Hjælp til "how to" fra almen Hdd til ssd

HDD/SSD/RAM d.  03. maj. 2014, skrevet af Rafcio
Vist: 4705 gange.

Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2014 01:22:20
Svar/Indlæg:
445/32
Hej hwt fellas ??

Indledningsvis vil jeg beskrive kort systemets opbygning og dernæst vil jeg stille en masse spørgsmål 🙂
Jeg er forleden blev fristet af Kompletts tilbud på samsungs 120 gb ssd for at supplere lidt mit ældrende system. På nuværende tidspunkt kører jeg nemlig med 2 stk 32gb i raid0 og en 500gb disk til spil og dokument /billeder /musik. Alt er umiddelbart fint, men fordi at der er ved at være 7gb plads tilbage opå sys disken og jeg gerne vil have lidt mere installeret derpå valgte jeg som sagt at opgradere med ssd i stedet for flere raptor diske i Raid0 med dertilhørende risiko.
Resten af pcen ses for øvrig i profilen, hvis det er relevant.
Jeg er så lige blevet belært, at det er muligt at lave en image af nuværende system og smide den over på ssd en. Det er så hvad jeg ved i denne forbindelse og noget med at der skal indstilledes noget på disken for at den yder optimalt i forhold til dataene fra en mekanisk hdd.
Det jeg håber på det er at komme frem til metoden hvordan det nemmest kan gøres step by step nærmest fra jeg pakker disken ud til jeg genstarter pcen med ssden som C:
Er der en venlig sjæl der kan overkomme at skrive en dansk miniguide punkt for punkt?
Jeg har brugt oceaner af tid på indstillinger m. m.for knap et år siden og vil utrolig gerne slippe for det arbejde igen 😕
Samtidig har jeg nået at læse lidt om at der er mange der efterhåndengør det så kunne tråden da også give glæde til flere usikre/ffrustreret brugere 😳
Mr.
 
Superbruger
Tilføjet:
03-05-2014 02:52:28
Svar/Indlæg:
2518/53
Du kan prøve at se i den tråd her: http://hwt.dk/Forum/332660/Ski...


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2014 03:01:47
Svar/Indlæg:
1271/38
https://www.komplett.dk/corsai...

Så skulle du gerne få det hele med over og kan starte hvor du slap.

AHCI skal sættes til inde i BIOS på den controller du sætter SSD'en til for optimal ydelse. Tjek hvilken SATA port du tilslutter SSD'en, så burde det være til at finde ud ad i BIOS. Ellers er der ikke andet som sådan. Yderligere har mange bundkort meget få SATA3 porte, hvor størstedelen er SATA2. Tjek din manual og sæt SSD'en i den SATA port med den nyeste 'version' for højest båndbredde.

AHCI kan give blå skærm hvis man slår det til eller fra på en fungerende installation af Windows. Hvis det er tilfældet, så slå det fra igen indtil du måske har mod på en fuldstændig ren geninstallation af Windows, eller har nogen der kan hjælpe dig med det. Den virker fint, og er stadig hurtig uden 🙂

Håber det kan bruges.


Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2014 22:58:19
Svar/Indlæg:
445/32
Det er nu ikke fordi at jeg ikke selv kan lave ren installation 😀 har bare så mange småting sat op og altmuligt at jeg ikke har lyst til at bruge flere dage på at kopere år det her skulle være 'så let'
Havde bare håbet på der var nogen dar kunne i punktform skrive f. eks.:
1 - tilslut ssd i ledig data
2 - lav en iso image på en eksisterende / ekstern disk
3 - bla bla
Bare på den måde så jeg ikke fucker op i noget ??



Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2014 23:03:48
Svar/Indlæg:
445/32
Btw fedt at få besked om AHCI, det vidste jeg ikke. Og det er netop sådanne detalier jeg godt vil have med.
Hvad så med indstillinger på ssd disken? Læste noget om disksektor på alm hdd og den måde ssd var lavet på at noget skulle indstilles før ydelsen på ssd var optimal?


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 09:40:45
Svar/Indlæg:
1495/34
#3+4

For at få det bedste ud af din SSD, så bør du installere frisk OS på den. Det har bl.a den fordel at Windows under installationen sørger for at din "disk alignment" sættes rigtigt, elles skal du selv gøre det bagefter.

Hvis du vil installere lidt hurtigere, så læg evt dit OS over på en USB før du starter.

1. Ud med alle diske
2. Tilslut din fine SSD
3. Tænd dyret, ind i BIOS og sæt SATA til AHCI, sæt boot til USB/DVD
4. Installer OS på din SSD
5. Kør Win update, og når alt spiller
6. Installer Intel RST (Intels AHCI driver)
7. Tilslut din gamle HDD
8. Installer Intel RST (Intels AHCI driver)
9. Kør WEI (Windows Experience Index)

Voila


Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 18:27:03
Svar/Indlæg:
445/32
Mange mange tak, det er loge netop sådan en omgang jeg gerne ville se og gå efter. Er dog stadig mest interesseret i en image af nuværende / eksisterende windåse. Så er mit spørgsmål, kan jeg smide disken i som et sata enhed og installere image på den for dernæst pille raid0 diske ud, tilkoble ssd disken i sata 0 porten og stille om til ahci?
Hvornår skal jeg så indstille disk alingement? Og hvilke indstillinger skal der justeres og til hvad? 😳


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 12:08:41
Svar/Indlæg:
1495/34
#6

Nogle af klone programmerne kan sætte "disk alignment" under kloning, men jeg vil stadig anbefale at installerer forfra.

Vedr. "disk alignment", så er Google din ven. Kort fortalt, så giver manglende alignment unødig mange IO, og nedsat performance på din SSD.

Frisk install tager max 15 min (uden Windows update), og dig et frisk OS uden alt det skrammel tidligere installationer af software giver, for det er de færreste som laver 100% oprydning i registreringsdatabasen når man afinstallerer. Windows "optimerer" også sig selv når den opdager under install at drevet er en SSD.


Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2014 22:18:21
Svar/Indlæg:
445/32
#7
Kan selvfølgelig se at der ikke er andet end fordele ved det, hvad sker der så ved mit 500gb disk med d: og e: partitioner ved reinstallation af vindåsen på den nye ssd? Når jeg slutter disken til skal den jo normalt formateres på ny før brug, eller er det bare xp levn jeg husker?


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2014 10:26:28
Svar/Indlæg:
1495/34
#8

Pil din 500GB HDD ud før du starter. Informationer om partitioner (D og E drev) ligger på drevet.

Når du er færdig med installationen af Windows på din SSD slukker du dyret, tilslutter din 500GB HDD igen og når Windows starter op vil dit D og E drev poppe op igen.


Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2014 17:20:58
Svar/Indlæg:
445/32
Så gør jeg fandeme det i stedet! De par timer eller fem til lidt kopiering og indstillinger efterfølgende må sgu være givet godt ud, det er også det jeg kan læse mig frem til nettet rund 🙂