digitalisering af DVD + BR

Software d.  05. februar. 2014, skrevet af M.Thomsen
Vist: 6894 gange.

M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2014 09:59:19
Svar/Indlæg:
4112/52
Hej.
Som nogle af jer ved, er jeg i fuld sving med at digitalisere min samling af CD'er, DVD'er og BD, for at smide hele skidtet ind på min dertil indkøbte NAS.

Jeg er nu stort set færdig med min CD-samling, og turen er derfor kommet til DVD + Blue ray (BD) samlingen.

Mine CD'er er kørt over til FLAC, for at bevare bedst mulig kvalitet på lyden, hvilket jeg selvfølgeligt også ønsker mig med mine film + serier.

-Plads er en ting at tage hensyn til, men ikke det vigtigste. Har aktuelt 3TB ledig, men kan få op til 18TB disponibelt (Kan smide op til 5 diske mere i NAS'en end der er nu)
-Samlingen består aktuelt af Ca. 1000 film/skiver der er en blanding af DVD og BD (ca. 90/10), men der kommer flere til i fremtiden.

Og så kommer spørgsmålene så, Endeligt:

a) Hvilket format skal jeg vælge? avi, mkv, MP4, noget fjerde?
Er en ren ISO kopi værd at arbejde med?

Aktuelt bliver det typisk afspillet med VLC player på PC for tiden, men inden længe køber jeg enten en medi8er, Apple TV, eller WD Live TV box til streaming fra NAS'en. Hvilken det bliver har jeg ikke endeligt besluttet, så kommentarer velkomne herom også. Skal som minimum kunne afspille og sende 1080p til TV'et.

b) Hvilket program er godt til digitalisering af film fra optiske medier?

Ønsker/krav til det ideelle program:
-Være gratis, eller koste meget få penge (under 200kr, og så er det i multi licens, da der sikkert bliver sat 2-3 maskiner til at udføre arbejdet samtidigt)
-I stand til at konvertere både DVD og BD
-Have (gratis) adgang til imdb e.l. for hentning af billede med cover samt omtale, hvilket det selv skal kunne integrere. Det er OK jeg selv skal vælge den jeg vil have.
-Gerne være i stand til at kunne arbejde fra flere drev på samme maskine, samtidigt/parallelt
-Kunne arbejde med eksterne/USB drev (hvis mere end ét drev understøttes)
-meget gerne arbejde/konvertere indholdet hurtigt, uden kompromittering af kvaliteten
-I stand til at konvertere til 1080p som minimum (hvor originalerne lever op til denne kvalitet)

Puh ha. Sikke en tekst-samling. Tak for at du har kæmpet dig igennem den.
Ser frem til en masse gode indput fra jer.

På forhånd tak
Martin.
MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2014 10:37:19
Svar/Indlæg:
3577/353
MKV det kan indeholde bedst kvalitet båede på Lyd og det hele


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
05-02-2014 10:57:06
Svar/Indlæg:
1001/5
Jeg har lige "digitaliseret" over 100 af mine kæreste DVD'er og jeg brugte Handbrake. Det er super simpelt, men kan på samme tid gå super meget i detajle med indstillerne hvis man vil det. Og når ja, det er gratis.

Jeg kørte den bare på "High Profile" og så i MKV container. Det betød, at en DVD på typisk 4GB blev til en MKV film der fylder mellem 1-2GB. Jeg roder dog gerne lige med lyd indstillinger, så jeg både har 5.1 surround, stereo og Dolby Surround i forskellige formater. Dertil tilføjer jeg også diverse undertekster, så de heller ikke går tabt.

Den kan ikke alt det fine der med cover og IMDB, men det job klare min Synology NAS for mig i dens Video Station.

Jeg aner ikke om det kan køre på forskellige drev på samme tid.

EDIT: Det er dog ikke et rippe-program, så er der kopisikring på, ja så kan Handbrake ikke gøre noget. Det er desuden også ulovligt, at rippe DVD'er/Blu-Ray's med kopisikring/spærring på. 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gaming-king d. 05-02-2014 10:58:55.


MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2014 11:27:24
Svar/Indlæg:
3577/353
#2 Ikke så længe det er til eget forbrug, og man har købt en BluRay


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
05-02-2014 12:19:30
Svar/Indlæg:
4981/47
#2

Den er så lidt kringet, for idet at du har brudt denne sikring med for eks Dvddecrypter (som vistnok også æder Blurays) så bryder man ligepludselig ikke nogen regler xD

Det sagt, er det vist juridisk anset som ganske tilladt at lave backup af egne indkøbte Dvd´er/Bluray´s, da dansk lov og præsidens herefter ikke taler for at man ikke må lave backups, som privatperson self 🙂


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
05-02-2014 13:03:10
Svar/Indlæg:
1001/5
#3

Kopiring af CD/DVD/Blu-Ray er ___ALTID___ kun til eget forbrug. du må ___ALDRIG___ kopiere til andre.

Når det så er sagt, så ___NEJ___, du må ikke omgå en spærring/kopisikring hvis det er for, at lave en digital kopi. Hvis en CD/DVD/Blu-ray har en spærring, så må du omgå denne, hvis den afholder dig fra at afspille den - og du ejer dette medie. Men du må IKKE omgå den for, at lave en kopi.

Kilde - Kulturministeriet: http://kum.dk/Kulturpolitik/Op...

Det er derfor altid JURIDISK ulovlig at tage en kopi af et sådan medie, hvis den har en spærring, da du ikke må bryde denne spærring.

Moralsk er en anden snak. Hvis man ejer en DVD med spærring, ja så kan man jo tale om, at man ikke gør noget forkert, da man har betalt for det. Men juridisk siger lovgivningen, at man ikke må.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gaming-king d. 05-02-2014 13:05:27.


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2014 13:19:07
Svar/Indlæg:
804/29
b) MakeMKV. Det er gratis sålænge det er i beta. Æder alt, DVD og bluray. Og så virker det på Linux 🙂 Det samme gør Handbrake.
http://www.makemkv.com/forum2/...

Det er tilladt at rippe og bryde kryptering.

"Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd'en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem"


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2014 16:20:07
Svar/Indlæg:
4112/52
Jeg er ligeglad med regel diskutionen, så venligst stop den.

Handbrake og makeMkv er blevet nævnt.

Mkv som format foreslået.
Var der ikke også noget et 264 format?

#6 bruger windåse på de to maskiner (7 & 8), og måske en macbook air som nummer 3, så ligeglad med linux support.


MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2014 17:55:07
Svar/Indlæg:
3577/353
MKV er h264 Codec mener jeg :)


BEAR
 
Overclocker
Tilføjet:
05-02-2014 19:53:41
Svar/Indlæg:
208/25
+10 MakeMKV (beta, gratis)

+10 AVS Video Converter
http://www.avs4you.com/AVS-Vid...

Kan købes for 59$ pr for unlimited pass. Normal pris 199$

Fantastiske og pålidelige programmer.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af BEAR d. 05-02-2014 19:56:44.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
05-02-2014 23:44:09
Svar/Indlæg:
1001/5
Ja filen hedder .mkv og er en container (dvs. der kan være en videofil, lydfil og fx undertekster heri). selve Codec'et du skal bruge hedder H.264 (også bedre kendt som MPEG-4 (udgivelse 10)). Der kommer snart H.265 som bevare samme kvalitet som H.264, men fylder langt mindre. (Det bliver skide dejligt!).

#6 nej det er forkert. Du må ikke omgå den for at lave en kopi. KUN hvis du bliver nødt til det, for at afspille filen (på selve DVD skiven). Når du mener du har ret i noget, så skulle du tage og inkludere nogle kilder ligesom jeg har. Hvis du rent faktisk har læst min kilde igennem, så vil du også se, at der står:

"Ulovligt: Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd'en eller dvd-filmen."



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2014 08:35:54
Svar/Indlæg:
4112/52
#10 Den der AVS converter ser ud til at være en fornuftig en.
Fandt det her review: http://video-converter-softwar...

Ser ud som om det bare spiller, og hvis man så køber den "endless" licens, så er man sq godt med fremover sikkert.
Om end sådanne tilbud ofte betyder, at de er ved at lukke supporten på softwaren ned, og stoppe med at udvikle den mere.
Det gjorde de bl.a. med musicmatch jukebox og GetRight, hvor man kunne købe "alle fremtidige versioner", men der kom ikke flere efter den aktuelle.
Men det ser da fornuftigt ud det software.

#alle
Kan se at valget skal falde på mkv som fil format, men så er de lige hvilken encoder. Kom gerne med flere forslag.
Jeg er en der godt kan lide at have en del muligheder at vælge imellem, før jeg tager den endelige beslutning.


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2014 09:15:35
Svar/Indlæg:
743/13
#0/11, jeg ved godt det ikke er verdens bedste råd, men jeg plejer altid at gå forbi http://www.doom9.org/, hvor de "hardcore" ripping nørder vist hænger ud. Jeg tror det er der hvor dem der ripper til den ulovlige del af nettet befinder sig, og derfor er der en masse informationer om hvordan man fjerner kopisikring, vælger encoder osv. findes.

Du skal jo egentlig vælge om du ønsker et "datatab" i forbindelse med at du ripper dine DVD'er/BD'er. Bedste kvalitet og det der fylder mest er jo klart et image.
Nu ved vi jo intet om hvordan dit kommende setup bliver, men hvis du vælger at lave images kan det være "store" datamængder der skal flyttes over netværket under afspilning (50 Mbit/s for BD ?).

Encoding er smart i den forstand at du jo sparer plads på dit NAS, og at det så er i encoding og decoding processen at der skal bruges kræfter, og det understøtter de fleste afspillere jo nu anyway.

Med hensyn til encoding er H.264 den officielle "standard" man nu vælger på området tror jeg, hvor den har et gratis alternativ der hedder X.264.

Desværre synes jeg ofte at ripping opgaven altid ender ud i flere dilemma'er og spørgsmål end svar... Jeg har ikke noget godt bud, men personligt ville jeg nok vælge en X.264 encoding med MKV som container, og sørge for at få lyd osv. med fra DVD/BD i nogle forskellige formater, DTS eller hvad du nu finder anvendeligt. Det skal vel ses mest af alt som en easy backup af dine ting, og ikke en fuld kopi, da du jo stadig har originalen liggende lige som din CD.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mazlink d. 06-02-2014 09:16:58.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
06-02-2014 16:34:04
Svar/Indlæg:
1001/5
Lige for at følge op på #12's indslag her. Som faktisk er ganske fornuftigt 🙂

X.264 er ikke et codec (#12 også skriver). X.264 er encoderen. Fx bruger Handbrake X.264 til at encode en fil i H.264 codecet.
Selve codecet er stadig H.264, men i stedet for, at Handbrake udviklerne skal betale til MPEG (Moving Pictures Experts Group), ja så er der lavet en open source encoder som hedder X.264 og derved skal Handbrake udviklerne ikke betale licens.

Så codecet er stadig H.264 selvom det er en X.264 encoder der er brugt.

Derudover så har H.264 codecet mange andre navne.

Fx:
- AVC (Advanced Video Coding)
- MPEG-4 part 10
- ISO/IEC 14496 (som egentligt er det tekniske navn for standarden)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gaming-king d. 06-02-2014 16:34:55.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2014 16:37:41
Svar/Indlæg:
4112/52
Tak for info #12 + 13.
Påbegynder at læse mig igennem den hjemmeside med div. guides, men kan se meget af det er fra XP tiden, men derfor kan jeg sagtens få basisviden ud af det.

Kom endeligt med flere info.


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
06-02-2014 18:56:16
Svar/Indlæg:
755/6
http://www.giveawayoftheday.co...
gratis det næste 14 timer 🙂


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2014 22:01:29
Svar/Indlæg:
743/13
#13 Lækkert med den præcisering, og tak!

#14 Så lidt, de har også et forum, hvor det ser ud til at der stadig er aktivitet, så der kan du formentlig også score noget information. Du ender vel med at blive encoder eksperten her på HWT så :P


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2014 22:57:59
Svar/Indlæg:
4112/52
#15 Tak for linket, er hentet og installeret, så må jeg se om jeg får brug for det. 😉

#16 hehe. Tvivler. Har kun kortvarig interesse, til jeg er færdig med at digitaliserer min samling.
Konen kunne godt tænke sig jeg var færdig med det før d. 7/3, men det tror jeg sq ikke på kommer til at lade sig gøre... Ikke engang med 3 maskiner igang.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2016 22:02:11
Svar/Indlæg:
4112/52
JEg gik i stå i næsten et år, hvor jeg kun har fået rippet ca. 150 DVD'er.
Nu er det så gået over at blive til Windåse 10, og linux Mint jeg kører i dual boot, men lige nu kan jeg ikke få nogen af dem til at rippe direkte til min NAS. Kan simpelt hen ikke finde ud af hvordan jeg kan vælge mit NAS drev som "gem som" destination.
Er der nogen af jer der kan hjælpe mig dér?


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2016 07:54:53
Svar/Indlæg:
4112/52
Nåh, jeg er gået igang med DeamonTool LT, og laver bare ISO filer, Har jo plads nok på min NAS.