NAS begynderhjælp og hjælp til køb af server

Media Center d.  18. juli. 2013, skrevet af rdl1985
Vist: 2497 gange.

rdl1985
 
Ny Bruger
Tilføjet:
18-07-2013 19:28:36
Svar/Indlæg:
3/1
Hej,

Jeg har besluttet mig for at jeg gerne vil etablere en NAS server, eller rettere - jeg har nogle behov, som jeg håber NAS kan opfylde. Jeg har nu brugt et par dage på at sætte mig ind i NAS, og jeg må desværre tilstå at det er sværere end jeg troede.

Mit nuværende behov, er at jeg gerne ville hente via serveren og tilgå den fra en anden enhed.
Mit behov er herudover at kunne streame film fra serveren via fjernsynet/Playstation eller CTAGON sat reciever (sidstnævnte er LAN forbundet).
Ydermere vil jeg gerne kunne tilgå og dele filer og billeder med bl.a. min familie.

Et par helt lavpraktiske spørgsmål, som jeg ikke rigtig kan finde svar på er:
1) Er det muligt at tilgå en NAS server fra en anden computer på et eksternt net, eksempelvis via VPN?
2) Kan man eksempelvis hente filer mv. direkte via serveren, således at bare "fjernstyre" serveren?
3) Kan man bruge en NAS på samme måde som man bruger en VPN løsning og eksempelvis bruge Excel på NAS'en via VPN?
4) Hvor enkelt er det at tilgå indholdet på en NAS, er det muligt via Ipad, TV mv. - hvis bare disse enheder er på nettet?

Da jeg er på meget bar bund, må jeg tilstå at det er vanskeligt at afgøre hvad jeg evt. skal vælge.

De modeller jeg har set på er nedenstående:
QNAP TS-269L
QNAP TS-221
Synology DS 213Air
Thecus N5550 NAS

Pladsmæssigt vil jeg mene at jeg kun har brug for en server til to disk.

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe;) På forhånd tak.
beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2013 19:59:24
Svar/Indlæg:
3943/44
Jeg har har en DS212J som jeg er meget glad for.

1) Er det muligt at tilgå en NAS server fra en anden computer på et eksternt net, eksempelvis via VPN?
Der er flere muligheder, på synology har du et webinterface som ligner en rigtig desktop.
Dette kan sagtens tilgåes både direkte over nettet via NAT eller via VPN

2) Kan man eksempelvis hente filer mv. direkte via serveren, således at bare "fjernstyre" serveren?
Der er en App der hedder Download station på Synology den tager direkte downloads, Torrents, Newsbin osv. Ellers er det muligt at installere andre ting fra uofficielle kilder

3) Kan man bruge en NAS på samme måde som man bruger en VPN løsning og eksempelvis bruge Excel på NAS'en via VPN?
Jeps - der er en VPN server APP.

4) Hvor enkelt er det at tilgå indholdet på en NAS, er det muligt via Ipad, TV mv. - hvis bare disse enheder er på nettet?
Synology understøtter alle de gængse netværks protokoller NFS, CIFS, APPLE, DLNA.


rdl1985
 
Ny Bruger
Tilføjet:
18-07-2013 20:40:49
Svar/Indlæg:
3/1
Tak for besvarelsen.

Noget der særligt gør Synology til din foretrukne?

Mht. til mediecenter synes jeg nemlig ikke rigtig jeg kan blive klog på hvor meget Synology understøtter og hvor godt den feature er?


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2013 20:56:28
Svar/Indlæg:
2235/138
Kører selv med Synology DS413j, og deres software / brugerflade er IMO det mest lækre jeg har prøvet på en NAS, klart pengene værd og det jeg vil købe igen.


rdl1985
 
Ny Bruger
Tilføjet:
18-07-2013 21:05:49
Svar/Indlæg:
3/1
OK, jeg prøver at læse lidt mere om Synology.

Er det et must at den sættes direkte til en router eller kan man bare tilslutte den via ens trådløse netværk?
Min router står nemlig en en skunk, så jeg er lidt nervøs for at den får det for varmt, og samtidig vil jeg nok benytte mig af USB adgangene til bl.a. at overføre billeder mv.

Er det unormalt at de fås med flashkort læsere?


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2013 01:16:36
Svar/Indlæg:
5421/53
Du vil få LANGT den bedste oplevelse ved at sætte den til dit trådet LAN.

Har du virkelig alt sat til routeren trådløst?


rdl1985
 
Ny Bruger
Tilføjet:
19-07-2013 12:11:25
Svar/Indlæg:
3/1
Det tænkte jeg godt, nu hvor det er den der skal forsyne de andre ting.

Ja, jeg har alt trådløst, hvilket dog også kun omfatter en PS3, sat box, et par Iphones og et par bærbar - men det fungere nu også fint nok...

Hvordan med varme - tror du det bliver et problem at den kommer til at stå i en varm skunk?


andmm
 
Overclocker
Tilføjet:
16-08-2013 19:53:10
Svar/Indlæg:
59/12
Kan man afspille .MKV 1080P over nettet hvis jeg har 40Mbit up og der er f.eks. 20Mbit down hjemme hos en kammerat til en filaften?


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 14:08:30
Svar/Indlæg:
257/24
10 Mbps skulle dække en 1080p film fint. Med 20 Mbps har du lidt overskud til hvis andre skulle bruge forbindelsen hos kammeraten.