P8Z77-M PCI-E fordeling

Bundkort / CPU d.  04. september. 2013, skrevet af Bonghætte
Vist: 851 gange.

Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2013 10:10:42
Svar/Indlæg:
1271/38
Hej Hwt

Jeg står med et lille spørgsmål inden jeg går ud og hapser mig et nyt lydkort da mit elskede Xonar DS ikke rigtigt vil lege med min PC mere.

Jeg har kig på en masse kort, og de fleste interne er naturligvis PCI-Express 1x. Min situation er derfor således:

#1 Ifølge ASUS kører den første fysiske PCI-E 16x port elektrisk og logisk 16x. Her er mit grafikkort.
#2 Den anden fysiske PCI-E 16x port kører logisk, og måske elektrisk 4x. Her vil det nye lydkort sidde.

Hvad sker der når jeg sætter et kort i begge porte?
Forbliver den øverste 16x? Drosler den ned til 8x?
Forbliver den nederste 4x? Eller går den op og bliver 8x?

Problemet ligger i at jeg ikke ved hvordan og hvorledes tingene er sat sammen fra ASUS' side. Z77 chipsættet har kun 16 lanes til rådighed til CPU'en - resten klarer southbridgen. Er port nummer 2 så fysisk tilkoblet southbridgen, så den på ingen måder berører hvordan den øverste port kører?

Jeg gider nemlig ikke købe et dyrt internt lydkort som så ender med at have negativ indflydelse på mit nyerhvervede GTX 770. Det var dyrt nok, og ville være ked af at miste ydelse på dét. Så finder jeg hellere et kvalitets USB lydkort.

Håber I kan hjælpe. Tak for jeres tid. 🙂
gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2013 13:58:45
Svar/Indlæg:
5504/640
Kan du ikke bare købe sådan dac http://epiphany-acoustics.co.u... så du ud over problemet


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2013 14:40:16
Svar/Indlæg:
4112/52
Du kan på nogle bundkort, tvinge portene til at kører hhv 16/4 eller 8/8.

Mener også at chipsettet selv kan "mærke" ud fra den elektriske forbindelse i porten, om det skal skifte fra 4x til 8x, hvilket oftest kun er "problematisk" med store controller kort, f.eks. RAID controllere med 8x.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2013 20:05:51
Svar/Indlæg:
5504/640
Kan da ikke køre mere end det maximale cpuen understøtter som er x16


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2013 04:31:36
Svar/Indlæg:
1271/38
Har fået lidt svar rundt omkring, og så vidt jeg kan forstå så er den øverste port (på det her motherboard, det er sikkert anderledes for andre) styret af CPU'ens Northbridge.

De resterende lanes går igennem hvad jeg hele tiden har kaldt southbridgen, som Intel nu har valgt at kalde for Platform Controller Hub (PCH). Det er i princippet stadig en southbridge, men da northbridgen er indbygget i CPU'en nu har de vidst bare fundet på en ny term for det resterende.

Altså:
Port #1 16x@16x -> CPU(NB)
Port #2 16x@4x -> PCH

Derfor understøtter mit bundkort også kun Crossfire, da AMD tillader 16x/4x kombinering. Nvidia er stædige og vil have 8x/8x hvor de 2 porte begge går gennem northbridgen - derfor er SLI certificerede bundkort dyrere. Det hele giver mening nu!

#1 - Det er vidst ikke rigtigt dét jeg søger. Kan godt se det er lettere at undgå den interne støj i en computer osv., men jeg har et lille behov for at alting sidder inde i computeren. Så længe DAC'en er 'udemærket' i et lydkort, så kan jeg leve med det. Det skal bare være en æske der kan det hele - gider ikke alt det ekstraudstyr der skal hænge og bøvle rundt omkring. Men tak for forslaget. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 05-09-2013 04:34:40.