Fusk med km stand på bil. Kan jeg gøre noget efter køb?

Hyggehjørnet d.  27. november. 2012, skrevet af DJ Alban
Vist: 7362 gange.

DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 10:56:00
Svar/Indlæg:
1431/233
Hej


Folk plejer jo at være kloge herinde. Så giver det lige en forsøg.

Jeg har for 2 år siden købt en bil privat. Men har nu fundet ud af at km standen faktisk ikke passer med det oplyste da jeg købte bilen. bilen havde 09-2009 kørt 333.000 ved syn. Kan jeg se at ved sidste syn inden jeg overtog bilen. 09-2010 stod tælleren på 216.000 km. Så bilen har gået ca 150.000 mere end det den sagde.

Men kan jeg gøre noget idag? jeg har stadig salgbeviset på bilen. og nummer på sælger.
Men kan man kører en sag for at få noget kompensation i sådan en sag når det er så længe siden og det er privat handel? Jeg har stadig bilen.

Jeg ville aldrig ha købt den hvis jeg kendte den reele km stand. Jeg har brugt rigtig mange penge på bilen i udskiftning af slidtage dele pga de mange km. (kobling/svinghjul/dyser osv) har brugt omkring 80.000 kr på de 2 år jeg har haft den.

Er det bare ærgerlig eller kan jeg reelt set gøre noget?


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af DJ Alban d. 27-11-2012 10:56:18.
0raxter
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 11:03:43
Svar/Indlæg:
301/10
Bliv medlem hos FDM og spørg dem.. De kan deres pis...


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 11:07:40
Svar/Indlæg:
1431/233
Jeg syntes det er lidt fjollet at skulle betale 650kr for et abonnement for at spørge om 1 ting. Det er jo derfor jeg spørger herinde :D

Har ikke andet at bruge dem til.


snowflakefire
 
Superbruger
Tilføjet:
27-11-2012 11:10:15
Svar/Indlæg:
188/14
#0
Der er også den mulighed at km tælleren / speedometeret eller ECU'en har været skiftet ud på bilen?


/edit

det er selvfølgelig stadig fusk i forhold til opgivet km tal.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af snowflakefire d. 27-11-2012 11:11:59.


Skinny101
 
Bruger
Tilføjet:
27-11-2012 11:12:55
Svar/Indlæg:
9/2
Ved godt det er et pisse nederen svar, men grunden til det koster 650kr. er fordi de kan deres shizzle! Ring og snak med dem måske de er lidt hjælpsome selvom du ikke er medlem..

Dem der kan deres ting ved det godt selv, og tager sig betalt derefter

Og vedr. topic :P
"Har du mistanke om, at der er blevet skruet ved kilometertælleren i din bil, så bør du få det undersøgt. Viser din mistanke sig at være rigtig, er der god mulighed for at få dækket det tab, du har haft på bilen. Sælger du bilen videre uvidende om snyderiet, så risikerer du selv at skulle erstatte den nye ejers tab."

kilde: http://www.advodan.dk/om-advod...


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
27-11-2012 11:13:19
Svar/Indlæg:
5039/109
Normalt ville man kunne aflevere bilen tilbage til sælger med henvisning om at han handlede i ond tro, hvis det vitterligt er ham der har stillet den tilbage. Også selv om det er privat. Hvis han var klar over fejl og mangler men ikke nævnte det ved salget, så har han handlet i ond tro. Hvor langt tilbage dette gælder ved jeg desværre ikke. Men kontakt ham og forklar ham du har opdaget det, og vil have nedslag i prisen. De fleste vil nok mene den er købt som beset, og at du skulle have undersøgt det nærmere inden købet, men derfor er det stadig fusk.

Der er virkelig meget fusk med km tælleren der ude. Fatter ikke folk gør det, for det er blevet meget nemt at tjekke i dag.


snowflakefire
 
Superbruger
Tilføjet:
27-11-2012 11:16:42
Svar/Indlæg:
188/14
#5

tror bare at sådan noget kommer ned til bevisbyrden.. hvem kan bevise hvad.

sælger kan jo sige at han har oplyst om dette og køber kan oplyse at han ikke er oplyst omkring dette, hvordan beviser man så hvad ?

Medmindre der er nogle håndgribelige beviser der beviser at sælger direkte har oplyst informationer i ond tro, så bliver det en svær en at få noget ud af.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 11:37:22
Svar/Indlæg:
4337/121
Du kan intet gøre med mindre du kan bevise at sælger ikke har oplyst om det og indtil da er det påstand mod påstand 😕


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 11:44:12
Svar/Indlæg:
7765/230
Quote:
"Jeg ville aldrig ha købt den hvis jeg kendte den reele km stand. Jeg har brugt rigtig mange penge på bilen i udskiftning af slidtage dele pga de mange km. (kobling/svinghjul/dyser osv) har brugt omkring 80.000 kr på de 2 år jeg har haft den."

Ja det er så lidt svært at bevise det ikke er pga. din kørestil/måde...
Kender feks en der havde slidt koblingen op inden den havde kørt 10000km i spritny bil.... 🤣 🤣 🤣


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 11:51:13
Svar/Indlæg:
1436/25
#0

Hvis du har en slutseddel og gerne annonce med et km-tal som ikke stemmer overens med syns rapport/service mv. så bør det være dokumentation nok.

Du bør derfor kunne gå til sælger og kræve at få en del af købsprisen tilbage. Jeg tvivler dog på, at handlen kan gå tilbage efter så lang tid, og i denne sammenhæng er det uden betydning, at bilen evt. er købt som beset.

Det beløb du kan få ingen er en vurderingssag og kommer bl.a. an på købsprisen.

MEN når alt dette er sagt så skal du nok være forberedt på, at det at have ret ikke nødvendigvis betyder at du får ret og penge tilbage. Det kan jo være at sælger ingen penge har, og det er nok også forventeligt at sælger ikke ønsker at betale noget som helst.

Hvis det var mig ville jeg kontakte sælger og gøre ham opmærksom på problemet og foreslå et beløb som han skal tilbagebetale. Dette beløb ville jeg sætte relativt lavt for at øge chancen for at der kan indgås forlig inden advokater og lignende bliver indblandet. Gør ved samme lejlighed sælger opmærksom på at det i alle tilfælde er hans ansvar at km-visningen var fejlagtig og at du har i sinde at følge sagen helt til dørs med krav om et højere beløb og advokathjælp.

Hvis sælger betaler undgår du mere bøvl og hvis sælger ikke vil betale bør du overveje om det er noget du ønsker at gå videre med.

Sidste alternativ er at sælge tilgodehavendet til en krimminel bande 🤡

NB: Beklager den mangelfulde kommatering,,,,,,,,,,,,,,,,



Skinny101
 
Bruger
Tilføjet:
27-11-2012 12:03:57
Svar/Indlæg:
9/2
Slet ingen der læser mit indlæg? drop det nu folk.. advokaterne har talt, der er stærk focus vedr. netop denne form for fusk og derfor ser tingende faktisk rigtig fornuftig ud for køber kontakt FDM og snak med dem, du skal ikke ringe til sælger først, da han kan nå at lave alt muligt om osv osv osv... gå den hårde direkte vej så er du mest sikker.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 13:39:45
Svar/Indlæg:
7765/230
#10
læser skam også dit indlæg... :yes:
Men som skrevet købt af privat..Og ligegyldigt hvor meget ret du har, er det ingen garanti for penge.. Hvilket adskillige her på sitet har erfaret, efter domsafsigelse i forbindelse med fup og snyd handler...
Har sælger ingen penge eller gider bare ikke betale er din ret nøjagtig "brugt toiletpapir værd"... desværre.. 😳


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 14:15:59
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
Det er svindel.
desværre er privathandel.
Så er svære lave en erstatningskrav.

End, hvis det var ved en forhandler. Det er ikke sikkert, at forhandleren vil betale afstatningen.

"Du har købt en bil der i juridiske termer lider af en "mangel". Denne mangel er i dit tilfælde, at bilen har kørt meget længere end oplyst af forhandler således at det du har købt, ikke lever op til det du har betalt for/indgået aftale om.
Som forbruger (jeg går ud fra, at du handler som privat person) har du flere muligheder for at gøre mangelsbestemmelserne i købeloven gældende. Hvis manglen vurderes at være væsentlig (det må det umiddelbart vurderes at den er) eller at sælgeren har givet urigtige oplysninger (det må vi gå ud fra) har du mulighed for at kræve afslag i købspris, udbedring (kan jo ikke rigtig lade sig gøre) eller i sidste ende kræve at handlen går tilbage (ophæves).

Du kan læse mere i købeloven:
https://www.retsinformation.dk...

Se specifikt §75a, 76 og 78.

Mht. bevisbyrde er det sådan, at forhandleren indenfor de første 6 måneder skal bevise, at varen ikke er behæftet med fejl/mangler, mens det er dig der har bevisbyrden for at varen var behæftet med fejl på salgstidpunkt når der er gået mere end 6 måneder."

Dette er i følge danskelov givning på området.
dog er dette er eksempel taget udgangspunkt i forhandler.

Det er kæmpe problem med km fusk.
da betyder meget på prisen om har kørt 100.000 km mere end tælleren viser.
Det kan betyder 40-50000 kr i forskellighed.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Shadowhunter d. 27-11-2012 14:36:08.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
27-11-2012 14:39:45
Svar/Indlæg:
5039/109
Det er jo ret nemt at bevise, du kan se km tallet for hvert syn. Hold dette op i mod hvornår forrige ejer havde bilen.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 14:41:50
Svar/Indlæg:
5474/39
Ved privat handel er desvære forkøbsdelen ikke del af.

Du kan prøve kræve afstatning.
Du for svært ved vinde en retsag.
med mindre, at du har dokumentation på aftalt km tal og stand.

Desuden er der ofte et stort bevismæssigt problem ved køb mellem private, for der foreligger sjældent en detaljeret skriftligt købsaftale. Og mundtlige aftaler er ikke noget værd rent bevismæssigt.

Du er nødt til have tekst sort på hvidt. Ord kan du ikke vinde din retsag på over en forhander. Du skal bevise, at han/hende er skyldige i sagen. For den sag skyld en privathandel også.

Danske retsystem er bygget op, at du skal bevise personen er skyldig.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 27-11-2012 14:48:01.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 15:07:35
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
personen kan slippe fri nemt kort og godt.
hvis han har solgt bilen på beset til dig.
når er privat handel, så gælder lovdelen med Forbrugerkøb ikke til at rede dig. Forbrugerkøb gælder kun ved forhandlerne.

Så du skal have meget gode papir på, at han snydt dig for vinde en evt retsag.
typisk vil en retsag koste sted mellem 10-12.000 kr mod sælgeren. Det er ikke sikkert, at du vinder penge tilbage fra sælgeren.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 27-11-2012 15:10:56.


Ledet90
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 17:19:01
Svar/Indlæg:
600/33
Mener jeg har hørt det ikke er "forkert"/ulovligt at skrug km ned på en bil bare man blot oplyser dette ved et evt salg.. Kan dette passe?


PayDay
 
Superbruger
Tilføjet:
27-11-2012 18:04:55
Svar/Indlæg:
277/8
Problemet er at du skal bevise at sælgeren har Klokket bilen, han vil helt sikkert sige at den var sådan da han købte den, et godt råd er at kigge efter slidtage på rat,gearstang og pedaler, en anden ting der findes en hjemmeside og en app. hvor men kan se km.tallet ved syn 3-4 syn tilbage.

http://www.nummerplade.net/


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af PayDay d. 27-11-2012 18:09:04.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-11-2012 18:09:33
Svar/Indlæg:
2826/100
#16

Korrekt, det er lovligt at skrue kilometer tallet ned hvis det bliver oplyst ved salg.

Dog er det svært at argumentere for hvorfor man har fået det gjort medmindre speedometret er blevet udskiftet 😉


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 19:10:47
Svar/Indlæg:
5474/39
#18
Man skriver under på nogle papir osv.
Der beskriver bilen ned til detaljer ved en forhandler.
Det er forhandlerens ansvar, at have 100% styr på varen sælges lever op til papir arbejdet.

Hvis der er fusk med km tællerne ikke står i papirene. Så kan du slæbbe forhandleren i retten for ikke overholde købeloven.

Det er kun, hvis personen sælger på beset. De kan slippe godt fra evt km fusk.

Når det er privat er andre regler på området...
Du kan ikke stílle ham til ansvar på samme måde.
I stil med var firma, som man går udfra har styr på deres vare de sælger. Lidt i stil med køber et stykke gris i lokale købmandsbutik, så er dem er ansvarlig for min gris er i orden.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 27-11-2012 19:14:04.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 20:04:17
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg regner med sikkerheden er i orden, når giver 700 kr for sove på luksus hotel i vestjylland...

Regner heller ikke med blive overfaldet osv. De har styr på sikkerheden osv...


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-11-2012 21:01:35
Svar/Indlæg:
2826/100
#19

🙂 Hvorfor skriver du det til mig?? Var det ikke nærmere til #17?


PayDay
 
Superbruger
Tilføjet:
27-11-2012 21:13:41
Svar/Indlæg:
277/8
#21 Det kan godt være det er til mig.
#19 Men det ændre ikke på at hele bevisførelsen ligger hos køber.


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 21:36:05
Svar/Indlæg:
1431/233
sikker en masse gode svar der er kommet.

Men faktum er desværre for mig at der ikke er noteret km stand ved overtagelse. Vi har selvfølgelig lavet slutseddel. Men denne er tastet uden km tal Hvilken jo er lidt ærgerligt. Der er dog syns rapport med med km stand. Men det hjælper jo nok ikke så meget :(


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2012 22:07:43
Svar/Indlæg:
5474/39
#23
Så er ikke noget gøre end du må skrive til ham høre ad om han vil give lidt tilbage.
Han er ikke tvunget til det ud fra loven.

#21-22
skrev bare lidt her inde igen.
Efter lidt pause, da var noget virkede intessant...
Peace to world, and freedom to the people. Dont let system get you down...