To forskellige wifi, et med begrænsninger, hvordan?

Diverse d.  14. juni. 2014, skrevet af 1EaR
Vist: 3978 gange.

1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2014 10:53:49
Svar/Indlæg:
5750/124
Hej Folkens.

Jeg er blevet stillet en lille forespørgsel, som inden jeg giver et bud på, at jeg lige får tjekket op på hvorvidt jeg er på vej i den rigtige retning.

Jeg skal sætte to forskellige trådløse netværk op på samme fysiske lokation. Det ene skal være uden hastighedsbegrænsning, mens det andet fx skal kunne begrænses til ikke at trække mere end 40mbit/s ud af 60mbit/s. Derudover så skal de to netværk også helst være logisk isoleret fra hinanden.
Selve internetforbindelsen er der kun én af ind i bygningen.

Min egen ide er at få fat i to routere, som skal hoste hvert sit netværk. Den forreste router (#1) skal så have QoS til at begrænse den hastighed den tillader for den ene IP-adresse (router #2). Derudover skal der ikke være yderligere begrænsninger på #1.
For at gøre det lidt mere eksplicit, så lad os sige at router #1 har ip 192.168.1.1 og med DHCP uddelingen af adresser i rangen 2-100.
Router #2 sættes til at have router adresse 192.168.2.1, mens at WAN adressen sættes til 192.168.1.255 (adressen til router #1). Dennes Gateway bliver så også 192.168.1.255, det samme for DNS.

Det vigtigste her er at hastigheden for router #2 kan begrænses (evt. i tidsrum hvor at router #1 skal bruges, mens hastigheden er fri når den ikke bruges). Og at de to netværk logisk er adskilt fra hinanden, så man fra #1 ikke kan tilgå netværk #2 og vice versa.

Er der nogen her som kan hjælpe mig med at finde ud af om jeg er på rette vej? Og i må også meget gerne komme med gode forslag til to routere der tillader dette, selvom jeg tænker at de fleste muliggør det.

Jeg har som inspiration også taget en kigger her: http://www.techspot.com/commun... , og kan se at det udfra det, er muligt for netværk #2 at pinge netværk #1's router, hvilket som udgangspunkt ikke er det værste i verdens historien.

Rækkefølgen på routerne er som sådan også ligegyldig, hvorfor at hvis det kan lade sig gøre at begrænse det totale båndbredde forbrug på internettet på wifi for router #1, så er det også en udemærket løsning. Jeg tror dog ikke at det er så let på en alm. router at sige "alle jer på det trådløse net, i må deles om den her pulje af hastighed" fremfor at gøre det pr. IP-adresse (begrænse hastigheden for ip 192.168.1.255) 🙂

Jeg takker for hjælpen på forhånd!
- 1EaR
Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2014 12:15:06
Svar/Indlæg:
3385/80
ASUS RT-N66U kan det du efterspørger - altså at lave såkaldte gæstenetværk.

Du kan sikkert finde billigere routere, men ASUS RT-N66U er ret god.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
14-06-2014 12:55:17
Svar/Indlæg:
5258/240
Som #1 er inde på er der rigtig mange nyere routere der kan lande gæste netværk som kan begrænses på rigtig mange punkter, bla den du efterspørger


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
14-06-2014 14:48:35
Svar/Indlæg:
4981/47
Et gæste netværk med Wlan isolation og 54mbps hastighed burde klare ærterne som du vil have det her.

Ellers skal du som du selv er inde på, ud i noget dobbelt netværk for at isolere dem fra hinanden 🙂

I og med det er Wlan kan du mht hastigheden ret nemt sætte en limit for denne, blot ved at vælge en lavere hastighed på Wlan i router 2.

Alternativt kan du vel også blot købe en extra IP, også kører en statisk route fra router 2 til den extra IP (dette er self i router 1 den skal oprettes så) også igen blot begrænse Wlan på router 2 ved at vælge 54mbps.

Igen alternativt, kan du såfrem du gerne vil have dem skildt så meget ad som muligt, self også sætte router 1 (som må forventes at være et DSL modem også yes ? 😀 ) i switch-mode og lade den aggere switch for 2 andre routere bag den 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 14-06-2014 14:54:42.


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2014 22:18:20
Svar/Indlæg:
5750/124
#1-3 Det er rigtigt at gæstenetværk vil være en god løsning. Men det vigtige er ikke at begrænse en bruger i netværket i "gæstenetværket" i at have en hastighed over fx 50mbit/s, men at hvis der fx er 100 brugere på gæstenetværket, så deler de en forbindelse på de eksempelvise 40mbit/s. Det giver derfor, ved en perfekt fordeling 400kbit/s pr bruger, og ikke som ved et gæstenetværk, en fordeling af den fulde forbindelse.

Setup'et, som jeg har forstået det på ham der har spurgt, så skal det bruges til en stor flok mennesker (vist nok 300), som kan bruge gæstenetværket, uden at de sluger alt power ud af det primære netværk. Derfor skal der, som jeg ser det, laves en decideret opdeling med 2 routere, for at man kan begrænse den hastighed der fra router #1 sendes til router #2, hvor at man så internet på router #2 kan bruge løs af den interne hastighed.

Kort fortalt, det er for at sikre folk på det primære netværk, at de har noget hastighed på alle tidspunkter når de skal bruge det, hvor at hastighed pr. bruger på det sekundære netværk ikke er ligeså vigtig 🙂

Det skal siges at jeg ikke har været på lokationen før, og at jeg derfor ikke ved noget som helst om hvad der er i forvejen af netværks udstyr (jeg antager derfor kun at der et modem) 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af 1EaR d. 14-06-2014 22:19:13.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
18-06-2014 14:18:23
Svar/Indlæg:
4981/47
Med optil 300 brugere, skal de have noget ordenligt hardware til den del ihvertfald, og derved burde der følge noget bandwidth-control/isolation med i den pågældende enhed (dvs noget business AP som minimum)


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-06-2014 15:27:11
Svar/Indlæg:
1495/34
Hvis gæstenetværket skal kunne håndtere op mod 300 brugere, så skal der vel også 2 IP ranges til - 192.168.2.x og 192.168.3.x ?

Jeg tvivler på at "almindelige routere", herunder også Asus RT-N66U, kan håndtere så mange brugere og stadig levere varen ?


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2014 18:39:08
Svar/Indlæg:
5750/124
#6 Det er en problematik jeg også selv er opmærksom på. Jeg tror dog ikke vi snakker 300 simultane brugere.