hjælp til netværk

Diverse d.  30. juni. 2014, skrevet af M.Thomsen
Vist: 6737 gange.

M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2014 16:42:49
Svar/Indlæg:
4112/52
Hej.
Skal have udviddet mit netværk, som næste del af "projekt NAS.
JEg har PT følgende i netværket:
-en Zyxel NBG-4615 Router
-Fiber forbindelsen
-en Synology 1813+ NAS (4 porte)
-Printer der er på koblet på netværk med WiFi

Dette skal jeg have udviddet så jeg kan få følgende med på netværket (kablet):
Sony Bravia TV
nintendo WII
Mede8er MED1000X3D-BLK
evt. blueray afspiller (nice to have, not need to have)

Der ud over har jeg min nuværende router placeret ude i gangen, hvor fiber forbindelsen kommer, samt NAS'en er placeret derude også, i den ene ende/side af lejligheden.
Men det trådløse netværk kan ikke rigtigt nå ud til mit soveværelse, hvorfor jeg også gerne vil have noget "forlængelse" af mit trådløse netværk ind over.

På sigt skal der 1-3 mede8er eller WD live TV bokse mere på, inde på de 3 børneværelser.

JEg har kig på denne router:
http://www.edbpriser.dk/router...
For at holde det i samme producent, og tænker at den skal erstatte den nuværende router ude i gangen, og så smider jeg den gamle router ind i mit "elektronik skab" med printer, mede8er, wii m.m. under TV'et.

Dette skab er placeret tæt på den første router, så ikke alverden af "hjælp" dér tænker jeg, mht. WiFi's rækkevidde.

Hvad vil i foreslå at jeg gør?
mvh
Martin.

Edit:
Det er nødvendigt at DHCP'en er ude i gangen ved fiberforbindelsen, da jeg kun vil/kan have 1 kabel videre fra gangen til stuen.


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 30-06-2014 16:44:54.
Rampage
 
Superbruger
Tilføjet:
30-06-2014 18:30:26
Svar/Indlæg:
333/39
hvad er dit budget?


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2014 19:19:05
Svar/Indlæg:
4112/52
Vil sige op mod 2-3k er der at trække på, men selvf. gerne mindre.


Rampage
 
Superbruger
Tilføjet:
30-06-2014 19:33:09
Svar/Indlæg:
333/39
Snakker vi router alene eller ?


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2014 20:03:39
Svar/Indlæg:
4112/52
JEg har 1 WiFi router ude ved min fiber forbindelse nu (40/40) som kommer i WAN porten.
De 4 LAN porte er så brugt til NAS'en nu.

Min plan/tanke var at gøre et af følgende:

a) "nøjes" med 3 porte i NAS'en, bruge den 4'de til at komme "videre".

b) Få fat på en 5-8 ports Router (med/uden WiFi) til at erstatte den jeg har ved fiberen nu, og så den jeg har nu slår jeg DHCP fra i, og benytter den ovre ved TV'et som en Switch og WiFi accespoint for stuen.

c) Dropper den router jeg har nu, og køber 2-3 enheder af samme fabrikat i stedet for, som opfylder mit behov.


Som jeg lige ser det er det i grove træk:

1) WAN + 5 porte + WiFi fra fiberen til dækning af børneværelse, køkken og stue

2) Mindst 5 porte i stuen ("ind", "ud", Wii, TV, Mede8er, WiFi eller LAN til printer)

3) WiFi accespoint til soveværelse + 2 børneværelser. Evt. med 1-4 porte til mede8er/WD Live TV på 2 børneværelser


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2014 01:39:25
Svar/Indlæg:
4112/52
Er der nogen der kan komme med et bud på hvilke og hvor mange enheder jeg skal bruge, for at dække lejligheden tilfredsstillende?


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-07-2014 13:25:46
Svar/Indlæg:
2826/100
#5

Hvis vi snakker dækning af lejligheden er der lige et par info der mangler..

Hvor stor er den? og hvordan er formen og vigtigst af alt, er væggene (de indvendige) tynde pap vægge eller snakker vi om beton? 🙂

jeg skal nok komme med mit bud i aften når jeg er kommet hjem fra arbejde.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2014 16:16:31
Svar/Indlæg:
4112/52
#5:
111 m^2
Er ikke hjemme svarer fra mobilen.
Nemmeste måde at beskrive lejligheden tror jeg er sådan her:
Set oppefra er der 3 kolonner der er ca. 4m brede, 13m lange:

Venstre: nederst er trappeopgangen (8m), midt for er der entre med fiberforbindelsen og NAS og dør til stuen og værelse, ca. 2m, øverst et værelse på ca 3*4m. Beton vægge hele vejen rundt.

Midterste blok er der nederst en lukket altan med thermo vinduer ind til stuen, ca 2m. stue (8m) og køkken (3m) med spansk væg mellem køkken og stue, så tæller ikke. 1 dør til entreen og 1 dør til højre kolonne.

Højre kolonne er der nederst 4m lukket altan, der bruges som soveværelse, gipsvæg ind til værelset i midten, ca 4m, ovenfor er der bad og fordelingsgang, ca 2.5m og øverst et værelse mere på ca. 2.5m.

Regner med kun at trække en ledning fra entre til stuen, hen til TV, der hænger på væggen ud til trappeopgangen, og så videre til "højre blok", ind til det midterste værelse eller soveværelset.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-07-2014 08:07:21
Svar/Indlæg:
2826/100
#7

Nåede det ikke lige i aftes 😕 Prøver om ikke jeg lige kan få tiden i løbet af i dag.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2014 09:49:08
Svar/Indlæg:
4112/52
#8 Det går nok. 🙂
Håber det lykkes, så jeg kan få bestilt. 😀


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2014 18:37:15
Svar/Indlæg:
4112/52
Er der evt. Andre der kan komme med et indput?


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
03-07-2014 09:22:06
Svar/Indlæg:
2826/100
Så fik jeg tid til lige at se din beskrivelse igennem. Beklager den lange svartid 😉 Men min planer hele den sidste uge er gået helt galt.

De ting der slår mig er følgende.
Du har i dag din NAS stående ude i gangen, her kommer fiberen ind, fiberen går så direkte i WAN porten på din router og din NAS benytter så de resterende 4 porte.

Er det rigtigt forstået? Hvis ja, så spilder du lige pt. imellem 2 og 3 porte i din router.

Hvis du benytter alle 4 porte til din NAS så har du en teoretisk hastighed på 4x1 GB porte, dvs. i runde tal kan du smide 4000 Mbit igennem til din NAS. Problemet er bare at du aldrig kan komme til at udnytte den hastighed.

Du har pt. en 1 Gbit port imod internettet, derfor må du køre resten af dine pcer trådløst. Under optimale forhold kan en maskine på det trådløse netværk køre en hastighed på 300 Mbit. det giver med én klient under optimale forhold en begrænsning på 1300 Mbit.

Så hvis jeg var dig ville jeg starte med at tage 2 kabler ud af NAS'en, det giver dig rigeligt med båndbredde til den og så har du lidt porte at arbejde med.

_____________________

Men tilbage på topic.

Vil mene du er på rigtige spor med at trække et kabel fra gangen og ind til stuen ved dit TV, desværre giver det dig kun 3 porte i stuen du kan benytte (uanset hvilken router du køber) Og som jeg har forstået på dit setup vil du gerne have 4. Så det giver dig igen 3 muligheder

a) køb en tilfældig router (hvilken er ikke så vigtigt), slå DHCP fra den så den kommer til at køre som AP og Switch. Træk kabler fra gangen og ind til stuen, lav stik og forbind den nye router med den gamle. så får du dækning fra stuen og ud.

b) Hvis du gerne vil have flere stik inde i stuen vil en anden mulighed være at købe en standalone switch og en router, for at de to i kombination kan give dig flere access porte og trådløse.

c) den sidste løsning vil være at købe en switch og et rigtigt AP, på den måde har du separeret dine enheder så hver af dem gør det de er bedst til. Dette giver dig også mulighed for eks. at "hænge" AP'et op så du får optimal dækning (de er beregnet til at hænge i loftet).

_______________________

Udstyr jeg vil anbefale til hver af de 3 muligheder, det er udstyr jeg selv har haft fingrene i og derfor kan anbefale. Men de fleste andre modeller vil også virke.

a)
Asus RT56U router --> http://www.proshop.dk/Netvaerk... eller hvis du vil have AC med --> http://www.proshop.dk/Netvaerk...

Det kan laves for imellem 600-1300,- alt efter hvilken router man ville vælge (eller den som du selv havde fundet for den sags skyld.

b) igen en af de 2 routere nævnt i a) dertil så en switch. Bruger selv HP managed switche hjemme ved mig selv, denne er unmanaged, men burde klare opgaven uden problemer så du nu har 11 porte i stedet for 3 --> http://www.proshop.dk/Netvaerk...

c) Igen, samme switch som i b) derudover et AP i stil med Ubiquiti UAP, den svarer til RT56U (udover den ikke har 5 Ghz, den fåes også med 5 Ghz, men så er prisen en anden) http://www.proshop.dk/Netvaerk...



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2014 09:38:44
Svar/Indlæg:
4112/52
#11 Tak for dit indlæg.
Korrekt forstået i første afsnit.
Grunden til jeg vil bruge alle 4 porte er, at jeg har observeret via software, at hver forbruger tager adgang igennem en ny port, hvorfor jeg ser det som flere porte=bedre "multi bruger".
Jeg er helt enig i at jeg "mister" hastigheden, grundet der kun komme 1 Gbit kabel "fra gangen" og videre ud i lejligheden.
__________________________

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at tingene er fra samme producent, frem for 3-5 forskellige producenter, aht. et enkelt MAX 2 steder der skal "styres" netværket mht. porte, MAC adresser etc.

JEg er villig til at ofre pengene på AC standarden, så jeg er "forberedt" på når vi skifter mobiler + iPad etc. ud snart.
Gider du at komme med links til dét?

HP er ganske glimragende netværksudstyr, men jeg er ikke så stærk i hvilke ting konkret (navne/modeller) jeg skal bruge.

Tænker måske på at gøre som følgende:

Ny Router (8 ports) til gangen + accespoint, hvis det er billigere end kombineret enhed med 8 porte + AC WiFi.

Ny 8 ports til TV'et, så er der ledigt til hvis der skal mere af "anlægget" på.

I første omgang trække et kabel til "højre sektion" og så smide et AC WiFi Accespoint op derovre også, så kan jeg sidenhen skifte over til en switch når/hvis vi skal have TV på netærket ude i soveværelset og de to børneværelser.


Gider du at komme med konkrete links/forslag til hvilke enheder der vil virke godt til dét?
Gerne med både 2.4 og 5GHz.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
03-07-2014 09:59:25
Svar/Indlæg:
2826/100
#12

Jeg tror det bliver svært at få det hele fra én producent, men jeg tager lige et kig på det.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2014 22:26:12
Svar/Indlæg:
4112/52
Nu har jeg kigget lidt på Zyxel komponenter, siden jeg har en WiFi Router af dette mærke i forvejen, og fundet frem til følgende:

4+1 port GbE + AC WiFi router til gangen:
http://www.edbpriser.dk/router...

8 port GbE switch til TV'et:
http://www.edbpriser.dk/switch...

og så min eksisterende router flyttes til den anden ende af lejligheden med kabel forbindelse til stuen, og samtidigt køre som WiFi acces point, med mulighed for at smide kabler i den, hvis dette bliver nødvendigt til medie afspillere etc.

Vil dette komme til at fungerer fornuftigt?
Vil det være nemt nok at sætte op, firmware messigt?

Vil det være en bedre ide at invistere i sådan en fætter her;
http://www.edbpriser.dk/access...
eller måske enda to, en til hver "side" af lejligheden, og så "kun" køre med 8-ports switch i stuen og en 8-ports router i entréen?

Edit:
Havde ikke lige set leveringstiden på 8-port switchen, så den er selvf. ikke brugbar.
Forsøger at finde et alternativ.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 03-07-2014 22:33:16.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2014 23:05:13
Svar/Indlæg:
4112/52
Kan ikke finde nogle switche fra zyxel, så har kigget på ASUS udstyr og fundet følgende:

Asus RT-AC66U
http://www.edbpriser.dk/router...

Tænker på to styk, en til entréen og en til "højre side" som WiFi adgang, med den højre disablet DHCP.

Switch: ASUS GX-D1081 V3 (8 port GbE)
http://www.edbpriser.dk/switch...
Til at have ved TV'et, og så sende videre til højre side.
Edit: Evt. nummer to også, som kan være ude ved NAS'en, men omvendt, kan NAS'en vel fint klare sig med 3 porte. /edit.

Vil dette komme til at fungere/performe fornuftigt?
Vil det være nemt nok at sætte op, firmware messigt?

På forhånd, Mange tak for hjælpen.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 03-07-2014 23:07:10.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2014 21:05:16
Svar/Indlæg:
4112/52
Nu har jeg bestilt 1 router og 2 switche, så er der "porte nok at lege med".
Så forsøger jeg i første omgang med 1 WiFi router, om den kan dække lejligheden, og ellers så må jeg enten sætte den gamle på i "højre side", elelr købe en RT-66U mere.

Tak for hjælpen.