NemID 1.0 vs 2.0, RUI vs DP

Hyggehjørnet d.  12. november. 2013, skrevet af 1EaR
Vist: 15131 gange.

1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2013 21:05:53
Svar/Indlæg:
5750/124
Hej Folkens.

For sjov, og fordi jeg pt sidder med en softwareengineering aflevering omhandlende dette, tænkte jeg at det kunne være sjovt at lave en lille faglig diskussion om hvorvidt vi synes at det er godt den måde NemID er ved at udvikle sig på? Altså fra den nuværende java baserede Remote User Interface løsning til en javascript løsning der er distribueret præsentation?

Ser i de mange fordele som Nets er så glade for at nævne, eller ser i også at vi ude i fremtiden kan stå med håret i postkassen når IE, FireFox, Chrome og Safari ikke længere afvikler to linjer af Nets script præcist som de tidligere har gjort? (ref.: den seneste misære med NemID).

Til de nysgerrige som ikke er helt med:
Så kan der relativt nemt findes lidt info omkring hvad forskellene er på remote user interface og distributed presentation når det kommer distribuerede systemer (klient-server) 😛

- BTW!: Min dette har ikke rigtigt den store relevans til min opgave, så bare roligt, i løser den ikke 😛 (vi skal diskutere/forklare hvorfor v. 1.0 er RUI og v. 2.0 er DP)
Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2013 21:17:52
Svar/Indlæg:
5874/1287
Synes faktisk ingen af dem er optimale.
Jeg har aldrig brudt mig om, at det offentlige og bankerne benytter samme system til os borgere. Vi har jo ikke stats-banker i DK, så IMHO burde vi have et "NemID" der omhandler det offentlige (læger, skat, borgerservice osv), og så et andet system som virksomheder kan benytte, banker, fagforeninger mv. når vi alm. borgere skal i kontakt med dem.

Når _alt_ kører gennem samme kanal er vi alt for sårbare når det ikke virker, som vi jo lige har set. Og så så jeg gerne, at vi SELV skulle opbevare vores nøgler, i stedet for at lade dem ligge på en "offentlig" server.