Erfaringer med WiFi-lager (ikke NAS)

Diverse d.  10. april. 2014, skrevet af NoNig
Vist: 4621 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2014 22:11:56
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

En, for mig, tilbagevendende udfordring - i forbindelse med undervisning - er overførsel af mediefiler fra elevers telefoner til computer/lager.

Ofte, så improviseres der løsninger såsom: send mail/sms, deling af USB-kabler, etc.

For et stykke tid siden, læste jeg om SanDisk Connect, og jeg har ikke rigtigt kunne ryste konceptet af mig.

Long story short: Så er det et lager (i SanDisks tilfælde, et USB-stick med WiFi) hvor man, vha. en app (iOS/Android) kan up- og downloade filer.

Tre hurtige eksemper:
- SanDisk Connect Wireless Flash Drive
- Thermaltake BlacX Urban Wi-Fi Edition HDD Docking Station
- Seagate Wireless Plus (anmeldelse: http://hwt.dk/Test/22684/Seaga... )

Jeg ville blot høre, om der skulle sidde nogle derude, som havde reel praktisk erfaring med sådanne løsninger?

Der er fordele og ulemper og en af de største ulemper er nok, at flere af løsningerne (i hvert fald dem jeg har kigget på) har en begrænsning på hvor mange brugere der kan være tilkoblet ad gangen. Idéelt set, måtte det gerne være op til 20-30 stk. men de fleste ligger på 3-8.

Jeg har også overvejet noget alá AirDrop med en lokal form for DropBox, men det kræver lidt for meget opsætning.

Læringskurven er sådan set ligemeget, bare det er ret nemt og idiotsikkert. Det er derfor jeg godt kan lide løsningen med et WiFi-drev og en "cross platform"-app.

Any takers? 🙂
Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
10-04-2014 22:17:46
Svar/Indlæg:
1194/156
Personligt bruger jeg Skydrive (nu Onedrive) fra Microsoft, det er som dropbox, så så snart der er skudt et billede fra mobilen, så bliver det synkroniseret til skyen, som så synkroniseres til computeren man nu sidder ved..

Har man ikke mulighed for at bruge Onedrive på maskinen, kan man altid komme til sit lager via live.com

Det syntes jeg er ret smart, jeg har ikke fundet en app der kan forbinde direkte til computer uden om sky, hvis du finder noget, så sig endeligt til :)


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2014 22:36:43
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Det var netop for at undgå besværet med OneDrive og Dropbox (som jeg selv bruger, privat), at jeg er interesseret i førnævnte løsning.

Min plan B, var noget alá et delt Photostream, men det har en række praktiske ulemper, ligesom at skulle få elever på OneDrive og Dropbox.

Jeg ved ikke om jeg måske har formuleret mig kluntet i #0, men det jeg søgte, var folk der havde reel praktisk erfaring med WiFi-lager. Men det du foreslår, er ikke i nærheden af at være det jeg søger.

Ellers mange slags tak.


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2014 11:46:23
Svar/Indlæg:
979/49
#0 Jeg kan desværre ikke bidrage til erfaring med lager i den form du ønsker, men kan fortælle at du ikke finder noget smart i den form du ønsker som også skulle kunne håndtere 20-30 klienter der downloader derfra på samme tid. Det vil kræve et rigtig godt access-point i stil med noget Cisco eller Ruckus WIFI.

Men sad og tænkte på at en dyere Linksys router med en dertil tilsluttet ekstern harddisk samt brug af Linksys Smart WIFI app måske kunne være en mulighed?
http://kb.linksys.com/Linksys/...
Det kan jo sagtens laves noooogenlunde smart og nemt at administere 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gammelgaard_mink d. 11-04-2014 11:47:24.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
11-04-2014 11:53:05
Svar/Indlæg:
5258/240
Kingston har også lavet sådan en løsning som du beskriver.


Mr.
 
Superbruger
Tilføjet:
11-04-2014 12:04:50
Svar/Indlæg:
2518/53
Er det ikke meget lige til bare at bruge mail også usb eller sd til de gange der er rigtig store filer?
Så en ftp som lager for filer der kan sendes før de skal bruges.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
11-04-2014 12:38:33
Svar/Indlæg:
2470/41
Jeg sender filer som vedhæftning til en email.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2014 10:47:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Principielt, ville det vel være tilsvarende at investere i en lille NAS, som man sætter på skolens netværk og beder eleverne om at downloade producentens app?

Det kunne også gå an, faktisk 🙂

-> #4

Den har jeg også kigget på, men den kan kun tage op til 3 brugere ad gangen.

-> #5 + #6

Jo. Men problemet er, som beskrevet i #0, at det ikke altid er sådan, at eleverne har mulighed for at sende mails fra deres telefoner (det kan være, at det slet ikke er sat op, eller at deres intranet ikke tillader det). Ledning er også en mulighed, men igen, som jeg skriver, så søger jeg efter et alternativ til disse løsninger.

- det er jo ikke det samme som, at jeg ikke ved det andet er muligt 🙂

Jeg afsøger blot markedet, men jeg tror, at løsningen med op til 8 simultane brugere, måske er det tætteste jeg kommer på noget der er værd at gå videre med. Så kunne man jo, i værste fald, bare købe 3-4 stk. og så inddele eleverne derefter.

-> Alle

Intentionen var flerfoldig. Det kan være, at det er lidt nemmere at illustrere, med et eksempel.

Jeg tager udgangspunkt i mine tre liniefag; matematik, fysik/kemi og historie.

I matematik, kunne det eks. være fordi jeg beder eleverne om at tage nogle billeder, ude i skolegården eller rundt omkring. Disse billeder skal så anvendes til geometriske analyser ("identificér figurer i jeres billeder"). Det kunne også være, at jeg bad eleverne om at filme hinanden, mens de løste en ligning eller en anden opgave.

Disse billeder og videoer, skal så lægges i en fælles mappe til evaluering (enten af dem selv, eller mig).

I fysik, kunne det være videofilm af forsøg eller billeder af forsøgsopstillinger til en rapport.

I historie, kunne det være fotografier af bestemte steder i lokalområdet el. lign.

Pointen er, at hver gang jeg laver sådan nogle ting - ikke at jeg gør det hele tiden, men jeg bruger det ofte - så er der altid det samme praktiske problem som tager al for lang tid ift. hvad eleverne får ud af det. Nemlig at dele billederne.

Af flere årsager, går jeg ikke ind for at bruge Facebook som mellemstation. Mail, har også sine praktiske begrænsninger og udfordringer og så kan de jo selvfølgelig sende en SMS/MMS, men det har også begrænsninger. Den "nemmeste" løsning, er naturligvis at bruge en ledning, men det er ikke alle der lige husker det, og så skal det først ind på elevernes computere, som skal tændes, det går måske (højest sandsynligt) lidt langsomt, så skal billederne/videoerne placeres et eller andet sted, osv. osv. osv.

Jeg har også forsøgt mig med at lade en (og flere) USB-stick gå på omgang, men så er der en som ikke kan læse den, en som kun kommer til at kopiere genveje og ikke selve filerne, osv. osv. osv.

Derfor tænkte jeg, at en løsning, hvor eleverne kunne gå ind i en app, vælge de billeder og videoer som skulle overføres, og så bare smide dem i predefinerede mapper på eks. et WiFi-lager af en art.

Så kan deres telefoner få lov til at ligge og overføre, mens der lige bliver samlet op på klassen. Derhjemme, eller senere, kan eleverne og jeg, så kigge tingene igennem i ro og mag.

Pointen var, at lave noget forholdsvis "nemt" - som ofte er ret upraktisk - om til at være oprigtigt nemt, men lidt mere praktisk.

Jeg ved ikke om det giver mening? 🙂


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2014 10:27:43
Svar/Indlæg:
2335/16
Er ikke helt sikker på det er det her du søger men til at dele billederne?...

http://www.mytrendyphone.dk/sh...


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2014 11:36:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Det kunne faktisk godt være lige i øjet 🙂

Så vidt jeg kan finde frem til, så skriver nogle "+10 brugere" og andre "op til 20 brugere".

Det vil jeg lige se nærmere på. Tusind tak ❤


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
14-04-2014 12:27:59
Svar/Indlæg:
656/40
Vi bruger noget på vores skole mellem eleverne, hvor vi deler bøger og lignende.
Programmet hedder BTSync.
Du laver et slags Share på din maskine, hvor du får en secret. Denne secret skal alle der så skal have filernerne på deres maskine synched.
Der er ca 2-5 mins opsætning på dette, men når det er sat op, så er det bare at tilføje filer til mappen, og der synkroniseres på alle maskiner der er sat op til dette.
Så når én uploader noget i deres BTSync mappe, så får alle det.
Det fungerer skide godt!.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2014 12:48:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Det ser faktisk ud til at være ret meget i stil med det jeg leder efter. Om end lidt anderledes, så er funktionaliteten der 🙂