iPhone købt på DBA.dk, viser sig at have fejl og mangler - råd og vejledning

Hyggehjørnet d.  26. januar. 2014, skrevet af NoNig
Vist: 7115 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 11:37:29
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg sidder og er lidt "meh", efter min fatter har købt en brugt iPhone til min mor (julegave).

Sagen kort:
Min far bliver sat i kontakt med sælger, via en fælles bekendt, hvor han for kr. 1.300,- køber en hvid iPhone 4 på 16 GB.

Da min mor tager telefonen i brug, gør vi os to observationer.

1) Skærmen har en markant anderledes farve og lysintensitet end min egen 4'er. Vi sammenligner og kan samtidig konstatere, at skærmen har et tydeligt blå/grønt-skær over sig. Vi sætter os til tåls med, at det nok skyldes at sælger har indkøbt en billig skærm til reparation ift. den tidligere ejer. Det fungerer, men det er ikke "Apple-kvalitet".

2) Den vil ikke gå på telefonnettet - den vil fint gå på WiFi, men uanset hvilket SIM-kort vi forsøger med, vil den ikke fange forbindelsen.

Det viser sig så, at sælger - der indkøber brugte telefoner, istandsætter og sælger dem videre - har glemt at montere antennen under reparation. Honest mistake.

Mine forældre får telefonen igen og nu vil den gerne gå på netværk. Dog lægger de mærke til, at vibratoren ikke fungerer. Vi ved dog ikke, om det har været sådan fra start af, eller om det er sket mens den har været til rep. hos sælger.

Min far, som i forvejen var utryg ved at købe den slags brugt - det samme er/var jeg - siger så, at det var dét. Han har ikke lyst til at eje telefonen, og min mor - som fik den, synes heller ikke det virker helt gennembagt. Så de beslutter sig for at returnere telefonen.

Jeg nulstiller telefonen, sletter den på min mors iCloud/Apple-ID og pakker den ned. Den, som jeg ser det, salgsklar - vi tørrede den endda af.

Umiddelbart efter, får min far beskeden om, at sælger ikke vil tage telefonen tilbage og derefter afbrydes kontakten mere eller mindre.

Jeg forsøger at ringe og skrive til ham, og da der endelig kommer hul igennem, får vi denne besked:

Kære Allan.


1. Telefonen er ikke defekt. Da I fik den var antennestikket ikke sat på, det er min fejl, det beklager jeg og fejlen er udbedret. Så ved jeg ikke om i har kastet med telefonen for at få vibratoren til at fejle... Men det har jeg også udbedret uden beregning. Telefonen er klar til afhentning.

2. Telefonen er købt som beset og varen er accepteret ved overførsel ligesom alle andre private handler på dba. Derved tages varen ikke retur når først handlen har fundet sted. Ligesom altid.

3. I det her tilfælde køber jeg gerne Jeres telefonen som jeg prøvede at forklare [din far] da I jo kender [fælles kontakt*] og det er en vennetjeneste. [Din far] kørte imidlertid den arrogante stil og kendte ikke nogen der hedder [fælles kontakt*] og fik at vide de havde købt ny Tlf og at den bare skulle retur. På det tidpunkt blev jeg voldsomt i tvivl om jeg vil tage telefonen retur eller om jeg skulle holde mig til min ret. Man kommer ikke en måned senere og beder om det fulde beløb ved en privat handel, når man ovenikøbet har taget produktet i brug, uden i det mindste at have bare en smule ydmyghed!

Jeg er en ærlig, respekteret og anstændig person. Derfor har jeg alligevel besluttet at købe Jeres telefon. Jeg kan give 300kr for den indtil I får den låst op fra Jeres ITunes ID herefter kan jeg give 1100,- Hvis ikke i er interesseret i det kan i selv sælge den for 1500kr på dba.dk. Jeg har givet jer en superpris på en telefon der er som ny.

Jeg har voldsomt travlt i hverdagen og gør kun en telefon i stand på opfordring.

Mvh
[sælger]


* - Det skal nævnes, at den fælles kontaktperson, faktisk er to led. Den ene er min søster og den anden er min søsters kollega, hvis mand (sælger), der også har solgt en telefon til min niece.

så, det er lidt en træls situation.

For mig at se, er sælger i sin gode til, at nægte at ophæve handlen. Reelt set, har han jo udbedret de fejl og mangler der var ved telefonen - men hans påstand om, at den er så god som en ny, er ikke helt rigtigt. Først og fremmest, så er der skærmen, som altså ser markant anderledes ud end på en "rigtig" ny telefon. Desværre har jeg ikke et billede der kan vise forskellen, men den er markant.

Omvendt, så ved jeg, at min fatter sjældent hidser sig op og bliver sur uden grund. Jeg ved godt, at det kan vi jo alle gå og sige, men han var med på at give fyren en chance til at udbedre fejlen (antennen) og får den så tilbage med en (antager vi) ny fejl (vibratoren). Det, og så koblet med min fatters oplevelse af sælger i mellemtiden - det har jeg jo så kun hans ord for - giver ham et indtryk af, at manden ikke er troværdig.

Som I kan se ad ovenstående, så har han tilbudt at købe telefonen tilbage for kr. 1.100,-

Telefonen er ikke låst, og har aldrig været det. Mit gæt er blot, at han forsøger at krybe udenom, da han nok ikke er vant til at folk ved at en aktiveret telefon er låst til en konto - det har jeg så sørget for, at det er den ikke. Den forlod mit hjem, i samme stand som man modtager en helt ny telefon fra en butik - salgsklar/ny.

Min fatter gav kr. 1.300,- for den, og man kan så sige, at kr. 200,- vel er lektien værd.

Hva' synes I?

a) Skal vi kæmpe for de kr. 1.300,-?
b) Skal vi acceptere de kr. 1.100,-?
c) Skal vi tage telefonen hjem, håbe på det bedste, og sælge den videre for kr. 1.500,- vel vidende, at skærmen ikke er org. og vi reelt ikke ved hvad der ellers kan være i vejen med telefonen?

På forhånd tak 🙂

P.S.: Det er vel unødvendigt at understrege, at vi altså ikke på noget tidspunkt har kastet rundt med telefonen? 😴


Tråden blev redigeret 5 gange, sidst af NoNig d. 26-01-2014 11:52:26.
Pierre3400
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 12:04:02
Svar/Indlæg:
1599/100
Jeg havde taget de 1100kr og været glad.

Ud over det, så havde jeg selv lige splittet den ad, og set på den vibrator, skal lige siges, jeg har venner som har fået fabriks nye iphones hvor vibrator ikke har fungeret.

Skærmen er 100% en billig kina model. Jeg har selv skiftet op til flere af dem, dog uden problemer, borset fra en iphone 4s hvor ledningen var for kort??

Hvis du kan komme så langt som at få 1100kr, så do it, and move on.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 12:14:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Det var også min umiddelbare indskydelse.


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 12:24:58
Svar/Indlæg:
1271/38
Det lyder ærligt talt som om I har fat i en rigtig kregler. Ham ville jeg aldrig handle med igen.

Det skulle ikke undre nogen at antennen også er ringere end forventet. Han er typen der byder 100kr på iPhones der er gået i stykker og bakser dem sammen fra reservedele. Alt i den telefon har sikkert haft forskellige ture på gulvet, i lokummet o.lign., hvad end telefoner de andre dele nu stammer fra.

Hvis jeg købte en iPhone med kinaskærm ville det være rød alarm med det samme. Jeg ville flippe helt ud. 80% af oplevelsen ved en iPhone er jo skærmen for søren, den skal da være tip top.

Gå med til de 1100 og skip en tur på McDonald's, så er jeres penge næsten i hus igen. Tag hans tilbud med det samme, inden han trækker det tilbage. Det ville jeg gøre i en ruf - det er ikke altid man kan redde den når man bliver taget godt og grundigt i røven.


Sjakalen
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 12:41:26
Svar/Indlæg:
1978/216
Ja Jeg ville også hurtig vælge de 1100 kr og hurtig vidre!


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 12:56:49
Svar/Indlæg:
2676/147
Som #1 og #4.

Det er ikke kampen værd for 200 kr.


kvist1992
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 13:28:49
Svar/Indlæg:
3565/372
Snup de 1.100 kr.! Sådan en kegle er ikke værd at spilde ere tid på ! 🙂


DJcooling
 
Overclocker
Tilføjet:
26-01-2014 13:33:47
Svar/Indlæg:
129/7
1100.- i lommen og videre ind på DBA og rate ham som utroværdig sælger på DBA.


laerling
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 13:44:16
Svar/Indlæg:
922/13
tag de 1100 med et smil... husk at takke ham!
næste gang, køb noget med kvit.


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 13:47:13
Svar/Indlæg:
1300/30
Tag de 1100,-

Det er desværre chancen man tager når man køber brugt privat ☹ fandme ikke i orden af ham!


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 14:35:56
Svar/Indlæg:
2131/173
Ta' de 1100 og forklar din far at det sjældent betaler sig at være flabet når man har penge i klemme.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
26-01-2014 15:17:03
Svar/Indlæg:
4981/47
Som alle de andre siger, tag pengene med det samme og få det ud af verden 🙂

Sælgere (eller retter troværdige sælgere) af istandsatte ting, ved udemærket godt at der kan være tilbageværende fejl de ikke har opdaget, eller kan komme det kort efter ibrugtagning og tager højde for dette, samt kigger gerne på varen ved en evt fejl, og evt udbedre den såvidt muligt.

De begynder ikke at referer til det ene og det andet, når man endelig for kontakt til dem som her, og tilbyder ej heller at købe skidtet tilbage (og da slet ikke til en slikpris, det er jo bare flabet 😛 ) uden fejlene som minimum er forsøgt udbedret.

En real sælger, anklager ej heller kunden som i hans punkt 1 og 3, for noget som helt uden der er tydeligt tegn på misbrug/tab af varen, og i sådan et tilfælde ville han jo slet ikke tilbyde nogen som helst kompensation, det ville jo være hul i hovedet for ham at tage en skadet telefon igen selv med et 200.- afslag 🤡

Hans svar er helt ude i hampen, først et lille angreb, så en erklæring om handlen ikke kan gå tilbage, for så derefter endnu et angreb der dog ender i en masse galle + lidt glorie pudsning + et 300.- tilbud + 200.- afslag på retunering....

Damn en kører tænker jeg bare, og direkte selvmodsigende optil flere gange 😛


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 15:27:23
Svar/Indlæg:
3385/80
#6 Deja vu?


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
26-01-2014 15:39:22
Svar/Indlæg:
1001/5
Jeg ville også tage de 1100kr. Han er i sin gode ret til at nægte, når det er privat handel.

Meeen meeen meeen. Det lyder nu som om han tjener en god skilling ved det her i hver måned. Altså det lyder som om han ikke bare lave en enkelt hver måned, men derimod laver mange.. Så jeg ville da også melde ham til SKAT. Jeg har intet imod at folk laver lidt for folk her og der. Men når man ligefrem laver en ekstra indtjening hver måned, ja så driver man altså forretning. Og driver man forretning, ja så skal man også forholde sig til købeloven og alle de andre love i Danmark. Og købeloven siger man har 6 måneders garanti og derefter 18 måneders reklamation. Hvilket han jo helt undgå, når han ikke er registreret.

Igen pointere jeg.. jeg har ikke noget imod folk der går og laver lidt her og der for folk og hjælper dem - det gør de fleste mennesker jo. Men hvis man ligefrem laver en større produktion ud af det - ja så skal man altså også forholde sig til de regler vi har i Danmark.


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 16:00:07
Svar/Indlæg:
1300/30
#13 Helt enig.

Jeg kunne nu også sagtens forestille mig at han ikke betaler de 1100,- for at få den tilbage når det kommer til stykket.

Men håber jeg squ ikke for jer :no:


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 17:48:06
Svar/Indlæg:
743/13
Jeg mener at have læst at man ved internet auktioner/handler har samme vilkår, som hvis man køber en ny vare på nettet af en rigtig netbutik. Mener det er blevet besluttet i domstolene. Men tag tilbuddet om de 1100,- og kom af med den igen, find så ud af om "internetkøbeloven" også gælder på privathandler, og send ham et link til det :P


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 18:36:28
Svar/Indlæg:
1271/38
#15 - De fleste køber produkter privat som værende 'beset', hvorved sælger fraskriver sig ansvaret for ikke-fundne fejl og mangler. (EDIT: Det passer ikke helt. Kun hvis begge handler i god tro - hvis sælger velvidende har tilbageholdt oplysninger om produktet har du måske en sag)

Du har ingen fortrydelses- eller returret, men du kan da hive vedkommende med i retten hvis du har en god sag. Forbrugerklagenævnet behandler ikke sager mellem private.

Hvis man har fået lavet sig en gyldig købsaftale har man måske medhold, men mundtlige aftaler har ingen værdi som bevis.

Man skal være grundig når man køber brugt, for man kan let ende i en træls handel. Med dét sagt har jeg dog aldrig selv oplevet en dårlig brugthandel, og jeg har dælme brugt køb og salgsafdelingen herinde flittigt. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 26-01-2014 18:38:07.


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 21:41:29
Svar/Indlæg:
2516/381
Jeg ved da snart ikke om jeg vil kalde ham en krejler.

For det er da god stil at tilbyde at købe den tilbage. Det er der ikke mange der gør. også selvom det er til et lavere beløb, for han kunne jo helt afvise det, da det er privat, men der er jo blevet brugt en del tid på dette her, lyder det til, så 1100kr, kalder jeg en ok stil.

Ved godt der har været lidt bøvl, men alligevel.

Og hvis i ikke er tryg ved ham, så tag de 1100. hvis det da lykkes, og i ikke ender med kun at have fået de 300. det kan jo også ske, skal i huske på.



#18
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2014 02:34:24
Svar/Indlæg:
4689/105
Havde bare "ædt" tabet på de 200kr.

Det er simpelthen ikke bøvlet værd i mine øjne. Tror bare du skal være glad for at du slipper så billigt. Så heldig er man sjældent.


kvist1992
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2014 07:06:56
Svar/Indlæg:
3565/372
#12 -> Nu ikke spydig 😉 PestDK var ikke uskyldige i den sag! 😢


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2014 09:21:58
Svar/Indlæg:
3385/80
#15 Mads det gælder desværre kun for auktioner, så vidt jeg husker. Debatten var nemlig ret hård omkring QXL, som mente at det ødelagde hele grundlaget for deres site.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2014 22:01:35
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg kan berette, at min fatter fik alle kr. 1.300,- igen. Så det endte jo ok, trods alt 🙂


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2014 22:40:32
Svar/Indlæg:
5474/39
#21
Du er god til handle. 🙂
Jeg havde også taget pengene retur. Det er super af sælgeren trods alt giver beløbet tilbage igen.

prisen på telefonen er også lav, så man kan ikke forvente for meget. 😕


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2014 09:10:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

Så, min indledende hunch om, at den var lidt f o r billig, var måske berettiget.

-> Alle

Eftersom sælger gav sig og refunderede det fulde beløb, og jeg oprigtig talt ikke ved hvad der præcist er blevet sagt af hvem, hvornår osv. - vil jeg undlade at hænge vedkommende ud i åbent forum.

Skulle man dog have yderligere spørgsmål, er man velkommen til at smide en privat besked.

Jeg kan nok udelukke nogle mistanker og samtidigt ikke afsløre alt for meget, hvis jeg siger at vedkommende kører sin lille forretning fra Randers-området 🙂