spørgeundersøgelse om racisme tillid mm

Diverse d.  28. januar. 2013, skrevet af Reitzel
Vist: 6026 gange.

Reitzel
 
Ny Bruger
Tilføjet:
28-01-2013 09:30:48
Svar/Indlæg:
2/1
Hey allesammen,
Jeg er igang med at lave min afsluttende projektopgave i folkeskolen. Min problemstilling er: Er racisme stadig et problem i hverdagen i USA anno 2013, i forhold til 50-60'erne.
Derfor kunne det være super dejligt hvis i gad bruge lidt af jeres tid på at besvare det.

Som jeg også skriver i undersøgelsen, er det 100% anonymt, så hvis i har kontroversielle meninger, så lad endelig være med at lægge dem til siden.

http://www.surveymonkey.com/s/...

Undersøgelsen kræver at i kan være ærlige over for jer selv, i en anonym situation. Hvis ikke kan finde ud af det, så lad være med at begynde på den.
I skal bla vurdere hvor meget i umidelbart stoler på en fremmed østeuropæer, afrikaner, en fra mellemøsten mm.

På forhånd tak :)
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 09:37:28
Svar/Indlæg:
3746/627
Mon ikke det er de færreste der kan svare på disse spørgsmål, med mindre man har et mere indgående kendskab til USA end normalt.


qpad
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2013 09:42:50
Svar/Indlæg:
238/42
Ja flot journalist, lav dine egne lektier DUDE !!! 🤣


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-01-2013 09:47:48
Svar/Indlæg:
3636/386
Jeg bor i USA, saa vil du have min mening om det?


lx2
 
Overclocker
Tilføjet:
28-01-2013 10:31:41
Svar/Indlæg:
105/28
🙂 Done!
Held & lykke med opgaven & ikke mindst med fremlæggelsen.


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
28-01-2013 10:37:17
Svar/Indlæg:
1630/101
Ja, racisme er stadig et "problem" i hele verden.. og sådan vil det være til evig tid når vi taler om menneskeheden. Jeg er, til tider og i bestemte situationer, selv én af dem.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 11:40:13
Svar/Indlæg:
7765/230
#5
You're not alone..


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 12:22:51
Svar/Indlæg:
3100/53
Jeg er ikke racist, jeg brydes mig bare mindre om visse individer end andre. Jeg er ligeglad med hudfarven, det er opførslen der tæller. 🤣


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 13:32:19
Svar/Indlæg:
20170/383
#0

Det afhænger jo i høj grad af hvor i USA man befinder sig.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 14:36:56
Svar/Indlæg:
4536/104
#8 nej det gør det ikke.

De fleste ikke mexikanere i USA, er kraftigt rasistiske i forhold til mexikanere, nok nærmest mere end sorte/andre folkeslag. takket være en hvis pro lav indkomst/mexican regering osv, + mexikanerne stjæler deres job til langt under minstelønnen (nogen der sagde polakker i dk ??)

Kender selv flere i usa, og fra hvad jeg ved, så er det mexikanerne mest af deres rasisme er rettet mod nu.


SIOUX
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 14:48:46
Svar/Indlæg:
1478/40
Som 7# siger 🙂


Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 14:49:19
Svar/Indlæg:
1321/45
#0

Hvordan kan min (danske) holdning til forskellige folkefærd afspejle den tilsvarende situation i USA?

Jeg er med på, at dit spørgeskema ikke er videnskab på universitetsniveau, men er ret sikker på at dine data ikke bliver valide. 😕


Reitzel
 
Ny Bruger
Tilføjet:
28-01-2013 15:34:00
Svar/Indlæg:
2/1
En af de ting jeg gerne vil komme lidt ind på er opfattelsen af racisme i USA. Derfor spørger jeg også om deltagerens opfattelse af racisme i USA 🙂

#3 Ja det kunne jeg rigtig gerne. Kan jeg sende en mail med et par spørgsmål? (jeg har desværre ikke tid til at ringe).


Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 15:49:11
Svar/Indlæg:
1321/45
#12

De første 3 spørgsmål angår mine egne holdninger til folk af anden etninsk oprindelse. Jeg har ikke gået videre, da jeg ikke ville risikere at skævvride dit resultat, så de sidste 7 spørgsmål kender jeg ikke.

Jeg er ikke ude for at dunke dig, men dit studiedesign er mildest talt upræcist.

Du vil sammenligne danskeres holdning til amerikaneres racisme i dag vs 50-60'erne, ikke?

Hvorfor spørge ind til vores EGEN holdning ifht indvandrere så?
Skulle vores egen evt. skepsis ifht forskellige indvandrer-grupper påvirke vores holdning til, hvad de gør i USA?

Dén præmis forstår jeg ikke?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Raskolnikov d. 28-01-2013 15:49:56.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 15:49:45
Svar/Indlæg:
5474/39
#7
Så må jeg være en af de hadet og forhadte mennesker.

Jeg gør mit beste for prøve på være normal. Jeg har noget psykisk haft det siden fødsel i denne verden.

JEg syntes godt nok til tider, at det tager ved en psykiske.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 28-01-2013 15:50:22.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 19:18:14
Svar/Indlæg:
20170/383
#9
Hvornår har du sidst været derovre?


Reitzel
 
Ny Bruger
Tilføjet:
28-01-2013 19:25:52
Svar/Indlæg:
2/1
#12,
Jeg har et overkapitel, der hedder, USA's racismeproblemer 2013.
Til det vil jeg blandt andet lave en diskussion, hvor jeg inddrager udtalelser fra folk som Edward Ashbee, Flemming Røgilds, Mette Nøhr Claushøj med flere (Jeg har sendt mails med nogle spørgsmål til dem). Derudover laver jeg et lille under kapitel, hvor jeg skriver om opfattelsen af USA's racisme problemer. Til det inddrager jeg udover resultatet i spørgeundersøgelsen, også nogle citater fra Jacob Holdt, da han også har snakket en del om opfattelse af forskellige grupper, lande, organisationer mm.

Det er derfor at jeg godt kunne tænke mig en undersøgelse af danskeres generelle opfatning af racisme i USA :)

#9
Jeg tænkte også selv på om jeg skulle fokusere på det latinamerikanske samfund, i stedet for det afroamerikanske, men det endte med sidstnævnte :)


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 19:48:51
Svar/Indlæg:
1495/34
#16

Fra din #0 "Min problemstilling er: Er racisme stadig et problem i hverdagen i USA anno 2013"

"Det er derfor at jeg godt kunne tænke mig en undersøgelse af danskeres generelle opfatning af racisme i USA :)"

Dine første spørgsmål spørger mig, om jeg som dansker stoler på en fremmed og hvad jeg syntes om at få en indvandrer til Danmark. I spørgsmål 7 spørger du om Danmark er for fremmedhadsk..... hvad pokker har det med mit syn på racisme i USA at gøre ?

Siden 1999 har jeg været i USA 15 gange, og har besøgt 29 forskellige stater, så jeg har da en lille ide om hvordan racismen udarter sig derovre.

Syd på er det som ovenfor skrevet, primært rettet mod mexicanere, eller illegale indvandrere der har lyst til/er tvunget til at arbejde for 10$ om dagen.

Nord på er det ofte mere godmodig "racisme" - rettet mod Canadierne, svarende til vores "kærlighed" til svenskerne.


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 20:55:02
Svar/Indlæg:
1600/230
#16 Problematikken omkring mexicanere i USA er også forholdsvis ny i forhold til herre/slave forholdet mellem afroamerikanere og kaukasiske amerikanere.
Der er langt mere historisk stof at forholde sig til og sammenligne med og flere "lødige" kilder at henvise til.

De racistiske følelser mod "hispanics" et varmere emne, som #17 også nævner - mest på grund af at amerikanerne skal forholde sig til, at fattige mennesker fra Mexico flygter til USA dagligt og "skal forsørges" af det amerikanske samfund, der føler sig rigeligt trængt på det socialøkonomiske område.

Det ændrer dog ikke på, at afroamerikanere stadig er udsatte i racistisk sammenhæng.

http://rt.com/usa/news/majorit...

(man kan stille spørgsmålstegn ved validiteten af testen, men det er ikke den eneste måling, der peger i den retning)

Du har et grundigt udgangspunkt til arbejdet - bare husk at lave en krølle på opgaven, som holder vand. Det er ofte set, at efter et stort stykke arbejde undervejs, er energien næsten brugt ved konklusionen 🙂


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-01-2013 21:16:14
Svar/Indlæg:
3636/386
Hahaha der er altsaa nogle her, der er helt forkert paa den!

Nu bor jeg tilfaeldigvis her i USA fast og maerker det selv.

Ja, Mexicanerne er et problem - NOGEN STEDER. Der er sgu ikke rigtig nogen mexicanere i Utah, Alaska, Michigan, Illinois osv. Saa nu maa I holde op!

Der er sgu ogsaa en del white-trash-samfund, hvor alt der ikke er hvidt, er en bakterie.
Men der er ogsaa det modsatte fra The Jungle (Inglewood, Compton osv.), hvor jeg vil fraraade folk at koere rundt, medmindre man har et specielt formaal.



tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 23:09:01
Svar/Indlæg:
20170/383
#19

hehe.. Kan huske da jeg besøgte min bror i LA for nogle år siden og vi kørte igennem Compton i Metroen. Eneste hvide overhovedet. Man følte sig da en anelse malplaceret 😀

Jeg har aldrig boet i USA, men været på ferie nogle gange derovre. Mit klare indtryk er at der er ret stor forskel på racismen i forhold til hvilke stater man befinder sig i. Og sydstaterne er stadig blandt de værste. Hvorimod hvis man er i NY hvor hele byen er voldsomt multietnisk oplever man det stort set ikke. Dog er mexicanerne også her de nye "sorte".


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2013 23:49:37
Svar/Indlæg:
4536/104
#19 funny, for de forskellige jeg kender derovrer, bor altså ikke kun i syden.

Lader meget til at være en general ting rettet mod mexicans.

Tror det er (gået af mode) at være super rasistisk mod afro amerikanerne, (self er der stadig folk der er det), men langt fra lige så slemt som førhen, det had har mexicanerne taget over i stedet.

self er der sikkert også folk der er ligeglade/det ikke vedrører, men er ret sikker på at det mest er mexikanerne sådan på stort plan de har rasisme mod pt. + eventuelt religioner hvis de religioner har pisset dem af for nyligt.