Afskaffelse af DR-Licens kan blive en realitet HVIS...

Hyggehjørnet d.  08. oktober. 2012, skrevet af Mr. Anderson
Vist: 5596 gange.

Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2012 19:51:39
Svar/Indlæg:
4107/224
folk ligesom jeg støtter op omkring dette initiativ på EB.dk

http://ekstrabladet.dk/minsag/...

Lige siden jeg fandt ud af hvordan DR's markedsføring hang sammen, har det stået mig langt ud af halsen.

Og inden vi lige kommer for langt, så må folk hjertens gerne være uenige, det er bare ikke pointen med dette indlæg, at der skal startes en diskussion omkring hvad der er rigtig og forkert. I min bog er det forkert at afkræve penge for noget man ikke bruger.

Personligt, så synes jeg DR's markedsføringspolitik er helt i hegnet. Den minder mest af alt om hvis man er oppe og handle, og vi antager at man er tvunget til at købe den store Anthon Berg Chokoladeæske hver gang man skal op efter 2 liter mælk. Det er jo dybt godnat. - Og hvis du ikke tager op og handle, så sender de dig en Anthon Berg Æske med dertilhørende girokort i stedet. Og hvis du returnere eller ikke betaler, så Ryger den bare over skatten, om du har spist den eller ej. Føj!

Jeg ville bare lige dele, hvis der var andre der havde samme synspunkt, og gerne så DR finansieret alternativt 🙂
Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2012 20:12:57
Svar/Indlæg:
1726/49
så også gerne det forsvandt 🙂


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
08-10-2012 20:13:09
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg giver dig helt ret. Jeg synes også at der skal være betalingsanlæg på vejene, da jeg kun bruger det offentlige. Ligesom at der skal være brugerbetaling på skolerne og sygehusene, fordi jeg ikke har børn og aldrig er syg.


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2012 20:18:57
Svar/Indlæg:
4107/224
#2 Jeg ventede bare på at den skulle komme.

Det kan ikke sammenlignes. Længere er den ikke. Jeg siger jo ikke at jeg ikke vil betale for at se DR. Jeg siger bare at deres såkaldte ''markedsføring'' er helt ved siden af.


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2012 20:20:46
Svar/Indlæg:
644/8
Hvilken markedsføring?


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2012 20:22:07
Svar/Indlæg:
4107/224
#4 Se ''gåseøjne'' 🙂

Men jeg tror du har fanget den 🤣


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2012 20:28:11
Svar/Indlæg:
644/8
Overhovedet ikke. Jeg ser bonderøven via dr.dk en gang i ugen. Det er stort set det eneste danske tv jeg ser.

Tænker på at du i første indlæg skrev:
Lige siden jeg fandt ud af hvordan DR's markedsføring hang sammen, har det stået mig langt ud af halsen.

Forklar gerne hvad du mener med det, da jeg intet kender til hvad de laver af markedsføring :)


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2012 20:44:19
Svar/Indlæg:
5421/53
#2 Du aner vidst ikke hvor mange afgifter der er på biler/brændstof.


animal-mik
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2012 20:52:21
Svar/Indlæg:
908/160
2300 kr for "public service" - høh.
Hvor meget er egentlig public service af det de sender ?- Tv aviserne og OBS ? - alt andet de sender er det samme "crap" som alle de andre kanaler 🤡



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
08-10-2012 20:53:41
Svar/Indlæg:
4981/47
Det med over skatten er led i et nyt tiltag til dem der skylder det offentlige penge generelt (licens, P-bøder osv)

Det er med "vi tager nu, også kan du klage imens" metoden der er givet grønt lys til, men det er ikke forbeholdt licens indkrævning 🙂

Jeg er for eks lige blevet tvunget til at betale 400.- om måneden, til en P-bøde jeg bestrider er gyldig + 1000.- i gebyrer 😛 Skide smart for før skulle de hive sagen for fodgeretten selv, men nu skal man selv indklage det til fodgeretten istedet 😉

Du glemte forresten Lars, det er jo derinde alt det spændende "sker" hvis man er modstander af tvangslicens 🙂

http://www.facebook.com/licens...

Licens er sådan set fint nok for dem der ser DR TV (eller bare TV 😛), men os andre vil self ikke betale DR for at være på nettet, det betaler vi allerede for til vores ISP.

Medie-licensen er nok det mest flabede de har fundet på længe hvis i spørg mig 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 08-10-2012 20:54:17.


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2012 21:11:09
Svar/Indlæg:
4107/224
#9 Ja, ved udemærket godt hvad Lars har gang i, vores kære eks-politimand der blev henstillet for at give andre mennesker lov til at passe deres egen tallerken så at sige. 🙂

Jeg har fulgt hans sag siden det startede, og det er kun gået den rigtige retning.
Jeg undlod bare at nævne ham for at holde det nede på jorden, så det ikke virker som om at jeg prøver at proppe en holdning ned i folks hals (hvilket jeg ikke gør). Jeg har blot luftet et emne jeg synes er et ret stort problem, og som der nu endelig synes at gøres noget ved.

Thomas Jefferson sagde det bedst; ''If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so''.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Mr. Anderson d. 08-10-2012 21:11:57.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
09-10-2012 11:42:21
Svar/Indlæg:
1001/5
Afskaffe medielicens?? Nej det synes jeg er en meget dårlig idé. Lad os da i stedet flytte den over på skatten i stedet for!

Kan ikke se hvorfor vi skulle afskaffe den. Jeg vil da gerne forsat se mere So Ein Ding, høre P3 og se bonderøven, Thomas Skov's bilprogram og hvad der ellers dukker op en gang i mellem.

Tror der er rigtige mange her inde som hører DR Radio kanaler og dem ville i nok blive kede af at skulle undvære.


KrillerDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2012 16:37:24
Svar/Indlæg:
851/30
synes de skulle gøre ligesom tv2 gør det. så bestemmer man selv om man vil se eller hører dem. gider hverken se deres kanaler eller hører deres radio så kan ikke se hvorfor man er tvunget til at betale for det ****.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2012 17:00:20
Svar/Indlæg:
2246/14
#11 Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal betale 2300 om året for... hvad ?
Jeg bruger ikke dr.dk, hører ikke radio og mit TV er bare en skærm til WDTV'en/computeren.
Jeg går ikke engang til konerter, som ellers er deres argument for at alle skal betale (fordi ALLE tager jo til koncerter).
Hvis det er så vigtigt med offentligt tv/radio, så træk pengene over skatten. Og så kan man jo spørge sig selv om DR virkelig har brug for 12 radio kanaler og 5 tv kanaler?


#14
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2012 17:04:53
Svar/Indlæg:
4689/105
#13 +1

Noget helt andet er det med at folk så begynder at sammenligne det med skole, sygepleje og alt muligt andet. Det har ikke en FIS med hinanden at gøre. Jeg betaler sku gerne for bedre skoler, sygehjælp osv., på trods af at det nok ikke er noget der er en god investering for mig, men vil sku ikke betale for at andre kan se fucking DR og høre deres radiokanaler...

For at tage et eksempel som er i samme boldgade: "Jeg står jo heller ikke over ved Føtex og deler ud af mine penge til dem der går ind forretningen". Hvad fanden skulle jeg få ud af det? Skole, sygehjælp og så meget andet kan jo på en måde ses som investeringer, da det højst sandsynligt en dag kommer til at gavne os. At betale til DR gør ikke Danmark til et bedre sted.

DR er underholdningsprodukt, der som alle andre af slagsen hører til i privatsektoren. Hvis de ikke kan holde sig i live der uden tvungne betalinger fra folk der ikke bruger det, så har de i min verden ikke mere ret til at eksistere, end alle andre firmaer der går på røven.


Det er fint hvis folk er uenige med det, men jeg gider ikke tage diskutionen. Har efterhånden hørt alle argumenter for det modsatte, og det her er så bare min holdning.

Jeg er tilhænger af et velfærdssamfund, men DR har ikke noget med velfærd at gøre i min verden.


Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af CF d. 09-10-2012 17:18:02.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2012 17:43:45
Svar/Indlæg:
5474/39
Ser ingen problem i DR-Licensen.
Jeg ser også tv af og til.
Matador er pænt god, da den er lykkelige afsluftninger på fleste ting.
offtorpic:
Hvis jeg er heldig end slå 5X 6 med 5 terninger, så vil jeg måske engang bo sammen med min bedre halvdel. Hun ser også tv af og til. Jeg er selv pænt dovn, så ved ikke om jeg kan nå hende. Jeg har overgivet mig til hende, hvis hun vil have mig. Så skal jeg med glæde betale licens til Dr..

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal kæmpe for længere...
Jeg har lært, man skal vælge sine kampe. licens kampen er ikke noget vil bruge energi på...

Det gode er, at det holder samfundet igang med producere tv trods alt.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 09-10-2012 17:56:35.


Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2012 18:30:12
Svar/Indlæg:
10398/435
#2, Ingen dør af manglende tv, eller af tv med reklamer.

Sundhedssektoren er et sikkerhedsnet, alle kan blive ramt af sygdom, ulykke - og alle skal dø på et tidspkt. Her er en hvis fornuft i at bidrage.

Uddannelsessektoren er en investering i fremtiden. Vi ender som et 3. verdens land uden. Samfundet vil ikke kunne understøtte vitale funktioner uden. Igen, fornuftig investering. Bidrager gerne.

Bilister betaler ca. 27.595.000.000kr i brændstof afgift. Plus afgift på bilen. Plus grøn afgift. Alle: Plus kommuneskat til kommunenale veje. Alle: Plus skat som går til Transportministeriet (heraf også 6,5 mia til banedanmark). Sikkert nok til at betale veje. Altså vil brugerbetaling nok ende på omkring 0kr.

Eneste argument for DR og medielicens, er at nyheder/debat m.m. også er vigtigt. Og det er det også. Men kan det ikke finansieres vha. reklamer og folk som gerne vil betale 2300kr (evt. mere hvis uden reklamer)? Hvorfor tvangsbetaling?


Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
09-10-2012 18:56:01
Svar/Indlæg:
686/80
#13 og #16 +1

Er fuldstændig enig, personligt ser jeg aldre TV eller hører radio og tilgår heller ikke DR.dk (så skulle det da lige være den anden dag da jeg skulle se hvor meget licens egentligt kostede og om man kunne afmelde sig derinde osv...)
Jeg har dog både TV, radio, mobil og computer som åbenbart alle sammen er licenspligtige på trods af at jeg ikke bruger nogen af delene til at tilgå deres services. (min radio/surroundanlæg og TV er faktisk ikke engang koblet til antene, da jeg ikke har brug for det og det desuden foregår via kabel, altså ekstra betaling hvor jeg bor).

2300kr om året er muligvis noget som nogen har råd og lyst til at betale for TV, hvilket jo i sig selv er rigtigt fint hvis man benytter sig af det.
Hvis man ser det med en studerenes øjne, så er det bare 220kr mindre at leve for om måneden... og kan ikke lige frem skille mig af med de licenspligtige apparater, da en computer med internet næsten er et must på en uddannelse...


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2012 23:46:31
Svar/Indlæg:
4107/224
Jeg er glad for at der er så mange der deler samme holdning som jeg selv, men det var nu ikke engang det det skulle handle om, selvom det er svært at undgå 🙂

Vi må endelig ikke glemme at Licens er pr. husstand, hvilket gør det endnu mere urimeligt for en eneboer uden ret mange midler. Det kunne være en studerende eksempelvis. Det er trods alt godt 200 kr mindre at leve for om måneden, hvilket jeg ved er rigtig mange penge for nogle studerende.

Men Finn og Jonna med Audi og Bimmer og 300kvm villa, de kan nøjes med at splitte ''regningen''.

Det er jo svineri uden lige.. Andet har jeg ikke at sige. Velfærdssamfund? Ja flot, tosser 🙂


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2012 02:35:11
Svar/Indlæg:
644/8
#18 hvis ret skal være ret, så er det jo også Finn og Jonna der betaler din SU :P


Ferns
 
Korrekturlæser
Tilføjet:
12-10-2012 06:50:57
Svar/Indlæg:
1442/81
#19 I virkeligheden giver Finn og Jonna vel bare de penge videre, som Frida og Ejnar betalte til dem da de studerede.

🙂


Peterlh
 
Overclocker
Tilføjet:
12-10-2012 07:10:27
Svar/Indlæg:
449/19
Hov hov, nu glemmer I helt Svend og Bodil. 🤣


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2012 08:30:45
Svar/Indlæg:
23132/740
Husk nu også at melde jer ud af den danske Folkekirke, mens I er i gang, så kan man spare yderligere kr. 100.000,- på 80 år.

Det er jo sindssyge summer, som jo ikke kommer andre end jer selv til gode - hvis altså I ikke skynder jer at melde jer fra.

Si'r det bare.

Det er jo trods alt penge man kunne bruge på langt fornuftigere ting, såsom:
- computer
- cola
- det fitnessabonnement man aldrig fik gjort brug af
- smøgere
- burgere
- film

Ja, listen er jo nærmest uendelig, når vi ser på alle de andre fornuftige ting som licens og kirkeskat kunne være gået til.

Tænk over det. Det svarer jo faktisk til en liter mælk om dagen, og dét tror jeg næppe de fleste ville undvære.

Afskaf licens og kirkeskat, og lad folket selv bestemme over deres penge. Deres tydelige økonomiske dispositionsduelighed viser jo med klarhed, at de kan de godt administrere.

... og hvis I vil have mig undskyldt, vil jeg lige se 'Luksusfælden' færdig, hvorefter den står på 'Deadline'.

Det var alt 😎


Ferns
 
Korrekturlæser
Tilføjet:
12-10-2012 10:16:51
Svar/Indlæg:
1442/81
#21 :D


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2012 09:42:57
Svar/Indlæg:
4107/224
#22 Åh ha Allan! På trods af den gennemgående ironiske tone gennem hele din post - så er det jo rigtigt et eller andet sted. Mad og holde sig i form er efter min mening vigtigere end DR - uanset formen.

Jeg er da ligeglad med hvad andre bruger penge på. Hvis nogen er så forhippede på at skulle betale licens. Jamen så lad dem det. Jeg vil bare gerne være fri.Jeg er ikke fortaler for religion m.fl. Men jeg ser kirker som en større del af danmark end DR. repræsentativt set. Kirker er lidt mere tradition end tro i Danmark. Lad dem endelig blive.


IgIbUu
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2012 10:55:45
Svar/Indlæg:
639/66
Jeg var totalt med på ideèn om at afskaffe licensen hvis ikke lige jeg så et program på dr 2 en aften hvor de gik rundt og knallede politikere i at lyve 🤣