Markedsføringsloven @ online abonnementer?

Hyggehjørnet d.  29. august. 2012, skrevet af Chronos
Vist: 4585 gange.

Chronos
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2012 07:45:06
Svar/Indlæg:
566/150
Hey,

Har et spørgsmål da jeg simpelthen ikke kan finde noget konkret på http://www.markedsforingsloven...

Er det tilladt for virksomheder at automatisk have hakket af i "Ja" som default på en side der spørger dig om du vil være betalende medlem for random internet abonnement?

Hvis der er en "Ja tak" og "Nej tak", må firmaet så gerne have sat flueben i "Ja tak" eller hedder det enten "Nej tak" eller slet ikke flueben i noget som så tvinger dig til at tage stilling.

Håber det gav mening. :P
Stump1221
 
Nørd
Tilføjet:
29-08-2012 08:27:02
Svar/Indlæg:
264/8
Jeg har faktisk lige været til en jura forlæsning hvor dette emne var oppe, og ja det må de godt, det er jo op til dig at sørge for at du har kigget efter hvad der er sat kryds i og hvad der ikke er..

Så længe de ikke gør det uden at spørge først.

Hvad er det for en side du tænker på ?


Chronos
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2012 08:46:53
Svar/Indlæg:
566/150
Ikke en specifik side, jeg prøver bare at gøre mig klog på dette emne.

Stump1221: Kan du linke til noget sort på hvidt der bekræfter det du fortæller mig? :)


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2012 10:39:06
Svar/Indlæg:
1436/25
#0
Nu er det ved at være noget tid siden jeg har haft med jura at gøre,men jeg prøver anyway.

Det korte svar er, ja det mener jeg godt at de må hvis du senere skal acceptere. Det vil sige aktivt skal klikke. Det følger af aftalelovens § 1, 1. pkt

For det første kan det mange gange være svært at finde helt konkret hvad der gælder i en specifik situation. Ofte vil det kræve at du læser kommentarer til loven, læser forarbejder og måske har adgang til juridisk litteratur på området. Du finder næppe nogen lovtekst hvor der direkte står at det er lovligt. Hvis det derimod er ulovligt vil det sandsynligvis fremgå et eller andet sted.

Hovedregelen er at du ikke kan blive bundet ved passivitet. For eksempel at du sender en mail ud og siger at hvis modtageren ikke framelder sig så skal modtageren betale x antal kroner.

Hvis der som default er markeret at du tilmelder dig en service som koster penge og klikker accepter så er det ikke passivt. Det vil som udgangspunkt være i orden.

Det kan så efterfølgende give nogle problemer, hvis du ikke før du har klikket, har set pris og betingelser eller er blevet opfordret til det. I forbrugerkøb stilles der relativt store krav til vedtagelsen af den slags aftaler. Her vil hele forløbet have betydning og det har også betydning hvor byrdefuldt det aftalte er for forbrugeren. Hvis sidstnævnte ikke er i orden kan en del eller hele aftalen være ugyldig. Alternativt kan det være at der slet ikke er indgået nogen aftale.


Chronos
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2012 11:15:33
Svar/Indlæg:
566/150
#3 Takker for svaret.

Jeg har dog lige haft fat i en af forbrugerombudsmandens advokater, hun oplyste at det må de faktisk godt, så længe de gør forbrugeren klar over at tilbuddet er betinget at de skal være medlem af random abonnement, kombineret med at det selvfølgelig også skal fremgå tydeligt hvad vilkårene er for dette abonnement, om det er fortløbende osv..


Stump1221
 
Nørd
Tilføjet:
29-08-2012 12:02:58
Svar/Indlæg:
264/8
#4

Lige præcis, det er også min opfattelse..
Men jeg skal lige se om jeg kan finde det materiale læreren brugte idag :)