ingen grund til at ændre det!


Hvis man ikke kan vente de par minutter på at få sit elektroniske månedskort, kan man bare få et fysisk et af slagsen. Det får man lige så snart man har betalt 😉


(Derudover, så er det da en helt ude i hampen holdning at have, at fordi der er kontrolører, så er systemet dårligt. Hvis der ingen kontrolører var, ville ingen jo betale 😴 )

Ciric skrev d. 12-07-2014 18:23:20


Helt og holdent uenig...

Ingen kontrolører, og scanning af QR/stregkode/magnet hvad end det nu må være for så meget som at komme ind i bussen eller med tog/metro... :)
Det går fint for stortset resten af verden, bare ikke lige Danmark, for her har vi jo meget smartere løsning 😕

Men tænk på hvad vi ville gå glip af på togturen..? Drankere, tiggere, overfaldsmænd og meget mere - det vil vi da virkelig ikke, gud fri mig vel!


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2014 10:44:11
Svar/Indlæg:
1881/22

#43
Det er meget simpelt! Systemet fungere fint, så der er ingen grund til at ændre det!


Hvis man ikke kan vente de par minutter på at få sit elektroniske månedskort, kan man bare få et fysisk et af slagsen. Det får man lige så snart man har betalt 😉


(Derudover, så er det da en helt ude i hampen holdning at have, at fordi der er kontrolører, så er systemet dårligt. Hvis der ingen kontrolører var, ville ingen jo betale 😴 )

Ciric skrev d. 12-07-2014 18:23:20


Helt og holdent uenig...

Ingen kontrolører, og scanning af QR/stregkode/magnet hvad end det nu må være for så meget som at komme ind i bussen eller med tog/metro... :)
Det går fint for stortset resten af verden, bare ikke lige Danmark, for her har vi jo meget smartere løsning 😕

Men tænk på hvad vi ville gå glip af på togturen..? Drankere, tiggere, overfaldsmænd og meget mere - det vil vi da virkelig ikke, gud fri mig vel!

M.Beier skrev d. 13-07-2014 00:51:23

Langt de fleste af de transportsystemer, (f.eks. The Tube i London), hvor man passere en bom for overhovedet at komme ind, har altså også kontrollører ansat 😉

Så nej, kontrollører i sig selv, gør ikke et dårligt system.

Derudover, skaber det en hvis tryghed med personale i togene. -at der så imo burde være endnu mere personale i togene end der er nu, er så en anden sag.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 15:44:20
Svar/Indlæg:
1334/15
Hov se nu der - jeg havde fået ryddet lidt for godt op i mine mails 😳

Men:
#44 - Vi er ikke enige 🤡 Når jeg skriver, at ethvert system, der er afhængigt af, at kontrollører er ansat ikke er perfekt, er det fordi, man overordnet ikke fra selskabernes side har været i stand til at lave et totalsystem, hvor det ikke er nødvendigt med kontrollører.

Det er faktisk muligt at lave sådanne systemer. Husk at det jo ikke er kontrollørerne der står for nogen form for betaling!. Betalingen er rigtig nok problemet, men denne kan sagtens foregå på flere andre og smartere måder, og kontrollørerne er kun kontrollører - intet andet.

Ved færgetransport betaler alle inden adgang til færgen, og billetten/kvitteringen er her sammenhængende og nok dokumentation for, senere at kunne bevise, at man har/har haft gyldig ærinde på færgen. Dette kører helt uden nogen form for kontrollører på færgen, så dette princip burde i modificeret form, kunne overføres til togdriften.

Ved færgetransport vile selvskaberne nok hurtigt gå neden om og hjem, hvis deres udleverede kvittering ikke var dokumentation nok, og man først enten skulle vente enten 5 - 30 eller (aldrig) på, at et gyldigt passèrkort senere skulle frem på ens mobil!. Sku da surt, evt. at få en fed bøde om bord, eller måske bare en opfordring til, at forlade båden med bil og familie 🤣

Men ifølge din og et par andres logik skulle man så bare køre ud til siden, og pænt vente på, at man efter "toglogikken" MÅSKE fik den endelige tilladelse på et eller andet tidspunkt?

Men dèt synes du altså er et perfekt system 🤡 :no:

Desuden - når du skriver: Hvis man ikke kan vente de par minutter på at få sit elektroniske månedskort, kan man bare få et fysisk et af slagsen. Det får man lige så snart man har betalt!.

Dette er IKKE korrekt, som du forøvrigt kan læse, hvis du ellers gad læse højere oppe i tråden 😩

Oooog - når du senere skriver: Så nej, kontrollører i sig selv, gør ikke et dårligt system. - så er det jo IKKE kontrollørerne der gør systemet dårligt!!!. Det er systemet der viser, at det ikke er i orden, når man er nødsaget til, at ansætte en masse kontrollører for, at kontrollere SYSTEMET . Og inden du nu igen bliver forvirret, så er kunderne en yderst vigtig del af betalingssystemet - sku da så 🤣

Mht. sikkerhedsfølelse, er dette ikke kontrollørernes primære opgave, og du har da heller ikke boddygards med dig, når du går på offentlige toiletter, eller går en aftentur mm. Så må folk køre flere sammen, lige som når de går tur om aftenen, hvis de vil føle større tryghed. Det er ikke selskabernes opgave.

#46 😀
Helt i orden at du synes, at systemet er ok som det er. Jeg har så altid været brugt som problemknuser - med stor succès, så jeg ser problemer næsten alle steder, der betyder mulighed for forbedringer. Effektiviseringer indenfor produktion (EPT), har altid været en opgave, jeg har haft det godt med, og indenfor den aktuelle problematisering er der stadigvæk store effektiviseringer indenfor rækkevidde.

Du er selv inde på New York systemet som sammenligning. Det vil kræve nogle ændringer, men kan sagtens implementeres i de danske forhold. Det er som næsten altid bare den politiske vilje der skal til for, at holde dine nævnte "banditter" fra, at kunne bruge systemet gratis 😀




Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 16:12:58
Svar/Indlæg:
1881/22
#49
Lad mig stille dig ET simpelt spørgsmål, når nu du mener man sagtens kan lave et system hvor billetkontrol ikke er nødvendigt, for at forhindre folk i at køre uden, eller med mangelfuld bilet?

(Derudover mangler du tilsyneladende noget viden. Dem som går i de danske tog og metro, er IKKE kun ansat som kontrolører, hvilket deres arbejdstitler også antyder. -henholdsvis Togbetjente, S-togs revisorer og metro stewarder)


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 16:22:10
Svar/Indlæg:
1334/15
#50 hehe

Hvad var spørgsmålet?

Vi taler om kontrollører her i tråden.

De øvrigt nævnte har ingen fællesgang i metro togene

Og med hensyn til viden, kan jeg oplyse dig om, at dsb har afsluttet ALLE deres salgsvogne og dermed salgs stewarder, som en urentabel forretning 😲

Men kom bare igen 🤣


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 16:38:43
Svar/Indlæg:
1334/15
#50

Hmmm.. nå men for nu ikke at være alt for hård ved dig, vil jeg lige uddefinere et par ting for forståelses skyld 😀

Hvis en fyllestgørende billet bliver udskrevet inden folk får adgang til toget (ja bare 1 meter fra det), er der ingen grund til, at kontrollører dernæst render op og ned af togstammen for, at genere folk med kontrol af deres adgangsbevis.

Hver eneste dag bliver 1000 vis af KUNDER plukket af kontrollørerne (der blot administrerer et selskabs dårlige betalingssystem), pga. det ovennævnte ikke for længst er blevet implementeret (indført), således problemt ikke KAN opstå 😀

For personer som jeg med viden og erfaring lig (tæt på) aktuelle, er der ikke noget stort problem i en sådan ændring, af et for kunderne dårligt system!. Jeg ved derfor, at det hovedsageligt skyldes, at "problemet" giver et økonomisk overskud på bundlinjen for evt. firma med disse dårligdomme!.

Kontrollørerne er så en affekt af det dårlige system, og bliver straks "skrottet", når/hvis systemet ændres i forhold til mit nævnte 😩 😳 😀


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 18:12:54
Svar/Indlæg:
1495/34
#52

Du kører tydeligvis ikke tog, eller også har du fået noget galt i halsen.

Du sammenligner færger med tog ?

Inden du får lov til at køre i køen til færgen, så er du blevet kontrolleret.

Skulle det samme ske i toget, så skulle du forbi en kontrollør/billetsælger inden du får lov til at komme ned på perronen.

Og selvom du er blevet kontrolleret inden du får adgang til perronen, med gyldig billet stiger ind i toget, så skal der stadig kontrollører til for at fange dem der "kommer til" at køre et par stationer/zoner for langt.

Skal vi afskaffe zone systemet, så skal der i stedet indføres noget a´la det i London/New York for du køber en enkeltbillet (omstigning ikke tilladt i New York), en time(r)billet, eller dag/uge/måneds kort. Dette kort skal en tur igennem en maskine før bommen giver dig adgang til perronen.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 15-07-2014 18:14:12.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 18:25:49
Svar/Indlæg:
1334/15
#53 hehe

Det er jo netop dèt jeg skriver!.

At færgesystemet ville kunne overføres til "togsiden"....

Og NEJJJJ - man bliver ikke kontrolleret inden man kører til nogen færge!

Man får en billet udstukket, og så er den ikke længere. Der er ingen kontrollører i den efterfølgen (kørsel ombord på færgen) proces. Billetten er fuldt gyldig her - i forhold til det ubrugelige togsystem, der bare suger penge ud af folk pga. af eget utilstrækkelighed. 😀

Hvis du læser nederst i #49, vil du se, at jeg netop skriver, at New York`s system - med visse modifiseringer ville kunne overføres til danske forhold - så derfor ligger vi ikke så langt fra hinanden som du har "misforstået", at vi gør 😲 😀


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 18:44:13
Svar/Indlæg:
2131/173
Hvis du kører bare det halve af samme kværulantiske foredrag af på Metroselskabet, er jeg sikker på de dropper bøden på stedet, bare for at slippe for resten af monologen.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 18:57:06
Svar/Indlæg:
1334/15
#55 - og hvis du dropper alle dine tåbelige indlæg herinde, vil alle kunne mærke en dejlig fred!!.

Men som så mange andre mentalt mindre bemidlede, har du jo intet faktisk at bidrage med, efter at ha` fundet ud af, at du rent faktisk ikke fatter en skid af tråden 🤣

Men du har da min fulde sympati overfor dine manglende evner!. God bedring :yes:


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 19:10:08
Svar/Indlæg:
2131/173
56
Manglende evner og mindre bemidlet.. Nuvel - det er slet ikke umuligt at du har ret.
Ikke desto mindre rækker de få resterende evner da lige til at sørge for gyldige billetter inden jeg rejser.
Men tak for sympatien, det lunede.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af comicsdk d. 15-07-2014 19:11:13.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 19:23:08
Svar/Indlæg:
1334/15
#57

Selv tak - man ligger jo som man reder...

Og din bemærkning om, at du sørger for gyldige biletter inden du rejser, viser jo bare, at du stadigvæk ikke fatter en brik at tråden/indlæggene...

Men du er tydeligvis ikke ret gammel, og kan forhåbentlig nå at lære en hel del endnu ang. kommunikation/debat tråde..


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 19:30:56
Svar/Indlæg:
2131/173
58

Dit topic handler da om at din søn (som temmelig sikkert er en kvik ung mand) ikke lige nåede at sørge for gyldig rejsehjemmel.

At du så drejer tråden helt af sporet, giver dig jo groft sagt næppe ret til at kalde mig mindrebemidlet.
Det er lidt en aggressiv attitude, og jeg tvivler kraftigt på at den får Metroselskabet til at afgøre sagen til din søns fordel.

Men jeg ønsker dig al mulig held og lykke med projektet, det er da surt at få en bøde smidt i ansigtet, omend de 125 kroner unægteligt er billigt sluppet.

Og så vil jeg gerne beklage at min humor har et ret så smalt publikum, det var skam ikke meningen at fornærme dig.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 19:52:08
Svar/Indlæg:
1334/15
#59 - min tråd - min debat!.

Af sporet?. Det viser jo bare at du ikke fatter en brik af, hvad der er skrevet om.

Du går derefter ind og skriver, at jeg kværulerer i min egen tråd!. Det er ubehøvlet, da jeg har forklaret/debatteret samtlig tråde/indlæg med reel modstand.

Du har derimod ikke kommet med noget som helst der på selv den mindste måde der viser, at du har forstået den allermindste ting i nogle af indlæggene overhovedet!

Min humor har en ekstrem vidde - bare ikke for folk som dig, der helt tydeligt ikke fatter en brik, og derfor føler dig forpligtiget til, at blive personlig modbydelig for, at få dig selv frem i "rampelyset".

Dit nickname burde vist ændres til: Tragi/komisk

Den dag du "måske" er i stand til, at argumentere på nogenlunde voksen vis (eller overhovedet), uden kun at kunne deltage med personlig selvfordummende person angreb, kan du jo komme tilbage!. Men indtil da, har du jo intet mere her i tråden at gøre!..



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 15-07-2014 19:53:38.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 20:06:10
Svar/Indlæg:
2131/173
60

Ja, okay.
Jeg kan godt se at dine kommunikative evner overstiger mine en hel del. Det må jeg hellere arbejde lidt på at forbedre.
De personlige fornærmelser bemærker jeg at du også har bedre styr på.

Jeg må endnu engang beklage at jeg på så selvisk et grundlag har tilladt mig at kommentere dit meget vigtige og seriøse debatoplæg, du af uransagelige årsager har valgt at placere i en så alvorspræget sektion som soapboksen på et hardwareforum.

Jeg håber du kan tilgive mig inden du sprænger flere blodkar.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 20:18:59
Svar/Indlæg:
1334/15
#61 - godt at du alligevel lærte noget. Nemlig at din tilstedeværelse kun har været til gene for tråden, og at du selv har bestilt de svar, du selv så modbydeligt har lagt op til.

Husk en anden gang, at det i enhver tråd drejer sig om, at argumentere. Når du en anden gang heller ikke fatter en brik og atter fattes evner til saglig debat, så prøv at klappe kaje, i stedet for, at genere voksne menneskers saglige debat!. Prøv i stedet for at lære noget. Der er meget stor chance for, at dette er muligt.

Og nej - du har ikke kommenteret min tråd eller indlæg!. Du har kun vist din inhabilitet overfor emnet, og blev derfor ubehagelig i dit forsøg på at blande dig.

Hvis du mener, at dette eller et lignende indlæg hører til i anden tråd end Soapboks, bør du da komme med din uovertrufne mening. Så står vi da helt sikkert alle spændte herinde for at høre din argumentering herfor???

Forøvrigt stiger mit blodtryk ikke en disse, bare fordi jeg skal lægge en knægt som dig med manglende sociale evner over knæet. Det er jo ikke engang træning 🤣

Så nu hopper jeg lige over på en af mine træningsbænke! - man bliver jo ikke yngre med alderen :no: 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 15-07-2014 20:20:37.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 20:28:12
Svar/Indlæg:
2131/173
62

Jeg kan umuligt være inhabil, jeg arbejder trods alt ikke for Metroselskabet.
Et forsigtigt bud på et relevant forum, kunne være Metroselskabets hjemmeside.
Men det bud bærer vel egentlig også stærkt præg af mine føromtalte stærkt begrænsede evner i argumentation og kommunikation - det beklager jeg.

Go' træner og go' Tirsdag.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 20:38:34
Svar/Indlæg:
1334/15
#63 - Inhabil i den forstand, ar du ikke på nogen måde sagligt har kommenteret indlæg i tråden.

Inhabilitet overfor emnet: at du derfor ikke har nogen ret til, at kommentere indlæggene, hvis du kun kan kommentere med personlige modbydeligheder!. Enten deltager man i debat, eller man holder sig væk.

Længere er den ikke.

Selv go` tirsdag


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 22:02:00
Svar/Indlæg:
1495/34
#54

Tror sgu tråden er løbet lidt løbsk, så jeg kommenterer ikke fra din #54 og her til 😛

Hvis du skal en tur over med Rødby-Puttgarden, så skal du enten vise eller købe en billet inden du får lov til at køre ind i en af ventebanerne, det samme gælder mig bekendt også Odden-Ebeltoft, Århus-Kalundborg og Helsingør-Helsingborg ? Så inden du befinder dig på færgen er det blevet kontrolleret om du har en gyldig billet.

Hvis vi overfører det system til toget, så svarer det til, at inden du får lov til at komme ned på perronen, så er det blevet kontrolleret - enten af en maskine, eller af en kontrollør.

Sådan gør vi (desværre) ikke i lille Danmark. På næsten alle vores jernbaner stoler vi på at folk har orden i tingene når de sætter sig i toget, men sådan er det desværre ikke - derfor er kontrollører nødvendige, og jeg syntes ikke det er rimeligt at give "billetkøbssystemet" skylden for vi passagerer har så mange muligheder for at købe billetten næsten som det passer os.


DancingGnome
 
Overclocker
Tilføjet:
15-07-2014 22:46:38
Svar/Indlæg:
37/6
I sådan en voksen og saglig debat kunne man overveje at holde en pæn tone. Det hjælper andre med at lære hvordan voksne mennesker debatterer rigtigt.

Og bare så jeg også kan følge med: vi debatterer ikke længere hvorvidt din søn skal have en afgift (for det er der vidst evidens nok for), men snarere hvilke andre opbygninger af metro selskabet man kunne lave der overflødiggorde kontrolløren.

Dit argument med færgen bygger lidt på at der ikke er nogen der snyder og liige lister sig med færgen uden at betale. Det kan vi da bare overføre til tog. Ingen kontrollører og så betaler man jo bare når man bruger toget.