Hvilken NAS skal jeg vælge?

Media Center d.  02. september. 2013, skrevet af M.Thomsen
Vist: 6818 gange.

M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2013 21:24:56
Svar/Indlæg:
4112/52
Hej.
Både konen og jeg er begyndt at syntes godt om netflex konceptet, hvorfor vi vil til at droppe DVD/blueray samlingen, til for at have en media server med film på, og så f.eks. en WD Live TV boks pr TV til at kunne se filmene på.

Jeg er selv sømand, så har en 1TB WD Passport med frem og tilbage, som er helt fyldt op med serier og film, så jeg vil mene at selv 3 TB er for lille en NAS, når/hvis man vil have bare nogle film og serier liggende.

Læste anmeldelsen af synology'en her på sitet, som lyder meget positivt. Men 2 diske er ikke nok, da der også kommer til at ligge billeder på den, som der skal være datasikkerhed på.

Hvis jeg kan sætte 3-4 eksterne diske til den også, som så vil blive delt på netværket, så vil det også være godt, men ikke ultimativt krav.

Har en Gigabit/WiFi N router, så netværket er potentielt klart, skal bare have trukket kabler.
I første omgang er det kun til TV'et i stuen, men på sigt skal det også ind til 4 værelser's TV, med hver sin WD live TV eller Apple TV tilsluttet.


For at have en idé om hvor mange finanser jeg skal have samlet sammen til at sætte projektet igang, så skal jeg jo hav en idé om hvilken NAS jeg skal op i.
Hvad vil i mene?
Hvilke diske ville i smide i?

Kom gerne med 2 forslag, så der er "budget" versionen, og "luksus" versionen.


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 02-09-2013 21:31:23.
gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2013 22:45:12
Svar/Indlæg:
1001/5
Hvis du gerne vil have 4-diske, så ville jeg klart tage DS413j. Den koster 2.300kr, som kan lyde af meget, med det er faktisk den mindste der kan tage 4 diske.

Jeg kører selv med en DS412+ men her er prisen altså 4.000kr for NAS'en alene. Og har lige købt en ny for at skifte den ud. Det blev til en DS1512+ (5.200kr). Så kan man også smide lidt flere diske efter den.

Dertil ville jeg ikke spare på diskene. Personligt ville jeg tage WD's RED serie der er lavet til NAS brug. De er halvt server og halvt energibesparende diske. En god kombi der giver sikkerhed og ikke sluger vildt meget strøm.
http://www.wdc.com/en/products...
http://www.edbpriser.dk/hardwa...

Seagate har også en NAS serie som går helt op til 4TB per disk.
http://www.seagate.com/interna...
http://www.edbpriser.dk/hardwa...

Jeg ville personligt holde mig langt fra de billige strømbesparende diske som fx WD Green. De er slet ikke lavet til at holde til lige så meget, og den dag din data er væk bliver du vildt ked af det. Man tænker, "det sker ikke".. men det sker - tro mig!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gaming-king d. 02-09-2013 22:46:50.


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 07:28:20
Svar/Indlæg:
5750/124
Jeg har selv en DS213 (storebror til den der er testet her på siden), som jeg er virkelig glad for. Jeg ved godt at den kun kan tage to diske, men så vidt jeg ved, så er der ikke den store funktionelle forskel på 1, 2 og 4 serien hos Synology, udover antallet af diske. Så, buttom line, jeg vil klart anbefale en 4-disk Synology til dig, da de er dejlige at arbejde med og har en rigtigt god ydelse (Jeg kan selv læse/skrive med 70+/50+ MB/s).


donnii
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 08:54:01
Svar/Indlæg:
435/39
Jeg kan varmt anbefale ASUSTOR, jeg har selv en 606 og den køre bare kanon. den fåes også i mindre udgaver


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 11:14:34
Svar/Indlæg:
1495/34
#2

Den store forskel på 1, 2 og 4 serien hos Synology er RAID mulighederne.

#0 ønsker datasikkerhed, derfor er 1 serien udelukket da der kun sidder 1 disk i kassen.

#0

Som nævnt tidligere, så er en NAS med 4 diske nok det bedste du kan få (til husbehov) for pengene.


Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 11:59:00
Svar/Indlæg:
1726/49
jeg gjorde det, du skal til at i gang med, for nogle år siden. jeg gik all-in og købte en 6 disk NAS til 7200kr.

til dig ville jeg nok vælge en 4-6 disk NAS afhængig af, hvor meget backup du vil have, men 4 disk x 4TB i raid 5 så har du 12TB lager med en hotspare, så skulle det dække de fleste husbehov.

jeg har også en WDC TV Live box tilsluttet mit tv og det virker fint med NAS / Netflix.


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 13:18:47
Svar/Indlæg:
257/24
Har du overvejet at bygge selv?

Vil gerne komme med forslag, men hvis det ikke er aktuelt for dig at svinge skruetrækkeren selv, sparer jeg krudtet 🙂


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 17:28:59
Svar/Indlæg:
4112/52
Hey folks.
Tak for de mange gode svar.
Starter bagfra:

#6: Har jeg overvejet, men jeg vil gerne have den kompakte opbygning, og så er jeg meget i tvivl om hvilken software jeg skal vælge, for at opnå samme/tilsvarende funktionalitet som den der ligger i de færdigbyggede NAS.
Jeg er ikke nogen ørn til Linux, har kun test-kørt ubuntu, så det er dén del jeg er mest nervøs for.

#5 Jeg ligger også selv med overvejelsen mellem 4 og 6-8 diske, men så nærmer vi os 15k total, så skal der sq spares op i noget tid. En 413J kan jeg få for 2300 +4*1350 for 4TB diske=7700, og allerede her er jeg langt oppe pengemessigt.

#4 Tak for info.
Single disk er helt og aldeles udelukket, alene pga. kapaciteten.

#3 Kender ikke mærket, men Asus plejer at være godt mærke.
Må igang med google for at finde nogle reviews.

#2 1xx, 2xx, 4xx er jeg godt med på, at præfiks er indikator for antal diske.
Men hvad er forskellen på efter navnet, om det er +, J eller helt uden?

Overvejer også at gå "all the way", og så købe en 1812+, så er der i hvert faldet plads til diske nok, men de 6650 den koster, så er der sq også brugt rigeligt med finanser! Så er det måske smartere/nemmere at have 2stk 413J...

#1 Tak for input ang. disk model. Bliver højst sansynligt Seagate's grundet 4TB, da enhedsprisen er stort set den samme som 3TB WD Red, til trods for 33% større kapacitet.

#All
Kom gerne med flere indput.

En af de ting jeg spekulerer i, hvis jeg f.eks. tager 1812+, og starter med f.eks. 4 diske, kan jeg så "hot" tilføje 1 disk mere, når der lige bliver behov for mere plads, uden at skulle tømme NAS'en, integrere en/flere nye diske, og så ind med data igen?

Edit:
Hvordan med partitionering her?
F.eks. kommer man op på de 28TB (8-1)*4TB i RAID 5, kan det så køres som én partition, eller skal der gang i flere partitioner/arreys?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 03-09-2013 17:31:12.


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 19:12:05
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg har lige købt en ready nas 102 fra netgear og den køre med 100mb sec i læs og 55mb sec i skriv. Og her vil jeg så anbefale storebroren ready nas 104 med 4 diske.

Jeg købte den pga den var på tilbrud til 1000kr hos komplett, hvilket var ret biligt og der er to usb 3.0 porte og en e-sata port bagpå og en usb 2.0 port foran hvor der kan sættes eksterne harddiske i som så kommer online på netværket, eller som kan bruges som backup diske for div valgfrie mapper nasserveren.
Den bruger ca 14w i idele med to WD read 3tb diske monteret og 16w når der overføres.

Alt i alt syntes jeg det er en rigtig fed nas med en masse muligheder, og det bedste er at hele enheden bort set fra fronten er lavet af metal.
Det eneste der er nederen med denne nas er at den pt ikke understøtter disk spindown, men det burde komme med en firmware opdatering. 104´en understøtter det dog fra start.

104´eren har så 3 usb3.0 porte istedet for to samt en ekstra gigabit lanport bagpå.
http://www.komplett.dk/k/ki.as...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 03-09-2013 19:19:00.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 20:15:57
Svar/Indlæg:
4112/52
#8 Tak for input.

Overvejer at købe 1513+ som #1, eller gå hele vejen til 1813+ grundet muligheden for bagefter at tilkøbe DX513+ udvidelses modulerne, hvis/når det bliver nødvendigt.
Men damn vi snakker mange gysser.
Måske man skulle "nøjes" i første omgang, og "kun" købe en 413j, og så se hvordan forbruget på den kommer til at blive.
Hmmm.
Venter på at høre hvad #6 havde at foreslå og hvordan og hvorledes mht. software.

Edit: #6 Jeg har et Stacker STC-01 kabinet i forvejen, så jeg har kabinet til EATX+, med mulighed for op til 12 5.25" eller vha. adaptere, 16 3.5" drevpladser, har 1 adapter til 4 drev nu.
Den er udstyret med systemet i profilen, som jeg overvejer at skille mig af med, til fordel for NAS'en, da jeg alligevel ikke bruger min stationære mere, kun bærbare, iPad og TV'et, snart med en WD Live TV.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 03-09-2013 20:22:57.


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 21:48:46
Svar/Indlæg:
257/24
Lidt mere info som ønsket.

Nu ved jeg ikke hvor hooked du er på en masse af alle de ekstra features der er i en NAS såsom Synology, Qnap eller Netgear. Lad det være sagt med det samme, hvis du ønsker alle de features er en selvbygget ikke noget for dig, da de færreste (hvis overhovedet nogen) af de software pakker der findes kan komme op på siden af det.

Husk iøvrigt disse ting:

1. En disk vil fejle på et tidspunkt. Planlæg efter det.
2. RAID er ikke lig backup. Hav altid backup på et andet medie (flytbar disk fx, cloud storage el lign) af uerstattelige data.
3. Idle strømforbrug er det mest interessante


Min egen erfaring efter at have haft en kommercielt bygget NAS og hjemmebygget er, at jeg faktisk ikke anvendte meget mere end selve filserver delen. Alt det ekstra den kunne legede jeg en lille smule med, men brugte det endegyldigt ikke.

Men hvis du er ok med en NAS der er mest fokuseret på at gøre filer tilgængelige for dig og du ved at du skal have mere end 2 diske (det er der prisen begynder at gøre lidt ondt på de kommercielle), er der til gengæld nogen penge at spare. Penge som kan bruges til en disk eller to mere 🙂

De muligheder som jeg ville overveje er:

unRAID
Med unRAID kan du lave en filserver der grundlæggende bare kan vokse og vokse. Det absolut fedeste ved unRAID er at du kan mikse disktyper og størrelser. Når du løber tør for plads, smider du endnu en disk i. Dette kan man ikke i et regulært RAID setup. Ulempen er at unRAID ikke er den hurtigste NAS du kan finde. Skrivehastighed til unRAID er 20-30 MB/s - læse hastigheder ligger på 70-100 MB/s. Skulle det hele gå på røven er diskene formateret med ReiserFS så man kan smække dem i en linux maskine og læse filerne direkte derfra. Hele herligheden kører fra en USB stick.

unRAID er meget nøjsom med hardware. 4GB er rigeligt, det kan køre på en gl. celeron og det er klippestabilt. Diske spinner ned når de ikke bruges (og sparer derfor strøm). Og der er et meget aktiv brugerforum hvor det altid er til at finde hjælp.

unRAID er gratis op til 3 diske (2 data + 1 paritet). En licens op til 7 diske koster 69 USD. En licens op til 24 diske koster 119 USD. http://lime-technology.com/unr...


FreeNAS
FreeNAS er en mere poleret pakke der i dag primært fungerer med filsystemet ZFS. Kombineret med ECC RAM er ZFS et rigtig godt bud på et meget stabilt filsystem der giver data integritet på højeste plan da alt er checksummet. Endvidere kan man lave snapshots (direkte understøttet i filsystemet) så man altid kan vende tilbage til et tidligere snapshot.

Diske kan sættes op i raid-like opsætninger (raid-z1, z2 mv.) eller i spejl.

Jeg vil mene at dette er nemmere at gå til end unRAID - men for et 24/7 system i DK har det den ulempe at det trækker mere strøm da alle diske kører hele tiden, og det koster en del. Man kan selvfølgelig lukke det ned om natten osv.

FreeNAS lægger løbende nye udvidelser til og er også et rigtig godt bud på en selvbyg løsning. Kører ligesom unRAID fra en USB stick. Skulle du på et tidspunkt blive træt af FreeNAS kan dine storage pools (som det hedder) flyttes til et andet ZFS baseret system.

Der er ikke så store krav til hardware, men begynder du at bruge nogen af de mere fancy ZFS features som encryption skal der selvfølgelig lidt mere umphh i CPU'en.

FreeNAS er gratis. http://www.freenas.org/


Nas4Free
Nas4Free er endnu en mulighed - det er en forgrening af FreeNAS (et stykke tilbage) og tilbyder nogenlunde de samme ting.

Nas4Free er gratis. http://www.nas4free.org/


Hardware
De 3TB WD Red der er nævnt samt de 4TB Seagate diske er anbefalelsesværdige nok.


Mht. hardware kan jeg liste mit eget setup:

SuperMicro X7SPA-HF D525 Atom board med 6 SATA porte
4 GB RAM (Kingston SODIMM)
Seasonic G Series 360 watt PSU (Gold)
2xSeagate ST4000DM000 4TB
1xWD EZRX 3TB
2xWD EADS 2TB

Jeg kører unRAID på denne platform - når den idler, med diske i dvale, trækker den 27 watt på 230v siden. Det synes jeg selv er pænt ok.

Det absolut dyreste i mit setup er bundkortet som kostede 1400,- - det er mange penge for et Atom board, men så har det også to Intel netkort, IPMI (dvs fjernstyring af computeren på lowlevel niveau - KVM, startup, shutdown, remote mounting af ISO images til installation mv.) - men man kan jo sagtens gøre det med et halvt så dyrt Atom board.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Heylel d. 03-09-2013 21:51:48.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 22:57:14
Svar/Indlæg:
4112/52
#10 Mange tak for dit indlæg.
unRAID lyder fornuftigt, men det har samme/større svaghed end at købe en færdig 4-6 disk enhed: Indkøbsprisen.
Det er 400kr ekstra i indkøbspris, og så nærmer vi os totalt indkøbsprisen for en 4 disk NAS (2300), når man tager hardware (ud over hdd) med i billedet.
Yder mere, har jeg jævnligt behov for overførsel af 0.5-1TB data, og det tager sq lang tid med 20-30MB/s. Der er de færdige hurtigere til overførsel via USB3.0.

Så jeg dropper byg selv, og så er valget at købe en af følgende færdigbyggede NAS:
-Synology DS413j ca. 2300, 4 diske
-Synology DS413 ca. 3400, 4 diske
-Synology DS1513+ ca. 5400, 5 diske, mulighed for 2*5 diske mere ved tilkøb af DX513 moduler a 3200
-Synology DS1812+ ca. 5800, 8 diske, mulighed for 2*5 diske mere ved tilkøb af DX513 moduler a 3200
-Synology DS1813+ ca. 6650, 8 diske, mulighed for 2*5 diske mere ved tilkøb af DX513 moduler a 3200

Hvad er forskellen på de to første, 413 med og uden J, ud over den ene er sort og den anden er hvid?

De store er meget dyre pr enhed, men i tilfældet jeg har behov for udvidelsen af NAS'en, er det jo en hel del nemmere, at man "bare" kan tilføje 5 diske mere ad gangen.
Er denne fremtids sikring mer-prisen værd?


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 23:31:30
Svar/Indlæg:
257/24
Velbekomme 🙂


#13
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2013 10:15:48
Svar/Indlæg:
4018/217
Nu ved jeg godt at netgearen ikke står på din valgsliste men her kan du nøjes med at smide to eller tre diske i og når du får lyst kan du bare smide en ekstra disk der bare skal være lige så stor eller større end dem du har siddende i forvej imens systemet køre for at få ekstra plads. Og det fungere fuldkommen som raid 5 hvor du er sikret hvis en disk bryder ned.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 04-09-2013 10:33:21.


Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2013 10:45:11
Svar/Indlæg:
1726/49
altså der er jo ingen der siger at du skal købe alle diske på 1 gang.

du kan altid købe den store 8 disk NAS også smide det antal diske du vil have i til det raid du vil have.

f.eks.

Raid 5 = 3 diske minimum

Raid 6 = 4 diske minimum

Raid 0 = 2 diske minimum

Raid 1 = 2 diske minimum

så der er jo mange muligheder, og du kan jo vælge og udvide pladsen som du får brug for den.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hediki d. 04-09-2013 10:45:38.


#15
fx60
 
Nørd
Tilføjet:
04-09-2013 11:03:36
Svar/Indlæg:
3/0
hejsa
jeg har købt synology ds713+ og når der ikke er mere plads så køber jeg dx513.
ds713+ køre rigtigt godt og er hurtige.
http://www.tweak.dk/review/Syn...


beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2013 12:21:25
Svar/Indlæg:
3943/44
Synology har en speciel raid form som tillader at du udvider med ekstra diske.
Du bliver nødt til at finde ud af hvor meget plads du har behøv for.
Forskellen på DS413 og DS413J er processor, USB 3.0 og eSATA

Skal du have raid til data backup eller skal det kun bruges til at udvide pladsen?
Du kan i øvrigt også køre med flere set raid på en Synology.

Jeg kører selv med en DS212J og den kører ganske godt, dog ikke så hurtigt som jeg gerne ville, men spejler også mine to samsung green diske.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2013 14:18:12
Svar/Indlæg:
4112/52
Hej igen.
Sikke dog et røre jeg har startet i andedammen. 🙂

#13 Er ikke glad for netgear's netværks udstyr, da jeg har oplevet et par gange at det jeg havde brækkede ned, hvorfor jeg heller ikke vil have en NAS fra dem. Men tak for info. 🙂

#14 Også det jeg tænkte på, at starte med en 3-4 diske, evt. smide de gamle diske man har i forvejen i til det ikke så essentielle på en JBOD, og siden hen opgradere det "primære" arrey med flere 4TB diske. (Tak #16, var jeg nemlig i tvivl om hvorvidt jeg kunne gøre live)

Men 6700 er jo også en slat. Det skal jeg give for en 413J fuldt besat med 4*4TB.

#15 overvejede også 713+, men den kan ikke kører RAID5, før man har DX513, grundet den kun har 2 slots.

#16 Tak for info.
Skal primært bruges til at opbevare mine DVD-film på, og sekundært som centralt lager for mine digitale familiebilleder, om end jeg overvejer bare at bruge dropbox til dét formål.
Så RAID 5 er tilstrækkelig sikkerhed for mig, og et fint kompromis mellem sikkerhed og performance.

Nåh, men jeg må se hvad jeg kan skrabe sammen af finanser i første omgang, det har jo en helt del at sige... 🤡
Så må jeg tage den endelige beslutning dérefter.

I skal allesammen have mange tak for jeres indput ind til videre.
I må meget gerne skrive flere.
Jeg er især interesseret i at hører fra folk der selv har en af de store NAS'es med 4-8 drev, og hvorvidt de har tilfredsstillende med plads til lignende formål: Film og serieopbevaring på NAS frem for fysiske skiver.
Ved godt jeg stadigvæk skal have skiverne, men så kan de ryge på loftet, så fylder de trods alt ikke inde i stuen mere. 🙂
Og NAS'en behøver ikke være placeret i stuen, det er jo det dejlige ved netværk. 😎


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 04-09-2013 14:20:52.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2013 21:05:21
Svar/Indlæg:
4112/52
Ud fra den her test, vil jeg vælge WD RED 4TB, der er lige smidt et review af den på Anandtech:
http://anandtech.com/show/7258...
Den bruger mindre power end Seagates NAS drev, så det passer fint nok at man skal have sparet lidt penge sammen først, så den kan komme på markedet i DK.


#19
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2013 21:31:07
Svar/Indlæg:
4018/217
#17 Det er helt iorden 😉

Forresten ang strømforbrug så koster hver watt du har kørende i 24/7 drift imellem 20 og 25kr om året alt efter din el-levendør. Fx koster en normal wifi router som bruger 7W 140-175kr om året at have kørende. En server der bruger 40W koster 800-1000kr om året. Så du vil spare mange penge ved at vælge en nas-server frem for en hjemmebygget server.

Det samme regnestykke gælder for al andet standby forbrug du har i din husstand.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 04-09-2013 21:34:01.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2013 22:28:55
Svar/Indlæg:
4112/52
#19 Jeg er meget bevidst om mit el forbrug, eller rettere, husstandens, jeg har en app på min tlf. som jeg holder øje med forbruget løbende, så det er også helt klart en del af mine overvejelser.
Men hvis jeg skulle bygge selv, blev det noget mITX sikkert, med enten en Atom eller en VIA CPU, og så er vi også nede i det lave strømforbrug, men så kommer RAID controlleren til at sluge lige så meget, eller mere effekt, end selve maskinen.

Efter at have snakket med konen her til aften, og har skrevet lidt med en tidligere kollega på et andet computer site, er jeg blevet enig med mig selv om at reducere udvalget til 1513+ eller 1813+.
Spørgsmålet er, om muligheden for de 3 diske ekstra, er 1200kr værd....
Tænkeboxen må igang, og opsparings kontoen på overarbejde.
Tror umiddelbart det bliver en 1813+, hvis jeg kan finde pengene til det, og så starter jeg med at smide de 4-5 hdd á 0,5-1TB i, som jeg har liggende derhjemme, så kan jeg stille og roligt opgraderer kapaciteten med 2-3 af 4TB diskene ad gangen på et senere tidspunkt.

Tak for indput til jer allesammen.
Så må i gerne hjælpe mig med at slippe af med noget af alt det gamle hw jeg har liggende, så jeg kan få nogle penge ind til at købe den her NAS. 🤡
http://hwt.dk/Marked/331703/Sa...


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2013 22:57:35
Svar/Indlæg:
257/24
#19:
Undskyld, men din kommentar om at spare mange penge på el ved at vælge en færdigpakket NAS-server kontra en hjemmebygget er noget vrøvl. Det handler jo fuldstændig om komponentvalg. Ja, tager du noget gammelt skrammel suger det strøm som en gal - men udvælger man nøje, kan det fint matche en færdigpakket.

#20:
Du behøver ikke en dyr, strømslugende raidkontroller hvis du vil hjemmebygge. Du lader OS'et om at håndtere RAID. Hvis du altså vil gå standard raid vejen og ikke fx ZFS eller lign.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2013 08:45:38
Svar/Indlæg:
4112/52
#21 Ja, man kan sagtens bygge en strømsvag maskine, men for at kunne opnå 6+ SATA tilslutninger, så skal der flere controllere til, end dem på bundkortet, og så kommer der mere strømforbrug.
Jeg kan nok fint starte ud med 4 diske, men forventer at jeg ender op på 8-16 diske inden for 2 år, hvilket er hvorfor jeg syns godt om ideen med 1515/1813 kan blive udviddet med op til 10 diske, 5 diske ad gangen, ved tilkøb af DX513, samtidigt med jeg har RAID 5 mulighed fra start af.


xkalibur
 
Superbruger
Tilføjet:
05-09-2013 10:56:08
Svar/Indlæg:
739/62
halløj sømand..

rigtige mænd er sømænd ;)

jeg har købt en Synology 413 med WD red diske, og det har jeg ikke fortrudt, lidt dyrt, men fuck hvor det bare virker!!!

tvivler på du vil fortryde samme valg


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2013 11:01:24
Svar/Indlæg:
257/24
Når man har brugt de SATA slots der er sætter man fx et IBM M1015 kort i. Det koster en tusse nyt og ca det halve brugt. Det kan man tilslutte 8 diske til og selve kortet trækker ca 9 watt.

En 1513 trækker jo også strøm når du udvider med den 🙂


#25
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2013 12:18:46
Svar/Indlæg:
4018/217
#21 Syntes nærmere at det du kommer med er vrøvl. En færdig nasserver bruger mindre strøm end en hjemmebygget server bla pga de gerne bruger en arm cpu.

Selvfølgelig kan du spare strøm på et hjemmebyg hvis du kombinere flere funktioner såsom mediacener, server og nas i en enhed. Men det er ikke det som #0 skal bruge.


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2013 14:59:25
Svar/Indlæg:
257/24
Jeg vil - fordi du uden bevisførsel antyder at jeg ikke har ret, og fordi det nok har almen interesse - bruge et par linier mere af M. Thomsens tråd på at føre bevis for min påstand. Jeg er klar over M.Thomsen ikke ønsker at selvbygge.

Lad det være sagt - Synology laver nogen supergode produkter. Men de er også dyre, når du skal op i dem der har udvidelsesmuligheden (som er det M.Thomsen gerne vil)

DS1513+ ~5.400,- (5 diske)
DX513 til ~3.150,- (add-on af 5 diske mere)

eller

DS1813+ ~6.650,- (8 diske)

Mit argument er blot at for den slags penge kommer du meget langt med selvbyg. Og strømforbruget behøver ikke at eksplodere. Til sammenligning - selvbyg med 5 diske og færdigpak med 5 diske (hvor begge giver mulighed for udvidelse senere):

Synology DS-1513+ med 5 diske (tal oplyst fra Synologys hjemmeside)
51W (Adgang)
25.75W (Harddiske i dvaletilstand)

Atombaseret server med 5 diske (se #10 for beskrivelse)
52W (Adgang)
27W (Harddiske i dvaletilstand)

Ang. Atom kontra ARM - ja, mange af de mindre færdigpakkede NAS-løsninger til 1, 2 og 4 diske er baseret på SoC som oftest er ARM. Og de vil bruge mindre strøm end en selvbygget løsning. Men når man vil kunne vokse som M.Thomsen beskriver, er de færdigpakkede NAS-løsninger baseret på Atom. Ex.vis er DS1513+ og DS1813+ baseret på Atom D2700. Man skal "ned" i DS413 før det er SoC. Og så mister man udvidelsesmuligheden (DX213 eller DX513)

TL;DR
Vil man have en løsning der kan skalere udover 4-5 diske og kan man undvære en masse af de fancy ting der efterhånden er proppet i en færdigpakket NAS-løsning (som jeg også påpeger i #10 at man vil skulle undvære) kan man for ca. samme strømforbrug, men en noget mindre investering i HW - få sig en god selvbygget løsning der løser opgaven lige så godt.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2013 21:15:12
Svar/Indlæg:
4112/52
#26
Det er helt OK at du kommer med flere argumenter.

Hvis vi tager 1813+ som udgangspunkt, da det højest sansynligt bliver den jeg køber, så er det 6700 der skal smides til "computeren" (uden diske).

Kan du komme med et forslag på en hjemme-byg:
-En maskine der fysisk ikke er større end 1813+, gerne mindre, der kan have 8+ diske indbygget i kabinettet
-Behøver ikke være hot-swap bays, men må det godt være
-Skal være inkl. alt andet end diskene
-Være tilsvarende støjsvag som 1813+
-inkl. software


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2013 23:55:39
Svar/Indlæg:
257/24
Overordnet tror jeg ikke at du kommer op på så mange diske som du forestiller dig. 8 diske er rigtig meget plads, selv i et RAID-6 setup med 2 paritetsdiske (6x4TB er meget - også selvom du har en stor BlueRay samling). 24TB er 24.580 GB. En dual layer BD kan fyldes med 50GB. Hvis alle dine BD'er fyldt til randen (og det er de nok ikke) og du lægger dem over uden at komprimere, er der plads til 491. En dual layer DVD kan have 8GB. En komprimeret film i 1080p med 3D fylder typisk 8-10GB. Det er 2500-3000 film.


Kabinet:
Fractal Design Node 304 til 559,- (6 diske)
http://www.edbpriser.dk/kabine...

Bundkort:
SuperMicro X7SPA-H, 1.326,-
http://www.edbpriser.dk/bundko...
(kan købes billigere i Tyskland via postordre)

RAM:
2 x Kingston KVR667D2S5/2G, 2 x 207,-
http://www.edbpriser.dk/ram/ki...

PSU:
Seasonic G Series 360, 521,-

Endvidere skal du bruge en USB stick til at smide OS på. Lad os sige 100,-

Det er samlet
Kabinet: 559,-
Bundkort: 1.326,-
RAM: 414,-
PSU: 521,-
USB: 100,-
Samlet: 2.920,-

Det er 2500,- mindre end en DS1513+


En opgradering af denne løsning så den matcher en DS1813+ er:

Lian Li PCV354B, 1.178,- (8 diske)
http://www.edbpriser.dk/kabine...

2-port SATA kort, 199,-
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Så ser regnestykket sådan her ud:

Kabinet: 1.178,-
Bundkort: 1.326,-
RAM: 414,-
PSU: 521,-
USB: 100,-
2-port udvidelseskort: 199,-
Samlet: 3.738,-

Ca. 3K billigere end DS1813+

Synology oplyser flg. om strømforbrug for en DS1813+:
75.19W (Adgang)
34.12W (Harddiske i dvaletilstand)

Eneste forskel på denne opstilling og den der giver 27w i idle er port kortet. Det æder nok ikke mere end 7w og så står de formentlig lige i udgangspunktet.

Mht software skal du så tage et valg.

unRAID er for langsomt, mente du. Så kan du vælge FreeNAS/NAS4Free (begge gratis). Med dem kan du lave RAID i "almindelig" opsætning eller med ZFS. ZFS kræver dog at alle diske spinner hele tiden. Det er enten 5x 5watt eller 8x 5watt for de Seagate 4TB diske du har udset dig. Hvis du kører et mere traditionelt setup kan de idle ved 0.75watt per styk.

Hvis den kører i døgndrift er det henholdsvis 5x 4.75watt eller 8x 4.75watt ekstra omkostning for ZFS

Døgn: 5 diske - 0,570 KwH 8 diske - 0,912 KwH
År: 5 diske - 208 KwH 8 diske - 332 KwH

Ved en KwH pris på 2 kr. betyder det at du for det sparede beløb på en 5-disk (2.500,-) har til at betale det ekstra strømforbrug på ZFS i 2500/(208*2kr) = ~6 år

Hvis det er en 8-disk har du til at betale det ekstra strømforbrug på ZFS i 3000/(332*2) = ~4,5 år for det sparede beløb.

Hvis du ikke anvender ZFS og "bare" bruger almindelig software raid, er der ikke merudgiften i strøm.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Heylel d. 06-09-2013 23:58:35.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 12:05:47
Svar/Indlæg:
4112/52
0Det er en fin opstilling du har laver der, og sikkert i ånd med hvad jeg selv ville gøre, eller der hen ad, ved selv-byg.

Men nu er det jo et smart interface synology har lavet, men det kommer man sq også til at betale for, i know.

Tror en af de ting der gør, at jeg er tilbageholden ved byg selv er, at så skal jeg igang med at "samle hardware" igen, ikke det at bygge, men købe div. stumper, hvilket er det jeg lige er ved at skille mig af med.


På den ene side har jeg lysten til at gå igang med selv-byg, men på den anden side, ved jeg også nok om mig selv, til at jeg vil gå og "nusse" om det hele tiden, gå og skulle opdatere OS osv. Det bliver sq for tidskrævende.
Der er for mange ukendte faktorer ved byg-selv.

Jeg kan sagtens se din pointe med, at 8 diske er rigtigt mange, men som jeg har det lige for tiden, har jeg ca. 3TB medier, hvor jeg har holdt igen, slettet en masse for at "forny samlingen".
Men når man gerne vil have "alle klassikerne" liggende, så man lige kan tage en her og der, så er der sq lige pludseligt rigtigt mange data, når man også gerne vil have serier så som startrek, starwars, csi, huset på christianshavn, matador, friends, bewitched, X-files og så videre....

Den skal trods alt ikke kun forsyne mig, det er en familie med (snart) 5 børn fra 0 til 15 år gamle, og så er 4000 film/afsnit lige pludseligt ikke så meget alligevel, når der skal være til så mange aldersgrupper.
Den kommer også til at skulle trække mindst 3, og sikkert også 5 eller flere bokse så som WD live TV, på samme tid.
Så læsehastighed og båndbredte skal sq være i orden, hvilket jeg har lidt en fornemmelse af, bliver et problem med freenas o.l, efter at have læst nogle tests af nogle media streamere.

Men du skal have tak for indsatsen. Du er påholdene må man sige, og bliver ved at argumenterer din sag. 🙂
Jeg kender det kun alt for godt selv. 😉
Har selv været der.
Men det er nu engang nemmest med "plug and play", og så må man jo betale sig fra det. 😢


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 13:07:40
Svar/Indlæg:
257/24
M.Thomsen, som jeg skrev synes jeg også at Synologys produkter er gode. Min mission var ikke at få dig til at skifte mening - udelukkende at vise at der er andre måder at løse udfordringen på, og samtidig holde omkostningerne nede 🙂

Og du har fuldstændig ret mht at nogen gange er det bare at foretrække at betale sig fra tingene og komme igang 🙂

Dit næste projekt bliver så at bygge en kværn der kan fodres med flere skiver ad gangen i den ene ende for at spytte MKV ud på din DS1813+ så du kan få digitaliseret samlingen 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Heylel d. 07-09-2013 13:08:25.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 14:29:44
Svar/Indlæg:
4112/52
#28/30. Det er ikke kun mig der har stort data behov.
Se nederst i reviewet her (ca. midt på siden, er mange kommentarer til sidst: http://brajeshblog.wordpress.c...
Han kører med 1812+/dx512+ kombination. 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 07-09-2013 14:44:04.


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 15:07:06
Svar/Indlæg:
257/24
Afgjort - jeg kender unRaid brugere der har systemer op i +40 TB størrelsen. Gemmer man alt, kan man sagtens fylde en masse diske 🙂 unRaid kan maxes ud til 24 diske samlet, altså 96TB med den nuværende diskstørrelse max på 4TB. Der kommer såvidt jeg ved en 5TB version af WD Red her i efteråret. Så er det pludselig 120TB 😲

Jeg oplever dog selv at i takt med at mere og mere bliver tilgængeligt over Netflix/HBO, jo mindre gider man at rippe sine gamle skiver og lægge på server - det tager jo noget tid. Musik er en anden snak - jeg har mange ældre samt specielle udgivelser som ikke lige er at finde på streamingtjenesterne, så dem har jeg godt gidet rippe. Men det fylder jo nada 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Heylel d. 07-09-2013 15:10:00.


Prebbish
 
Superbruger
Tilføjet:
07-09-2013 23:56:16
Svar/Indlæg:
648/5
Jeg fatter ikke hvorfor du ikke køber et netflix/HBO abonnement og ser dine serier der. Det er langt nemmere og billigere... Det virker i hvert fald vildt at have 4000 film/afsnit liggende på en NAS 😲

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Prebbish d. 07-09-2013 23:56:51.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2013 00:36:20
Svar/Indlæg:
4112/52
#33 Jeg har allerede Netflix, men på den Danske har de kun de første 80% af flere af serierne, så man skal have fat i de sidste sæsoner alligevel.

Så Derfor, kombineret med jeg så også har en større datasikkerhed på mine bærbare, da jeg kan sætte dem til at lave back-up til NAS'en, og mange andre gode features.


Prebbish
 
Superbruger
Tilføjet:
08-09-2013 07:31:08
Svar/Indlæg:
648/5
#34 Jeg har fulgt din tråd siden du startede den, og blev bare nødt til at sige det til sidst 😳


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2013 15:22:58
Svar/Indlæg:
4112/52
Så blev der sq bestilt en DS1813+ 😲 😀 😎
Glæder mig som et lille barn juleaften, til at afhente den. 😀


#37
o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2013 21:09:09
Svar/Indlæg:
937/191
Nu der er så gode indlæg inde omkring selv at smække en NAS sammen hvorfor så ikke anbeflae Xpenology der jo bare er Synology DSM på ordentligt HW?

Aner nada om det udover dagens surfen (har været syg og kedet mig).

Ser ud til at man for ca. 2,5->3k kan lave en super hurtig og strømsvag Haswell HW løsning og smide DSM 4.2/4.3 relativt nemt?

Overvejer det lidt til at afløse min DS212 jeg synes er lidt sløv - men er blevet for magelig på de gamle dage så skal være sikker på det er relativt PnP