Identificere version af Windows 7 (samt servicepacks), hvordan?

Software d.  14. marts. 2013, skrevet af NoNig
Vist: 3696 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2013 21:01:40
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg sidder og er ved at kigge på en computer, der ikke vil starte op. For ikke at gøre mere skade end gavn, har jeg sat disken til min egen computer (i en ekstern boks) og kørt noget chkdsk.

Desværre forholder det sig sådan, at de medier jeg har til computeren (Medion) er alm. recovery-medier. Dvs. jeg kan ikke umiddelbart bruge dem til at reparere installationen.

Nu kunne jeg jo hurtigt finde ud af, at der er tale om en Windows 7 Home Premium - men, hvis jeg ikke husker galt, er Windows lidt iffy så snart der er installeret en servicepack eller to.

Så derfor ville jeg høre, om man på en eller anden fiks måde, kunne finde ud af det, via en anden installation (kører selv Windows 7 Pro).

De løsninger jeg har kunnet finde, forudsætter at jeg kan boote fra pågældende disk. Men jeg har nu haft to computere omkring mit skrivebord, med samme problem - jeg kunne ikke boote ind i pågældende Windows-installation, ej heller i fejlsikret tilstand.

Der må være en smart måde at lure det på og jeg tænker, at I nok har en god idé til hvordan man kan gøre det 🙂
_Letni
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2013 21:10:08
Svar/Indlæg:
3059/255
Ja er noget data der skal gemmes. hvis svaret er ja. så tag en backup hvis muligt.

derefterforetag en ren installation af windows 7


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2013 21:14:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Det var også min første indskydelse, og det ville nok også være det nemmeste. Problemet er bare, at ejeren af computeren gør i noget slægtsforskning, og har derfor nogle ret specifikke programmer installeret.

Vil helst gerne aflevere computere lige så funktionsdygtig, som [før] den gik ned.

Problemet er, for så vidt, ikke at lave en reinstallation. Det kan de fleste nok lige klare.

Løsningen jeg efterlyser, må gerne være lidt mere generel end dét. Så kunne jeg, eksempelvis, for fremtiden, bare have en given installation liggende på min NAS, som jeg så kan kopiere over på en USB-stick, og reparere en given installation.

Du ved, når man starter en Windows-installation, har man valget imellem at installere ny eller reparere. Hvis så jeg vidste hvilken version af Windows (samt relevante opdateringer), kunne jeg slipstreame denne installation ned på en USB-stick, og reparere med dén, uden at skulle pille yderligere ved installationen.

Alfa og omega i denne sammenhæng er, at jeg kan starte Windows. Ikke at få reinstalleret, da det, som sagt, er nogenlunde overkommeligt.

... så havde jeg jo nok heller ikke spurgt om ovenstående 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 14-03-2013 21:15:28.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
15-03-2013 00:29:16
Svar/Indlæg:
4981/47
Mener ikke du kan slipstream ret meget med W7 ISO´s, men har ikke rodet med det længe nu.

Men du kan finde dem med SP1 herinde (tror ikke sproget har noget at sige for repairs) :

https://sites.google.com/site/...

De danske multi versioner er i bunden også, men det er uden SP1.

Alternativt så ring til Medion, og bestil den org recovery dvd udfra Pc's Medion SN (250.- hvis jeg husker korrekt)

Jeg kan godt følge din pointe, men tvivler på det har nogen effekt at forsøge at "tilpasse" installeren til det OS du vil fixe.

Du nævner ikke om OS disken er sat i samme Pc eller anden Pc for at tilgå OS derfra ?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2013 08:02:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Ok. Skal forsøge at skære det ud i pap. Kan godt se, at jeg nok formulerede det lidt kludret 😳

Jeg har min egen computer (den i profilen), hvor jeg har en ekstern boks jeg bruger som dock til SATA-diske (boksen kan sættes til min computer via eSATA).

Så får jeg en computer ind, først en Dell bærbar m. Windows Vista og nu her senere en Medion stationær m. Windows 7.

I begge tilfælde, sidder jeg med en installation (på henholdsvis laptop og desktop) som helst ikke må gå tabt. Det nemmeste for mig, som "supporter" er jo også at reparere installationen, komme ind i Windows (hhv. Vista og 7) og få ryddet op dér.

Jeg har tilfældigvis installationsfilerne til begge dele liggende. Men når jeg starter fra installationsprogrammet (både Vista og 7) siger de, at jeg ikke kan reparere pågældende Windows-installation, da det ikke er samme version (noget ala "den version du forsøger at reparere er nyere end den du har... blah blah".

Så kan jeg tage diskene ud, og sætte i min dock, og kigge lidt på diskene dér. Men jeg kan fortsat ikke komme ind på installationen.

Vista-installationen siger, at der mangler nogle filer (og det bliver den ved med, uanset hvor mange jeg erstatter) og Windows 7-installationen (Medion) går direkte til en splash hvor der bare står "tryk F11 for recovery" - her bliver jeg så mødt med en skærm, der (tilsyneladende) kun vil lade mig lave fuldstændig recovery, men ved at trykke F8 for "avanceret", kan jeg så starte installationsprogrammet... der så crasher og jeg er kommet ligevidt.

Modsat Vista-installationen, hvor de eneste "ikke standard"-programmer var Chrome, WinRAR og Office, gik jeg direkte til at lave en backup (dokumenter, billeder, download, etc.) køre en frisk installation og så lægge dokumenterne tilbage og i det mindste kunne installere Chrome og WinRAR.

Windows 7 installationen, altså den stationære Medion, er dog lidt mere kritisk, og som før nævnt, skulle der ligge nogle specielle programmer på den.

Nu er der så et par ting der gør, at jeg ikke umiddelbart tør lave recovery.

For det første, er der kun tre mapper på C-drevet.
- Bruger
- AppsData (skjult)
- Windows

Det er ikke just hvad jeg ville forvente, og jeg ved reelt heller ikke hvor meget computeren er fucked (hvad ejerne har gjort inden jeg fik den) eller hvor meget Medion har ændret i standardinstallationen. Alene det, at der ikke er en "programmer"-mappe, studser jeg lidt over.

For at gøre en i forvejen lang forklaring endnu længere:
- derfor tænkte jeg, om man kunne lure hvilken version af Windows der ligger på en ekstern disk (altså forstået som non-boot drev).

Er det boot-drevet, kan man bare starte winver, men det fungerer ikke via non-boot drev.

Problemet er ikke vildt stor. Jeg har en tom harddisk liggende og kan så se hvad Medions recovery-tool gør ved dén, før jeg piller ved systemdisken der sad i [Medion] computeren. Så er jeg på den sikre side under alle omstændigheder.


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2013 08:21:15
Svar/Indlæg:
442/14
Powershell kan måske bruges. Har ikke prøvet med en non-boot partition, men ellers er kommandoen

(gwmi win32_operatingsystem).ServicePackMajorVersion
for at få vist hvilken servicepack der er anvendt.


matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2013 08:23:50
Svar/Indlæg:
5600/32
Hvad sker der hvis du prøver at reparere med en fuldt opdateret Windows disk?


Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2013 11:41:22
Svar/Indlæg:
718/15
http://www.skullsecurity.org/b...

skulle ha svaret til dig.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2013 11:50:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Det ser ret brugbart ud. Jeg prøver når jeg kommer hjem 🙂

-> #6

Det er også lidt dét jeg selv er spændt på. Jeg vil prøve nu her.

-> #5

Den prøver jeg også lige. Men, af hvad jeg kan læse mig til, returnerer den kun info om det system der kører (altså det pågældende boot drive)?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
15-03-2013 12:40:36
Svar/Indlæg:
4981/47
#4

Hvis du kun kan se de 3 mapper på den disk med W7, så er den ikke til at redde vil jeg sige, programmapperne mangler, samt stort se også alt andet end selve OS filerne.

Appsdata mappen er kun til divs programmers tempdata/datacache og indeholder ikke nogen programmer eller programfiler i den forstand.

Så tror desværre ikke der er meget at gøre, da det næsten må forventes at brugeren selv har rodet med noget inden du har fået den ind i test/afhjælpning, ellers snakker vi noget massivt tab af data pga defekt på disken sikkert.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2013 13:13:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Jeg hælder mest til, at de er kommet til at lave noget recovery og har så afbrudt processen. Der ligger stadigvæk dokumenter og genveje i brugermappen.

Oprigtig talt, så er jeg ret mystificeret omkring det.

Jeg tror at jeg prøver min umiddelbare indskydelse og kører recovery-delen over på en af mine tomme harddiske og se hvordan det "bør" se ud.

Måske jeg kan slippe af sted med så bagefter at kopiere elementer over.

Det skal dog indskydes, at det ikke er første gang jeg har set en mystisk mappestruktur (eller mangel på samme) på en "fabriks"-PC.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
15-03-2013 13:31:16
Svar/Indlæg:
4981/47
#10

Syntes jeg også du skulle prøve, men som sagt tror jeg at de programmer du gerne vil redde, er røget desværre 😕

Om ikke andet, lærer man jo undervejs 🙂