Apple ipad eller Pad med Windows RT

Apple d.  13. december. 2012, skrevet af Lohse
Vist: 17275 gange.

Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2012 10:23:31
Svar/Indlæg:
1178/88
Kære HWT

På skolen, hvor jeg er it-vejleder, kigger vi på tablets, for at gøre undervisningsformen mere tidssvarende.

Derfor er jeg blevet bedt om at kigge på forskellige typer tablets.
Som jeg umiddelbart ser det, så vil ipad eller det nye windows rt være de to vi skal vælge imellem.

Jeg skal dog først høre om de forskellige muligheder for de to typer tablets, samt hvad I evt. bruger dem til.

1) Er det muligt at lave logon på ipad og windows rt, så elever kan logge på skolens server (Windows sever 2003 R2) Umiddelbart tænker jeg det kun kan blive et problem med ipad?

2) Hvordan bruger I dem på skolen eller på virksomheder. Er der gode skriveprogrammer mm.

Jeg spørger Jer, da det er et område, som jeg ikke har beskæftiget mig med før.

Jeg har tænkt mig at tage kontakt til skoler i Odder Kommune, da jeg ved de bruger dem, for at høre om deres erfaringer med Ipad og undervisning.


Umiddelbart vil vi købe 2 ipads (ledelsen) ind samt 1 Windows RT (mig), således vi kan gøre os nogle erfaringer, men hvis det er spilt at købe Windows RT til mig, så sparer vi da gerne nogle penge. 😀

Planen er således, gøre sig nogle erfaringer, og så købe et klassesæt, når vores bærbare computere skal skiftes ud.
Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2012 10:44:56
Svar/Indlæg:
2246/14
Umiddelbart er android bedre end win RT, det har været ude længere så der er mere software til det .
Win RT mangler også muligheder for fjern-administration som jeg går ud fra at du kommer til at savne.
http://www.cultofmac.com/18653...


Danielwj
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2012 10:52:03
Svar/Indlæg:
63/5
Uden at have siddet med en windows tablet i hånden, giver jeg dog mit besyv med alligevel.

Tror du ikke du skal passe på, til ipad og android er der enormt meget software ude og folk har haft mange år til at løse evt. problemer med den, danne sig erfaringer osv osv. hvor i mod windows RT er så frisk og dug nyt, at der med garanti forsat er masser af opstarts problemer, manglende software og manglende erfaringer med disse.
Ville også være træls hvis du var genstand for en forside på ekstra bladet om en skole som har købt udstyr på xx millioner som nu ligger ubrugeligt hen.

Husk desuden at medregne (evt. medkøbe en pakke) så de kan blive lavet når eleverne taber dem, mindes en skole hvor denne post kom bag på dem, og det overskred deres budget med mange længder.

Evt. er jeg sikker på at MS har nogle flinke sælgere de gerne sender gratis ud som kan give dig en god intro i hvad de kan og ikke kan, og mon ikke også nogle af de større producenter af android tablets, ligeledes har dette. Trods alt en million kroners bestilling i skal have gang i.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2012 11:23:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

iOS kan godt snakke med Exchange - hvis nu I gør brug af eks. Sharepoint til aftaler, mails, etc.

Jeg ville være varsom med valg af løsning.

På ingen mulig måde, ville jeg overveje Android. Ikke af personlige årsager, men fordi der er alt for mange små kinks til at det ville fungere i undervisningen.

Omvendt, så findes der langt flere Apps til skolebrug, end til iOS, men ligesom så mange andre ting (iOS vs. Android), ville jeg mene, at kvaliteten er langt bedre ved iOS end Android.

Der er uendeligt flere fordele ved iPads, end så mange andre løsninger.

Nu er jeg bekendt med projektet i Odder (har en medstuderende som var i praktik dér), og ud fra de beretninger jeg har hørt, har det været en udpræget succes. Ikke mest fordi, at målet ikke var at bruge tablets i undervisningen, men fordi brugen heraf, reelt, kan fremme undervisning og læringen.

Jeg er selv enormt kritisk over for den slags (hele Didaktik 2.0 og Web 2.0 hypen), men med de rette Apps, et AppleTV og nogle iOS enheder, kan en tablet hurtigt blive altmulig-værktøjet i undervisningen.

Mit forslag til en konkret løsning er, at sætte en Sharepoint/Exchange op (har ingen anelse om hvordan det fungerer, men jeg ved hvad man kan bruge det til). Eleverne har deres mails, med password, som I kan sætte begrænsninger på (her tænker jeg eks. på tossede indkøb i App store).

Derudover, så kan man faktisk skæddersy en iOS-enhed, til undervisningssituationen, med kun de allermest nødvendige Apps.

Læringsdelen og erfaringerne, har de (så vidt jeg ved) ret godt styr på i Odder - men alle de teknisk/praktiske-detaljer, halter lidt.

Jeg har just været i praktik på en efterskole, hvor de netop gør brug af iOS-enheder i undervisningen. Men i stedet for at udnytte at de har en Sharepoint 2007 til at køre bag skolens netværk, sidder elevernes lærere og opretter Gmails til alle eleverne - ud over den obligatoriske skolemail de har.

Dobbeltarbejde, og pænt spild af tid - da netop integrationen med Sharepoint kunne udnyttes SÅ ekstremt godt.

Jeg antager, at det er til Realskolen? 🙂


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2012 12:45:26
Svar/Indlæg:
743/13
#0: Jeg laver noget frivilligt arbejde med en Microsoft ansat, som har anskaffet sig en WinRT tablet. Jeg kan da prøve at spørge om det er noget jeg må pille lidt mere ved, så jeg kan give dig noget info om det. Det kan også være han kender lidt til dine andre spørgmål ;)


Wombat6328
 
Overclocker
Tilføjet:
13-12-2012 13:37:29
Svar/Indlæg:
85/7
I stedet for Windows RT, som ikke kan joine et domæne, kommer der jo Windows pro tabletten. Der kan du køre samtlige Windows programmer og den kan joine domæne og derved administreres centralt. ;)


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
13-12-2012 13:51:29
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg ved at der findes mannagenment software til Apple produkter.

Det gør det muligt at styrer hvilke programmer der skal installeres på maskinen, samt du kan styrer alle indstillinger centralt.

De samme ting er jeg næsten 100% sikker på vil kunne lade sig gøre på windows RT tablets.

Jeg ved at vi har haft en del problemer med at få apple's mannagenment software op og kører på mit arbejde, og jeg vil derfor skyde på at det er nemmere at få til at spille på windows RT.



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2012 14:50:30
Svar/Indlæg:
1178/88
Kære alle

Tak for alle de gode svar.
Det var hurtig jeg blev spurgt, og jeg skulle til time 15 min efter, derfor blev min post lidt hurtig.

Umiddelbart efter hvad jeg kan google mig frem til, så har RT væsentlige mangler i forhold til Win 8 tablets? Bl.a. mulighed for at joine et domæne, som jeg jo faktisk ønsker.

#3 Det er korrekt 😛

#2 Først og fremmest, så vil vi indkøbe nogle få, som ledelsen og jeg kan bruge. Derfra skal vi så senere kigge på til eleverne. Vi har det princip på skolen, at vi vil have gennemtænkt det hele før vi indkøber. Dette især så vi ikke laver fejlindkøbt (Her taler i omkring 50.000 - 100.000 kr klassen) - samtidig går jeg ud fra at det først er til næste skoleår vi måske vil implementere det for alvor. Vores fokuspunkt er i år nemlig inklusion og IT, hvor vi fra dette skoleårs start havde interaktive whiteboards i alle klasselokaler.

Er der nogen anelse om Surface kommer til DK?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 13-12-2012 14:54:34.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2012 16:37:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Det gør det sikkert. Vi så nogle koncepter i foråret, så jeg er spændt på hvad det ender med 🙂

Jeg ville anbefale, at I kigger mod skoler der kører med lign. løsninger, og især hvad de har haft af praktiske problemer. Det er nemlig dér lærere og elever først møder teknikken 🙂

Hvad kører I pt. med af systemer?


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2012 17:25:03
Svar/Indlæg:
1178/88
Mja... Nu er jeg jo ikke uddannet it-supporter, så alt hvad jeg har lært er selvlært.

Vi kører Windows Server 2003 R2 med et domæne.
Eleverne tilgår deres eget drev via access directory fra skolens maskiner. På deres egne har "de ikke adgang".

Yderligere er serveren selvfølgelig sat op med en masse GPO, således eleverne ikke får adgang til unødvendige ting og sager på skolens maskiner. Det er nogle gange utroligt hvad de kan gøre ved skolens it udstyr...

Derfor er den løsning jeg søger lidt ala, at de skal logge på skolens domæne og derved har adgang til eget drev - samtidig med at vores tablets så kører de sikkerhedsprocedurer, som der er lagt på deres brugere, så de bl.a. ikke kan installere programmer og tilgå kontrolpanel mm.

Jeg overtog jobbet i 2011, så jeg har ikke været med til at sætte serveren op, men kan da løse nogle problemer på den, men nok ikke hvis der kommer et stort nedbrud (Hurra for backup) 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 13-12-2012 17:28:09.