gigabyte ga-z68-ud4-b3 rma-modent?

Bundkort / CPU d.  01. december. 2012, skrevet af Toft123
Vist: 1786 gange.

Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2012 09:40:51
Svar/Indlæg:
1600/230
Jeg har fået en underlig fejl på mit system, som jeg ved søgning på nettet, tror skyldes mit bundkort.

ved installation af windows på en ny disk, kunne bundkortet ikke registrere usb-keyboard i bios og heller ikke boote fra installationsdvd.
Jeg tænkte, at det sikkert var dvd, der var en fejl på og havde heldigvis ikke slettet windows fra disken, der skulle udskiftes, så jeg installerede på den nye disk fra windows.
Det lykkedes, og jeg nåede til at have installeret alle programmer og opdateringer.

Da jeg frakoblede den gamle disk og ville boote, kom den gamle besked "bootmgr is missing". Pcen kan nu hverken boote fra dvd eller disk.

Jeg tænkte, at der sikkert fandtes en hurtig løsning på problemet og søgte på nettet. Her fandt jeg nogle forklaringer, der fortalte, at det var bundkortet (her nævnt Gigabyte specifikt), der var skyld i fejlen.

Kan nogen bekræfte mig i, at jeg er på rette kurs i fejlsøgningen før jeg sender bundkortet til rma og får det retur igen?
Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2012 14:49:45
Svar/Indlæg:
1600/230
Okay, jeg kræver ikke så skråsikkert svar, som jeg lægger op til - men hvis muligheden for, at det kan være bundkortet, foreligger, er det da en retning af arbejde videre i.

Jeg har forsøgt mig med andre sata-porte på bundkortet for at tjekke, om det skulle være en port med en dårlig dag.


xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2012 05:29:25
Svar/Indlæg:
2587/91
Hmm.. Jeg har egentlig været ude for noget af det samme - også på et Gigabyte. Havde du en USB-nøgle siddende i under installationen?


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2012 10:26:49
Svar/Indlæg:
1600/230
#2 Den har ikke forsøgt at boote fra en usb-nøgle, hvis det er det, du mener 🙂

Jeg har forsøgt flere forskellige boot-kombinationer i bios.
Der er intet synligt at finde af fejl, bortset fra, at bios har brokket sig ved at klage over forkert opsætning og spørge, om jeg ville nulstille eller fortsætte med den sidst kendte fungerende opstilling.
Jeg valgte "sidst kendte fungerende..." og kunne ikke se nogen forskel fra mine egne indstillinger lige før den "crashede".
Det gav mig også en anelse om, at bundkortet kunne have skylden.

Ikke fordi det er vigtigt, men det er forresten et UD5 - ikke UD4. Jeg huskede forkert.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Toft123 d. 02-12-2012 10:35:49.


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2012 20:55:53
Svar/Indlæg:
1600/230
Så lykkedes det endelig efter et par dage uden pc.

Det interne optiske drev havde åbenbart et problem med at boote fra installationscden, så ved hjælp af et lånt usb-drev, lykkedes det at genskabe mbr på disken uden yderligere brok fra systemet.

Dog startede pcen op to gange - åbenbart på grund af en fejlindstilling i bios - fejlbeskeden blev nævnt som noget i retning af fejl på volttilførsel eller clockfrekvenser.

Noget tyder på, at der skal holdes øje med psu...