Langsom opstart efter opgradering

Gigabyte - Bundkort d.  19. december. 2013, skrevet af gardenstate
Vist: 6201 gange.

gardenstate
 
Overclocker
Tilføjet:
19-12-2013 01:52:55
Svar/Indlæg:
33/7
Hej

Jeg har lige opgraderet min computer på nogle forskellige punkter. Jeg har fået en ny Noctua NH-D14 i stedet for standardkøleren på min 2600k. Derudover har jeg udskiftet mit gamle amd grafikkort med et nyt gtx 780 (har fjernet alle drivere fra gammelt gpu). Til sidst har jeg også anskaffet mig et nyt kabinet i form af Fractal design R4.

Mit problem opstår når jeg er ved biosskærmen (jeg har et Gigabyte GA-Z77X-UD5H bundkort). Den bruger 2 minutter her, hvor den bipper en gang hvert 30. sekund (i alt 3 gange). Hvis jeg trykker del for at komme ind i bios får jeg bare en sort skærm. Bundkortet melder A9, så den opfatter ikke nogle fejl. Før dette viser den 62 (ved den lange bios skærm). Jeg ved simpelt hen ikke, hvad jeg har gjort galt her. Fik jo udskiftet køleren fordi jeg gerne vil OC og så er det lidt ufedt ikke at kunne komme ind i bios... og den langsomme opstart. Håber der er nogle der kan hjælpe.
Brander9400
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2013 07:43:04
Svar/Indlæg:
2231/97
Kan være din CPU ikke sidder rigtigt efter skift af køler, evt. kan køleren sidde lidt skævt?

Har du prøvet en clear CMOS??


GIGABYTE_Ted
 
Newbie
Tilføjet:
19-12-2013 10:17:45
Svar/Indlæg:
45/0

Hej

Jeg har lige opgraderet min computer på nogle forskellige punkter. Jeg har fået en ny Noctua NH-D14 i stedet for standardkøleren på min 2600k. Derudover har jeg udskiftet mit gamle amd grafikkort med et nyt gtx 780 (har fjernet alle drivere fra gammelt gpu). Til sidst har jeg også anskaffet mig et nyt kabinet i form af Fractal design R4.

Mit problem opstår når jeg er ved biosskærmen (jeg har et Gigabyte GA-Z77X-UD5H bundkort). Den bruger 2 minutter her, hvor den bipper en gang hvert 30. sekund (i alt 3 gange). Hvis jeg trykker del for at komme ind i bios får jeg bare en sort skærm. Bundkortet melder A9, så den opfatter ikke nogle fejl. Før dette viser den 62 (ved den lange bios skærm). Jeg ved simpelt hen ikke, hvad jeg har gjort galt her. Fik jo udskiftet køleren fordi jeg gerne vil OC og så er det lidt ufedt ikke at kunne komme ind i bios... og den langsomme opstart. Håber der er nogle der kan hjælpe.

gardenstate skrev d. 19-12-2013 01:52:55


Hi Gardenstate,

I can read and understand Danish but I cannot write Danish so I hope English is ok :)

Like Brander9400 says you should clear your CMOS.

Remove your GTX 780 and use the internal graphics to update your BIOS, if you have a old BIOS version it may cause issues with the 7-series Nvidia graphics cards.

You can download the latest BIOS for your motherboard here:
http://www.gigabyte.se/product...
(NOTE: This is for revision 1.0 so if you have 1.1 you should change revision on the website before downloading)

If you need help with updating the BIOS then read this guide:
http://www.gigabytenordic.com/...

You may have to use "VERSION 2 DOS" with a bootable flash-drive, this is very helpful especially if you cannot enter Q-Flash and/or BIOS.

If you cannot update the BIOS then please try the following to recover your Main_BIOS from the Backup.

1. Install memory and cpu
2. Since the motherboard has an internal graphics card, use this. If you're using an external graphics card, wait with installing that.
3. Start the computer and keep the power switch pressed for 20 seconds, keep holding the power switch even if the computer shuts off.
4. Cut the power to the power supply and keep holding the power switch for another 20 seconds.
5. Take out the CMOS battery, let go of the power switch and keep the battery out for 2 minutes.
6. Put the battery back and install your external graphics card (if you have one).
7. Start the computer and let the backup BIOS start, follow the instructions on the screen.
8. Update to the latest stable BIOS version.


Let me know how it goes and please do not hesitate to ask questions if anything is unclear!

Have a great day and good luck!


Med vennlig hilsen

Ted Olsson
GIGABYTE Customer Care Representative Sweden


gardenstate
 
Overclocker
Tilføjet:
19-12-2013 12:45:11
Svar/Indlæg:
33/7
Okay

So I cleared the CMOS by taking out the battery and putting it in again. I also installed the latest drivers from my USB. It all worked. I could not start up windows with my graphics card, but once I put that in it all seems to be working. It starts up quickly and I will commence overclocking immediately 🙂

Thank you for the help to both of you.


GIGABYTE_Ted
 
Newbie
Tilføjet:
19-12-2013 13:17:17
Svar/Indlæg:
45/0

Okay

So I cleared the CMOS by taking out the battery and putting it in again. I also installed the latest drivers from my USB. It all worked. I could not start up windows with my graphics card, but once I put that in it all seems to be working. It starts up quickly and I will commence overclocking immediately 🙂

Thank you for the help to both of you.

gardenstate skrev d. 19-12-2013 12:45:11


Nice to hear that your issues seems to be solved.

Have a great day and Merry Christmas!