Hej, har set folk skriver de går fra Windows til Xubuntu. Tænkte på om Xubuntu vil forbedre din gaming ydende. Og kan det køre stortset alle Windows programmer?
Linux =/= Exe filer. Du kan generelt ikke game på Linux medmindre spillet specifikt har en linux executable, og er kodet til det.
Der er begyndt at komme flere spil der understøtter Linux, men det er ikke noget du skal satse på indtil videre.
Og så kommer folk og fortæller dig at du kan game gennem VMWare, som er et program hvor på du emulerer en installation af windows gennem et softwarelag. Det er dog langt fra optimalt - og hvis du alligevel skal game gennem windows, hvorfor så ikke bare bruge windows?
Linux afvikler ikke Windows-programmer. For at afvikle Windows-programmer kræves der et Windows-kompatibelt API. Wine er delvist Windows-kompatibelt, men ikke noget der er anvendeligt til gaming.
Jeg kører 2 maskiner til ungerne med Xubuntu. Det er primært youtube og flash spil de bruges til. Så der er penge at spare på en win licens. Ang gaming på Linux: Der kommer til at ske en megaudvikling de næste par år, her tænker jeg på Steam og deres Piston box (Linux).
Performancen i spil på Linux er bare langt fra lige så god, da der ikke bliver lagt lige så stor vægt på, at de skal kunne køre i deres miljø. Jeg havde holdt mig til Windows 7 eller 8 :)
Jeg kender en der kan boote op med mac eller windows styresystem, dvs, med samme hardware. Han mister 100-150 fps i cs:go ved apple i forhold til windows7, selvom cs:go er hentet til apple også.
Det samme har jeg hørt flere skrive/sige om linux i de få spil der virker der på.
Performancen i spil på Linux er bare langt fra lige så god, da der ikke bliver lagt lige så stor vægt på, at de skal kunne køre i deres miljø. Jeg havde holdt mig til Windows 7 eller 8 :)