hvordan for jeg en "fast" forbindelse til hjemmenetværket.

Diverse d.  28. november. 2012, skrevet af frederik159
Vist: 3050 gange.

frederik159
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2012 15:45:26
Svar/Indlæg:
128/36
Hej
Jeg kunne godt tænke med at oprette en forbindelse til mit hjemmenetværk når jeg er på farten og ligende. Sådan har har tilgang til det filer osv som de forskellige computere og routeren(ASUS RT-N56U) deler på netværket, samt de tjenester som er tilsluttet hjemmenetværket.
nu er jeg ikke sådan den aller største netværkshaj, men er det ikke noget med at opstille en vpnforbindelse og så oprette forbindelse til denne på min udecomputer? Er der nogen det kan forklare mig hvordan jeg løser mit problem :)

mvh Frederik
@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
29-11-2012 09:05:19
Svar/Indlæg:
4033/364
Hi

Der er egentlig rigtig mange måder at gøre det på.

For at komme nærmere en løsning skal følgende afklares:

1) Er der altid en PC tændt hjemme?
2) Hvad er det helt præcis for nogle filer/ting du skal have adgang til? og hvor er de sat til.
3) er det kun en PC som skal have adgang?

For hvis du har en PC hjemme - så kan du fjernstyre den med f.eks.:

TeamViewer med ubemandet adgang(gratis til private - kræver næsten ingen setup)

Splashtop 2 (som teamviewer, men fungerer bedre med streaming af film)

RDP (fjernskrivebord) - indbygget i Windows, men kræver at routeren lader trafik på port 3389 komme igennem til din PC

Alternativt (du laver et netværk til din PC - ulempen er at al trafik nu går via din udePC til din hjemmePC og ud på internettet... Men det føles mere som at være "hjemme" på netværket.. )

Private VPN - http://kundeservice.tdc.dk/pri...

alternativt : http://lifehacker.com/5902468/...


Hvis du IKKE har en PC stående - så er det lidt mere tricky

du kan forbinde til din Router via FTP (filoverførelse hvis du har en USB drev sat til routeren)
hvis du har en NAS kan man typisk også forbinde til din - men det kræver opsætning af din router.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2012 09:22:27
Svar/Indlæg:
3854/175
Jo du skal opstille en VPN forbindelse, men lige hvordan er jeg ikke helt sikker på, men prøv at Google det engang, måske kan du bruge din router som VPN server 🙂


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
29-11-2012 09:33:24
Svar/Indlæg:
4033/364
#2
Man skal ikke - det er bare nemmere ;)

update - som standard har den ikke VPN - men den nyeste firmware skriver at den har PPTP VPN Server.. (ellers findes der custom ROM der har det fx Padavan mfl - har dog ikke prøvet dem).

Det gør det noget mere fleksibelt, da du så ikke er afhængig af at der står en PC tændt.. teknisk set så laver du bare en sikker tunnel ind til dit netværk når du er ude.. (OBS nogle steder kan de godt blokere for VPN tunnel - bare hvis du undrer dig over det ikke altid virker).

Din router er teknisk set en lille Linux maskine, så derfor findes der masser af custom Rom (men en god ide at alliere sig med en der ved hvad der sker - ellers kan du ende med en router som ikke virker). Derfor kan der være en ide i at prøve med Stock firmwaren først.. HUSK ALTD opdater firmware med kabel!!! (just in case)



frederik159
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2012 17:48:18
Svar/Indlæg:
128/36
f.eks. billeder og film som "hovedecomputeren" deler på netværket sådan jeg f.eks. kan se film og billeder i stuen via min WD LIVE TV. Men vil også gerne have det af den grund at jeg så ville kunne se webtv som om jeg er på hjemmeaddressen og dermed kan se de fleste af kanalerne ude.


frederik159
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2012 17:50:38
Svar/Indlæg:
128/36
men ja har også set det der PPTP VPN. Kan routeren så anvendes som et punkt imellem så en computer ikke nødvendigvis behøver at være tændt?


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2012 19:04:30
Svar/Indlæg:
3854/175
#5 Ja det kan den, men det er nok nemmere at sætte op på en alm. stationær windows/linux maskine, men det koster jo så til gengæld kassen i strøm set i forhold til en lille router.


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
29-11-2012 22:02:57
Svar/Indlæg:
4033/364
Vil tro din router opsætning vil minde om denne

support.asus.com/FAQ/Detail.aspx?SLanguage=en&no=39EB5311-E0CD-96D0-7B13-2C4F532929B4&p=11&m=RT-N16


frederik159
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2012 16:27:45
Svar/Indlæg:
128/36
Jeg er ihvert fald i skridt tættere.
ud over #7's links så har jeg fundet følgende video.
http://www.youtube.com/watch?v...

Og status er at jeg kan logge på fra min android mobil men ikke windows. Jeg kan logge på routeren på android mobilen så der er hul igennem når den er logget på. men det er endnu ikke lykkes at få adgang til nettet gennem forbindelsen.
Men har ikke prøvet instillingerne i overstående video endnu.


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
02-12-2012 17:26:52
Svar/Indlæg:
4033/364
Det kan være noget med DNS, men hvordan er din router forbundet til internettet?

Husk at din pc skal være på et andet net end din router når du tester


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2012 19:31:08
Svar/Indlæg:
1600/230
Hvis du kan finde en (brugt) NAS (Network Attached Storage), er du allerede et godt stykke på vejen. Den har software til dine krav, kan stå tændt udenom pc - og uden at forbruge mange watt samtidig.


frederik159
 
Overclocker
Tilføjet:
12-12-2012 11:00:44
Svar/Indlæg:
128/36
prøvede med et par ipaddresser, bla. Googles ip addresse. Google var den eneste jeg kunne logge ind på ud fra ipaddressen. ved ikke hvorfor de andre, f.eks. hwt.dks addresse ikke virkede. Jeg kan også fint søge på google når den er oppe.

Og jamen routeren er sluttet til en cisco modem/router, (hvor router delen er deaktiveret), som følger med standart fra internet levenrandøren.
og ja forsøger selvfølgelig fra andre netværk end hjemme netværket.

Hvordan for jeg internet igennem vpnforbindelsen,@ngler nævnet noget med noget DNS?


frederik159
 
Overclocker
Tilføjet:
12-12-2012 11:28:12
Svar/Indlæg:
128/36
@ngler du snakkede jo om DNS. så prøvede lidt løst, bl.a. at sætte den til den der opendns dns sever på min client computers vpn forbindelse. og nu virker det umiddelbart fint. så det er jo fantastisk. tak for hjælpen