iMac død (igen)

Apple d.  03. maj. 2014, skrevet af NoNig
Vist: 5585 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2014 19:51:18
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

For noget tid siden, købte jeg en brugt iMac (21.5", 2011) der pludseligt gik i døden. Jeg købt et nyt logic board og grafikkort, og det hele gik fint, indtil for nylig.

Situationen er meget lig det der skete første gang:
1) Sidder og bruger computeren, i Mac OS X.
2) Vælger "Bootcamp" som opstartsdisk og genstarter.
3) Sort skærm.

I begge tilfælde, fungerede det hele fint i Max OS X. Da jeg så genstarter [Mac OS X -> Windows (7)], vil den ikke starte op.

Modsat sidste gang, kan jeg denne gang høre opstartslyden, men ellers, er det det samme.

Eftersom jeg har skiftet både logic board og grafikkort, er det jo ikke til at vide hvad der er sket, men min umiddelbare indskydelse er, at det er grafikkortet der er røget - i begge tilfælde.

Jeg kan bare ikke blive enig med mig selv om, hvorvidt det er det værd, at smide flere penge efter maskinen. Har allerede spenderet på den anden side af kr. 9.000,- på den, og en ny starter ved kr. 10.500,-

Advice? 😩
Pierre3400
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2014 20:55:45
Svar/Indlæg:
1599/100
Du nok ikke den første med det problem. evt google og se hvad andre har gjort.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2014 21:21:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

That is good advice. Har bestemt også tænkt mig at lave lidt research 🙂


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2014 21:23:34
Svar/Indlæg:
8947/160
Lige meget hvad så måske en tur i ovnen eller et professionelt reflow er en god idé inden du 1. Køber ny maskine, eller 2.Køber nyt board. Men underligt med samme fejl 2 gange, der MÅ da være andre med samme problem derude som 1# skriver


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
03-05-2014 21:39:58
Svar/Indlæg:
2084/124
Damn...
Mit argument er ugyldigt




😩 😩

Jeg er ikke skarp i Apple, men, har de ikke en fin lille 'reset' et sted, hvorefter du kan holde dig fra MS og til OSX, nu hvor du alligevel har tilsluttet dig the dark side.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 12:56:45
Svar/Indlæg:
5474/39
Det kan være mange ting.
prøvet skifte skærm stikket rundt. Nogle gange kan vindows starte på onbord i stedet for gfx tjek bios.

Da windows er meget styret af bios.

Jeg har oplevet på ældre hardware windows kan finde på starte op fra onbord gfx istedet for alm. gfx

Jeg ved ikke hvad dette skyldes, dog kun oplevet dette på ældre hardware. (HP stationære pc gør af og til)

Gfx kortet virker fint, der er intet. Jeg forstår ikke helt hvad den laver. HP har også tidligere taget livet af et Nvidia gfx.

#0
Det er også derfor mest glad for opgrade mest muligt af pceren på engang.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 04-05-2014 13:01:16.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 13:49:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Det kunne godt være, at jeg lige skulle undersøge det.

-> #4

Det har de faktisk, men har - ligesom sidste gang - været det hele igennem.

-> #5

?! 😐

-> Alle

Jeg har prøvet at lege lidt med forskellige kombinationer, men ingen af dem virker - hvilket også ville overraske mig.

Anywho.

Nyt logic board + nyt grafikkort = no luck
Nyt logic board + gammelt grafikkort = no luck
Gammelt logic board + nyt grafikkort = no louck
Gammelt logic board + gammelt grafikkort = no luck

Desuden, har jeg forsøgt mig forskellige kombinationer af RAM, med kun de gamle (2x 4 GB) RAM-blokke, med kun de nye (2x 8 GB) RAM-blokke, med lagerenheder (harddisk, SSD og optisk drev), uden lagerenheder.

Ingen af kombinationerne virker, men så vidt jeg kan se på diagnosticerings-LED'erne, starter alting op som det skal (ligesom sidst).

Dog bemærkede jeg, at det nye logic board så ud til at have været udsat for voldsom varme - sådan så det ikke ud sidst (de to sidste billeder, er af det gamle logic board). De to grafikkort ser dog til gengæld ens ud, og det er kun min markering af dem, der udgør en synlig forskel.



















Det er også grunden til, at jeg forsøgte med de forskellige kombinationer. Men, eftersom computeren starter fint nok op, og der ikke er billede i nogen af tilfældende, går jeg altså ud fra, at det er grafikkortene som har sagt farvel.

Derefter kom jeg til at tænke på, om jeg måske selv - på en eller anden måde - kan have været skyld i det? Jeg har nemlig installeret en SSD under det optiske drev [samme sted som Apple monterer dem fra fabrikken], men det ændrer jo på airflowet og køleren til grafikkortet sidder jo i toppen (lige inden den varme luft slipper ud af computeren).

Det mystiske er blot, at der tilsyneladende ikke er problemer i Mac OS X (kan sagtens spille eks. 'CoD4:MW' og 'Portal 2' i lange stræk, uden problemer med hverken stabilitet eller varme). Men, som nævnt, er computeren gået i døden, efter en genstart - så måske der kan være tale om noget opvarmning/nedkøling eller måske et pludseligt strøm-udbrud eller what-ever?

Sidste gang, havde computeren stået natten over, hvor jeg havde sat den til at skulle boote ind i Windows næste gang jeg startede den.

Denne gang, var den tændt i Mac OS X i de ca. 10-20 sekunder det tager at ændre opstartsdisken.

I begge tilfælde, er den altså gået død, efter en genstart hvor den skulle boote ind i Windows.

Bemærk venligst, at det [skifter imellem Mac OS X og Windows 7] er noget jeg gør på daglig basis, og at jeg altså ikke siger noget skidt om hverken Microsoft eller Windows
- jeg konstaterer blot, at problemet er sket når computeren skulle gå ind i Windows efter en genstart 🙂

Jeg er i gang med at kigge lidt på nettet, men problemet er lidt - igen, ligesom sidst:

a) Mange Mac-ejere er sgu ikke for skarpe til computere, så det kræver lidt kreativitet at oversætte deres fejlmeddelelser og "gode" forslag.

b) Mange er dårlige til engelsk.

c) Mange taler/skriver forbi hinanden.

d) Nogle er bare hardcore Apple-fanatikere, hvilket gør det mildest talt svært at få noget kvalificeret ud af dem.

Anywho.

Det kunne være, at nogle af I andre havde oplevet noget lign. - måske i jeres bærbare computer, eller sådan noget.

Takker for hjælpen indtil videre 🙂


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af NoNig d. 04-05-2014 13:54:05.


simsondegn
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 14:03:01
Svar/Indlæg:
358/92
Kan den ikke starte op i mac os x nu eller er den helt død ?


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 14:09:32
Svar/Indlæg:
8947/160
5# Helt sort som sædvanligt. 😢 Prøv engang at læse tråden og det du selv skriver. Og Allan, hvis du kan starte den med delene fremme som på billederne kan du prøve at lægge pres på "bundkort" og gfx, prøv at bøje det svagt i forskellige retninger ved at trykke/hive i delene når det er "startet". På den måde kan man have held til at finde dårlige forbindelser i form af defekte lodninger, print osv. Og JA, det er ret tydeligt at det har været varmt så din egen teori med manglende airflow holder meget godt. Og prøv også lige med en enkelt ramklods i de forskellige slots, og noget så simpelt som et nyt biosbatteri og en reset hvis det ikke allerede er testet, nogle gange giver ting ikke mening med pc/mac.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 04-05-2014 14:13:44.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 14:43:38
Svar/Indlæg:
5474/39
#8. Jeg kender ikke noget til mac gætter bare på ombord gfx. Der driller Windows 7 nogle gange underlig


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 15:44:37
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Umiddelbart, helt død. Men den kan tænde, lave opstartslyden, og jeg kan se at lyset i panelet bliver tændt - men, der sker ikke mere end dét og billedet forbliver sort.

"Teknisk set", er der ikke noget i vejen (jf. diagnosticeringen på selve logic boardet), men starter ikke som den skal.

-> #8

Det sidste har jeg prøvet, men jeg vil lige afprøve din idé med delene afmonteret (fra kabinettet).


simsondegn
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 16:00:03
Svar/Indlæg:
358/92
Havde selv en mac som ikke vil starte op, efter jeg roddede med bootcamp. Den viste dog et spårgsmåltegn ved opstart, på lys baggrund. Det viste sig den havde miste "MBR" og kunne ikke finde harddisken.
Det lyder dog ikke til at være dit problem.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 19:02:44
Svar/Indlæg:
4337/121
Hvad sker der hvis du smider et boot medie i det optiske eller bare holder "alt" nede fra start af?


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 21:20:12
Svar/Indlæg:
2246/14
Fik du det lavet hos apple?
du har så vidt jeg husker 18 måneders reklamationsret på alle reparationer.
Hvis du selv har monteret delene kan jeg ikke tro andet end at der gælder de standard 2 år - forudsat at du ikke selv er skyld i det (det lyder jo ikke sådan)


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 21:31:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Nope. Så langt kan jeg end ikke komme. Der er bare sort skærm.

-> #12

Det prøvede jeg sidste gang, og fik først disken ud, da jeg havde skiftet logic board og grafikkort.

Mht. at holde ALT-tasten nede, så giver det heller ikke den ønskede effekt. Selv PRAM/NVRAM-tingen, har heller ingen effekt - skærmen forbliver sort.

-> #13

Nope. Lavede det selv. Apple ville have over 6k for det - og så var det kun for selve logic boardet. Jeg ville (eks.) ikke få en bedre CPU ud af det.

Jeg spenderede kr. 4.500,- på min løsning.

Kr. 3.000,- på logic board m. CPU (i7-2600S)
Kr. 1.500,- på grafikkort (HD 6750M, magen til det første).

Men, jeg kunne have ladet dem gøre det, og så havde jeg jo reelt set stået bedre nu, det har du ret i - men, jeg havde ingen anelse om, at den ville smadre to grafikkort/logic-boards/what-ever 😩


#15
CMJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 21:49:56
Svar/Indlæg:
872/65
kunne det ikke have noget at gøre med den ny harddisk du har sat i, det er noget med at hvis det ikke er den der kommer med computeren så vil hdd blæseren køre for fulde gardiner (6000rpm), tænker den kan være brændt af hvilket resulterer i manglende køling.
Ved så ikke om den blæser eventuelt også står for køling af gpu?


#16
CMJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 21:54:58
Svar/Indlæg:
872/65
apple.stackexchange.com/questions/14089/upgrade-the-hdd-in-the-new-mid-2011-imac-without-buying-an-apple-certified-hdd

forums.macrumors.com/showthread.php?t=1148314

fandt lige lidt forskelligt, har ikke lige læst det igennem men tænkte det kunne have noget med det at gøre 🙂


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 21:57:03
Svar/Indlæg:
5474/39
#14
jeg har oplevet windows 7 kan være forviret over flere grafikkorts.

JEg ved ikke om dette er problemet. Pc plejer starte, men ved tjekke alle grafikkort portene ud plejer være signal på minimum.

Ville min pcer ikke sige bip-lyden under opstart indikere alt hardware er godkendt. Pc starte op og alt virker efter bios settings. Ingen bip-lyd fra bios indikere hardware fejl.

Dette er for windows hardware, så kender ikke så meget til mac.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 04-05-2014 21:57:40.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 09:22:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15 + #16

Er bekendt med problemet ang. skift af HDD, men jeg har ikke skiftet harddisken ud med en SSD. Der sidder tre SATA-stik på logic boardet, hvor af to anvendes til hhv. harddisk og optisk drev. Jeg har sat SSD'en i det tredje stik.

Min opsætning ser ud ligesom denne:



Der kan du se harddisken i midten, over logic boardet. De løsthængende kabler (den tomme plads til højre), er til SSD'en. Den sætter man fast på bagsiden, enten vha. de tre beslag man kan se, eller - som jeg har valgt at gøre, med dobbeltklæbende tape.

Ligesom på billedet hér:



Bagefter, skruer man det optiske drev på plads igen:



Som du kan se, på billederne, sidder der en køleprofil i toppen af kabinettet. Der går nogle heatpipes ned til grafikkortet.

Problemet er, i min opstilling, at jeg har ført SATA-kablet rundt om SSD'en, og noget kunne tyde på, at det fjerner noget af airflowet.

Det interessante blot, at det ikke umiddelbart har virket til at være et problem i Mac OS X, hvor jeg har kunne spillet i timer ad gangen - men der skruer den også op for blæserne.
Det har jeg så observeret, at det gør den ikke i Windows. Jeg kan dog justere det manuelt, men umiddelbart gik jeg ikke ud fra, at temperatur var et problem. Det kan så godt ske, at det har det været alligevel.

Min hypotese er følgende: Grafikkortet er blevet varmt, i Mac OS X, hvorefter jeg genstarter - men blæserne skruer ned, når jeg genstarter, hvormed grafikkortet ikke har kunnet komme af med varmen.

Når man er inde i OS'et (Mac eller Windows), kan grafikkortet jo efterfølgende drosle ned, og dermed skåne sig selv.

Det er derfor jeg tror, at det er skiftet imellem Mac OS X og Windows - altså, når jeg har genstartet, der er skyld i det. Men, jeg ved det ikke med sikkerhed.

Jeg kunne teste det nærmere, hvis jeg fik købt mig et nyt grafikkort, og ændrede kabelføringen (SATA-kablet, det er det tykkeste, og det der ser ud til at blokere mest).

-> #17

Faktisk, så gør en Mac noget lign.

Den afgiver to signaler, ud over at der er billede på skærmen, selvfølgelig, når den starter korrekt op.

De ene, er den der Mac-lyd (sådan et "bwoong!"). Det andet, er en række LED's på selve logic boardet.

Det er lidt forskelligt fra model til model, men her er et eksempel:
lh5.ggpht.com/_hsvnxFEc2do/SwXsezpg6JI/AAAAAAAABkc/UHclRxm15LQ/IMG_0082[314].png

Dem der sidder på min model, er fire hvide LED's, som er gemt bag kablet til lydpanelet.

Alt efter forhold, så kan de lyse i en række kombinationer. Hvis der ikke er problemer, vil de alle fire lyse op.

LED1: Logic boardet modtager strøm fra strømforsyningen
LED2: Computeren er tændt, og strømforsyningen virker som den skal
LED3: Logic board og grafikkort, kommunikerer som de skal
LED4: Logic board og skærmpanel, kommunikerer som de skal

Der er så en række forskellige kombinationer, der kan indikere defekt "BIOS"-batteri, etc.

Point being. Alle fire LED's lyser, som de skal - det gjorde det også sidste gang.

Jeg har prøvet med en ekstern skærm (lightning -> hdmi), no dice.

Din teori om, at det måske er CPU'ens grafikchip der driller, har jeg faktisk selv overvejet.

Især, hvis grafikkortet er dødt, så kan det være at logic boardet forsøger at gøre brug af HD2000-grafikken, men dets video-output er deaktiveret på Apples logic boards.

Grunden til at jeg ikke tror, at det er dét, er, at iMac'en altid starter i en form for "Mac-tilstand", hvorefter den booter ind i Windows. Men, ikke dermed sagt, at der foregår noget bagved der gør, at den ikke kan finde ud af det med den integrerede grafik og MXM-grafikkortet.

Men! Hvis det var årsagen, burde noget så simpelt som udskiftning af grafikkortet jo ikke afhjælpe dét problem. Derfor tror jeg mere på, at det er grafikkortet der er defekt.

... det kunne dog være lidt interessant, at pille grafikkortet helt ud, og så se hvad computeren så gør. Jeg tror dog ikke at der vil ske noget, da HD2000 som sagt, er deaktiveret på Macs.

Det er vistnok kun Photobooth og Facetime der gør brug af det (via Quick Sync).


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 09:29:52
Svar/Indlæg:
4337/121
Da jeg havde en blackbook havde den problemer med kølingen i Windows 7 men det er jo en maskine fra 2007 så der skulle gerne være sket noget siden 🙂


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 09:32:26
Svar/Indlæg:
4337/121
http://blog.macsales.com/10146...

Det er noget med at Apple har valgt at bruge en type SATA med noget ekstra data overførset til hardware overvågning eller noget 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 10:01:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #19

Jeg kunne godt have dem mistænkt for ikke at have gjort noget ved det 😕


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 10:03:05
Svar/Indlæg:
4337/121
#21 Husker i hvert fald noget med lav batteri tid og høj varme så droppede hurtigt W7 igen på den maskine 🙂


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 10:11:00
Svar/Indlæg:
4337/121
Jeg forstår dog ikke at tingene bare futter af da de jo burde være sikret mod det med termisk sikring og to gange fejl i det system virker usandsynligt


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 10:14:08
Svar/Indlæg:
4337/121
Mon din model kunne være ramt http://9to5mac.com/2013/08/16/...


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 10:21:45
Svar/Indlæg:
4337/121
Kunne være lækkert hvis man kunne få en adapter så man kunne teste GFX i en alm stationær 🙂

Kan det passe at det er et kabel der skaber forbindelse mellem logicboard og GFX? hvis ja så prøv at skifte det eller test det for knækkede ledere med et voltmeter.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af EasterKanin d. 05-05-2014 10:22:41.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 12:30:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22-#25

Har ikke oplevet ustabilitet og ekstremt høj varme, blot at blæserne ikke var lige så aggressive i Windows. Det bør lige nævnes, at det er de altså heller ikke i Mac OS X, men i Mac OS X kunne jeg i det mindste høre blæserne efter længere sessioner med spil eller eks. After Effects.

Det med deres replacement-program, stødte jeg også på sidste gang, men det virker til at være begrænset til 27" modellerne med HD 6770M grafik. Min er en 21.5" m. HD 6750M. Ikke dermed sagt, at den også kan være ramt af problemer, hvilket jeg har tænkt mig at kigge nærmere på.

Og ja. Det kunne være lækkert med en måde at teste grafikkortene på. Det værste ville dog være, at det reelt er logic boardet som er røget - denne gang - og grafikkortet sidste gang. Men, der er så mange variable, at det ikke er til at sige med sikkerhed.

Jeg tror måske, at min løsning bliver at investere i endnu et grafikkort, så ændrer jeg kabelføringen lidt og må nok holde mig fra Windows på den. Det er dog lidt træls, da jeg faktisk bruger det ret ofte 😕


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 12:55:19
Svar/Indlæg:
2131/173
Jeg begynder at forstå hvorfor visse Apple-fans mobber mig med min PC.
Jeg får jo slet ikke i nærheden af samme erfaring med værktøjet.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 13:43:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #27

Aigh? 😐


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 14:07:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Anywho.

Har oprettet en tråd på MacRumors, så må vi se hvad de siger til det 🙂


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 17:03:04
Svar/Indlæg:
5474/39
#29

efter windows standard vil død gfx betyde opstarte på onboard gfx I bios.

Jeg kender intet til apple.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 17:36:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #30

I know. Men en Apple fungerer lidt anderledes hvad det angår, så det afhænger af hvordan firmwaren er skruet sammen. Nogle af Apples computere, kan skifte imellen iGPU og diskret grafik (i eks. de bærbare) andre kan ikke (eks. iMac'en).

I princippet vil det svare til, hvis nu grafikkortet er defekt, at computeren forsøger at boote via iGPU'en - som er deaktiveret, og derfor hænger under opstarten (ie.: teknisk set, starter som den skal, men ikke kan levere billede).

Så din logik er sådan set ikke helt dum, jeg har også selv tænkt om det kunne være noget alá dét. Det ændrer dog ikke på, at mit grafikkort - potentielt - er brændt af, og skal skiftes ud.

Men, jeg kunne nu godt finde på at pille HD 6750M'eret ud, bare for at se hvad der så ville ske. Umiddelbart tror jeg, at den vil starte op som den plejer (dvs. tænder, afspiller "bwoong!" og stopper så), eftersom iGPU'en er deaktiveret i computerens "BIOS".

Teknisk set, fra et brugerperspektiv, findes iGPU'en ikke (man kan eks. ikke se den i Windows [Enhedshåndtering] eller Mac OS X [tilsvarende program]), men visse programmer kan gøre brug af Quick Sync, så helt deaktiveret er den vel ikke.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 18:43:29
Svar/Indlæg:
8947/160
Fik du prøvet at vrikke lidt i delene.?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 19:28:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #32

Nope. Vi har ligget syge henover weekenden, så jeg kigger nærmere på i morgen.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 20:43:57
Svar/Indlæg:
4337/121
Er det muligt at tilslutte ekstern skærm til den model du har NoNig?

http://www.insanelymac.com/for...

Tænkte det var billigere at teste det end købe nyt GFX 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af EasterKanin d. 05-05-2014 20:49:37.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 22:01:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #34

Det er det, og jeg købte en "Displayport -> HDMI"-adapter sidste gang, netop af samme årsag.

Der er heller intet billede, ad den vej.

Jeg tror, at det "nemmeste" må være at købe endnu et grafikkort (kr. 1.000-1.500,-) og se om det virker. Hvis det gør, har jeg fundet fejlen. Hvis ikke, tjah.

Om enden på det hele så bliver, at jeg må afinstallere Windows og undvære det, så må det være en lille pris at betale, for at kunne køre med sin computer mere end en måned eller to ad gangen. Desuden, skal jeg nok også have kigget lidt på kablerne og airflowet indeni computeren.

Men, nu må vi se. Jeg prøver at snuse lidt videre på nettet, og lege lidt mere med tingene i morgen.

Men henved 40 ºC i feber, er håndtering af primadonna-iMac ikke lige det første man har tid og lyst til.


colombodk
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 22:21:03
Svar/Indlæg:
826/60
Måske du kan teste med en CPU med en HD3000 grafikchip, som jo skulle genkendes af Mac, f.eks. en i3-2105 eller i5-2500K...


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 22:30:08
Svar/Indlæg:
4337/121
#35 God bedring 🙂


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
06-05-2014 00:50:41
Svar/Indlæg:
442/14
Har du prøvet med AHT?
http://support.apple.com/kb/HT...

ellers kig her
http://support.apple.com/kb/TS...
Hvor det specielt er punkt 10. som er relevant, tålmodighed er jo ikke altid det man har mest af med sorte skærme 🙂


Og hvis det ikke virker...

Selvom det her forum normalt er for folk som gerne vil gøre det selv, vil jeg nu alligevel forslå at tage den ned forbi din lokale IT-biks. 350-500 kr for et gennemsyn kan sikkert betale sig i forhold til bare at prøve sig frem med indkøb af "måske" komponenter.

Den eneste iMac vi har på arbejde har heldigvis aldrig været gået død, men masser af macbooks er. Din fejl kunne godt tyde på at det enten er skærmen, kablet til skærmen eller motherboardet som er futtet af. I hvert fald hvis jeg skal sammenligne symptomerne med de macbooks jeg har set gå død på den her måde.


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2014 05:27:24
Svar/Indlæg:
704/19
Du skal da spare op til en ny imac så du slipper for alt det bøvl med din nuværende.. Synes det træls for dig 😕
Og her sidder jeg med min rMBP 13" og det kører bare derud af...


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2014 12:16:37
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #36

Det var også en del af mine overvejelser sidste gang, men fandt frem til en tråd hvor de havde prøvet det, og det gav ikke noget interessant resultat, dersom selve iGPU'en er deaktiveret i computerens BIOS (eller, pendanten hertil). Den eneste undtagelse, er de iMacs der ikke har haft en diskret chip (eks. de nyere, med Iris Pro). Så, det opgave jeg lidt at undersøge nærmere.

-> #37

Jotak. Har det væsentligt bedre nu, end for to dage siden. Utroligt hvad en god slurk vand og en varm dyne kan udrette 🙂

-> #38

Faktisk ikke. Har overvejet det, men da de [Eplehuset] prøvede det sidste gang, var der ingen respons - jeg går ud fra, at det skyldtes at computeren ikke ville starte op. Men, det kunne være jeg skulle give det et skud.

Min umiddelbare vurdering, mht. kabel, er at det har det fint nok. Der er ikke fejl på skærmbilledet (det er bare sort), og hvis jeg fjerner kablet, går den tilsvarende diagnosticerings-LED ud.

-> #39

Det kan også godt ske, at det bliver enden på det. Faktisk, så var min taktik lidt, at investere i et nyt grafikkort, få maskinen op at køre, få taget backup af det der skal tages backup af, fjerne SSD'en og så se hvor længe den kører med bare harddisken (hermed forstået: fjerne SSD'en, installere Mac OS X på harddisken, og så bare bruge den som jeg ellers ville).

Hvis den går død igen, erklærer jeg projektet for dødt, og overvejer om der skal tages direkte kontakt til Apple - har jo stadigvæk de org. dele liggende, og hvis problemet er systemisk og konsekvent fokuseret omkring grafikkortet.

Nu er min 6 år gamle MacBook Pro også så småt ved at være klar til en udskiftning, så det kunne godt være, at jeg bare skulle nøjes med en 15" rMBP næste gang 🙂

Den er bare så forbandet lækker den iMac... altså, når den fungerer 🤡


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2014 15:51:04
Svar/Indlæg:
5474/39
#31
tak, men bios kan også nogle gange tro mit gamle geforce gt9400 er defekt. Nogle gange kan være en løs forbindelse.

Jeg ved, ved at den virker.

Evt. tag et stykke papir kør løst hen over pci-sokklen. Der kan være lidt støv og løs forbindelse for kortet til slå fra.
Så kan du udelukke, at der er skidt i pci-soklen er årsag til fejl.

gfx kortet er nok blevet brændt af ved køre Windows 7. Windows 7 grafiske gejl kræver en del gpu kraft.

Windows 7 har det lidt svært med dual gpu løsninger på ældre hardware.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 06-05-2014 15:56:09.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2014 20:09:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #41

1) Hvordan skulle der komme skidt i soklen, fra det ene øjeblik til det andet?
(men, jeg vil da lige prøve at tjekke)

2) Nu skriver du volapyk igen.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2014 20:39:30
Svar/Indlæg:
8947/160
Du har stadig ikke vrikket i delene vel??. KAN DU SÅ KOMME IGANG. :yes: 😎 Og hvis nu skidtet er dødt hvorfor laver du så ikke din egen "mac klon" i form af noget micro atx / mini itx, du skal jo bare have psu, mobo og kabinet. Så burde du kunne køre både mac og win som du plejer, jeg er jo ikke mac mand, men man skal da bare have et bundkort med det rette chipset/understøttet HW for at det virker og kører som en mac, en stor fordel er jo feks at du kan lave din egen køleløsning (så brænder tingene ikke af 😛 ). Kan du egentlig bruge din skærm som "skærm" hvis du forstår, ellers skal du jo også have sådan en.


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
07-05-2014 22:58:25
Svar/Indlæg:
442/14
Han kunne vel købe en MacMini og sætte dens hardware ind i iMac Skærmen :)


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2014 23:06:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #43

1) Har faktisk forsøgt mig med Hackintosh. Opgav det igen, af forskellige årsager.
2) Nu mobber du bare 😩


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2014 01:20:37
Svar/Indlæg:
2131/173



EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2014 05:22:50
Svar/Indlæg:
4337/121
#46 Altid underholdende når folk snakker om noget de ikke har forstand på 🙂


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2014 11:55:57
Svar/Indlæg:
8947/160
Hvis nu jeg var så U-heldig at bo i det mørke Jylland havde jeg allerede stået og vrikket i dine dele 😛 ❤ ❤ .Spøg til side..Jeg har set det flere gange , 2 med egne maskiner og 2 med min svogers, I alle tilfælde kunne man få "liv" i de bærbare ved at ligge pres/vrikke i dem. Min svoger kørte et stykke tid med en hp maskine der var monteret på bordet med en skruetvinge for at virke, lige indtil min søs ikke ville se på det længere. 😛


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2014 15:21:10
Svar/Indlæg:
5474/39
plejer nogle gange slibbe grafikkortet pci-port til bundkortet med stykke papir for fjerne skidt på pci-portet.

Jeg har haft fedtet finger imens satte grafikkortet I pc. Jeg har rørt ved pci delen går ned I porten.

ved ikke om dette er klogt fjerne få nanometer af guldet på pci-e kortet til pci-e porten.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 08-05-2014 15:23:17.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2014 14:36:44
Svar/Indlæg:
2131/173
Hvis man er vild med designet på de Apple-maskiner, kan man så ikke proppe noget fedt hardware i og stadig få noget fedt ud af det?

Fuck mig, det har shutdown jo allerede foreslået.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af comicsdk d. 09-05-2014 14:38:19.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2014 14:44:18
Svar/Indlæg:
4337/121
Hvis Apple skulle lave en reklame for et ikke Apple produkt :- 😀

https://vimeo.com/93325163


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2014 12:13:46
Svar/Indlæg:
5474/39
#51
cool nok, unik pcer.


drcasino
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2014 22:03:42
Svar/Indlæg:
374/32
Ikke nogen god meddelelse, meeeeen... du siger After Effects, du siger timevis af gaming, du siger blokerede luftveje.

Den dårlige nyhed er, at jeg har oplevet mere end et par iMacs dø, fordi deres komponenter er for hårdt sammenskubbede i forvejen. Jeg har arbejdet på et par bureauer, hvor de insisterede på at køre de forbandede iMacs - "det ser godt ud", sagde de. "Det fylder mindre", sagde de.

Jeg siger, at den slags maskiner ikke skal bruges til alt for tungt arbejde. Du MÅ simpelthen have bemærket en bekymrende mængde varme forsøge at transportere sig igennem de rottekanaler, der er i det chassis, når du har banket løs i dine kompositioner.

Jeg afviser kategorisk at lave tungt After Effects arbejde på en iMac. Også de nye. Af den årsag.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2014 22:06:35
Svar/Indlæg:
4337/121
Enig hårdt arbejde i længere tid så skal det være Mac Pro


byr1al
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
18-08-2015 20:41:32
Svar/Indlæg:
3/0
#53 & #54 - Eller en Hackintosh 😛


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2015 21:57:22
Svar/Indlæg:
1347/11
jeg har lært min lektie vedrørende Mac, hvis man skal bruge det æblesystem, så køb en pc, installer en windåse i 64 bit forstand og så kør en virtuel MaC. For så når lortet ikke gider mere, så er det nemt at reinstallere det sunde æble igen uden at ens hardware ikke gider mere.


Tripoden
 
Overclocker
Tilføjet:
18-08-2015 22:36:13
Svar/Indlæg:
283/5

#53 & #54 - Eller en Hackintosh 😛

byr1al skrev d. 18-08-2015 20:41:32


Hvorfor i alverden genoplivede du lige en over 1 år gammel tråd og så endda uden noget brugbart at byde ind med?...


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2015 00:09:06
Svar/Indlæg:
23132/740
. 😐


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2015 22:33:55
Svar/Indlæg:
2131/173

Hva' så, bruger du stadig adblock, NoNig?