Så er der dømt fri leg - nye regler for returnering af varer

Diverse d.  09. juni. 2014, skrevet af Raskolnikov
Vist: 5821 gange.

Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2014 10:34:31
Svar/Indlæg:
1321/45
http://jyllands-posten.dk/indl...

Bedøm selv konsekvenserne 🤡 😳
Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2014 10:39:33
Svar/Indlæg:
1881/22
Det er nemt:

Masser af konflikter omkring værdien af en afprøvet vare, samt generelt højere priser da de øget udgifter kun kan ende et sted. Hos forbrugeren!

e:
De nye regler er, imo, en rigtig dårlig idé!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 09-06-2014 10:45:36.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2014 10:49:12
Svar/Indlæg:
2246/14
meh, det ændrer nok ikke det store på hardware siden. Du har altid haft lov til at prøve tingene, de måtte bare ikke tages i brug.
feks. har man altid måtte montere en cpu/gpu/ram, hvis ikke det levede op til ens forventninger, kunne man få pengene tilbage.
Problemerne er opstået der hvor man feks har fået en printer, og så ikke har været tilfreds med den, man er jo nød til at åbne de forsejlede pakker som farvepatronerne ligger i.


Monberg666
 
Overclocker
Tilføjet:
09-06-2014 11:11:39
Svar/Indlæg:
157/23
Hvordan vurderer de så om man skal ha 100% eller 95% eller 88% af det fulde beløb tilbage...? 😕


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2014 11:15:10
Svar/Indlæg:
7765/230

Hvordan vurderer de så om man skal ha 100% eller 95% eller 88% af det fulde beløb tilbage...? 😕

Monberg666 skrev d. 09-06-2014 11:11:39

Det er nemt nok..... De mener self. at du altid skal have mindst mulig tilbage.... 😛


zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2014 11:46:40
Svar/Indlæg:
867/18
Sjovt. Dansk erhverv er utilfredse. Brancheforeningen for internethandlende er utilfredse. Og lodder man stemningen der har været i debatterne på nettet, er forbrugerne også utilfredse.

Win-win! Hvem er de genier der har skrevet den lov? :no:


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2014 11:58:39
Svar/Indlæg:
949/9
#5 EU - hvad havde du forventet? 🤡


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2014 15:50:14
Svar/Indlæg:
1271/38

#5 EU - hvad havde du forventet? 🤡

Pelinox skrev d. 09-06-2014 11:58:39


Og så undrer man sig over de nuværende, tilsyneladende EU kritiske tendenser ved politiske valg.. :no:


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2014 16:34:29
Svar/Indlæg:
4337/121
Synes det er helt fair at man ikke kan levere f.eks brugt tøj tilbage uden at miste nogen af pengene man har givet for det da det jo for butikken er værdiløst 🙂


Monberg666
 
Overclocker
Tilføjet:
09-06-2014 19:24:13
Svar/Indlæg:
157/23
#8

Hvis du har købt tøjet over nettet kan det jo være en forkert størrelse. Så skal det jo ku byttes. Det er os det de sælger på. Fri porto ved bytte.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2014 21:36:54
Svar/Indlæg:
4337/121
Der er stor forskel på om du prøver tøjet hvor eventuelt mærker stadig er på og så noget man har haft på en hel dag f.eks en fest og mærkerne er pillet af 😉


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
10-06-2014 04:12:30
Svar/Indlæg:
442/14
#2
Er du sikker på at man kan få pengene retur også ved CPUer?

Lyder lidt som en dårlig forretning for butikkerne hvis forbrugeren går efter et golden sample.


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2014 07:06:12
Svar/Indlæg:
2516/381

meh, det ændrer nok ikke det store på hardware siden. Du har altid haft lov til at prøve tingene, de måtte bare ikke tages i brug.
feks. har man altid måtte montere en cpu/gpu/ram, hvis ikke det levede op til ens forventninger, kunne man få pengene tilbage.
Problemerne er opstået der hvor man feks har fået en printer, og så ikke har været tilfreds med den, man er jo nød til at åbne de forsejlede pakker som farvepatronerne ligger i.

Swayde skrev d. 09-06-2014 10:49:12


Jo det ændre da en del på hardware siden.

For ja du har kunnet prøve dine dele, og det kan du fortsat.

Men jeg er da 100% sikker på. at fremover når du har haft noget åbnet, så får du aldrig 100% af dine penge tilbage, det er da helt sikkert, det er da kun en idiot af et firma, der vil betale dig fuld tilbage for noget du har prøvet, når de nu ikke skal gøre det.

Bliver nok noget i retningen af. hardware testet, og eller pakket pænt ned igen. vupti.. du får 80% tilbage..


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2014 09:16:03
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm.. egentligt er det vel bare en præcisering/lovgivning af de usikkerhedsmomenter, der hele tiden har ligget mellem sælger og køber.

Hvem skal nu betaaale? - ja det bliver så sat på købers regning efter butikkens vurdering, hvilket de nu kan gøre med henvisning til denne lovgivning.

Før havde de forskellige forhandlere jo indbyrdes kamp på flere af disse områder (service), hvor det ofte var dem, der måtte betale for div. tests/ompakning af returvarer etc. så det er vist et blåt øje til os forbrugere, hvilket jo også resulterer i forbrugernævnets forventede stigning af klager 😕

Hvis de så ikke tester/ompakker og bare sender varen videre til næste forbruger kan det så være vupti - 20% i kassen - kling kling 😀


Monberg666
 
Overclocker
Tilføjet:
10-06-2014 13:13:21
Svar/Indlæg:
157/23
Så må forbrugeren frem over, researche godt og grundigt inden han/hende køber noget. Det er vel egentlig heller ikke meget forlangt. 😛


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2014 14:45:39
Svar/Indlæg:
3340/386
Shiit, godt jeg ikke er i online butik ejer.

Det må blive et helved at få styr på de nye regler og hvem der skal betale hvad for fragten.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2014 16:28:17
Svar/Indlæg:
1334/15
#15 - mon ikke fragtreglerne ved RMA/fortrydelse er de samme som tidligere!.

Det er vist problematikken omkring krav/ansvar ved returneringer - herunder butikkens "solovurdering" af hændelsesforløbene/omkostningerne ved en returneret evt. beskadiget vare, der er det væsentligste punkt 😀

Hvem har lyst til, at returnere en defekt modtaget vare, der jo ofte først kan registreres som defekt, når man har afprøvet den, for derefter at blive (lovligt) vurderet af forretningen til - at man selv har ødelagt den.

Dette skete ofte tidligere, men som jeg kan forstå det, er det nu blevet muligt pr. lov - øv hvor tingene bliver værre og værre for os forbrugere!. - Tak EU 😩


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2014 17:10:39
Svar/Indlæg:
4337/121
#16 Når noget er defekt er det jo en garanti sag 🙂

Synes reglerne er aldeles rimeligt da butikkerne jo ikke er gaveboder 😉


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af EasterKanin d. 11-06-2014 17:11:17.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2014 17:29:53
Svar/Indlæg:
1334/15
#17 Ja men hvis garantisagen med de nye regler er blevet præciseret/lovgivet til, at være mere ud fra sælgers vurdering, har køberne tabt terræn fremover 😀

Det er derfor ikke længere så meget et spørgsmål om hvorvidt sælgerne skal vurdere en kundes potentiale rent handelsmæssigt. Nu kan sælger blot forholde sig til de nye regler, uden at skulle "tinge" om vilkårene.

Om den indbyrdes konkurrence forhandlerne imellem på disse (forrige) "service" ydelser fortsat vil foregå, er jo en sag mellem forhandlerne, og kun tiden vil kunne vise udfaldet.

Vi kunder er sat helt udenfor 😀